Jump to content

Photo

Doctor Who | Säsong 1/27

• Please log in to reply
489 replies to this topic

#126 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 March 2007 - 08:30

Jag kanske borde skrivit 'modernt snitt' i stället - men jag gick snarare efter Roses självbild när jag skrev kommentaren ovan. (Och klänningar är f.ö. inte riktigt min grej. :P )

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#127 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 08:49

Sorry XC, min kommentar var riktad mot Peaks kommentar om klänningen och inte mot din. Jag har inte läst ditt inlägg ( :o ).

:)

Edit: Nu har jag läst det och förstår din reaktion. Men nej, man klädde sig inte så med bara axlar om man inte hade ett yrke som innebar en hel del gatuvandrande... (och inte ens de såg ut sådär). Det fanns inte heller tyger som hade invävda effekter med glittertrådar. Man använda andra tekniker för det (förutom att modet inte var sådant då).

Edited by Marie Morot, 23 March 2007 - 08:54.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#128 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 March 2007 - 08:58

Jag tänkte mig inte riktigt för när jag skrev just den där raden - att det var mer model polo-krage som gällde var/är jag medveten om. :P

Editerar om det - kommer att reta mig till vansinne annars. :P

Edited by XC, 23 March 2007 - 09:00.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#129 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 March 2007 - 09:09

Rose hyser ett illa dolt förakt för henne då hon inte har någon skolning och är nöjd med livet ändå.

Men Rose hade ju rätt - Gwyneth var ju en lättlurad idiot. Sensmoralen av historien ör att sådana dör som straff. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#130 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 10:13

De lät sig alla luras av "spökena", det tog en stund innan de fattade vad som var på gång och doktorn och Rose var illa ute där en stund. Mr Dickens saved the day. ;)

#131 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 23 March 2007 - 10:38

Och första omnämnandet (tror jag, det sägs att det sägs i tidigare avsnitt, men det har varit mer osäkert) av Bad Wolf .

Peak, var nämndes det? Jag måste ha missat det. Eller så minns jag inte nu. Please, tell me!! :(
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#132 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 March 2007 - 10:42

Jag tror att den som enklast föll för betet var doktorn själv - trots allt så beskriver ju invasionisterna (ja jag har glömt vad de heter) nästan hans egen livshistoria (om jag lagt ihop pusselbitarna rätt). Jag tror doktorn var allt för förblindad av sitt eget öde för att verkligen stanna upp och betänka om dessa gasformer verkligen har ett vänligt uppsåt. Och Gwyneth begår det klassiska misstaget att betrakta dem som änglar.

Och första omnämnandet (tror jag, det sägs att det sägs i tidigare avsnitt, men det har varit mer osäkert) av Bad Wolf .

Peak, var nämndes det? Jag måste ha missat det. Eller så minns jag inte nu. Please, tell me!! :(

Tror hon nämnde "Stora Stygga Vargen" när hon "skådar" in i Rose där i förrådet.

Edited by XC, 23 March 2007 - 10:43.

fqq5BYam.jpg

#133 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 March 2007 - 10:46

Japp. Och Nestene Concience och Moxx kanske sade nåt som påminner om Bad Wolf, men ingenting officiellt har nånsin sagts om detta så jag räknar det här som den första gången.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#134 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 23 March 2007 - 10:49

Japp. Och Nestene Concience och Moxx kanske sade nåt som påminner om Bad Wolf, men ingenting officiellt har nånsin sagts om detta så jag räknar det här som den första gången.

Nu måste jag faktiskt se avsnitten igen bara för det... :blink: Jag vill veta!! Älskar såna där små "retstick".
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*

*

#135 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 March 2007 - 11:14

I båda fallen så är det folk som i efterhand gått in och lyssnat och tolkat. Så jag skulle inte lita alltför mycket på det.. :P

men argh:

Gårdagens tittarsiffror är ej kompletta pga att SVT2 ej levererat loggor

(från MMS)... Nån som vet vad det betyder??? (Inga tittarsiffror från tvåan i går hittills iaf)

//Peak

sixty six."

#136 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 March 2007 - 11:15

Hehe. Med lite vilja går allt. Med rätt portion vilja så hörs tex att Xena säger "I love you" när de ligger i vattnet efter att ha lämnar Illusia i The Bitter Suite (s3). ;) :P

Edited by XC, 23 March 2007 - 11:15.

fqq5BYam.jpg

#137 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 March 2007 - 12:53

De lät sig alla luras av "spökena", det tog en stund innan de fattade vad som var på gång och doktorn och Rose var illa ute där en stund. Mr Dickens saved the day. ;)

Nej, inte alla. Bakläxa!

