Felet med dagens Spider-man ?
Posted 06 January 2008 - 10:18
Problemet med "Några andra detaljer" är att det blir vansinnigt många detaljer i slutändan. För mig verkar det som om Spidde nu har blivit en sämre version av Ultimate Spidde. Nå, vi får se hur det utveckar sig, men jag är inte speciellt positiv, tyvärr. Det här är som att ta alla retcons som händer Klon-sagan och dubblera detta några miljoner gånger...
Det hela hjälps ju inte av det dumma valet. May mot giftermålet. May borde ha dött där i Klon-sagan, enligt min mening. Där har vi en karaktär som verkligen utlevt sin roll i serien. Hon måste vara 220 år vid det här laget.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 06 January 2008 - 11:21
Visst, en del kommer att sluta läsa Spider-Man, men jag tror också att många som slutade läsa när JMS skrev och sabbade Spidde kommer att komma tillbaka nu. Jag kommer bli en trogen läsare igen, många andra som vill se en Spindelman som är mer "klassisk" kommer att kolla in tidningen igen, och det allra största hoppet är att han kan tilltala nya läsare igen, nu när vi äntligen har en Peter Parker som man kan identifiera sig med än en gång. Det har varit si och så med den saken. Jag ser det här som ett slags "kapitel två", kommer inte bry mig så mycket om saker som suddas ut ur kontinuiteten, utan ser helt enkelt fram emot en Spider-Man som han borde vara igen, och kommer förhoppningsvis få många roliga serier att läsa. Det öppnar t. ex starkt med Dan Slott som skriver och Steve McNiven som tecknar.
May har så stor och viktig roll som manusförfattarna gör det till. Visst, tycker också att det var en fin död i klonsagan, men nu är hon tillbaka, och kan man bara använda henne på ett bra sätt, så varför inte. Dessutom förstår jag att Peter gjorde det valet, eftersom det som han sa var hans fel att May blev skjuten. Och en sådan skuld kan inte Peter leva med igen, att May skulle bli skadad på grund av honom har varit hans kanske största skräck sedan de allra första numrena.
Edited by Kermit, 06 January 2008 - 11:23.
Posted 06 January 2008 - 11:51
För mig verkar det som om Spidde nu har blivit en sämre version av Ultimate Spidde.
Det där ser jag också som ett problem. "Vanliga" Spidde blev plötsligt väldigt lik Ultimate Spider-man-karaktären (fast i USM dog faktiskt Harry i förra numret
Crusaders reaktion verkar rätt vanligt. På IGN skrev de att de rev sönder sina tidningar i ren frustration när de lästa serierna, och visst kan jag förså dom...men som sagt, Spider-man har varit en rätt unken och dålig serie sen han joinade Avengers och förmodligen var reseten nödvändig...fast visst, den kanske är driven lite för långt. Harry och Flash är rätt tråkiga karaktärer och varför inte lite nya bifigurer i såna fall?
last.fm Filmtipset
Posted 06 January 2008 - 12:06
//Peak
sixty six."
Posted 06 January 2008 - 13:38
Posted 06 January 2008 - 14:53
Redan när Peter och MJ gifte sig tyckte jag att serien började tappa fästet. Den var inte längre Spider-man fullt ut. Äktenskap symboliserar i stor mån stadga och att etablera sig i samhället. Det stämmer inte överens med kärnan i serien; sökande, utanförskap, att lära sig ta ansvar, att som oansenlig medborgare börja ta del av samhället, att ha mer inombords än som syns. Alltsedan äktenskapet har allt detta sakta smulats sönder. Därför köper jag vilka puckade metoder som helst (uppgörelse med Mephisto) för att sopa bort dumheterna (äktenskap, Avengers, offentlig identitet, May död, ilsken Spidde mm) i ett enda slag och återgå till det som är väsentligt i serien.
Jag är en av de som kommer att börja köpa Spider-man igen. Välkomna tillbaka, Flash, Betty, Harry och alla andra!
Posted 06 January 2008 - 17:42
Att de "bara" raderar äktenskapet, tagit tillbaka hans identitet och några andra detaljer är illa nog. Men jag har iallafall slutat skaka av ilska. Och hela "vi behöver inte förklara saker för det handlar om magi" är en så dum synvinkel och motsätter allt som Spider-Man skapades för. Spider-Man skulle vara den mer verklighets trogna hjälten, nu har han gjort en överenskommelse med djävulen som raderar delar av hans liv.
Det här är verkligen FELET MED DAGENS SPIDER-MAN!
