Jump to content

Photo

Torchwood | Säsong 1

• Please log in to reply
213 replies to this topic

#126 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 July 2007 - 13:57

Jo, fler som tänker som dig tror jag. 80 000 tittare i går.

Repriserna från förra veckan fick 25 000 och 15 000.

Life on Mars fick 280 000.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#127 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 July 2007 - 14:05

Jag vet inte om det är rätt tid på året att lägga in nya serier i tablåerna. Visserligen är folk lediga men många verkar ha så mycket annat att göra så det finns inte tid över för TV. Vet inte om TW hade fungerat bättre vid ett senare tillfälle under året istället?

#128 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 July 2007 - 14:19

Menar du att det finns folk som inte är hemma och tittar på Tv hela sommaren???

O_o

//Peak

sixty six."

#129 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 July 2007 - 14:54

:o

Jag tror det, eller så är det någonting som jag bara har fått för mig... :P

#130 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 04 July 2007 - 21:15

Har nu kommit sju avsnitt in på Witchblade och det är verkligen ett kärt återseende. Tycker att det är en riktigt bra serie. :thumbsup:

Fick den egentligen något riktigt avslut? Såg aldrig klart när jag fick reda på att den lagts ner. Gillade den skarpt dock, det lilla jag hann med.

Menar du att det finns folk som inte är hemma och tittar på Tv hela sommaren???

Efter en dag på stranden med mygg, knott, blinningar, ungar som pissar vid strandkanten, pensionärer som visar hela härligheten av någon anledning, där en Piggelin går loss på 20 kr, ute i ett knädjupt, alginfekterat "äventyrsbad" 100 meter från reningsverkets utlopp... så är det där en helt legitim fråga. Som förtjänar filosofisk ödmjukhet. *kramar om TV* Låt oss aldrig bråka igen.

I övrigt... Martha ska tydligen vara med i tre avsnitt av andra säsongen innan hon återvänder till Who. Bra att dom behåller henne - växte rejält i de avslutande Masteravsnitten, efter en något trevande inledning.
Climbing to the Moon...

#131 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 July 2007 - 21:51

Nästa avsnitt anser jag för övrigt vara det enda dåliga avsnittet på säsongen.

Inte så mycket för manus, mer för regi och kostymdesign...

//Peak

sixty six."

#132 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 July 2007 - 12:26

Har nu kommit sju avsnitt in på Witchblade och det är verkligen ett kärt återseende. Tycker att det är en riktigt bra serie. :thumbsup:

Fick den egentligen något riktigt avslut? Såg aldrig klart när jag fick reda på att den lagts ner. Gillade den skarpt dock, det lilla jag hann med.

Jag tycker inte direkt att serien fick ett ordentligt slut. Anledningen till att serien slutade är många och jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det hela. Dock kan jag leva med att den slutade lite abrupt, dom avsnitten som blev av håller IMO så pass bra klass att jag kan leva med det tidiga avslutet.

Erbjuder TW några crossovers med Doctor Who?

#133 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 05 July 2007 - 15:31

Erbjuder TW några crossovers med Doctor Who?

Förutom det uppenbara (Captain Jack, Torchwoods grundande) tror jag inte det förekommer några direkta crossovers/hänvisningar i första säsongen - vill väl etablera sig som en egen serie så här till en början. Men i andra [mycket mild spoiler] säsongen kommer Martha Jones att vara med i tre avsnitt, åtminstone. Verkar som det är spikat.
Climbing to the Moon...

#134 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 July 2007 - 13:05

Okej. Spoilern låter ju riktigt lovande. :)

Annars tycker jag att crossovers mellan TW och Doctor Who skulle kunna bli riktigt bra och lyckade. Möjligheterna finns om man bara har lite fantasi. Vilket jag känner på mig att manusförfattarna till båda seriern har. *håller tummarna och hoppas* :D

Edited by Cartman, 06 July 2007 - 13:05.

#135 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 06 July 2007 - 15:39

Jo, efter just ha sett de tre sista avsnitten av Who... kan inte direkt anklaga Russell T. Davis för bristande kreativitet. :D En sjujävla intensiv avslutning, med ett halvår kvar till julspecialen. Argh!

