Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2007

• Please log in to reply
156 replies to this topic

#126 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 February 2007 - 18:58

Nu har de börjat spela schlagerlåtar i klockorna på rådhuset här i Gävle. Var 3e timme, mellan 9-21. Nästa helg är det ju deltävling här i Gävle.

Ja jag har hört 2 klockspel idag, kl. 12 och 15. Men har ingen aning om vilka låtar det var.

Lyckliga ni. :wub: :lol: Gävle går in hårt för sin uppgift! :P

Verkligen
:lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#127 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 February 2007 - 21:33

Och här kommer de, mina omdömmen deltävling 3.

1. Måns Zelmerlöw - Cara Mia
Idol. Dömd på förhand. :P En av de idol-deltagare som jag ogillar mest faktiskt. Med en annan sångare så kanske jag rentutav kunnat ge låten en chans. ;) Gillar defenitivt inte att den gick direkt till final.
Betyg: OK.

2. MissMatch - Drop dead
Något enformig, kändes som flickorna satsat mer på scenframträdandet än själva låten. Inget jag skulle betala för, men heller inget jag dödar för att slippa.

3. Magnus Carlsson - Live Forever
Magnus Carlsson är ju alltid... Magnus Carlsson... Den här låten påminner om en annan låt kan inte riktigt sätta fingret på vilken, men det kan vara ren inbillning.

4. Sheida - I Mina Drömmar
*Suck* Tack och lov att sådan här musik sällan funkar i MFV. Tror jag gillat den bättre som instrumental.
Betyg: Dålig.

5. The Attick feat. Therese - The Arrival
Vi hittade ett drömhus på vinden! Den här låten funkar inte för mig, upplever den lite som småtråkig faktiskt.

6. Sebastian - When the Night Comes Falling
Yaaaay. En Idolare till. :mellow: Avgjort bättre än Måns låtmässigt. Helt samma division i intressefaktor. Borde inte gått till final imho.

7. Sonja Aldén - För Att Du Finns
Ballad med pop influenser. Kommer aldrig att funka. Men ändock ett av de bästa bidragen i kväll. Jag gillar det. Låtmässigt så påminner det här lite om Shirley Clamp. Borde gått till final, även om den aldrig skulle funka.
Betyg: BRA.

8. Nanne - Jag Måste Kyssa Dig
[i]Inte en av Nannes bästa låtar, men jag gillar den ändå. Minus för att det kändes som om scenframträdantet var viktigare än själva låten. Kluven, jag hade själv gärna sett Nanne direkt till final, men frågan är om låten verkligen förtjänat det.

Luuk
[i]Mitt ogillande av Luuk har börjat övegå i ren avsky. Kan inte Luuk diskvalificeras till nästa omgång? Nähe... försöka duger.

Spelresultat
NIT. Inget av mina två satningar gick in denna vecka.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#128 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 February 2007 - 22:58

Redigerat första posten så att alla vat vilka som gått vidare eller inte.

Totalt glömt bort att det var schlager i kväll.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#129 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 18 February 2007 - 10:32

Enligt min dotter var det rätt personer som gick vidare :lol: det er allt jag vet :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 February 2007 - 16:24

Heureka! Jag har funnit det! Bästa sättet att slippa Luuks krassliga humor. :lol:

Jobbar ju ikväll så jag lyssnar på låtarna via Svt Play (gillar den tjänsten mer och mer faktiskt) och här kommer för-omdömena:

Magnus Uggla - För kung och fosterland (JOKER)
Tja... klassisk Uggla pop. Påminner en hel del om vad han tidigare gjort. Trallvänlig och kommer garanterat gå hem på Radiostationerna. Kanske kan det gå så låmgt som till final. :) - OK.

Emil Azar - Vi hade nåt
Aldrig hört talas om. Låten är OK, något tam men jag kan tänka mig att radion kommer anama den. - OK.

Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
Sanna gör som Magnus Uggla och kör på en fungerande spår, påminner en del om tidigare låtar från henne.- OK.

Caroline af Ugglas - Tror på dig
Älskar hennes röst. :wub: Låten är riktigt bra den också. - BRA.

After Dark - (Å) När ni tar saken i egna händer
:lol: Christer Lindarw kanske inte har så mycket till röst, men han vet hur man leverar en låt trots det. Jag förstår varför detta kallas onani låten - refrängen är helt brilliant! Oh-Nä-Ni. :lol: Vem skulle tro att After Dark skulle komma att bli folkkära på gamla dagar. - OK.

Sarah Dawn Finer - I Remember Love
Kate Ryan! Vad gör hon här? Nej vänta. Förlåt. Hon var ju belgare hon. :P Men visst är det likt? Veckans ballad, hyffsad men den berör inte riktigt, men det känns relativt genomarbetad. - OK.

Verona - La musica
90-tals tekno. Tankarna förs till en korsning mellan BWO och Paradisios Bailando från 97. Går säkert hem hos många, men är allt för enformig för min del. - OK.

