Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 4

• Please log in to reply
342 replies to this topic

#126 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 14 May 2007 - 20:43

En av de bästa avsnitten i serien, tycker jag.. :)

Alla märkliga konstiga avsnitt sparar jag på min dvd-hårddisk. Tyvärr har jag annat som tar
plats så det får nog börjar bränna.

Oj var roligt avsnitt.

#127 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 14 May 2007 - 21:33

Glömde bort att nämna när Jack hade "spelat in" det Daniel pratat om innan. :lol:

:D Oh ja den scenen är härlig, skrattar gott varje gång jag ser den. Liksom också Jack's ketchup/senaps gubbe. "Wacko!" :lol:

#128 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 14 May 2007 - 22:13

Det var ett roligt avsnitt(gillar alltid tidsresor).

Men hur kunde Teal'c och O'Neill komma ihåg allt hela tiden?
(eftersom all hela tiden återställdes, borde inte det inkludera deras minnen då? )

Antag nu att jag har svar på ovanstående fråga.
Varför var det bar Teal'c och O'Neill som kunde komma ihåg det, varför började inte andra komma ihåg det förutom arkeologen på 639.?

#129 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 May 2007 - 22:17

Jag gissar att de mindes för att de zappades av den där strålen vid första besöket när de grabbade tag i arkeologen. Han zappades ju också. Det är min teori iaf.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#130 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 May 2007 - 22:20

Så som jag förstod det så hamnade alla tre i den där strålen som sköt i väg mot 'bordet' därför kom de tre i håg allt hela tiden. Och det var ju det han (Malakai?) ville, fast kanske inte att Jack och Teal'c skulle hamna i samma situation också. Eftersom det var sådan strålningsrisk på den planeten, och han behövde tid och många försök för att lösa kombinationen på 'bordet'.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#131 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 14 May 2007 - 23:08

Jepp de var nog för att de hamnade i strålen när de försökte ta bort Malakai. Det vara bara dom 3 som kom ihåg hela tiden, eftersom Malakai behövde mer tid för att förstå hur grejen fungerade. De som inte träffades utav strålen (de inkluderar 14 andra världar också) kommer inte ihåg något och uppfattar aldrig att dagen går om hela tiden.

#132 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 15 May 2007 - 09:54

Sams min i slutet när Daniel frågar i stort sett samma sak och Jack tittar på Sam och hon verkar undra 'vad har jag nu gjort'.

Heh, ja verkligen. :D Och på Jacks lite smått sliskiga min så gissar jag på att han har ett minne för livet. :P

Glömde bort att nämna när Jack hade "spelat in" det Daniel pratat om innan. :lol:

Det där med Jack och Sam, de har kört förmycket med det bara för att skippa det. Jag hade tyckt det varit jätte konstigt om det aldri9g kom på tal efter hur mycket som hintats om det under seriens gång.

Nu i säsong 4 är det väldigt mycket S&J ship men sen glöms det nästan helt bort jättelänge. Det är bara så sjukt dåliga på denna ship så de borde aldrig ha startat den till att börja med.

#133 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 15 May 2007 - 10:28

Nu i säsong 4 är det väldigt mycket S&J ship men sen glöms det nästan helt bort jättelänge. Det är bara så sjukt dåliga på denna ship så de borde aldrig ha startat den till att börja med.

Nja helt sant är det inte. Kanske att de inte är något direkt i S5, men i S6-8 så är det en del mellan dom faktiskt. Sen i S9-10 så har producenterna glömt bort att där fanns någon vid namn Jack O'Neill, för det mesta. Men jag tycker det är bra att de inte drar upp det för mycket heller, med tanke på att de ändå inte får vara ihop. Dom började köra shippen i botten under S7/8. Tycker personligen att de som skriver/gör serien inte kunnat hantera nån form av ship egentligen, jag bara hoppas att de aldrig verkligen drar igång något i SGA för de kommer gå illa tror jag.

#134 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 15 May 2007 - 16:11

Saberblade83, förbered dig på smärta:

(Säsong 4 av Atlantis spoilers)
I avsnittet "The Seer" är Teyla gravid (och tillräckligt långt gången för att själv veta att hon är gravid). Faderns namn har inte avslöjats ännu i spoilers, men "det är komplicerat".

Ska vi satsa pengar på att det kanske är John som är fadern?

#135 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 May 2007 - 18:01

Heh, Daniel blev lite jack där. :P "But its Switz". :D

Av slutet att dömma så har jag en känsla av att vi kommer få återse dessa vattenvarelser.

Heh, vad hittar man när man är i Serbirien och kollar i frysen? Maybourne, såklart. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#136 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 May 2007 - 18:10

OK. Maybourne förvirrade mig, vem är han?

Annars gillade jag avsnittet gnabbet ombord på ubåten var roande och intrigen går ihop någorlunda logiskt, inga svackor direkt som jag reagerade på.

Man har dessutom lyckats fånga misstänksamheten ganska bra och man gör ett bra jobb med att få vår ryska lilla forskare att undvika svara på hur hon fått tillgång till all information. :) Klart bästa ordväxling detta avsnitt:

CARTER: How do you know about the SGC?
MARKOV: I have read extensive files on all of you.
O'NEILL: The question was…how?
MARKOV: I learned to read English at the age of six. It was not difficult. (Källa)

Ja, ibland är jag lätt road. :P Extra plus till TV6 som precis där lade en animation mitt över O'Neils ansikte. <_<

Edited by XC, 15 May 2007 - 18:11.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#137 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 May 2007 - 18:11

Men varför var alla döda? Hade du skjutit varandra allihop eller? Och varför som sagt? De här varelserna ville ju bara hem och portalen var ju öppen... Avsnittet kändes ologiskt för mig. I mycket. För att inte tala om stela stereotyper.