Förhoppningsvis så kommer det här inte vara för det här beslutet har fått den sämsta kritiken jag någonsin sett hos en serietidning. Alla resentioner jag läst har hatat beslutet liksom de flesta fans som skriver på forum verkar verkligen avsky beslutet. Mitt hopp är att om ett par nummer blir Joe Quesada tvingad att återföra allt som vanligt igen. När försäljningen sjunker drastiskt så lär det nog bli så. Jag står inte ut med tanken att de förstör min Spider-Man på det här viset. Vad JQ gör är oerhört respektlöst.
Och att bara ge upp Spider-Man, min favorit karaktär, är lättare sagt än gjort. Jag, precis som killen på IGN, har också en plågsam illamående klump i magen efter det här.
Tycker också det var fel att tvinga JMS att skriva det slutet på hans story istället för det han tänkt. Tanken var att den deal som Peter skulle göra var att May skulle räddas och priset skulle vara att Gwen Stacy återupplivades som Peters flickvän som skulle sätta press på Peter att behöva välja mellan sina 2 livs stora kärlekar, något han aldrig behövt göra. Sedan skulle Gwen avslöja att hon aldrig haft ihop det med Norman Osborn och det skulle leda Peter till att ta reda på hur tvillingarna igentligen kom till som ett klon expriment mellan Peter och Gwen, gjort av Norman Osborn.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 06 January 2008 - 18:11
Det enda som Harry är tillbaka som, enligt Joe Quesada, är som Peters nya nemesis och skurk. Som priset man måste betala om man gör en överenskommelse med djävulen.
Att de "bara" raderar äktenskapet, tagit tillbaka hans identitet och några andra detaljer är illa nog. Men jag har iallafall slutat skaka av ilska. Och hela "vi behöver inte förklara saker för det handlar om magi" är en så dum synvinkel och motsätter allt som Spider-Man skapades för. Spider-Man skulle vara den mer verklighets trogna hjälten, nu har han gjort en överenskommelse med djävulen som raderar delar av hans liv.
Det här är verkligen FELET MED DAGENS SPIDER-MAN!
Förhoppningsvis så kommer det här inte vara för det här beslutet har fått den sämsta kritiken jag någonsin sett hos en serietidning. Alla resentioner jag läst har hatat beslutet liksom de flesta fans som skriver på forum verkar verkligen avsky beslutet. Mitt hopp är att om ett par nummer blir Joe Quesada tvingad att återföra allt som vanligt igen. När försäljningen sjunker drastiskt så lär det nog bli så. Jag står inte ut med tanken att de förstör min Spider-Man på det här viset. Vad JQ gör är oerhört respektlöst.
Och att bara ge upp Spider-Man, min favorit karaktär, är lättare sagt än gjort. Jag, precis som killen på IGN, har också en plågsam illamående klump i magen efter det här.
Tycker också det var fel att tvinga JMS att skriva det slutet på hans story istället för det han tänkt. Tanken var att den deal som Peter skulle göra var att May skulle räddas och priset skulle vara att Gwen Stacy återupplivades som Peters flickvän som skulle sätta press på Peter att behöva välja mellan sina 2 livs stora kärlekar, något han aldrig behövt göra. Sedan skulle Gwen avslöja att hon aldrig haft ihop det med Norman Osborn och det skulle leda Peter till att ta reda på hur tvillingarna igentligen kom till som ett klon expriment mellan Peter och Gwen, gjort av Norman Osborn.
Övernaturlig historia hör kanske inte till Spider-Man så mycket, men det gör inte benklor, offentlig identitet, medlemskap i Avengers eller kanske t. om giftermål heller. Så hur mycket historien i sig än må suga så är det vad den uppnår som är det viktiga - vi får läsa Spider-Man igen. Det var längesen nu. Så därför tycker jag absolut inte att Quesada är respektlös, snarare tvärtom. Han ser äntligen till att Spidde kommer tillbaka till sina rötter. Så att de raderar äktenskapet och tar tillbaka hans identitet...Äntligen kan jag bara säga!! Man kan fråga sig om de som är så missnöjda med detta verkligen är fans till Spider-Man, när de vill ha en figur som så uppenbart är så långt ifrån vad Spider-Man borde vara.
Varifrån har du fått grejen med Gwen egentligen? Gärna en källa där.
Posted 06 January 2008 - 19:05
Posted 08 January 2008 - 20:39
Jag kan hålla med om att dom senaste årens Spider-Man-serier har varit under all kritik (med undantag från Ultimate Spider-Man), och det hela började, enligt min mening, att spåra ut i och med klonsagan i mitten av 90-talet, och det hela har bara förtsatt allt sedan dess. Dock anser jag, precis som Crusader verkade vara inne på, att serien verkligen har lyft sig dom senaste 1,5-2 åren.
