Jump to content

Photo

Wars eller Trek?

• Please log in to reply
172 replies to this topic

Poll: Vad anser just DU är bäst?

Vad anser just DU är bäst?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#126 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 November 2006 - 21:59

Nu får du allt förklara. Hur kan SW ligga långt före utvecklingen som väljer att kriga?

Se det snarare som där man i ST fortfarande famlar omkring i mörkret och letar efter nya planeter och liv, är det redan gjort SW. Man har etbalerat utforskningen och kommit längre fram i utvecklingen på så sätt. Sedan tycker jag det finns bevis på att de hade en mycket fungerande demokrati innan Palpatine började smida ränker för att ta över allt - det var då allt föll isär.

Och det är exakt samma sak som vi kan ana hos ST. Tänk dig de senare filmerna i SW - vad präglas de av? Jo, rebellromantik. Rebellerna mot Imperiet - att med våld ta tillbaka makten. Du finner EXAKT samma paralleler i ST. Jfr. om the Dominon krossat Starfleet som de var på väg att göra. Då hade du haft exakt samma sak där, en värld där motståndsrörelserna försökt kämpa till sig till makten för varje pris. Du får faktiskt till och med det bekräftat i mirrorverseavsnitten i DS9.

Vid en första anblick kan de se helt olika ut på den här punkten, men de är betydligt mer lika än vad man först kan tro. Den enda skillnaden är att i ST så har man en "god" kraft som "dominerar" universum, medan det i SW är en "ond" (Starfleet vs. Empire). Skrapa på ytan av ST och du finner en likadan situation där som i SW. Att jämföra de i den premiss som finns nu håller inte - det är två helt olika världar. Du måste jämföra de på likvärdiga grunder och då håller inte din analys.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#127 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 08 November 2006 - 22:12

Har man sett någon läsa igenom en massa lagparagrafer i SW?
Nämn någon scen?

Inte direkt att man ser dem läsa igenom Republikens lagbok (men vem vill se det?), däremot förekommer det scener där man debatterar vad som är tillåtet enligt konstitutionen. T ex att överkanslern inte har rätt att starta krig innan de blir anfallna, en lag senatorerna beslutar att rucka en aning. Se Episod 2.

I ST brukar dom ha info hur andras seder och lagar är och kommer
med fredliga avsikter. Dom löser konflikter så gott som det går på andras
lagar av villkor.
Dom brukar hjälpa folk i nöd.

Det du beskriver är precis vad jediorden inrättades för (se även nedan). Av förklarliga skäl är det inte skildrat så mycket på film (däremot i såväl böcker som serietidningar), första halvan av episod 1 visar trotts allt att jediorden inte kommer som några krigarna utan som diplomatiska förhandlare som rest till Naboo för att lösa konflikten med fredliga medel. Att sedan deras onda ärkefiende Sith blandades sig i var knappast något de räknade med.

A noble order of protectors unified by their belief and observance of the Force, the Jedi hearken back to a more civilized, classical time in galactic history. Their order is ancient, spanning over a thousand generations. As the Galactic Republic throve and grew over the centuries, the Jedi came to serve it as guardians of peace and justice.

#128 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 09 November 2006 - 13:09

I SW finns det ju inga upptäcksresande som landar på planter i syfte för att
få kontakt med folk.

Klart det finns. Bara för det inte visas klart och tydligt i filmerna så betyder det ju inte att det inte finns. (Antyds inte det i Ep. 3 föresten att det faktiskt finns?)

Hur tror du det politiska rådet uppstått? Det är väl bara det att SW ligger långt före i utvecklingen ;)

Sen kan man väl också anta att galaxen långt, långt borta är tämligen utforskad - till skillnad från den som ST utspelar sig i...
Jag tror helt enkelt inteatt det finns så många okända civilisationer kvar i SW.