Andreas Johnson - A Little Bit of Love
Jag har ett väldigt kluvet förhållande till denna mans musik. Kalla det hat-kärlek om ni vill. Den här låten är inte fullt lika bra som förra årets Sing For Me (som jag inte gillade speciellt mycket första genomlyssningen. Men herr Johnson har kommit långt sedan Glorius och han är nu mera mer bra än dålig. - BRA.

Helhetsbetyg:
Troligen starkaste startfältet, även om The Ark har varit i särklass bäst hittills. Ingen låt som var direkt dålig.

Förutsägelsen/Önskedrömmen:
Andreas Johnsson och Magnus Uggla till final.
After Dark och Caroline af Uggla till Andra Chansen.
Sanna Nielsen får se sig som 5e hjulet under vagnen i år.
(Det är 50/50 mellan Caroline och Sanna - men jag tror Caroline klarar det.)

Avd. Stå i duschen och riva sönder pengar:
Veckans satsning:
Magnus Uggla - 1.35
After Dark - 2.30
Magnus Uggla vs Andreas Johnsson = X - 1.75

Och varför jag inte satsar en krona på Andras Johnsson: vad är det för kul och satsa när oddset ligger på 1.07?

Edited by XC, 24 February 2007 - 16:32.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#131 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 February 2007 - 21:14

caroline af ugglas
tillåt mig skratta. :lol2: inget jag gillade varken rösten eller musiken.

after dark
haha. skrattade genom hela låten.

Verona

90-tals tekno.

nja, techno var det knappast. tänkte också på bailando i början. något lam men ändå bäst bland de 8a. blir säkert bättre i någon remix. :D

Edited by GaterGirl, 24 February 2007 - 21:39.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#132 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2007 - 21:33

Uppdaterat första posten

#133 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 25 February 2007 - 11:35

Undvikade inte eländet i går , och det var verkeligen ett elände.Altså det kan man väl knappast kalla för musik :P

Fick huvedvärk efter första låten :lol:

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#134 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 February 2007 - 11:49

Caroline af Ugglas lät faktiskt inte bra under själva festivalen, men OK i ljudklippet på SVT. After Dark hade kanske festivalens absolut roligaste text, den hade aldrig funkat i ESC - men jag kan tänka mig att den blir relativt populär ändå. :)

fqq5BYam.jpg

#135 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 25 February 2007 - 13:30

Paradisios Bailando från 97.

Vilken shotgun blast from the past. Mellanstadiemusik deluxe. ^_^

#136 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 March 2007 - 16:39

Polisanmäld
NYKÖPING. Magnus Uggla och SVT är polisanmäld för hets mot folkgrupp.
Blir han fälld riskerar han två års fängelse.
Textraden om "skum polack" har dessutom bidragit till ett krismöte på SVT.
- Det är obegripligt, säger en skakad Magnus Uggla efter genrepet.

SVT:s svar till polska riksförbundet

"Som ni säkert förstår har Sveriges Television inte någon som helst avsikt att kränka någon folkgrupp".

"Mot denna bakgrund kan Sveriges Television inte finna att TV-sändningen av detta bidrag/.../står i strid mot svensk lag".

Polisanmälan har skickats vidare till Justitiekansler, JK, Göran Lambertz.
Anmälaren, Krzysztof Cierpisz, skriver i sin inlaga till polisen:
- Mina barn tar väldigt illa vid sig av det här. Vilka avsikter har han från början med sin låt? Antagligen vill han förolämpa oss.
- Vi får pröva texten mot brottsbalken som innefattar hets mot folkgrupp, säger Daniel Kjellgren, byråchef på JK.
- För hets mot folkgrupp kan man få fängelse två år. Om brottet är ringa blir straffet böter.

Protest till SVT
Polska riksförbundet i Sverige har dessutom skickat in en protest till SVT. Låten är även anmäld till Granskningsnämnden för radio och tv.
Peter Nyrén, nöjeschef på SVT, satt i telefonkonferens med programsekretariatet för att komma fram till ett officiellt svar till polska ambassaden.
- Vi anser att det här handlar om en satir över vårt konsumtionssamhälle. Det hade varit värre om Magnus Uggla bara sjungit om polacker. Nu sjunger han "skum polack". Och en skum polack bland alla övriga som sköter sig måste det finnas.

"Helt obegripligt"
- Det är helt obegripligt. Det är totalt missuppfattat. Jag vill ingen illa, jag har ju förklarat hur jag menar, sa Magnus Uggla när han försvann efter presskonferensen i går kväll.
Om Magnus Uggla skulle gå vidare till "Eurovision song contest" kan han att diskas för innehållet i sången.

Källa Expressen

Min avatar samling

#137 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 March 2007 - 16:49

Var väl väntat. Det där har legat och pyrt ett tag nu.

fqq5BYam.jpg

#138 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 03 March 2007 - 17:59

Lägg av, fan. Höna av en fjäder. :rolleyes:

Anmälaren, Krzysztof Cierpisz, skriver i sin inlaga till polisen:
- Mina barn tar väldigt illa vid sig av det här.

De gör de säkert om de inte får godis närhelst de vill också. "Tänk på de stackars barnen!" är visst standardargumentet när nåt inte passar en.