Det har varit en en hel del väldigt stora, och väldigt drastiska, förändringar av serien under en väldigt begränsad tidsperiod. Bland annat så hade jag själv väldigt svårt för hela den här Sins Past-grejjen, och lika så the Other och hela den här grejjen med organiska nätskjutare och benklor med mera tyckte jag bara var för mycket. Men jag tycker samtidigt att det under den här tiden här skett en hel del positiva förändringar, och inte bara negativa. Framför allt nu det senaste. Bland annat att Aunt May känner till Peters hemliga identitet (någt som jag länge har väntat på), och även det här med att Spider-Man numera är med i the Avengers är heller inget som jag har något större problem med. Dock kan jag tycka att man inte riktigt har använt sig av karaktären på rätt sätt. Man har bland annat gjort honom alldels för vek och opersonlig. Han verkar alltid vara den förste att bryta ihop så fort som något traumatiskt inträffar och det kan ibland kännas som att han får en väldigt passiv och underlägsen roll i gänget. Sen det här med att dom alla (Peter, May och Mary-Jane) ska leva i Avengers Tower och att Peter Parker/Spider-Man plötsligt förvandlades till Tony Starks lilla springpojke, det köper jag inte riktigt. Han får gärna vara med i en supergrupp, men inte på bekostnad av sin egna superhjälte karriär och sitt privatliv.
Jag har väl egentligen inget större problem med att vill få ett slut på Peter och MJ:s äktenskap, även om jag kan tycka att det är onödigt. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan göras en massa bra serier med en singel Peter Parker/Spider-Man. Men är det inte lite sent påkommet? Spider-Man har varit gift i ganska så många år nu, och väldigt många läsare har växt upp med och är vana vid att det ska vara så. Varför ändra på det nu? Är det enbart på grund av nostalgiska skäl, eller är det för att, som jag har läst någonstans, locka yngre läsare till serien, eller är det helt enkelt bara för att jävlas med alla oss som tycker att serien äntligen har börjat ta en intressant vändning!?
Jag kan förstå att händelser som Spider-Mans medlemskap i the Avengers och Spider-Mans demaskering i Civil War har fått många läsare att reagera väldigt starkt, och kanske till och med fått många att helt sluta att läsa serien. Men själv så tycker jag att det har varit ganska så intressanta händelser. Sen måste alla inse att Spider-Man kommer aldrig mer att bli den serie som den var på 70-80-talet. Den tiden är redan förbi, och det hjälper inte att göra Spider-Man singel för att få tillbaka den tonen och känslan i serien. Det är andra tecknare och andra manusförfattare nu, och det har hänt alldels för mycket sedan den tiden. Både i sjävla serien och i det verkliga livet. Vill man ha en ung och ogift Spider-Man så kan man läsa Ultimate Spider-Man, eller vältra sig i alla de gamla serier som finns. Men vi då som är vana vid att se, och fortfarande vill ha, en gift Spider-Man, vad ska vi ta vägen? Ett alternativ hade ju kunnat varit att man behöll serien som den är, och istället startade en ny tidning med nytecknade historier som utspelar sig under Spider-Mans tidiga år, innan han blev gift. På så vis hade det funnits en tidning för alla. Och skulle det sen visa sig att fler och fler börjar köpa tidningen med den lite mer old school-spider-man, och försäljningen för den ordinarie tidningen sjönk, då sulle man kanske kunna tänka sig att genomföra en förändring liknande One More Day/Brand New Day i framtiden (och förhoppningsvis försöka få till en någorlunda vettig story av det hela). Som det är nu väljer man ju bara att helt sonika köra över en stor skara fans, och det utan att ta den minsta hänsyn till vad ett flertal Spider-Man diggare tycker och tänker.
Edited by Trubaduren, 08 January 2008 - 20:41.
Posted 08 January 2008 - 21:16
Därför att äktenskapet är en institution som markerar att man är väletablerad i samhället. Det passar Stålis, men inte Spider-man, som är en outsider. Men varför ändra det nu, som du undrar? Bättre sent än aldrig! Synd bara för er som växt upp med och lärt er gilla den gifta Spider-man.
