Jump to content

Photo

Kalle Ankas Julprogram

• Please log in to reply
167 replies to this topic

Poll: Kalle Ankas Julprogram

Kalle Ankas Julprogram

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Bör "Kalle Anka" läggas ned?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#126 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 17 September 2007 - 14:11

Kanske ett tecken på att traditionen är döende. Undrar hur länge den klarar sig...

#127 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 September 2007 - 03:56

Åh, det finns många spm fortfarande håller den kär. I Vår familj så är det en stor och viktig sak. Alla sätter sig och tittar, vuxna som barn. Många verkar missa poängen med att det är just samma program med samma dåliga dubbning. Disney ville att SVT skulle byta ut det mot "House of Mouse" Jul special t ex. Många verkar inte förstå grejen med tradition och stämning utan det som är gammalt ska bort och nytt ska in. Modernisering till varje pris. Men var tar då traditionerna vägen? Eller är såna saker helt enkelt inte viktiga längre? Är vårt samhälle påväg mot en framtid där man inte håller fast vid något utan bara ser framot och ser det nya? Saker ska ändras även om de inte behöver ändras. Något som blir prisbelönat ena året och anses perfekt får skarp kritik nästa år pga att det i grunden är likadant. Revolution till varje pris?
Ärligt talat så skrämmer det mig lite att så många idag är så fast vid förändringar och göra saker bättre även om det redan är bra och aldrig har tid att stanna upp och njuta av vad man har. "Det måste förändras" "Det måste bli bättre" trots att det redan funkade bättre än förut. Och ofta blir det skit av det hela när saker förändras osm inte behövs. ; )

Heh, nu bablade jag iväg igen. :P Vad jag iallafall försöker säga är att traditioner behövs även om vissa inte uppskattar dem. Jag tror de behövs mer än man anar. Och att ta bort dem, trots att många fortfarande vill ha dem, bara för ATT förändra tycker jag är fel och själviskt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#128 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 September 2007 - 05:13

Jag tycker dock att de kunde variera sig lite.. Disney (iaf förut, nu vet jag inte hur det är) brukade ju byta ut lite grejer då och då. Den vi har nu är väl från 70-talet nån gång eller så.. Vet att nån annan kanal (fyran? eller trean?) körde den nya i några år iaf...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#129 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 20 November 2007 - 19:26

Årets Julvärd i SVT är utsedd...Anne Lundberg (Antikrundan)

http://www.aftonblad...ticle1287687.ab

Kommentar; se min signatur :P

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 November 2007 - 19:46

Kära nå'n då ... jag övergav den där fåtöljen långt innan Arne Weise gjorde det. :P

Menar du att SVT fortfarande tar den där saken på allvar? :o :wacko: ;)

Snygg signatur. :P

Edited by XC, 20 November 2007 - 19:47.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#131 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 November 2007 - 19:50

SVT? Svenska folket tar det på alvar. Anne Lundberg sa att det är den största hedern man kan få i Sverige innom TV och alla som suttit där hitils verkar säga samma sak.
En Julvärd på TV tycker jag är en självklarhet. Alla (våväl, nästan iallafall) kanalerna har det.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#132 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 November 2007 - 19:52

Svenska folket vet inte när det är dags att hålla på sina traditioner. :P

Och ;) smileyn hoppas jag förmedlade att jag inte var fullt allvarlig när jag sade det där?

Edited by XC, 20 November 2007 - 19:52.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#133 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 20 November 2007 - 20:03

Kära nå'n då ... jag övergav den där fåtöljen långt innan Arne Weise gjorde det. :P

Menar du att SVT fortfarande tar den där saken på allvar? :o :wacko: ;)

Snygg signatur. :P

Ja det verkar inte bättre, detta är blodigt allvar för Svt. Till och med på Rapport just nu skildrar de denna nyhet.

På SVT rådde dock stort hemlighetsmakeri. Identiteten på julvärden vill de inte släppa före dagens presskonferens.