Tänk dig de senare filmerna i SW - vad präglas de av? Jo, rebellromantik. Rebellerna mot Imperiet - att med våld ta tillbaka makten. Du finner EXAKT samma paralleler i ST. Jfr. om the Dominon krossat Starfleet som de var på väg att göra. Då hade du haft exakt samma sak där, en värld där motståndsrörelserna försökt kämpa till sig till makten för varje pris. Du får faktiskt till och med det bekräftat i mirrorverseavsnitten i DS9.

Fast en mer rättvis parallell hade väl varit att relatera SW:s rebeller till Maquis i ST. Tyvärr är "Imperiet" i ST än så länge alldeles för starkt ;)

Vid en första anblick kan de se helt olika ut på den här punkten, men de är betydligt mer lika än vad man först kan tro. Den enda skillnaden är att i ST så har man en "god" kraft som "dominerar" universum, medan det i SW är en "ond" (Starfleet vs. Empire). Skrapa på ytan av ST och du finner en likadan situation där som i SW. Att jämföra de i den premiss som finns nu håller inte - det är två helt olika världar. Du måste jämföra de på likvärdiga grunder och då håller inte din analys.

Nja, även om jag inte riktigt håller med Supertreck i dessa resonemang så tycker jag inte att de är speciellt lika. Var serie har sina styrkor och svagheter. SW är an klassisk kamp mellan ont och gott. ST utforskar människan! Det är det grundläggande och också det som skiljer dem åt från början!
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#129 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 09 November 2006 - 16:09

Jaså Darth Cappy

Vadå famlar omkring i mörker och letar?

Var framkommer det i SW att dom redan har utforskat en massa planeter?

Du verkar hela tiden glömma bort vad dom sysslar med i ST när du
beskriver det så simpelt (famla runt i mörker och leta)

Det verkar ju osannolikt att efter så lång tid resonlighet utan att
kriga brutalt att plötsligt börja göra det.
Och det påstår du kallas för utveckling?

#130 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 November 2006 - 17:11

Var framkommer det i SW att dom redan har utforskat en massa planeter?

Det sägs inte rakt ut men eftersom man får se så många olika folkslag och miljöer så antyds det att i alla fall större delen av galaxen är utforskad och bebodd.

Det verkar ju osannolikt att efter så lång tid resonlighet utan att
kriga brutalt att plötsligt börja göra det.

Man bör inte glömma att även om det är konflikt som står i centrum i filmhexalogin så är inte detta normaltillståndet i deras galax. I den första trilogin framförs poängen att den Galaktiska Republiken har åtnjutit fred och välstånd så länge att politikerna har blivit korrumperade och Jediorden förslappad, vilket bäddar för Palpatines kupp. När det gäller kriget med separatisterna så finns det många historiska tillfällen då en grupp har försökt bryta sig loss från en större union med ett militärt gensvar som påföljd. Bara i USA:s historia förekommer detta två gånger.

#131 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 09 November 2006 - 23:20

Word! Jag gav upp rivaliteten med min bäste vän tillika Star Wars-nörd när vi var 12 efter ett mindre än ett år av debatter. :)

Rivalitet behöver det inte vara - det kan också vara grogrund för intressanta diskussioner. Jag tycker det - och jag gillar båda. :)

Nej då, vi var ju små när det gällde, så vi sa mest "Star Trek suger" "Nej, Star Wars" :P Självklart är det kul med debatter, men just den här känns onödig. :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#132 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 November 2006 - 23:32

Det är snarare tvärtom. Att SW är tiden långt före alla fredliga avsikter
som dök upp som i ST.

SW var en mycket råare tid.

Politiska rådet är bara en simpel täckmantel där allt misslyckats
för annars skulle det inte bli något krig om folk kom överens.

Ett helt vanligt klassiskt krig som om det skulle ske på jorden men nu
sker detta i rymden.

ST har en mycket större innehållsrikare substans av handlingar som inte har några simpla knep bara för att något ska få sitt utlopp.

Vad skulle själva utloppet i ST vara för något i så fall?