Däremot hamnade alla i fara.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#138 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 March 2007 - 19:18

Sorry XC, min kommentar var riktad mot Peaks kommentar om klänningen och inte mot din. Jag har inte läst ditt inlägg ( :o ).

:)

Edit: Nu har jag läst det och förstår din reaktion. Men nej, man klädde sig inte så med bara axlar om man inte hade ett yrke som innebar en hel del gatuvandrande... (och inte ens de såg ut sådär). Det fanns inte heller tyger som hade invävda effekter med glittertrådar. Man använda andra tekniker för det (förutom att modet inte var sådant då).

Nja, det är väl inte helt sant. Under den tiden var klänningar med bara axlar modet i England bland den yngre generationen.
Jag letade upp lite exempel på Engelska klänningar mellan 1860-1869:
Bild 1 1868
Bild 2 1868
Bild 3 1884
Bild 4 1867
Bild 5 1868

Alla bilderna är från New York Public Library, "Clothing & Dress -- England -- 1860-1869".
NYPL.com

Ang glittereffekterna, jag tror det var helt vanligt rött på svart. Alltså ett svagt genomskinligt glansigt rött tyg sammansatt med tunnt svart för att få den effekten. Vi använde mycket av den typen av tyg när vi gjorde finklänningar till pjäser vi satte upp när jag gick Drama.

Edited by Crusader, 23 March 2007 - 19:31.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#139 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2007 - 19:27

Där kan man prata om urringat :P
Bild 3 var det visst både fram och bak.

Hade också för mig att modet på den tiden kunde vara rätt urringat.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#140 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 20:03

Jag har inte för avsikt att debattera mode. Imho var hennes klänning modern i snittet och anledningen är enkel: Vi hade förmodligen inte tyckt att en klänning i den tidens smak varit särskilt vacker.

Exempel på klänningar 1869: http://en.wikipedia...._plate_1869.jpg

Rose Tyler i The Unquiet Dead: http://www.themindro...ead/dvd460-.jpg

En extra bra sak med avsnittet igår var den ordlek med 'fan' som pågick i droskan mellan doktorn och Charles Dickens. Översättningen var briljant. Kudos till vem som än gjorde den. :)

#141 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 March 2007 - 20:08

SVT har ju som regel bättre översättare. De har ju lite reschuscher jämför med en liten kanal som skyfflar på nåt översättarföretag en bunt avsnitt.

//Peak

sixty six."

#142 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2007 - 20:11

En extra bra sak med avsnittet igår var den ordlek med 'fan' som pågick i droskan mellan doktorn och Charles Dickens. Översättningen var briljant. Kudos till vem som än gjorde den.

Måste jag kolla upp, tur att jag spelade in.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#143 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 20:17

Jag minns inte exakt, men Dickens frågade något om en 'fan' hade något att göra med en pryl för att kyla av luften i närområdet (fan = solfjäder), men på textremsan stor det istället något om smådjävlar eller liknande. Båda ordlekarna var fyndiga och roliga och hade de bara översatt hade all humor försvunnit. Istället skapade översättaren något helt nytt som motsvarade originalets kvickhet.

#144 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 23 March 2007 - 22:59

The Doctor: Now, don’t antagonize her – I love a happy medium!
Rose: I can't believe you just said that!

Skitroligt!! :lol2:
--Freja

*

*

#145 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 March 2007 - 23:13

Jag fattade ärligt talat inte den. :blush:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#146 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 March 2007 - 13:25

Torsdagens avsnitt var okej, inte lika bra som dom två första men utan tvekan var det bra. Tycker att jag känner igen han som spelade Charles Dickens, är inte det samma skådespelare som gjorde en framstående roll i senaste filmatiseringen av The Phantom of the Opera?

Bäst i avsnittet var nog trots allt när Rose är instängd i rummet tillsammans med dom två kropparna som sakta men säkert får liv igen och börjar gå mot henne. Fick lite The Return of the Living Dead vibbar och väntade mig bara att dom två skulle säga Braiiiiiins!

Nästa veckas avsnitt verkar blir riktigt bra av det man fick se i slutet av senaste avsnittet, en attack på London som rent visuellt såg riktigt bra ut.

#147 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 26 March 2007 - 11:18

Äntligen tittarsiffror. Och de gick upp.. :D

Nu hoppas vi på serierekord i Sverige nästa vecka.

//Peak

sixty six."

#148 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 29 March 2007 - 07:48

Glöm inte ikväll: "Aliens of London". Klockan 20:00, SVT 2.

//Peak

sixty six."

#149 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 March 2007 - 08:16

Jaja. :P Jag har redan ställt videon. ;)

fqq5BYam.jpg

#150 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 March 2007 - 09:13

Glöm inte ikväll: "Aliens of London". Klockan 20:00, SVT 2.

DVDn är timad för säkerhets skull i fall jag skulle glömma :)