Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Miniserien & Säsong 1

• Please log in to reply
301 replies to this topic

#126 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 01 January 2007 - 18:14

Med tanke på att några stycken här gillar att byta sina namn så kanske du kan berätta vad ditt alias var innan du bytte bara så jag kan hålla någorlunda koll.
"There once was a man from Nantucket..."

#127 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 January 2007 - 18:21

Det finns redan ett ämne om BSG s.1 i huvudforumet.
http://www.scifinytt...?showtopic=4911

Jag frågade Wylie och han sa att det inte fanns, därav ett eget ämne. Men det passar ju ändå rätt väl som spoiler eftersom det inte är färdigsänt ännu. Jag har mer att kommentera, men det kommer senare och skulle då vara spoilers. Då det säsong 1 är färdigsänd så borde nog ämnena slås ihop direkt, ja. :)

Med tanke på att några stycken här gillar att byta sina namn så kanske du kan berätta vad ditt alias var innan du bytte bara så jag kan hålla någorlunda koll.

Jag tillhör en av dem, men nu kommer det inte bli någon ändring på lång tid, så det skall bli lättare att komma ihåg mig (observera dock att jag har samma logga med namnet i som tidigare). Santa Claws/ Capshaw var de tidigare nicken.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#128 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2007 - 18:25

Jag sa ju att du skulle älska serien Cappy. ;)

Man lyckas bra i första säsongen med att både 'bygga upp' serien och att ha en starkt drivande handling. Och de olika cylon kopiorna ger hela handlingen en mörk twist. Och jag gillar att man bygger upp karaktärerna som människor och inte som hjältar.

Och visst tyckte jag också att Roslin var ett naivt mähä utan koll iöht i mini serien. Men under hela säsong 1 växer hon och redan tidigt i säsongen så växer hon till en motpol av mänsklighet till den ytterst militäriska Adama.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#129 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 January 2007 - 18:35

Jag sa ju att du skulle älska serien Cappy. ;)

Du hade rätt. :)

Man lyckas bra i första säsongen med att både 'bygga upp' serien och att ha en starkt drivande handling. Och de olika cylon kopiorna ger hela handlingen en mörk twist. Och jag gillar att man bygger upp karaktärerna som människor och inte som hjältar.

Jag håller helt med. Det är en sammanhängande berättelse och arc-tänkande finns här, vilket alla vid det här laget vet att jag älskar ;)

Det finns något existentialistisk över det här med maskin-själ-gud-triangeln. Jag är medveten om att det gjorts förut, men det är likväl intressant. Just hur Six hela tiden försöker få Gaius att tro på den enda Guden. Det är också fascinerande att i slutet av säsongen se han föras in i ljuset på Kobol.

Överhuvudtaget var det mycket cliffhangers på slutet som gjorde mig intresserad. Det lutar att jag köper säsong två i slutet av januari då jag får pengar, för orka vänta mer? :o

Och visst tyckte jag också att Roslin var ett naivt mähä utan koll iöht i mini serien. Men under hela säsong 1 växer hon och redan tidigt i säsongen så växer hon till en motpol av mänsklighet till den ytterst militäriska Adama.

Precis så som jag kände det också. Ordagrant.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2007 - 18:44

Det är också intressant att man väljer att inte bara bygga storyn på "huvudkaraktärerna" utan att biroller i vissa scener kan få i det närmaste nyckelroller. :)

Till Roslins försvar så skall det sägas att det måste vara tufft och vara så långt ifrån presidentposten (hierarkiskt sett) som hon var och sedan inse att hon är den "högsta" överlevande.

Och säsongsavslutningen går inte heller av för hackor. Den tunna is som Apollo tassat över för att slippa välja sida brister helt och han tvingas inte bara välja sida - men att ta konsekvenserna för det.

Edited by XC, 01 January 2007 - 18:44.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#131 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 01 January 2007 - 19:00

Jag frågade Wylie och han sa att det inte fanns, därav ett eget ämne. Men det passar ju ändå rätt väl som spoiler eftersom det inte är färdigsänt ännu. Jag har mer att kommentera, men det kommer senare och skulle då vara spoilers. Då det säsong 1 är färdigsänd så borde nog ämnena slås ihop direkt, ja. :)

Jag tillhör en av dem, men nu kommer det inte bli någon ändring på lång tid, så det skall bli lättare att komma ihåg mig (observera dock att jag har samma logga med namnet i som tidigare). Santa Claws/ Capshaw var de tidigare nicken.

:blink: Är du säker på att du är nöjd med namnet nu? :lol:
"There once was a man from Nantucket..."

