Jump to content

Photo

StarGate Atlantis s.2

• Please log in to reply
153 replies to this topic

#126 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 August 2007 - 22:15

Var detta säsongsavslutningen? :o

Ooookej....
Support your local search and rescue unit - get lost.

#127 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 August 2007 - 22:15

Kunde inte se dagens avsnitt, får ta och kolla på dvdn när jag kommer hem.

Edited by GaterGirl, 03 August 2007 - 22:16.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#128 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 August 2007 - 07:56

Ganska bra avsnitt, även om mina förstod att Wraithen skulle bryta alliansen. När han talade om att de laddat upp info om alla världar så kände jag aha... de nämde det ju till och med. Håller med om att scenen mellan Hermiod och McKay kanske var avnittets bästa.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#129 Dr. Mckay

Dr. Mckay

Cadet First Year

• Members
  • 5 posts

Posted 04 August 2007 - 09:00

Tyckte inte alls att säsongsavslutningen var lika bra nu som förra gången jag såg avsnittet.
Slutet är i alla fall det bästa i hela avsnittet.
Och McKay's diskussioner med Hermiod :lol:

Wraith på väg till jorden :o och var tog John vägen?

En veckas väntan bara till s.3 börjar :D

va var det säsongs avslutning hur ska jag nu roa mig på fredagar Hmmm.. Aja det är ialafall Blade och Specialunit 2

#130 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 August 2007 - 09:29

Dr Mckay: säsong 3 börjar ju nästa vecka. ;)

Edited by GaterGirl, 04 August 2007 - 09:30.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#131 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 04 August 2007 - 09:44

Har lyckats missa merparten av Atlantis under sommaren så jag är inte så insatt i hela retrovirustråden... Varför gav dom upp på att göra det "rätta" och helt enkelt använda det för att konvertera dom till människor, utan att för den sakens skull starta catering för resterande Wraith? Varför misslyckades det med Michael - var inte han människa ganska länge?
Climbing to the Moon...

#132 Dr. Mckay

Dr. Mckay

Cadet First Year

• Members
  • 5 posts

Posted 04 August 2007 - 09:46

Dr Mckay: säsong 3 börjar ju nästa vecka. ;)

Puh.. Tur jag skulle bli desperat och ladda ner massa avsnitt

#133 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 04 August 2007 - 12:34

Har lyckats missa merparten av Atlantis under sommaren så jag är inte så insatt i hela retrovirustråden... Varför gav dom upp på att göra det "rätta" och helt enkelt använda det för att konvertera dom till människor, utan att för den sakens skull starta catering för resterande Wraith?

Utpressning. Wraitharna hotade med att informera alla andra wraithgrupper om att Atlantis fortfarande existerar.

Varför misslyckades det med Michael - var inte han människa ganska länge?

Vad innebär det att vara människa? Handlar det bara om hur kroppen är uppbyggd och hur man ser ut på utsidan?

Jag tycker hela den här idén med att försöka "återställa" wraith till människor är störtlöjlig, och på många sätt faktiskt också moraliskt förkastlig. Vi talar ju inte om någon sjukdom som förvandlat dem till wraith bara de sista månaderna/åren, utan de har varit wraith i tiotusentals år. Individer har fötts, uppfostrats och levt som wraith i generation efter generation. Varför skulle de plötsligt bli sjysta grabbar som man kan leva sida vid sida med bara för att man förändrar deras kroppar? Deras psyken och minnen, upplevelser, tankar, erfarenheter ... allt det där är wraith från början till slut, och har aldrig varit något annat. Att då försöka tvinga på dem en existens som människor är ett värre brott än att söka utplåna dem allihop. Det får mig att tänka på hur USA i dag och kolonialmakterna och missionärerna förr i tiden försöker/försökte tvinga på andra folkslag en helt annan livsstil, bara för att de själva anser att det är den enda vettiga.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#134 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 August 2007 - 13:37

Vi talar ju inte om någon sjukdom som förvandlat dem till wraith bara de sista månaderna/åren, utan de har varit wraith i tiotusentals år.

Grejen är att det är just så här serien betraktar dem. Det är inte bara deras beteende som framställs ondskefullt utan själva tillståndet att vara en Wraith ses som en aberration. Det har avslöjats att de utvecklades från en symbios mellan människor och en parasitisk insekt och att Becketts virus "återställer" dem till en av dessa evolutionära förfäder genom att på nåt sätt splajsa bort insekts-DNA:t . Biologiskt är ju detta såklart rent nonsens. Genetik är mer komplicerat än ren aritmetik, där man kan addera och subtrahera funktionella enheter (reella tal) lite hur som helst och erhålla andra funktionella enheter. Producenterna tycks ha missat att levande organismer inte är tal och att dessa produkter av tusentals års naturlig evolution aldrig skulle kunna få en stor del av sin arvsmassa avlägsnad och överleva i modifierad form. Det är en naturlag som inte kan förbigås, hur mycket teknobabbel man än försöker klä processen i.

Därför håller jag med om att det är ett misstag att bokstavligt försöka humanisera Wraith och framställa dem som nåt slags fallna änglar. Parasitiska livsformer utnyttjar andra inte för att de är onda utan för att de är parasiter; det är deras väsen. Naturlig selektion befattar sig inte med moraliska hänsynstaganden. Fundamentalt är det en kamp om överlevnad - survival of the fittest.

