Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 2

• Please log in to reply
325 replies to this topic

#126 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 March 2007 - 20:49

Men HUR ska de lösa det? Det är ju det jag menar. Om uppsättningen är att de omöjligt ska kunna ta sig hem så måste de komma på en enkel lösning sedan och den kommer ändå verka lika dum. Manusförfattarna måste komma på ett sätt att få hem dem tillslut. Hur skulle de ta sig hem sedan?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#127 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 March 2007 - 20:54

Vems dotter var hon egentligen, som kände Jack?

det fick vi inte veta. förmodligen var det Teal'c som berättade om Jack.

Jo, jag kom på mig själv sen att det måste varit Teal'c som gett henne namn och telefonnummer till Jack.

Nisse-kompaniet som såg avsnittet (två egna + två extra) blev helt betagna i Ally. Girl power är väldigt attraktivt för killar mellan 11 och 16.

tjejen som spelar Ally återkommer om några säsonger, då som en äldre Cassandra.

Det var karaktären de blev kära i mer än skådisen tror jag. ;)

Och Supertreck: Jag förstår din önskan om större spänning över flera avsnitt, jag skulle också uppskatta det, men SG-1 är i huvudsak en serie med klassiskt stand alone-upplägg på avsnitten och vi får nog finna oss i det. Förutsägbara slut med att alla huvudkaraktärer klarar sig oavsett vad de råkar ut för? Javisst. Men inte nödvändigtvis så att man inte kan uppskatta äventyret för det. Min yngste son är helt förtrollad av båda Stargate-serierna och missar inte en minut om han kan hjälpa det. :)

Edited by Marie Morot, 19 March 2007 - 20:59.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#128 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 19 March 2007 - 21:13

Hej hej! Ny här omkring. :) Båda Stargates är bland mina absoluta favorit serier, SG1 mest av de två. Riktigt kul att se serierna på Svensk tv!

Angående det här med att teamet skulle vara strandsatta pga en trasig Stargate, eller DHD. Jag tror det skulle vara ganska svårt att göra något extremt spännande med det. För i perioden som går på TV6 nu så är det ju så att om en Stargate skulle bli sprängd (inte så troligt), så är ju allt slut...det finns ingen återvändo för teamet. Skulle de bara vara så att en DHD gått sönder och de har inte utrustning för att reparera den, eller ha kraft nog att öppna porten manuellt...så, ja SGC kommer förr eller senare ta kontakt med teamet om de inte hör av sig efter en viss tid. Då är de ju bara att skicka folk till planeten, eller grejerna för att fixa problemet.

Sen utan att berätta för mycket om framtida säsonger, så kommer de bli hur enkelt som helst att lösa problemet att vara strandsatt eller i väldig knipa...något som sänker seriens nivå en aning tycker jag. Alla som sett hela serien vet nog vad jag menar. ;)

Det kommer ett avsnitt i denna säsong där halva teamet blir strandsatta utan att ha en chans att komma hem. Vi får aldrig se hur de fixar det men vi vet ungefär hur och vem som löser problemet. Och detta visar att det är svårt att göra någon spänning av den biten.

Dagens avsnitt är inte någon av mina favoriter direkt. Ganska bra inledning dock, och slutet är härligt när Teal'c skjuter vatten på Daniel. :lol:

#129 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 March 2007 - 21:18

Välkommen :)

För i perioden som går på TV6 nu så är det ju så att om en Stargate skulle bli sprängd (inte så troligt), så är ju allt slut...det finns ingen återvändo för teamet.

Stämmer inte riktigt. Dom har ju faktiskt Stargaten från Antarktisk som dom hittade :) plus en DHD ligger väl undanstoppade på Area 51 tills vidare ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#130 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 March 2007 - 21:22

För i perioden som går på TV6 nu så är det ju så att om en Stargate skulle bli sprängd (inte så troligt), så är ju allt slut...det finns ingen återvändo för teamet.

Stämmer inte riktigt. Dom har ju faktiskt Stargaten från Antarktisk som dom hittade :) plus en DHD ligger väl undanstoppade på Area 51 tills vidare ;)

Jag tror SaberBlade83 menade om de var på en annan planet och dens StarGate blev förstörd, så som Supertreck sa att det hade varit spännande om det hände.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#131 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 19 March 2007 - 21:24

Tack! :D

Jo sant. Men jag tänkte väl lite mer på om de skulle bli strandsatta på en annan planet. Skulle kanske bli lite svårt att skicka en Stargate med DHD till dom då. ;)

#132 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 March 2007 - 21:27

Hej hej! Ny här omkring.