#133 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 23 December 2006 - 18:16

Tror man kan uppskatta både SW och ST. SW har en djupare filosofi, medans ST har män och kvinnor i pyjamas
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#134 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 23 December 2006 - 20:43

Trodde aldrig jag skulle höra begreppet 'filosofi' i samband med Star Wars. :blink:

#135 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 23 December 2006 - 20:55

*suck* Ska vi börja den här diskussionen igen? Alla får förstås diskutera på ett forum, det är det som det här är till för. Men jag ser inte vad just den här diskussionen ger, den har ältats i så många år utan att ge minsta lilla resultat. Each man to his own.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#136 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 December 2006 - 02:29

Du har redan uttryckt den åsikten Thrai, du behöver inte ta upp den igen. Tråden är till för att diskutera just det - gillar du inte det, besök inte tråden.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#137 SweGesstan

SweGesstan

Commander

• Members
  • 203 posts
  • Interests:Flickvännen, film och serier

Posted 30 December 2006 - 18:46

Fick bli blankt för mig då jag inte är speciellt förtjust i någon av dem. Kan titta på dem om de går på tv men skulle inte ställa klockan för det

#138 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 30 December 2006 - 18:48

Trodde aldrig jag skulle höra begreppet 'filosofi' i samband med Star Wars. :blink:

Du hittar mycket av Zen-buddhism i Jediordern. Är inte det filosofi så vet jag inte, men det är ju ingen idé att försöka diskutera...
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#139 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 05 January 2007 - 14:24

Du hittar mycket av Zen-buddhism i Jediordern.

Om du säger det så men jag har alltid tyckt att en aspekt av 'ljus/mörker'-dikotomin var ett berättartekniskt klavertramp. Visst, det är en parallell till gott/ont men det är övergången mellan dem som jag har problem med. Det förväntas av en Jedi att han/hon ska vara felfri och om några felsteg i omdömet görs så hamnar individen obönhörligt på en bana mot ren och skär ondska, som om detta vore iscensatt av högre makter. Det ska väl illustrera hur makt kan korrumpera men det är ändå en grov förenkling av hur det mänskliga psyket fungerar.

Ett mer trovärdigt scenario hade varit om det hade funnits olika falanger inom Jediordern som tjänade samma mål och syften men skilde sig åt i frågan om hur de ska uppnås. Som det är nu känns steget från "jag skyddar de svaga och hjälplösa" till "jag ska dominera galaxen och alla som står i vägen ska jag strypa på avstånd, mwahaha" alldeles för kort. Ingenstans exemplifieras detta bättre än i scenen i RotS där Anakin genomgår denna förvandling inom loppet av några minuter - 'goody two-shoes' innan, hänsynslös barnamördare efter.

Edited by Mjolnir, 05 January 2007 - 14:38.

#140 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 05 January 2007 - 14:45

Anakins övergång från ljus till mörk uppfattar iaf jag som ganska långdragen. Hans mörka sidor kommer ju ganska tydligt i dagern redan i Ep II.

Ett mer trovärdigt scenario hade varit om det hade funnits olika falanger inom Jediordern som tjänade samma mål och syften men skilde sig åt i frågan om hur de ska uppnås.

I KOTOR-spelen får man faktiskt en vink av falanger inom Jedi. Där talas det om grå Jedi.

Grey Jedi, although having completed the teachings of the Jedi Order, are Jedi that had either been exiled or had disassociated themselves from the Jedi Council. Consequently, they operate independently outside the Jedi Order. The Jedi Council typically sees them as misguided, though they have not necessarily succumbed to the dark side of the Force. They are the mavericks of the Jedi Order, and often stray closer to the dark side than most. Jolee Bindo, Qui-Gon Jinn, Count Dooku, Revan, the Jedi Exile, Kreia, Jon Antilles, the Dark Woman, Kyle Katarn, and Vergere are commonly identified as Grey Jedi, although Katarn returned to the Light Side. In Knights of the Old Republic II, it is possible to acquire a Grey Jedi Robe. Grey Jedi usually carry silver lightsabers but it is quite likely to see one carrying their lightsaber from their jedi times.