Jag tjuvstartar Julpyntandet på forumet genom att lyfta fram den signaturen. :) Tur att man var förutseende 1996 och spelade in Kalle Anka och Weises ljuscermoni, så möjligheten finns att vara ortodox om en framtida Julvärd skulle vara en för outhärdlig person. :D

#134 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 December 2007 - 04:03

Walker: Har du några kommenatarer om årets julvärd? Eller glodde du på en VHS inspelning med Weise?

Flera av mina äldre släktingar påpekade hela tiden hur snygg hon var, huh, det hade jag missat helt...

För övrigt var det första gången på säkert 10 år som vi inte såg Kalle Anka, vilket känns skönt eftersom man är så trött på skiten...

Edited by Jazzdevil, 29 December 2007 - 04:04.

#135 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 29 December 2007 - 20:37

Walker: Har du några kommenatarer om årets julvärd? Eller glodde du på en VHS inspelning med Weise?

Flera av mina äldre släktingar påpekade hela tiden hur snygg hon var, huh, det hade jag missat helt...

För övrigt var det första gången på säkert 10 år som vi inte såg Kalle Anka, vilket känns skönt eftersom man är så trött på skiten...

Vi hade av någon anledning Julklappsutdelning strax innan 15:00, jag missade halva programmet. Men självklart letade jag reda på min gamla VHS med Weise, det är väl ingen riktig jul om man inte sett Tomteverkstan!

Såg ytterst lite av Ann Lundbergs insats, men jag kan instämma med dina släktingar..hon såg ovanligt snygg ut, kanske var kameran, vad vet jag?!

Men var tog Svensson, Svenssons Jul vägen i tablån??!! Istället visade dom någon Nordisk Julkonsert och Hälsoresan; kanske den sämsta filmen från 90-talet.

#136 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 29 December 2007 - 21:23

Tomteverkstan är bäst. :) Såg inte mycket av Anne Lundström så det är svårt att kommentera. Men Ingvar Oldsberg som var förra året tyckte jag var riktigt bra faktiskt. Han hade gärna fått vara i år igen, för mig. ^^

#137 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 December 2007 - 22:33

Men ni såg väl kvarterets skatans julspecial, riktigt kul, försök ladda ner det om ni inte såg det. Helt hysteriskt kul!!!

Vi hade TV-förbud, så enda gången TV:n var på var sista delen av julkalendern som barnen inte ville missa...

Föresten vill jag revidera mitt utalande ovan om "skiten" jag är bara lite trött på att se samma sak varje år, en del av filmerna är ju faktiskt väldigt bra...

Edited by Jazzdevil, 29 December 2007 - 22:35.

#138 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 December 2007 - 23:10

Såg som vanligt Kalle Ankas Jul i år igen fast jag satt nästan ensam under hela programmet, alla andra var upptagna med matlagning och annat tjafs B)

Men ni såg väl kvarterets skatans julspecial, riktigt kul, försök ladda ner det om ni inte såg det. Helt hysteriskt kul!!!

Såg den inte på julafton men jag har sett den förut, hysteriskt kul var ordet :thumbsup:

Winter is Coming

#139 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 January 2008 - 18:23

För alla kalenderbitare där ute kan detta vara av stort intresse. För första gången sedan trådens begynnelse 2004 har Tomteverkstan hämtat upp Campingsemesterns knappa ledning.

Ställningen just nu...

17-17

#140 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 January 2008 - 18:43

Ställningen just nu...

17-17

Inte nu längre... :lol:

Campingsemestern är ju det klart bästa inslaget.

#141 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 January 2008 - 19:21

Campingsemestern är ju det klart bästa inslaget.

Kan du eller någon annan motivera lite mer utförligt varför just den söndeklippta Campingsemestern är bäst?