Posted 08 January 2008 - 21:37
Dessutom, om nu vissa anser att Spider-Man fungerar så dåligt som gift varför då inte göra som jag skrev tidigare och starta en helt ny tidning som utspelar sig under åren innan giftemålet med Mary Jane? Eller om man nu ändå letade efter ett tillfälle att göra sig av med giftemålet, varför lät man då Peter och Mary-Jane återförens efter sin separation för ett par år sedan? Varför lät man dom helt enkelt inte skilja sig redan då? Det hade ju löst "problemet" för länge sedan, istället för att förstöra serien på detta klumpiga sätt.
Edited by Trubaduren, 08 January 2008 - 21:40.
Posted 08 January 2008 - 21:40
Undrar vad farsan Osborn tycker om att sonen plötsligt lever igen, förresten... Vart är han nu? Thunderbolts?
//Peak
sixty six."
Posted 08 January 2008 - 21:48
Undrar vad farsan Osborn tycker om att sonen plötsligt lever igen, förresten... Vart är han nu? Thunderbolts?
Om nu denna nystart är tänkt att vara bestående (det känns ju väldigt osäkert, så som ändrar och ändrar tillbaka stup i ett nu förtiden) så borde väl rimligtivs Norman försvinna från Thunderbolts och återta sin plats som Peter Parker och Spider-Mans ärkenemessis. Hade ju kännts väldigt underligt om alla andra karaktärer ska gå tillbaka till sina rötter, och så ändrar man inte tillbaka Green Goblin. Och snälla, säg inte att dom tänker göra Harry till Green Goblin igen...
Posted 08 January 2008 - 21:57
Vad är fel med Harry som Green Goblin egentligen? Åsikterna här ser för mig ut som att man inte gillar så mycket av det som gör Spider-Man till den superhjälte han är...varför helt enkelt inte läsa andra serier? Att Ultimate Spider-Man finns är inte ett argument heller, för det är så mycket annat som är stört med den...en Hulk-goblin och en Doc Ock med Magnetokrafter t. ex.
Edited by Kermit, 08 January 2008 - 22:00.
Posted 08 January 2008 - 22:06
Själva grundfelet begicks nog när Spidde gifte sig. På något sätt började man tumma på vad Spider-man-myten egentligen är. När man skapar konst (t ex serier) gäller det att hålla tungan rätt i mun och vara sann mot verket när det väl är etablerat vad det handlar om. Allt annat är fusk och konstnärliga genvägar. Med giftermålet tog man en billig genväg. Man fuskade med konsten. Jag visste direkt att man tagit den enkla bluffvägen för att få sälja mer (som ett bröllopsnummer gör). Och enda sedan dess förutspådde jag att äktenskapet på något sätt skulle upplösas en dag. Det var tvunget. Och ju längre man väntade, desto svårare blev det. Så nu sitter de i en rävsax för att de väntat för länge!
Läs gärna Scott McClouds "Understanding Comics". Han beskriver mycket bra vad som menas med kärnan i ett konstverk.
Posted 08 January 2008 - 22:12
http://forum.newsara...ad.php?t=142355
//Peak
sixty six."
Posted 08 January 2008 - 23:36
Jag tror att det är fler som tycker om det än vad ni tror och att Marvel har räddat Spider-Man faktiskt. Äntligen är han den figur som han ska vara och som han har glidit alldeles för långt ifrån, särskilt på senare år i och med Avengers och Civil War t. ex. Så långt som de drev karaktären före OMD gjorde att det inte går att göra något mer med honom än just en reset, som de gjorde.
Vad är fel med Harry som Green Goblin egentligen? Åsikterna här ser för mig ut som att man inte gillar så mycket av det som gör Spider-Man till den superhjälte han är...varför helt enkelt inte läsa andra serier? Att Ultimate Spider-Man finns är inte ett argument heller, för det är så mycket annat som är stört med den...en Hulk-goblin och en Doc Ock med Magnetokrafter t. ex.
Så vad du menar är alltså att eftersom jag inte anser att det var något större fel på serien innan så är jag egentligen inget riktigt fan av den "riktiga" Spider-Man, och därför kan jag lika gärna sluta läsa och hitta någonting annat? Då kan jag tala om att jag tycker mycket som serierna som utspelade sig innan Peters giftemål med MJ, och jag håller med om att serien var som allra bäst under 70-80-talet, och en bit in på 90-talet. Men jag gillar hur serien har utvecklats under de senaste 20 åren. Inte varenda liten aspekt av alla de händelser som skett under de senaste två decenierna, men i stora drag tycker jag att serien har utvecklats i riktning som jag känner mig nöjd med. Framför allt nu på slutet.