#139 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 March 2007 - 21:40

Nya Andra chansen: OK. Men jag skulle föredra samma upplägg här som i de överiga deltävlingarna. :)

Vinnarna: Vad skall man säga? Jag ville för det första ha Uno och Irma - men det fick jag inte. Varken Sanna eller Jessica hade egentligen låtar bra nog för att gå vidare. Magnus Uggla är ju alltid, ja Magnus Uggla kanske så har de senaste dagarnas hysteri om skumma polacker underminerat hans chanser? Sonja Aldéns låt är bra, men för sjutton? En ballad till? :rolleyes: Å andra sidan så r den bra mycket bättre än vad tex Tommy Nilssons var. Brukar normlat gilla Nannes låtar, den här är OK men inte den starkaste på repertoaren. Kvällens stora högvinster för min del: Varken Elin Lanto eller Jimmy Janson vidare. :D

Luuk: Fördelen förra vecken (när jag förpassades till radion) var att kommentatorn pratade så mycket att man inte hörde honom. Förhoppningsvis är det hans första och sista jobb inom melodifestivalen. Årets sämsta inslag med skämt som är helt uppåt väggarna.

Pengar slösade/införskaffade: Glömde kolla, tror inte något spel fanns tillgängligt. :P

Slutsats: Fel låtar till final, trots att det inte är något fel på dem egentligen... som vanligt. ;)

fqq5BYam.jpg

#140 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 March 2007 - 21:50

Vidare till den stora utslagstävlingen blev då:
10 mars:
Final: Stockholm

Anna Book - Samba Sambero
Tommy Nilsson - Jag tror på människan
The Ark - The Worrying Kind
Marie Lindberg - Trying to Recall
Måns Zelmerlöw - Cara Mia
Sebastian - When the Night Comes Falling
Sarah Dawn Finer - I Remember Love
Andreas Johnson - A Little Bit of Love
Sonja Aldén - För att du finns
Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag

#141 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 03 March 2007 - 22:19

Det blir en helvetes massa ballader i Globen. Dock så tycker jag Sonja Aldéns ballad är bäst utav dessa även om det hade blivit roligare att se Ugglan. Jag vill också se Uno och Irma då deras låts refräng är en sån där härlig som sätter sig direkt, men samtidigt så ger deras låt nödrimmen ett ansikte.

Globen nästa vecka då: HEJA ARKEN!
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#142 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 March 2007 - 23:07

Vad tyst det var här då. ;)

Vann rätt låt? Jag tycker det. Ingen annan kommer i närheten av The Ark bland finalisterna faktiskt. Tack och lov blev det ingen av Idol-killarna iaf. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#143 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 March 2007 - 23:56

Nu har jag inte ens hört alla låtar som tävlade idag, men jag kollade på när de gav poängen, och gött att the Ark vann!!! :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#144 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 March 2007 - 00:26

Jag hejade på The Ark och Skolfröken, så jag är rätt nöjd.

dessutom har The Ark faktiskt en fanskara ute i världen redan så det är ett stort plus. Skall bli intressant på ESC. :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#145 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 March 2007 - 00:26

:unsure:
har ingen aning om vad som skett på den fronten.
*iväg och läser tidningarna*

Slutliga poängställningen:
The Ark - "The Worrying Kind": 248 poäng
Andreas Johnson - "A Little Bit of Love": 189 poäng
Måns Zelmerlöw - "Cara Mia": 171 poäng
Sarah Dawn Finer - "I Remember Love": 122 poäng
Maria Lindberg - "Trying to Recall": 70 poäng
Sonja Aldén - "För Att Du Finns": 62 poäng
Sanna Nielsen - "Vågare du, vågar jag": 44 poäng
Sebastian - "When The Night Comes Falling": 39 poäng
Anna Book - "Samba Sambero": 1 poäng
Tommy Nilsson - "Jag Tror På Människan": 0 poäng

Expressen

1 poäng till Anna Book och 0 poäng till Tommy Nilsson :o
Var dom så dåliga?

Kanske ska ta och lyssna på alla låtar en gång i alla fall :P

#146 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 March 2007 - 00:49

att skolfröken fick så många telefonröster :o

Rätt att The Ark vann. Men jag tror inte den vinner ESC.

Var dom så dåliga?

japp.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#147 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 March 2007 - 00:58

The ARk har strre chans än Carola hade i alla fall :P

Och ja, de var så dåliga. Tommy Nilsson var bra, men låten var totalt usel.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#148 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 11 March 2007 - 11:00

Härligt att de vann. Blev svinglad när man hörde vilka poäng de fick. Fan vad härligt att rätt låt vann för en gångs skull. Inga har samma scenpersonlighet och intensitet som Ola Salo och hans Ark.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#149 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 March 2007 - 11:53

Rätt många har de faktiskt. Det Ola presterar på scenen är rätt standard för flera metalartister. Men visst, bland alla pop- och rockartister så sticker de väl ut ;)

#150 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 March 2007 - 11:56

Blanda inte in metal i det här. The Ark är mycket bättre än så. ;)
*Hockey och superhjältar*