#132 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 January 2007 - 21:07

Det är också intressant att man väljer att inte bara bygga storyn på "huvudkaraktärerna" utan att biroller i vissa scener kan få i det närmaste nyckelroller. :)

Jo, precis. Det är mycket intressant att se återkommande personligheter som inte är huvudrollen - t.ex. flörten mellan D och presidentens pressekreterare. Eller Cally som blir skjuten av Zareks män då de bevistar fängelseskeppet.

Och säsongsavslutningen går inte heller av för hackor. Den tunna is som Apollo tassat över för att slippa välja sida brister helt och han tvingas inte bara välja sida - men att ta konsekvenserna för det.

Precis. Så härligt då han vänder sidan och trycker pistolmynningen mot XO. Synd bara att Roslin skulle vika sig - jag såg ju fram mot lite kukmätartävling mellan henne och Adama. Nu blev ju Apollos val helt i onödan. :(

Jag kan ju säga att jag blev full av glädje då jag såg Galactica-Boomer dra sitt vapen och pumpa honom full med kulor. :D

:blink: Är du säker på att du är nöjd med namnet nu? :lol:

Jadå. Nu är jag tillbaka där jag en gång var :)

#133 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 January 2007 - 21:12

Synd bara att Roslin skulle vika sig - jag såg ju fram mot lite kukmätartävling mellan henne och Adama. Nu blev ju Apollos val helt i onödan. :(

:blink: Vem sjutton skulle inte vilja se det. :P

fqq5BYam.jpg

#134 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 January 2007 - 00:45

My bad, jag kollade bara spoiler forumet. :blush: Fast slår ni ihop dom ämnerna så kan det behövas lite spoiler markerningar eftersom hela s1 inte visats i Sverige än.

Det är en sammanhängande berättelse och arc-tänkande finns här, vilket alla vid det här laget vet att jag älskar ;)

Det finns något existentialistisk över det här med maskin-själ-gud-triangeln. Jag är medveten om att det gjorts förut, men det är likväl intressant. Just hur Six hela tiden försöker få Gaius att tro på den enda Guden. Det är också fascinerande att i slutet av säsongen se han föras in i ljuset på Kobol.

Det är precis det jag älskar med BSG, det smarta arc-tänkadet och dom religiös-filosofiska aspekterna hos cylonerna. Gaius är min favoritkaraktär också. :) Utmärkt spelad av James Callis.

Chief Tyrol kan jag hålla med är rätt mesig i den första säsongen men han växer senare i serien.

Men jag håller med om birolls-karaktärerna som växer sig under seriens gång speciellt såna som man inte lägger märke till i början. Jag blev förvånad när jag så om s1 över hur tidigt vissa karaktärer introduceras som får större roller sen.

Överhuvudtaget var det mycket cliffhangers på slutet som gjorde mig intresserad. Det lutar att jag köper säsong två i slutet av januari då jag får pengar, för orka vänta mer? :o

Det tycker jag verkligen att du ska göra. Kul att du gillar serien Cappy. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#135 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 January 2007 - 01:13

My bad, jag kollade bara spoiler forumet. :blush: Fast slår ni ihop dom ämnerna så kan det behövas lite spoiler markerningar eftersom hela s1 inte visats i Sverige än.

Därför som jag föreslog att inte slå ihop det förrän säsong 1 har visats klart på svensk teve. Blir lättare att diskutera över hela säsongen, utan massa spoiler-taggar.

Det är precis det jag älskar med BSG, det smarta arc-tänkadet och dom religiös-filosofiska aspekterna hos cylonerna. Gaius är min favoritkaraktär också. :) Utmärkt spelad av James Callis.

Nu blir jag mörkrädd... :blink:

Vi tycker exakt likadant! :o

Chief Tyrol kan jag hålla med är rätt mesig i den första säsongen men han växer senare i serien.

Det tror jag också. Och det är inte så att jag som i andra serier stör mig på honom - han är en okej karaktär, men ingen direkt som "rocks my socks" så att säga. Men säger du att han växer låter det ju utmärkt :)

Men jag håller med om birolls-karaktärerna som växer sig under seriens gång speciellt såna som man inte lägger märke till i början. Jag blev förvånad när jag så om s1 över hur tidigt vissa karaktärer introduceras som får större roller sen.