Ni som tycker så har säkert rätt i att de händelser som skett de senaste åren, med en känd identitet och med nya krafter, inte håller i längden. Det tror inte jag heller. Långsiktigt är det nog dåligt för serien med en Spider-Man som är allmänt känd och som jagas utav staten, och så småningom så måste man nog på något sätt göra det ogjort. Det tror jag också. Men det måste göras med lite mer finnes, och man måste låta det ske mer stegvis. Alla stora händelser kan inte hela tiden följa tätt inpå varandra, som läsare måste man ges lite andrum. Nu har man avmaskerat
Spider-Man och tagit med honom i the Avengers. Nu måste man ge folk lite tid att smälta detta. Ändra gärna tillbaka det som man tycker inte funkar, men försök inte att ändra tillbaka allting över en natt. Det blir bara rörigt. Vilket jag tycker att One More Day är ett starkt bevis på.
Jag kan köpa att man väljer att avsluta Peters och MJs förhållande, om det känns som en nödvändighet för att Spider-Man ska bli en bra serie igen. Jag kommer inte att jubla över det, men jag kan acceptera det. Huvudsaken är att det blir en bra och njutbar serie att läsa. Sen tycker jag att det är ett smart drag att man gör sig av med dom organiska nätskjutarna, och alla andra nya krafter som Spider-Man "begåvats" med under senare år. Jag har verkligen saknat dom gamla hederliga vristskjutarna. Dom har för mig alltid symboliserat hur smart och intelligent Peter Parker faktiskt är, ett starkt personlighets drag som jag tycker att man har frångått väl mycket på senare år.
Sen andra inslag som jag har saknat starkt och som jag ser fram emot att få återse; Peters jobb på Daily Bugle, karaktärer som J. Johna Jameson, Robbie Robertson, Betty Brandt, Glory Grant, Felicia Hardy m.fl. Dock tycker jag att Harry Osborn är ointresant och omodern karaktär som jag inte tror kan tillföra serien något positivt i dagsläget, till skillnad från Norman. Enligt min mening hade Joe Q och gänget gjort bäst i att låta honom förbli död. Däremot Flash Thompson får gärna förekomma flitigare i serien, lika så Robbie Robertsons son, Randy.
I övrigt ser jag inget behov att ytterliggare förändringar. I mitt tycke kan Spider-Man gärna fortsätta att vara en del av the Avengers, i synnerhet om Norman Osborn fortsäter att medverka i Thunderbolts. Detta ser jag inte som något problem. Dock tycker jag inte att han ska ha en allt för framträdande roll i gruppen, men jag ser ingen anledning till att han inte skulle kunna fortsätta vara en medlem. Ingen vet längre vem han är under masken, men så länge som han fortsäter att vara en motståndare till registreringsakten så behöver ju heller ingen veta det. Däremot tycker jag att Daredevil och Wolverine mycket väl kunde känna till hans hemliga identitet. Dels eftersom båda dessa kände till vem han var redan innan giftemålet med MJ, och i och med det inte borde påverkats av Mephistos inverkan, och dels eftersom både dessa tillhör motståndsrörelsen och därför inte borde utgöra någon större risk för Peters säkerhet. Dessutom kan det vara bra att Peter har någon att vända sig till om han nån gång skulle behöva hjälp eller stöd. I synnerhet eftersom relationen mellan Peter Parker och Matt Murdock/Spider-Man och Daredevil är en av dom aspekter i Peters liv som jag tycker allra bäst om. Det fanns en charm i att det ändå fanns någon annan hjälte som visste vem han var och som han kunde ha en vänskaplig relation med. Dom är båda outsiders, men dom kunde ändå ta hjälp av varandra när det verkligen behövdes. Även privat. En slags syskonrelation nästan, med Daredevil som den lite äldre och visare storebrodern.
Jag är inte helt förtjust i att Spider-Man alltid ska vara helt utanför, man jag tycker ändå han behöver en viss relation med andra superhjältar. Men han kanske inte just nödvändigtvis behöver vara en fast medlem i en viss grupp. Men jag hade hoppats att hans plats i Avengers i alla fall skulle hålla i ett par tre år. Jag började prenumerera på New Avengers av just den anledningen, och det var bland annat därför som jag samtidigt började prenumerera på samtliga Spindeltitlar (från att tidigare bara ha prenumererat på ASM). Just nu känner jag mig både lurad och inte minst rejält besviken.
Edited by Trubaduren, 09 January 2008 - 00:02.