Sen att han drar i trådarna på båda serierna skadar inte, så förr eller senare. Man jag kan också förstå önskan att skilja dem åt som egna separata serier - förvånad att de började med crossovers så här pass tidigt.
Climbing to the Moon...

#136 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 July 2007 - 12:21

Såg reprisen av avsnitt tre, Ghost Machine. Tycker att avsnittet var riktigt bra och bjöd på lite mera spänning och dramatik än dom två tidigare avsnitten. Det var några riktigt intensiva minuter där mellan Owen och Ed Morgan som jag gillade, där jag var övertygad att Owen skulle tappa besinningen och göra någonting riktigt dumt.

#137 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 July 2007 - 12:26

Jo, jag gillar Ghost Machine. Synd bara att nästa avsnitt är det sämsta i säsongen. Det uppvägs dock av avsnitt 5, som jag nog själv anser är ett av de bästa...

Owen är och förblir ett kryp, dock.. :P

En inte helt uppenbar grej som man kanske bör nämna också ifall ni inte märkt det:

Jack är inte den enda karaktären som korsat över från Doctor Who. Tosh syntes inte så mycket dock. Hon var med i dubbelavsnittet Aliens of London/World War Three som den som undersökte "grisutomjordingen"...

//Peak

sixty six."

#138 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 July 2007 - 12:40

När jag har lite tid över måsta jag se om dubbelavsnittet och se om jag får syn på Tosh. :)

Ni som har sett mer av TW än mig. Kommer det avsnitt framöver som fokuserar mera på karaktärerna och ger dom lite större djup?

Tycker att Owen känns lite småskum, vet inte riktigt om man kan lita på honom fullt ut. Ska bli intressant och se om mina farhågor för den karaktären besvaras eller om det bara är falskt alarm.

#139 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 July 2007 - 16:05

glömde sätta dvd timern för 3e avsnittet. :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#140 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 11 July 2007 - 17:10

Cyberwoman så då... En småintressant vinkel på hela Cybermanomvandlingsprocessen, till en början. Vad händer om den stoppas mitt i; hur mycket av det mänskliga överlever, går det att fixa till etc. Hade mycket väl kunnat bli ett bra karaktäravsnitt för Ianto (främst) men dom slarvade bort det och tog helt fel väg. På tok för mycket effektsökeri med psyko-Ianto och dominatrix-cyberwoman (med strategiskt täckande plåtbitar lite här och var) i källarn, för lite drama. En riktig tårdrypare i stil med Father's Day från S.1 hade passat bättre för det här upplägget.

Edit: Och hur stor är den där källaren egentligen? Om han haft henne där i flera månader och ingen upptäckt den gigantiska Cybermanmaskinen i ett av rummen... :D

Edited by Thinice, 11 July 2007 - 17:16.

Climbing to the Moon...

#141 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 July 2007 - 12:21

Såg i denna veckas TV-bilaga att avsnittet nu på söndag 15/7 utgår pga friidrott. :(

Ser i alla fram emot reprisen av förra veckans avsnitt natten mellan fredag och lördag. :)

Edited by Cartman, 12 July 2007 - 12:32.

#142 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 July 2007 - 12:21

Avsnitt 4 - Säsong 1 ~ Cyberwoman

Ett riktigt dåligt avsnitt måste jag säga. Första av allt så tycker jag att själva idén med "cybermen" var intressant. Den hade potentiell att bli någonting riktigt intressant. Dock faller det mesta platt till marken då denna "cybermen" i form av Lisa rent ut sagt ser för jäklig ut rent visuellt. Tycker inte alls att designen passar in i miljöerna eller tidsperioden.

Sedan känns relationen mellan Ianto och Lisa inte realistisk för fem öre utan mera påklistrad och konstruerad än naturlig. Att sedan Gareth David-Lloyd som Ianto spelar över till den grad att man börjar undra om han äns har tagit lektioner när han började sin bana som skådespelare.

Slutligen undrar jag vad det var för flygande-dinosaurie-linkande sak som flög omkring i byggnaden? Den såg minst sagt dålig ut och när den attackerade Lisa blev det skrattretande löjligt.

