Kommer julbocken att brinna i år?
Posted 19 December 2008 - 17:28
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 December 2008 - 00:13
Okänd?
Posted 21 December 2008 - 02:33
Edited by Supertreck, 21 December 2008 - 02:34.
Posted 24 December 2008 - 15:44
Posted 26 December 2008 - 19:16
Vittne räddade julbocken - Gävle - www.gd.se
GÄVLE Det var bara tack vare ett rådigt ingripande av ett vittne den världsberömda julbocken i Gävle överlevde juldagsnatten.
Sent på natten, strax före halv tre, hade någon försökt tända eld på den stora halmbocken. Elden hade fått fäste i ett ben men en förbipasserande grep då in, hoppade över avspärrningen runt bocken och använde en av de brandsläckare som står strategiskt utställda vid bockens ben.
Facit efter incidenten var att bocken fått en brandskada på tjugo gånger tjugo centimeter på det utsatta benet. Med tanke på bocken stora värde rubricerar polisen händelsen som försök till grov skadegörelse.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 26 December 2008 - 23:29
Jag är lite fundersam... om nu folket är delat i en halva som anser att den ska brinna varje år för traditionens skull, och en andra halva som anser att det bara är ett jävla oskick och vandalism att tutta på den, varför kan man inte då göra så att man har ETT VISST DATUM då man CEREMONIELLT tuttar eld på den?
Skulle kunna tänka mig förmiddagen vid skymningen första Januari, slutet av Januari, eller möjligtvis Påsk? Vid påsken ska ju ändå juletiden ända, så varför inte?
Problemet kanske ligger i att det kostar så förbannat mycket varje år att göra en ny dock.
Posted 27 December 2008 - 01:45
Winter is Coming
Posted 27 December 2008 - 02:03
Eller så kan man ju göra en mycket mindre, då skulle det väl vara ekonomiskt försvarbart.
Läs ovan Rick, så märker du att dom nämner att Julbocken kostar tydligen en väldig massa att linda ihop. Är lite därför jag själva la till den funderingen ovan, att antagligen kostar det för mycket att elda upp den just varenda år.
Posted 27 December 2008 - 09:47

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 27 December 2008 - 10:48
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 27 December 2008 - 11:12
(brända bocken är ett cafe/restaurang)
Edited by GaterGirl, 27 December 2008 - 11:13.
Posted 27 December 2008 - 12:29
Den kunde väl få ha stått till efter nyår i alla fall.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 27 December 2008 - 12:34
Sa ju det, vandaler är vandaler och det går inte att be dem sköta sig eller be till deras värdighet.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 28 December 2008 - 02:01
Okänd?
Posted 28 December 2008 - 14:51
Nåväl. Är det nån som vet hur mycket det kostar att binda/bygga en ny bock varje år, samt impregnera den med icke flambar gele?
Vore intressant att höra hur mycket det kostar Gävle Kommun och skattebetalarna varje år.
Edited by PredaBot, 28 December 2008 - 15:06.
Posted 28 December 2008 - 15:16
har ingen aning om hur mycket det kostar men i år var den inte impregnerad, det är därför den kunde brinna i år.Är det nån som vet hur mycket det kostar att binda/bygga en ny bock varje år, samt impregnera den med icke flambar gele?
Posted 28 December 2008 - 15:27
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 28 December 2008 - 15:38
Sen vet jag inte om det är skattebetalarna som står för kostnaderna. Förut var det köpmännen på Kungsgatan som gjorde det. Och jag skulle tro att de fortfarande står för den större delen av kostnaden.
Och javisst, Gävle får en massa reklam pga julbocken, speciellt om den brinner då.
Posted 28 December 2008 - 17:53
Swedish straw goat burnt in violent Christmas tradition - Telegraph
Sista stycket tyckte jag nästan lät lite exotiskt:
The goat is a centuries-old Scandinavian yule symbol that preceded Father Christmas as the bringer of gifts to Swedish homes. Many Swedes place a small straw goat underneath their Christmas trees or hang miniature versions on the branches. (Källa)

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 28 December 2008 - 18:46
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 28 December 2008 - 20:02
Tack SOD för att jag fick lära mig ett nytt ord. Och jag som t.o.m. läst Goda Omen.Rubriken är bäst! "violent Christmas tradition" - det där känns som en oxymoron.
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 28 December 2008 - 20:12
Posted 28 December 2008 - 20:25
//Peak
sixty six."
Posted 22 December 2013 - 13:33
Bocken brann visst igen...
//Peak
sixty six."
Posted 22 December 2013 - 14:44
tycker det är tråkigt att den har brunnit. ![]()