Posted 09 January 2008 - 01:31
Det som jag tror är den egentliga anledningen till att många av er som inte gillar hur dagens Spider-Man ser ut är det här. Jag tror inte att det egentligen handlar om att ni tycker att alla serier som görs med Spider-Man idag är dåliga, utan det är snarare en fråga om nostalgi och trygghet. Ni känner inte längre igen er i den karaktär som ni växte upp med och relarterar till. Tyvärr så tror jag att ni slutligen ändå måste acceptera det tåget redan har lämnat stationen. Den period i seriehistorien som ni tycker bästom och har som råmodell för hur en riktigt bra Spider-man serie bör se ut är redan paserad. Ända sättet för er att återuppleva Spider-Man på det sättet som ni kommer ihåg som eran guldålder är att läsa gamla serier, eller att helt enkelt skapa egna för erat eget nöjes skull. Det är dom allternativ som ni har. För jag tror att ni måste inse en sak, att hur gärna ni än önskar motsattsen och hur dåligt ni än tycker att det är så förändras saker och ting. Även serier. Kanske inte alltid till det bättre, men kanske inte heller alltid nödvändigtvis till det sämre. Det kan bero på vem man frågar, eller hur man väljer att se på det. Och oavsett vilket så kommer tiden att fortsätta att gå, och för eller senare så kommer förändringar att ske. Vare sig man önskar det eller inte. Det är tyvärr oundvikligt. Men likväl som en del här verkar tycka att jag kanske ska börja läsa en annan serie om jag inte gillar den här tillbaka gången, likväl kanske det är just ni som borde släppt taget om Spider-Man för länge sedan om ni inte gillar utvecklingen som skett de senaste 20 åren. Speciellt eftersom jag har fått uppfattningen av att en del av er har andra serier som ni föredrar framför Spider-Man. I motsatts till mig då om så är fallet, som jag haft Spider-Man som favorit-serie större delen av livet.
Ni kanske tror att bara för att Joe Q nu väljer att lösa upp Peters och Mary-Janes äktenskap, och återintroducera karaktärer som Flash Thompson och Harry Osborn så kommer Spider-Man serien automatiskt att bli precis som förr. Så som den var på 70-80-talet när ni tyckte att serien var som bäst, eftersom det var då som ni först upptäckte Spider-man som serie och började att läsa. Men om så är fallet så är jag rädd att ni kommer att bli gruvligt besvikna, för jag tror aldrig att man kommer att kunna hitta samma känsla i serien igen efter så lång tid. Det av flera anledningar. Dels så är det helt helt nytt årtionde, för att inte säga ett nytt årtusende, med nya influenser och allt som hör till. Det är helt andra serieskapare nu än på den tiden. Nya berättare, nya tecknare och inte minst en ny EiC, som alla vill sätta sin lilla prägel på serierna. Och för eller senare kommer det en tid när man vill tjäna ännu mer pengar, och vipps har en ny omskakande förändring sett sitt ljus som helt förändrar världen som vi känner den. Har ni hört den förut?
Det kanske inte alls så här som ni upplever det hela, och då ber jag om ursäkt. Men eftersom jag själv är väldigt nostalgisk av mig så har jag lätt för att förstå att en del förändringar är väldigt svåra att acceptera och man ofta vill klamra sig fast vid förhoppningen att kanske en dag så hittar dom som är ansvariga för förändringarna tillbaka till det gamla och inser att det var ett misstag att genomföra de förändringar som man gjorde och gör något åt det.. Tyvärr verkar det sällan blir riktigt så som man vill. Men man får försöka att göra det bästa av det.
De senaste förändringarna som gjorts med Spider-Man är inget som jag tror riktigt kommer att tilltala mig. Men kanske passar det vissa av er bättre. Vi får hoppas det i alla fall. Själv fortsätter jag att hoppas på en annan lösning än den som verkar vara verklighet just nu. Men det blir kanske till det bästa till slut. Vi får väl se hur det artar sig.
p.s
Ber om ursäkt för dubbelposten.
Edited by Trubaduren, 09 January 2008 - 01:41.
Posted 09 January 2008 - 08:14
Hur är Harry omodern? Okej, han har inte varit med i serien på över tio år, han dog, men är han omodern i filmerna? Vad är omodernt med att ha en bästa vän? För det är vad Harry var för Peter, tycker han lämnade ett stort hål i serien. Det sades att tanken var att Harry skulle komama tillbaka i slutet av klonsagan, att det var han som var Gaunt.