#138 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 May 2007 - 18:12

:lol: Maybourne dyker upp när man minst anar det, t.o.m i en stor restaurant frys :P

Så nu vet vi var StarGaten tog vägen som beamades upp på Thors skepp.
Jaha, så det var tyskarna som hittade DHDn först i Egypten innan ryssarna fick tag på den efter kriget.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#139 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 May 2007 - 18:14

MM: Böjade inte icke-infekterade skjuta de infekterade? Skulle tro att Vattenvarelsen blev desperat ganska fort. Så tolkade jag det iaf...

Georgia: Aha... Som någon typ av Kaos-faktor? :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#140 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 May 2007 - 18:18

OK. Maybourne förvirrade mig, vem är han?

Maybourne jobbade (han kanske fortfarande gör det ^_^ ) åt NID en gren inom det militära som ville åt allt tekniska som kunde hittas på andra planeter för egen del. Han var bl.a involverad i en grupp NID människor som hade en bas på en annan planet och som stal saker från andra för att skickas tillbaka till jorden genom Makepeace (medlem i ett SG Team) för undersökning och utveckling. Det var spiken i kistan för Maybourne, trodde vi :P

Men varför var alla döda?

Militären som vaktade Gaten sköt forskarna som var 'smittade' när dom ville genom Gaten, sen tryckte ju en överste på någon knapp som utlöste någon slags gas som tog kål på resten.

#141 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 15 May 2007 - 18:43

Militären som vaktade Gaten sköt forskarna som var 'smittade' när dom ville genom Gaten, sen tryckte ju en överste på någon knapp som utlöste någon slags gas som tog kål på resten.

Det stämmer bra det. "Vattnet" lyckades öppna porten och kunde fly hem igen. De som inte blev skjutna dog av nervgasen sedan. De enda som inte kunde ta sig hem igen, var de som var i Maybourne eftersom han aldrig kom åt gaten när de släppte ut gasen...så de frös ner sig istället för att överleva.

Saberblade83, förbered dig på smärta:

:urk: Jo jag har nog läst om de. De brukar inte bli bra, och jag som såg fram emot S4 så jätte mycket, har tappat lite av de intresset efter detta. Får hoppas de inte är så hemskt som det skulle kunna bli.

#142 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 May 2007 - 18:52

Atlantisdiskussionerna kan ni väl ta i den tråden eller ännu hellre i tråden i spoilerforumet? Tack på förhand.

#143 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 15 May 2007 - 18:52

~nvm~

Edited by FAII, 15 May 2007 - 18:54.

#144 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 May 2007 - 19:12

Var det verkligen den Gaten? Jag uppfattade det som att Ryssarna hade haft den i nästan 2 år.
Isåfall så har de SGCs orginal Gate? Kan de inte byta? Det irriterar mig som bara den att SGC har Antarktis Gaten. <_< :P

Så, Deanna Trois förfader var Ryss? Där ser men. :lol:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#145 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 May 2007 - 19:24

Var det verkligen den Gaten? Jag uppfattade det som att Ryssarna hade haft den i nästan 2 år.

Ja det var den, hon sa ju att dom hittade den på havets botten efter kraschen och strax före/efter att deras ubåt försvann från radarn.
Det var nog DHDn dom hade hittat på något lager för två år sen.

#146 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 15 May 2007 - 19:25

Isåfall så har de SGCs orginal Gate? Kan de inte byta? Det irriterar mig som bara den att SGC har Antarktis Gaten. <_< :P

Så, Deanna Trois förfader var Ryss? Där ser men. :lol:

Nej, det sades t.o.m. i avsnittet att Gaten är den som kraschlandade i havet.

Det fina med att vi nu har Antarktisgaten är att vi har en Gate med en annorlunda Point of Origin nu.

#147 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 May 2007 - 19:30

Nämns här:

MARKOV
I was first contacted shortly after Russian satellites picked up what we believed was an alien spaceship entering the atmosphere.

[Daniel looks at O'Neill.]

O'NEILL
Alien spaceship, huh?

MARKOV
About two months ago. It disintegrated during entry and crashed into the Pacific. The Stargate was recovered after an extensive sweep of the ocean floor. During that search one of our Foxtrot submarines went missing. You may be familiar with the incident.

[She looks at O'Neill.]

O'NEILL
Not a clue.

[Markov looks at him, probably knowing he was on the submarine.] (Källa)

[Daniel looks surprised.]

DANIEL
The DHD, you found the one from Giza!

[Teal'c approaches and sits down next to Daniel.]

MARKOV
It was confiscated from the Germans after the Second World War. (Källa)

fqq5BYam.jpg

#148 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 May 2007 - 19:35

Ah, det förklarar saken. Jag missade den delen. Hörde bara "You may be familiar with the incident." och Jacks svar. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#149 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 16 May 2007 - 17:58

Fasen vad man missat när man varit på antingen teori eller varit och övningskört dagen efter då.
Nåja, får väl fixa 4e säsongen eller nåt, så man kan se avsnitten man missat.

Om dagen's avsnitt:
Unaaaaas! :thumbsup:
Förstod ganska tidigt att det skulle sluta med att Daniel skulle bli vän med honom (Vem älskar inte nördar, liksom? :P )
Och det blev ju inte lite mer uppenbart när han drog ut taggen ur tassentog ut kulan ur handen på honom :P

Hoppas vi får se mer av dessa underbara saker snart :D

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#150 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 May 2007 - 18:11

Mycket bättre avsnitt idag. :D Daniel och Unas sitter och leker med maten.

- Nan.
- Ka.
- Nan!
- Ka!

Jag frågade hemma om vi skulle ha lite grillad goa'uld i helgen, men det var ingen som såg särskilt lockad ut. :P