Välkommen. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#133 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 March 2007 - 21:39

Jo sant. Men jag tänkte väl lite mer på om de skulle bli strandsatta på en annan planet. Skulle kanske bli lite svårt att skicka en Stargate med DHD till dom då. ;)

:lol: du har så rätt så.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#134 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 19 March 2007 - 21:59

Insekter är äckliga. Ew, ew, ewewewewewwwwww...... :urk:

Jag trodde först att det skulle handla om en förvandling à la Flugan och då hade jag lämnat tv-soffan. :urk:

Typ en fluga med ett litet brunt huvud och ett brunt ben som sitter fast i en spindelväv och piper "Help me!" :P
(Fast med den storleken på insekter så... :unsure: )
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#135 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 March 2007 - 22:04

Men HUR ska de lösa det? Det är ju det jag menar. Om uppsättningen är att de omöjligt ska kunna ta sig hem så måste de komma på en enkel lösning sedan och den kommer ändå verka lika dum. Manusförfattarna måste komma på ett sätt att få hem dem tillslut. Hur skulle de ta sig hem sedan?

Nu var ju det här bara ett enkelt koncept. Slutet blir ju att dom klarar sig men då har man
hunnit glappa tänder mera förbryllat intensivt och fått in ett stimulerande tempo
istället för att allt plötsligt tar slut i all hast.

#136 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 March 2007 - 23:05

OK, problemet med hur de löser det kvarstår ändå med att de tillsist hittar en kraftkälla eller hittar en ny port eller liknande. Och det vet man även om det tar 3 avsnitt innan de hittar de där sakerna. Den ända överaskningen blir "Jasså, det fortsätter i nästa avsnitt?".
-Sora, Kingdom Hearts

#137 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 March 2007 - 23:51

OK, problemet med hur de löser det kvarstår ändå med att de tillsist hittar en kraftkälla eller hittar en ny port eller liknande. Och det vet man även om det tar 3 avsnitt innan de hittar de där sakerna. Den ända överaskningen blir "Jasså, det fortsätter i nästa avsnitt?".

Förstår inte vad du är ute efter? Oavsett om detta skulle vara en långfilm så kommer ju
dom i allafall klara sig vilket som. Vad är du egentligen ute efter när du drar slutsatserna sådär?

#138 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 March 2007 - 01:12

Förstår inte vad du är ute efter? Oavsett om detta skulle vara en långfilm så kommer ju
dom i allafall klara sig vilket som. Vad är du egentligen ute efter när du drar slutsatserna sådär?

Att det inte går att överaska slutet i en sådan här TV-serie än hur mycket man drar ut på det. Du säger att det är förutsägbart för man vet at de klarar sig i slutet och man vet att de alltid hittar ett sätt att ta sig hem med en kraftkälla. Det förändras inte bara för att man låter det utspela sig under flera avsnitt. Och lösningen blir den samma vare sig det tar ett avsnitt eller 3.
De fastnar på en planet för DHDn funkar inte. De hittar en kraftkälla. De åker hem.
Eller, De fastnar på en planet för DHDn funkar inte. De är fast där under ett par avsnitt. De hittar en kraftkälla. De åker hem.
Resultatet blir det samma ändå.
Vad jag ville veta är hur du anser de skulle hitta hem för att det skulle bli anorlunda eftersom du ansåg det vara för enkelt med att hitta en ny kraftkälla. Om t ex portalen blir förstörd. Hur anser du att de skulle komma hem?
-Sora, Kingdom Hearts

#139 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 March 2007 - 16:45

Hjälp mig. Det är övergång till digital teknik för mig som har tele2vision.

Men någon avi har inte dykt upp än och kan inte se på tv6. :(
Tur att jag fick det nya bredbandsmodemet igår.

Tv6 är ju gratis. Dåligt av tele2vision.

Vill någon vara snäll och återberätta dagens avsnitt lite kortfattat.

#140 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 March 2007 - 17:34

Dåligt av dem att lagga så. :( Kan du inte se SVT eller TV4 heller?

Jag återkommer efter avsnittet med en recap. :)

#141 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 March 2007 - 19:02

Avsnittet The Tok'ra

Anslaget är en vision som Sam har när hon är kopplad till någon typ av EEG-maskin. Hon är Jolinar och tillsammans med The Tok'ra på en planet och de är utsatta för ett anfall och hon ser sig själv slå in en serie symboler på en DHD. SG-1 beslutar sig för att resa till planeten med de koordinaterna för att leta rätt på Tok'ra och lära känna dem. Innan de reser tar Sam kontakt med sin far, som är mycket sjukare än vad han sagt tidigare. När de är borta besöker general Hammond honom på sjukhuset och där får han veta att pappa Carter har mycket kort tid kvar att leva. Pappan vill dock inte att Hammond kallar hem Sam från sitt uppdrag. Han försöker också få Hammond att berätta vad hon egentligen sysslar med, men det får han inte veta.