Wikipedia
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#141 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 05 January 2007 - 16:54

ROTS utspelar sig under 7 månader. Så att hoppa från ljus till mörker tar inte två minuter, bara för att det händer snabbt i filmen. Den är ganska hårt klippt om man jämför med boken.

Edited by Darth Wiggy, 05 January 2007 - 16:54.

Posted Image

#142 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 31 January 2007 - 19:40

Så den här gamla tråden lever vidare. Kom på en liten fundering kring Trek o Starwars osv som passar in här, tror jag :rolleyes:

Vilka har snyggast uniformer :thumbsup:

StarkTreks färglada uniformer eller StarWars(Imperiets) nazi-inspirerade uniformer

#143 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 31 January 2007 - 20:43

*suck* Ska vi börja den här diskussionen igen? Alla får förstås diskutera på ett forum, det är det som det här är till för. Men jag ser inte vad just den här diskussionen ger, den har ältats i så många år utan att ge minsta lilla resultat. Each man to his own.

Mycket enkelt.

StarWars grundar sig mest på att vinna så mycket makt och ta över.

Star Trek grundar sig på upptäcksresande och kontakt med folk och att lösa problem så mycket som det går. Star Trek har massvis med katerogier av olika handlingar.

Vem kan beskriva evolutionen i Star Wars förutom allt krigande? Plockar man bort krigande så finns det väl inte
mycket kvar till handling. Okey kriget är ju huvudhandlingen men Star Trek skulle kunnat klarat sig på egna ben
utan fiender som försöker hota med något.
Då finns det massvis med annat till handling som fyller ut.

#144 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 31 January 2007 - 21:21

Vilka har snyggast uniformer :thumbsup:

De grå/beiga munderingarna i Star Wars är estetiskt trista men Treks grå uniformer med avdelningsfärgen på kragen är läckra. :)

#145 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 01 February 2007 - 14:14

De grå/beiga munderingarna i Star Wars är estetiskt trista men Treks grå uniformer med avdelningsfärgen på kragen är läckra. :)

I vilken Trek-serie förekom dessa mer militärt korrekta uniformer?! När jag startade den här frågan såg jag på den sista kvarten av "Next generation" på tv, där förekom minsamn inga grå uniformer utan de tajta färglada tröjorna.

#146 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 01 February 2007 - 14:22

De senare säsongerna av DS9 (de bytte i den femte) och TNG-filmerna, utom Generations.

#147 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 01 February 2007 - 18:19

En annan sak är ju att i Star Trek får ju man en närmare titt om olika raser och deras kultur
i sina hemvärldar. I Star Wars får man ju inte veta om olika varelsers hemvärld och kultur än att dom resande är
där tillfälligt och sen sticker där ifrån.

Man får inte en så djup relation och vilken lag olika raser har i sin hemvärld.

Man ser bara olika varelser utan att veta hur deras kultur är och deras seder och traditioner är

Frågan är om själva boken berättar mera om varelser egna hemvärldar och kulturer seder och traditioner?

#148 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 01 February 2007 - 18:23

Frågan är om själva boken berättar mera om varelser egna hemvärldar och kulturer seder och traditioner?

Svar Ja. Böckerna ger betydligt mer information om planeternas geografi, historia och kultur.

#149 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 01 February 2007 - 21:49

Svar Ja. Böckerna ger betydligt mer information om planeternas geografi, historia och kultur.

I så fall är filmerna bedrägeri som inte berättar så mycket.

#150 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 01 February 2007 - 22:02

I så fall är filmerna bedrägeri som inte berättar så mycket.

Eeeh?! Filmerna är en familjesaga om Skywalkers uppgång och fall och räddning av sina barn, samtidigt är det en historia hur demokrati lätt kan förvandlas till diktatur; detta är själva huvudgrejen med StarWars.

Vill man ha allt det andra dvs kultur, historia osv så får man söka sig vidare till Expanded Universe dvs böcker, serier, spel.

Tror inte det finns något fan som känner sig bedragen för att inte filmerna gav den informationen du efterlyste.