#142 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 January 2008 - 19:29

Jag vet att dom inte visar hela men min motivering är så enkel. Inslaget är det roligaste i hela programet, det får mig alltid att le på ett sätt som dom andra inslagen inte får mig att göra. Dom är bra men inte så bra som Musses campingsemester är. :)

#143 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 10 January 2008 - 22:25

Dessutom vet alla precis vad man menar när man säger "jag är jättehungrig" eller "men det är ju jag som kör", det tycker jag är underbart :D Det borde väl gälla för de andra filmerna också, men jag vet inte... Ferdinand hör man väl citeras ibland, annars inte så mycket.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#144 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 January 2008 - 22:41

Jag skulle nog säga att den mest citerad frasen från "Kalle Ankas Jul" kommer från Broder Tuck.

"Pris ske gud! Här kommer skatteåterbäringen"

Som barn förstår man inte humorn i det, men i vuxen ålder uppskattar man Björn Gustavssons replik desto mer :lol:

Edited by Walker, 10 January 2008 - 22:41.

#145 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 10 January 2008 - 22:46

Min morbror är helt sjukt "förälskad" i schackbrädet. Varje jul man firat med honom har han sagt "Kolla! Kolla nu! Fy f*n så coolt alltså. Såg du hur han målade schackrutorna?" Sen vevar han med armen som om han målar.
Jag föredrar för överigt tomteverkstaden. tycker inte Campingturen är som den ska vara utan järnvägskorsningen osv. Även om den onekligen är rolig när de vaknar på morgonen :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#146 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 10 January 2008 - 22:50

Hehe ja, det är sant ^_^ En annan av hans klassiker är ju "Mot Sherwood-skogen!" (vid tillfälle översatt som "Kör mot skogen!")

Min morbror är helt sjukt "förälskad" i schackbrädet. Varje jul man firat med honom har han sagt "Kolla! Kolla nu! Fy f*n så coolt alltså. Såg du hur han målade schackrutorna?" Sen vevar han med armen som om han målar.
Jag föredrar för överigt tomteverkstaden. tycker inte Campingturen är som den ska vara utan järnvägskorsningen osv. Även om den onekligen är rolig när de vaknar på morgonen :)

Åh, vilken rolig morbro! :thumbsup: Min mamma säger alltid att jag påminner om Kalle när Musse försöker väcka honom :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#147 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 23 January 2008 - 10:58

Just det ja, Djungelfotografen glömde jag helt bort. Den är också bra - och det är väl snarare den som lider mest av SVT:s löjliga censur? Den klart bästa scenen försvann ju, så det är väl tur att man har den på köp-VHS B)

Edit: Just det ja, den tomteverkstadsuppföljaren minns jag mycket väl :) Undrar just var jag såg den?

Den kortfilm som jag tror att ni åsyftar var en del "Musse Piggs Julsaga" som förr visades varje julaftonsmorgon på tv 4, ända tills man för ett par år sedan av någon för mig helt obegriplig anledning slutade att sända det programmet. För mig har det alltid varit en nästan lika viktig jultradition som Kalle Anka kl. 15.00
Varje år hoppas jag att tv 4 återigen ska införa detta underbara program i sin tablå, men jag blir lika besviken varje år.

Var det föresten någon mer än jag som reagerade på att SVT återigen slutat med att sända "Svensson Svennson" på julafton? Istället visade man en repris av skitprogrammet "Andra Avenyn". :angry:

#148 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 07 February 2008 - 00:13

Den här frågan du...

Vad kommer att hålla längst?

Kalle Anka på julafton

eller

kungahuset?

#149 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 07 February 2008 - 10:34

Den här frågan du...

Vad kommer att hålla längst?

Kalle Anka på julafton

eller

kungahuset?

Den här frågan du...har egentligen lite att göra med den här trådens innebörd och bör egentligen diskuteras i en egen tråd..

Men ett kort svar kan du få.

Kungahuset har existerat i dryga 1000 år, Kalle Anka har sänts i snart 50 år. Även om republik skulle införas idag har Kalle ett alldeles för stort försprång att inhämta, ytterst tveksam till att Kalle Ankas Jul har samma självklara status under 3000-talets jular.

#150 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 26 August 2008 - 16:34

Okej...
Min fråga formulerades visst lite fel.
Jag kanske skulle ha frågat vilket som kommer att försvinna först.