SG-1 hamnar på en ökenplanet, bara sanddyner så långt ögat når. Plötsligt dyker ett gäng upp ur sanden. Tok'ra. De får följa med ner under markytan och där finns ett stort komplex byggt av en sorts kristaller som växer vid behov. Tok'ra är väldigt misstänksamma mot SG-1, men Sam berättar om Jolinar och hon och Masrouf (?) visar sig haft ett mycket långt kärleksförhållande.

Till slut samlas i alla fall Tok'ras stora råd och SG-1 erbjuder dem en allians med Tau'ri mot Gou'aulderna. Efter en kort stund dyker SG-3 upp för att ta med sig Sam hem, utsända av Hammond. Samtidigt meddelar rådet att de tackar nej till erbjudandet då de inte ser vad Tau'ri skulle kunna erbjuda dem och då meddelar också att SG-1 och SG-3 måste stanna där de är tills Tok'ra flyttar till en annan planet som de då inte skulle känna till. Carter får alltså inte åka hem.

To be continued...

#142 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 March 2007 - 19:04

The Tok'ra visar sig själv :)
Och så en cliffhanger :( tur att vi inte behöver vänta flera månader för upplösningen ;)

Gillar deras sätt att bygga tunnlar.

Hallåan på slutat måste ha hört att jag svarade honom när han undrade om vi följde Atlantis också :blink: :lol:

#143 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 March 2007 - 19:05

Dåligt av dem att lagga så. :( Kan du inte se SVT eller TV4 heller?

Jag återkommer efter avsnittet med en recap. :)

Har bara svt och tv4.

Går det att se på tv6 nånstans på nätet?

#144 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 March 2007 - 19:14

Man kan bara se deras egna svenskproducerade program på deras sida.

#145 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 20 March 2007 - 19:16

... och Masrouf (?) visar sig haft ett mycket långt kärleksförhållande.

Martouf ;)

Detta dubbelavsnittet har alltid legat högt på min lista, får reda på mer om Tok'ra och deras symbiotiska levandssätt med "goa'ulden".

#146 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 March 2007 - 19:37

Och så en cliffhanger :( tur att vi inte behöver vänta flera månader för upplösningen ;)

Det fick de inte i USA heller. Bara 1 vecka. ;)

Bra avsnitt, ja. Tok'Ra hade jag misstankar om helatiden, liksom den där Mustafa killen, eller vad han nu hette. Men de visade sig inte vara onda ändå. Men inte funkade alliansen heller, trots att människorna besegrat fler Goa'uld, inklusive Ra själv, än vad de har gjort.
Hur ska detta lösa sig utan blodspilla?
-Sora, Kingdom Hearts

#147 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 March 2007 - 20:12

Man kan bara se deras egna svenskproducerade program på deras sida.

Märkligt vad gratis tv6 är när den blir inblandad med andra distributörer.
Ska jag behöva köpa en digitalbox för marksändning för att garanterat ha
tv6 på egna ben, utan att oroa mig?

#148 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 March 2007 - 20:27

Del 1 sändes i februari 98 och del 2 i september 98 på Showtime. Det var när den gick i syndikation som det bara blev en veckas uppehåll.

Edited by GaterGirl, 20 March 2007 - 20:27.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#149 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 March 2007 - 21:11

Del 1 sändes i februari 98 och del 2 i september 98 på Showtime. Det var när den gick i syndikation som det bara blev en veckas uppehåll.

Syndivadå? Jag fattar inte riktigt för när jag kollade när avsnitten visades för första gången så stod det 2 och 9 Oktober 1998.

Edited by Crusader, 20 March 2007 - 21:19.

-Sora, Kingdom Hearts

#150 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 March 2007 - 21:37

Showtime var original TV-kanal. Sen såldes den vidare till annan kanal, då kallas det syndication.
Precis som med introt. Du vet originalintrot, det tråkiga, det visades när den gick på Showtime, men när serien såldes vidare till andra bolag, gjordes ju ett nytt intro (som vi faktiskt fick se i dag igen).

Då bröt dom för uppehåll senare i så fall med s.2, annars brukar dom bryta för uppehåll med avsn. 11 (senare med avsn. 10) som alltid har varit del 1 av 2.