Tycker även att avsnittet var lite förutsägbart jämfört med dom tre tidigare avsnitten i första säsongen som jag sett.

Hoppas att nästa avsnitt blir bättre. :)

#143 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 July 2007 - 12:24

Cyberwoman var ett riktigt, riktigt dåligt avsnitt. Minns att jag spydde på det i kommentarerna efteråt.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#144 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 July 2007 - 12:27

Pter.. Pert... Pterakl.... Öh.. Flygödlan har varit med tidigare i serien (sågs flygande uppe i taket i piloten, vad jag minns).

Jo, sämsta avsnittet av serien.

//Peak

sixty six."

#145 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 July 2007 - 12:29

Jo, jag kommer ihåg att jag såg det i första avsnittet, i slutet. Men jag frågade aldrig då jag mer eller mindre utgick från att jag skulle få se det igen. Tycker att den rent visuellt såg dålig och löjlig ut och att den i sammanhanget inte alls passade in nere hos TW-gänget i deras lokaler.

Jag blev ju varnad lite av Peak här innan i hans inlägg, men jag hade ju inte trott att det skulle vara dåligt. Ytterliggare ett exempel på en grundidé som verkar vara bra men som tappas bort någonstans på vägen för att sedan bli en urtråkig slutprodukt. Det händer väl mer eller mindre i alla serier och det är bara att hoppas att det inte händer så ofta. Vilket jag hoppas även är fallet med TW. :)

Edited by Cartman, 16 July 2007 - 12:31.

#146 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 July 2007 - 12:38

Serien är inte lika bra som moderserien, men jag har fått det intrycket att en stor bidragande orsak är den tidspress som alla hade på sig att skapa serien. Tydligen ville BBC 3 ha ut serien snabbt.

Nu har serien ju flyttat till den större kanalen BBC 2, och har fått extra tid på sig (premiär av säsong 2 i januari 2008). Nästa avsnitt är nog det bästa i säsongen, tycker jag.

//Peak

sixty six."

#147 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 July 2007 - 12:45

Okej, en sådan sak bidrar ju helt klart till hur slutresultatet blir. Jag har ju iofs inte sett mer av TW än dom avsnitten som TV4+ har sänt men jag känner redan nu att det för min del kommer bli svårt att slå den underbara upplevelse som Doctor Who är. Två helt skilda serier egentligen men en jämförelse är nästan oundviklig tycker jag.

Ser fram mot nästa veckas avsnitt. :)

#148 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 16 July 2007 - 13:27

Jag skulle tom säga att det jag sett av första säsongen (åtta avsnitt) har varit riktigt, riktigt uselt stundtals. Det är väl i och för sig inte ovanligt att första säsongen har sina brister, men man ger det ändå en extra chans om karaktärerna är bärande. Här... Jack och Gwen då och då... i övrigt borde man snegla över på David E. Kelly och se hur han brukar rensa i leden. Skulle inte ha något emot om det helt plötsligt satt en ny grupp nere i källarn i andra säsongen utan vidare förklaring. Börja om från början.

Kan kanske bero på tidspress, men dynamiken mellan skådespelarna funkar inte så här långt. Tanken är väl att det ska vara någon sorts dysfunktionell familj där folk drar åt olika håll för att ändå sedan mötas när det verkligen gäller. Men allt för ofta sitter man där bara som ett frågetecken (inte bara över hur snabbt Ianto blev förlåten efter den lilla Cyberwoman... fadäsen) och har riktigt tråkigt.

Edited by Thinice, 16 July 2007 - 13:30.

Climbing to the Moon...

#149 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 17 July 2007 - 23:20

Jag såg att fyra+ gör reklam för "1x06 - Countrycide" trots att det borde vara "1x05 - Small Worlds" nästa söndag.

Hoppas bara att de hamnat i osynk med reklamen i och med sporten, och inte tänker hoppa över 1x05....

//Peak

sixty six."

#150 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 July 2007 - 12:10

Jag hoppas också att det är så. Vore riktigt dåligt om dom inte kan hålla reda på vad dom sänt och inte sänt.