Jump to content

Photo

Kommer julbocken att brinna i år?

• Please log in to reply
150 replies to this topic

Poll: Kommer julbocken att brinna i år?

Tror Ni Gävles stolthet blir lågornas rov i år?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#126 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 December 2008 - 17:28

Är förvånad att ingen satt fyr än. Vanligtvis brukar inte vandaler bry sig om när de ber snällt att inte bränna ner den.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#127 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 21 December 2008 - 00:13

Den kommer att brinna, var så säker... Hoppas bara den får stå fram till efter jul bara.
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#128 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 21 December 2008 - 02:33

Det kanske inte går för att brandmän kanske flyttat in i det närmaste huset :(

Edited by Supertreck, 21 December 2008 - 02:34.

#129 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 December 2008 - 15:44

Den står fortfarande.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#130 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 December 2008 - 19:16

Den höll visst på att brinna upp i natt.

Vittne räddade julbocken - Gävle - www.gd.se
GÄVLE Det var bara tack vare ett rådigt ingripande av ett vittne den världsberömda julbocken i Gävle överlevde juldagsnatten.

Sent på natten, strax före halv tre, hade någon försökt tända eld på den stora halmbocken. Elden hade fått fäste i ett ben men en förbipasserande grep då in, hoppade över avspärrningen runt bocken och använde en av de brandsläckare som står strategiskt utställda vid bockens ben.
Facit efter incidenten var att bocken fått en brandskada på tjugo gånger tjugo centimeter på det utsatta benet. Med tanke på bocken stora värde rubricerar polisen händelsen som försök till grov skadegörelse.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#131 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 26 December 2008 - 23:29

Räknas det där? Den tog ju fyr, men nån stor skada blev det ju verkligen inte.

Jag är lite fundersam... om nu folket är delat i en halva som anser att den ska brinna varje år för traditionens skull, och en andra halva som anser att det bara är ett jävla oskick och vandalism att tutta på den, varför kan man inte då göra så att man har ETT VISST DATUM då man CEREMONIELLT tuttar eld på den?

Skulle kunna tänka mig förmiddagen vid skymningen första Januari, slutet av Januari, eller möjligtvis Påsk? Vid påsken ska ju ändå juletiden ända, så varför inte?

Problemet kanske ligger i att det kostar så förbannat mycket varje år att göra en ny dock.

#132 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 December 2008 - 01:45

Jag anser att hela det här med julbocken verkar gammalt helt enkelt omodernt, varför inte bränna ner s**ten varje år nångång mellan annandagen och nyårsafton, tror att ganska många i min generation skulle uppskatta det!

Winter is Coming

#133 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 27 December 2008 - 02:03

Då är det väl extremt mycket smartare att inte ställa ut nån bock till att börja med?

Eller så kan man ju göra en mycket mindre, då skulle det väl vara ekonomiskt försvarbart.

Läs ovan Rick, så märker du att dom nämner att Julbocken kostar tydligen en väldig massa att linda ihop. Är lite därför jag själva la till den funderingen ovan, att antagligen kostar det för mycket att elda upp den just varenda år.

#134 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 December 2008 - 09:47

Gävles julstolthet gick upp i rök nu på morgonen.

Julbocken i Gävle har brunnit upp - sr.se

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#135 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 December 2008 - 10:48

Tradition. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#136 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 December 2008 - 11:12

nu finns det två brända bocken i gävle. :P

(brända bocken är ett cafe/restaurang)

Edited by GaterGirl, 27 December 2008 - 11:13.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#137 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 December 2008 - 12:29

Vad trist :(
Den kunde väl få ha stått till efter nyår i alla fall.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#138 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 December 2008 - 12:34

Så mycket för att kunna lita på att Gävleborna sköter sig. :rolleyes:
Sa ju det, vandaler är vandaler och det går inte att be dem sköta sig eller be till deras värdighet. <_<
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#139 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 28 December 2008 - 02:01

Vad var det jag sa..? *Host* ...tror jag måste tvätta kläderna, jag luktar rök ;)
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#140 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 28 December 2008 - 14:51

Där var det verkligen nära... att den skulle klara sig ett år till, faktiskt.

Nåväl. Är det nån som vet hur mycket det kostar att binda/bygga en ny bock varje år, samt impregnera den med icke flambar gele?

Vore intressant att höra hur mycket det kostar Gävle Kommun och skattebetalarna varje år.

Edited by PredaBot, 28 December 2008 - 15:06.

#141 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 28 December 2008 - 15:16

Är det nån som vet hur mycket det kostar att binda/bygga en ny bock varje år, samt impregnera den med icke flambar gele?

har ingen aning om hur mycket det kostar men i år var den inte impregnerad, det är därför den kunde brinna i år.

#142 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 December 2008 - 15:27

Enligt min åsikt så får Gävle massvis med gratisreklam i och med den här traditionen. Och den reklamen är nog värd massvis.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#143 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 December 2008 - 15:38

Har för mig att en Julbock kostar ett par hundratusen per år, och då inkluderar det bevakning.
Sen vet jag inte om det är skattebetalarna som står för kostnaderna. Förut var det köpmännen på Kungsgatan som gjorde det. Och jag skulle tro att de fortfarande står för den större delen av kostnaden.

Och javisst, Gävle får en massa reklam pga julbocken, speciellt om den brinner då.

#144 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 December 2008 - 17:53

För den som är road av att se svensa händelser i utländsk media:
Swedish straw goat burnt in violent Christmas tradition - Telegraph

Sista stycket tyckte jag nästan lät lite exotiskt:

The goat is a centuries-old Scandinavian yule symbol that preceded Father Christmas as the bringer of gifts to Swedish homes. Many Swedes place a small straw goat underneath their Christmas trees or hang miniature versions on the branches. (Källa)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#145 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 28 December 2008 - 18:46

Rubriken är bäst! "violent Christmas tradition" - det där känns som en oxymoron. :P

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#146 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 28 December 2008 - 20:02

Rubriken är bäst! "violent Christmas tradition" - det där känns som en oxymoron. :P

Tack SOD för att jag fick lära mig ett nytt ord. Och jag som t.o.m. läst Goda Omen. :P
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#147 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 28 December 2008 - 20:12

Varsågod. I aim to teach! ;)

#148 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 December 2008 - 20:25

Pah, britterna är väl värre. De boxas ju, dödar och äter turkar och sånt.

//Peak

sixty six."

#149 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 22 December 2013 - 13:33

Bocken brann visst igen...

//Peak

sixty six."

#150 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 22 December 2013 - 14:44

tycker det är tråkigt att den har brunnit. :(