Ideell goda nyheter. Det ger hopp för mig - jag vill ha mer storyline för D! :wub:

Det tycker jag verkligen att du ska göra. Kul att du gillar serien Cappy. :)

Ja, det är rätt otroligt att vi båda kan hålla med varandra för en gångs skull. ;)

#136 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 January 2007 - 09:58

Jag gillar också att man valt att inte servera någon intrig om någon som eventuellt är cylon och att man serveras ledtrådar i endera hållet hur många avsnitt som helst. (Om man bortser från Caprica-Storyn så skulle man kunna gjort detta med Galactica-Boomer, och hållt tittaren hängande i luften hur länge som helst).

fqq5BYam.jpg

#137 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 February 2007 - 21:25

Repris (igen) av miniserien

01:15 Battlestar galactica
Amerikansk science fiction-serie från 2003. Del 1 av 2. Det har gått 40 år sedan robotrasen Cylonerna krigade mot människorna på kolonin Kobol. Nu återkommer människans dödligaste fiende för att få hämnd. Och nu har de antagit mänsklig form. I rollerna: Edward James Olmos, Mary McDonnell, Katee Sackhoff. Regi: Michael Rymer. [8679551]

Kanal 5 21 februari (eller snarare 22 februari)
DagensTV.com
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#138 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 February 2007 - 21:34

Underbar tid som vanligt. :rolleyes:

-Gangstagrass

#139 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 February 2007 - 21:37

Det är väl bra att de alkoliserade och arbetslösa har nått bra att glo på om natten? ;)

Winter is Coming

#140 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 February 2007 - 18:17

Så verkar säsong 1 fortsätta. Fredagen den 23 feb

23:00 Battlestar galactica (00:00)
Amerikansk science fiction-serie från 2005. Del 8 av 13. En kopia av en dödad fiende dyker upp i den civila flottan. "Caprica" Boomer får nya instruktioner som hon inte tycker om. Det andra kriget mot cylonrobotarna är förlorat och De Tolv Kolonierna har blivit förstörda. Nu försöker kommendör Adama på Battlestar galactica och president Laura Roslin leda en liten flotta överlevande till den mytomspunna trettonde kolonin, Jorden. I rollerna: Edward James Olmos, Mary McDonnell, James Callis. [832588]

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#141 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 February 2007 - 18:19

Och vilken pang tid de valde för serien. :rolleyes: Fram för Stream-on-Demand-Webb-TV.

*Kramar DVD-boxarna*

fqq5BYam.jpg

#142 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 February 2007 - 18:23

Japp en " underbar " tid , fast det kunne varet värre , typ 02.35 eller nåt sånt.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#143 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 February 2007 - 18:23

ja, där ser man. Det var det jag sa när folk gnällde på att klockan sju på en fredag skulle vara en dålig tid. Det skulle kunna vara, och blev, sämre.
*Hockey och superhjältar*

#144 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 February 2007 - 18:34

Men då :angry:
Och samtidigt står det kl. 19.00 Program ej fastställt på DagensTV.com.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#145 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 February 2007 - 20:00

23:00 är nog faktiskt imo snäppet bättre än 19:00.

-Gangstagrass

#146 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 February 2007 - 17:26

Glöm inte i kväll. BSG kl. 23

#147 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 February 2007 - 18:16

Attans, det krockar med The Corner. (Inte för att det spelar mig nån roll som sett båda)

-Gangstagrass

#148 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 February 2007 - 23:26

Det är väl bra att de alkoliserade och arbetslösa har nått bra att glo på om natten? ;)

Eeeh nej jag väljer att inte komentera ovanstående :rolleyes:

Men jag spelade in de första långfilmslånga pilotavsnitten i veckan. Riktigt bra och välgjord serie, blev positivt överaskad :thumbsup: Tråkigt att inte 5:an visar del tre idag utan istället del 8, men det går att hänga med rätt bra endå.

#149 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 February 2007 - 23:39

Tråkigt att inte 5:an visar del tre idag utan istället del 8, men det går att hänga med rätt bra endå.

De två delar som gick härom natten är miniserien från 2003. Sen startar s.1 (från 2005) som har 13 avsnitt.
Miniserien (reprisomgång 1) och Avsn. 1-7 gick före nyåret och nu fortsätter dom med avsn. 8 alltså.

varför dom visade miniserien igen och inte avsn. 1-7 också, har jag ingen aning om.

#150 Darth Sidious

Darth Sidious

Commander

• Members
  • 251 posts

Posted 24 February 2007 - 13:11

Kul att dom "nya" avsnittet nu har börjat, serien började lite svagt men har nu hämtat upp sig en hel del. Gårdagens avsnitt var riktigt bra och jag gillar seriens starka karaktärer och kontinuiteten i serien.