Sen tror jag inte att så mycket kommer vara förändrat som t. ex du tror, Trubaduren. Har läst i en intervju med redaktören för spindel-titlarna, Steve Wacker, att Spidde tydligen kommer fortsätta vara med i Avengers. Jag hoppas det inte, men skulle inte bli förvånad om han fortsätter vara det. Det var vissa detaljer i dåtiden som förändrades, inte allt. Och visst, jag hoppas absolut att åtminstone Matt Murdock fortsätter känna till Spider-Mans hemliga identitet, jag har alltid gillat deras vänskap och Human Torch fick reda på det i den utmärkta "Spider-Man/Human Torch - I´m With Stupid" av Dan Slott, det vore inte fel om han fortsatte veta. DD och Torch är väl Spiddes två vänner bland superhjältarna, något som JMS aldrig verkade förstå, utan han konstlade till en far/son-relation mellan Iron Man och Spidde.
Reaktionerna som det pratas om, här på SFN så är Tfels och jag positiva, och Spidde och Hofling verkar inte helt missnöjda heller vad jag har förstått. Sen är Trubaduren, Crusader och Peak missnöjda. Här är det i alla fall ingen talande majoritet som "aldrig mer kommer att läsa Spider-Man". Det klagas på nätet, men det har det gjorts förr gång på gång. Spider-Man har fortsatt sälja bra, och jag tror verkligen att den kommer att göra det nu också. Jag har verkligen sett fram emot att Dan Slott skriver AMS och särskilt nu, när Marvel har räddat Spidde.
Posted 09 January 2008 - 13:52
Vad gäller Kermits källa angående att Spider-Man fortfarande ska ingå i New Avengers så kan jag bara säga att ingen är väl gladare över det än jag. Men jag förtår för mitt liv inte hur det ska gå till. Om nu ingen längre känner till Spider-Mans hemliga identitet, hur kunde då Captain America först hitta Peter Parker och erbjuda honom en plats i den nya gruppen? Hur har dom tänkt att det ska gå ihop? Och om nu Spider-Man ska fortsätta att ingå i samma grupp som Wolverine, hur ska han då unvika att Wolverine återigen nosar reda på hans verkliga identitet? Det förutsätter förståss att dom aldrig stöter på varandra privat och civilklädda, men det kanske inte heller är tanken. Vilket jag kanske kan tycka är lite synd. Är det föresten nån som vet om detta innebär att även Black Cat har glömt bort spindelns verkliga identitet, och hur påverkar detta då deras förhållande i framtiden? Är dom fortfarande vänner, eller är dom numera helt obekanta inför varandra? Har dom över huvudtaget haft ett förhållande längre, ellerär det ocksåhelt utsuddat. Har Norman Osborn och Venom också glömt bort vem Spider-Man egentligen är, eller förblir dom opåverkade av dealen med Mephisto? Någon som vet och kan förklara förmig hur det ligger till? Jag har nämligen missat ett par nummer, eftersom mina prenumerationer från USA på senare tiden verkar ha hamnat på villovägar.
För att gå tillbaka till Harry Osborn. Det känns som att den karaktären redan har spelat ut sin roll. Det finns inte så mycket mer kvar att berätta. Harry gick från att vara en bortskämd rikemansunge och hänga tillsammans med Gwen Stacy och Flash Thompson, vars gemensamma intresse var att mobba "tönten" Peter Parker, till att så småningom utvecka en mer sympatisk framtoning och en inte minst en nära vänskap med Peter. En vänskap som växte sig allt starkare, och som var bestående i flera år. Efter Norman Osborns död under striden mot Spider-Man, och diverse andra händelser som ni nog redan känner till och som jag inte tänker gå närmare in på, så övertog Harry sin faders roll som Green Goblin, tillsammans med dennes hat gentemot Spider-Man. Efter att ha lärt känna Spider-Mans verkliga identitet övergår den tidigare vänskapen i rent hat, och Harry övertar inte bara rollen som Spider-Mans värste fiende, utan även som Peter Parkers. Detta är på intet sett en ointresant story, utan tvärt om en högst stimulernade vändpunkt i Spider-Mans liv, men den avslutas också mycket starkt och draumatiskt i och med att Harry vaknar upp från sin galenskap, och i sista stund inser sitt misstag och räddar Spider-Mans/Peter Parkers liv, på bekostnad av sitt eget.
