Jo, jag förstår hur du menar. Men då blir ju frågan var man ska dra gränsen eftersom det ofta är en lång kedja personer/tjänster som leder till det slutgiltiga illegala. T.ex. kanske vår diskussion leder till att någon besöker TPB och börjar tanka saker. Då är du, jag och scifi-nytt länkar i kedjan, men inte är vi skyldiga till något.
Likaså är inte Google skyldiga eftersom deras tjänst inte alls hade för avsikt att medverka i olagligheter.
Nu kan förvisso TPB ses som ett steg under leecher-seeder, men trackern är så innästlad så att de tre kan klumpas ihop.
Personligen är jag inte alls emot TPB eller vad de sysslar med, men det är ju inget snack om att deras syfte är att sprida upphovsrättsskyddat material. Jag hoppas att metadatan förblir laglig, men ifall TPB skulle fällas kan jag inte ärligt säga att det inte är berättigat.
Ja, det är ungefär så jag tänkte mig när jag svarade på Supertrecks inlägg men med tanken i huvudet att TPB inte heller håller någon avsikt att medverka något olagligt (

). Hur knasigt det där än låter, men det är ju trots allt det dem påstår.
TPB är ju som du säger den närmaste länken till p2p-nätverket, där all seeding och leeching pågår, men också som du säger; vart bör gränsen dras?
Skillnaden mellan våran syn på just den biten är väl att jag skulle lika gärna kunna se en genomhederlig sida som Google kunna drabbas likväl som TPB. Om båda påstår sig vara lagliga men att en plötsligt faller, så är det märkligt i min mening att den andre står kvar såvida det inte är bevis på deras egentliga avsikt som fäller TPB. I ett sådant fall ser allting helt ok ut hos mig, rent tekniskt sett då. Sen är ju Google självklart ett länksnäpp längre ifrån torrentnätverken, men i min mening mycket nära nog för dem mycket precisa träffarna man får. D.v.s. om de inte beslutar att t.ex. banna sidorna i fråga från sina arkiv, eller någon annan form av säkerhetsfix.
Själv står jag väldigt delad i den allmänna frågan. Självklart är hela röran olaglig och bör förbjudas. Å andra sidan tycker jag det inte alls är konstigt att det blivit såhär. Lite som att företagen själva har bäddat upp för det här och kanske behöver en liten tankeställare. Det är ju dock väldigt tråkigt för dem mindre företagen som tar största smällarna, det är trots allt inte allas fel att folk börjat göra såhär.