Detta är en så otroligt stor och viktig händelse i Spider-Mans liv, och jag tycker verkligen att det visar hur stark Peter och Harrys vänskap verkligen är. Att efter att ha hatat någon så mycket och varit beredd att döda den personen, oavsett konsekvenserna för sitt eget och andras liv, plötsligt ändra sig och istället offra sig för den personen, det anser jag är det starkaste beviset på sann vänskap. Att du sen, Kermit, gärna jämför serierna för 30-40 år sedan med filmerna, och gärna använder dessa för att beskriva hur storlsagen serien var i sin barndom, och hur bra filmerna förvaltar den känslan, måste ju innebära att du i stora drag tyker att filmerna är otroligt lyckade och välgjorda. Stämmer det? Stämmer det då också att du, liksom jag, uppskattade senaste filmen där just den aspekten av Spider-Mans liv hade en så otroligt stor vikt och betydelse? För mig innebär en restart av serien, där Harry återintroducerats, att just den här viktiga aspekten av det som är Spider-Man går förlorad. En stor del av det som är Spider-Man försvinner i och med att man gör på detta sätt. Visst innbär det också att man rättar till många fel som begåtts genom åren, men är det verkligen värt det? Är det värt att man låter Spider-Man, , gör en deal med djävulen? Är inte det att i sanning frångå allt det som är den karaktär som Stan Lee och Steve Ditko en gång skapade? Är det verkligen okej att man förvaltar deras arv på det här sättet? Att man med syftet att återföra serien i den riktning som det hela en gång startade, att då frångå stora delar av det som är Spider-Man för att istället få tillbaka andra delar. Det rimmar inte riktigt rätt enligt mig. Nån annan som får det att gå ihop? Och snälla, säg nu inte att det är ett pris värt att bara för att få åtuppleva en Peter Parker som raggar brudar, festar och lever på existensminimum. Det är inte ett gångbart argument. Spider-Man har alltid haft kärleksbekymm, även under äktenskapet med mary-Jane, och han har aldrig haft gott om pengar, eller varit allmänt accepterad. Och det tror jag heller aldrig att han kommer att bli. Medlem i the Avengers eller ej.
Edited by Trubaduren, 09 January 2008 - 13:54.
Posted 09 January 2008 - 15:24
Det är en lite skum recension, tycker jag. Recensenten verkar gilla serien men snackar mest om One more day och drar ner betyget för att serien följer på nämnda serie. Konstigt...men det verkar ju vara en hyfsad serie iaf så jag ser fram emot serien
Den 23e januari är den bästa seriedagen på länge. Många heta releaser kommer då: sista Y, sista Astonishing och så Brand New Day. En dag iaf jag ser fram emot!
last.fm Filmtipset
Posted 09 January 2008 - 18:19
Jag tycker verkligen att det är värt det. För det handlar inte om existensminimum och brudar. Den klumpiga handlingen (med Mephisto) väger mindre än alla de andra missarna tillsammans för mig. Men, som jag sagt tidigare, det bästa hade varit om Marvel bara sagt nåt i stil med: "Nu gör vi om vår serie i ett slag, så att den får chansen att bli lika bra som den en gång var. För vi erkänner att vi begått en massa misstag och att vi inte kan hitta någon vettig förklaring till hur vi återställer dem. Det är ju faktiskt en serietidning som vi hittar på." Man behöver inte skylla på magi. Utan bara säga att nu gör vi om en del.
Jag vill helst ha både bra stories och god kontinuitet. Men måste jag välja så väljer jag bra stories.
Posted 09 January 2008 - 19:38
Hur ska man kunna relatera till Spider-Man på samma sätt som tidigare när han så tydligt bryter mot seriens budskap och sin egen moraliska övertygelse?
Dessutom påverkar det här inte bara Spideys egna serier, utan även marvels övriga universum. Hur ska man kunna ta någonting draumatiskt och omtumlande på allvar igen när det bara är att sluta ett avtal med en högre makt, och därigenom backa tilbaka tiden eller på annat sätt ta tillbaka de händelser som inträffat om det i ett senare skede visade sig vara en dålig idé att genomföra en viss förändring eller händelse. Hur lång tid dröjjer det nu innan Daredevil gör det samma som Spider-Man och förhindrar att hans fru tar livet av en annan människa? Eller tills dess att Luke Cage eller någon annan hjälte säljer sin själ till Mephisto, i utbyte mot att Captain America återvänder från de döda (vilket han säkerligen kommer att göra inom ett par år i ala fall) och alla händelser efter Avengers: Dissansambled raderas.
Posted 09 January 2008 - 21:31
Enda sättet för Marvel att undvika liknande spektakel i framtiden är att man ser till att serierna inte tillåts spåra ur. Varje serie måste vara sann mot sig själv. Då slipper man konstla till det som man gjort nu. Alltså, Marvel måste göra sin läxa och sluta fuska! För fusket kan bara rättas till med nytt fusk, vilket vi fått se nu.