#135 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 04 August 2007 - 13:51

Heh. Carson är bara för gullig.
"We call it flashing!" :lol:

Jahapp. Försöka sig på en allians med wraiths - förmodligen det dummaste beslutet de fattat hittills i serien, inklusive allt som hände i "Trinity". Verkligen ett begåvat beslut. Jag bryr mig inte om alla de bra motiveringarna till en allians som wraithen lade fram, de är fortfarande wraiths.
"Oh, låt oss ingå en allians med varelser som livnär sig på människor!"
Smart...

Nästa vecka börjar säsong tre! Min favoritsäsong. :D

Grejen är att det är just så här serien betraktar dem. Det är inte bara deras beteende som framställs ondskefullt utan själva tillståndet att vara en Wraith ses som en aberration. Det har avslöjats att de utvecklades från en symbios mellan människor och en parasitisk insekt och att Becketts virus "återställer" dem till en av dessa evolutionära förfäder genom att på nåt sätt splajsa bort insekts-DNA:t . Biologiskt är ju detta såklart rent nonsens. Genetik är mer komplicerat än ren aritmetik, där man kan addera och subtrahera funktionella enheter (reella tal) lite hur som helst och erhålla andra funktionella enheter. Producenterna tycks ha missat att levande organismer inte är tal och att dessa produkter av tusentals års naturlig evolution aldrig skulle kunna få en stor del av sin arvsmassa avlägsnad och överleva i modifierad form. Det är en naturlag som inte kan förbigås, hur mycket teknobabbel man än försöker klä processen i.

Är du säker på att de låtsas som att de splice:ar bort DNA:et? Skulle det inte kunna funka att, typ, uppfinna en inhibitor som förhindrar avskrivning från den delen av DNA:et som kommer från de där insekterna, eller något i den stilen?
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#136 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 04 August 2007 - 14:33

Deras psyken och minnen, upplevelser, tankar, erfarenheter ... allt det där är wraith från början till slut, och har aldrig varit något annat. Att då försöka tvinga på dem en existens som människor är ett värre brott än att söka utplåna dem allihop.

Absolut, bra sagt. Och det är det som trots allt gör Atlantis till en serie värd att följa: att dom stövlar runt lite i etiska gråzoner. Synd bara att Samvetets röst symboliseras av att Teyla går omkring och ser surmulen ut. Finns en bra möjlighet här att gräva djupare och inte bara nöja sig med "äh kanske lite taskigt, men vi provar ändå...".

Men som sagt, har missat en hel del... Beckett verkar också ha vissa reservationer i och för sig.

Edited by Thinice, 04 August 2007 - 14:35.

Climbing to the Moon...

#137 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 August 2007 - 15:32

Är du säker på att de låtsas som att de splice:ar bort DNA:et? Skulle det inte kunna funka att, typ, uppfinna en inhibitor som förhindrar avskrivning från den delen av DNA:et som kommer från de där insekterna, eller något i den stilen?

Hmm, intressant tanke. Retrovirus syntetiserar ju DNA ur RNA och jag antar att viruset med god fantasi skulle kunna sägas 'skriva över' det ursprungliga insekts-DNA:t vid sin omvända transkription av sitt genetiska material. Kanske om det var utrustat med r-enzymer (restriktionsendonukleaser) som knipsade itu insektsgenerna rakt av och stoppade in sina egna däremellan...

Det fordrar ju att Becket är en veritabel labbmagiker med förmågan att modifiera viruset med sådan precision. Och Wraiths genom är som sagt en integrerad helhet, med allt vad det innebär i form av dynamiken i naturlig gensplicing. Gener är som bekant inte helt statiska, oföränderliga enheter så i verkligheten skulle det ändå knappast gå. Speciellt realistiskt må det inte vara men det duger åt SGA. ;)

#138 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 October 2007 - 03:05

2x01:

Säg inte att det är sant. Har de bytt det maffiga introt mot det här? En liten trudilutt, snabb färd genom maskhål och staden i slutet?

Och där försvann Ford. :( Jag antar att seriens skapare insåg hur tråig folk tyckte karaktären var. Men ärligt talat, de kunde ha skrivit lite bättre matrial för honom och givit honom ett eget avsnitt eller så. Vad hjälper det att han har räddat dagen ett flertal gånger när man aldrig får lära känna honom som karaktär?
Men den här utveckligen ger en intresant storyline för säsongen. Kan Ford vara säsongens skurk, tro? Kuslig såg han iallafall ut. Tycker väldigt synd om honom.

Hermiod var verkligen en välkommen ny karaktär till Atlantis. :) En lite butter Asgard. :D Men de bröt traditionen med att en av huvudskådespelarna gjorde rösten till Asgard. Kul att se Novak igen. Hon och Hermiod hade härligt samspel. :P Verkligen synd att hon bara är med ett avsnitt till. Jag hade hoppats att hon skulle bli en karaktär som förblev i serien. Lite underligt att de pressenterade henne så mycket för en sådan liten roll.

Usch, vad jag tyckte synd om Colonel Everett. Vilket hemskt öde. Men nu fick iallafall Sheppard/Sumner grejen från Rising sin lösning.

Lösningen på problemet med Wraith... lite väl enkel tycker jag. Men jag antar att manusförfattarna in te kunde komma på något annat sätt att stoppa belägringen. Men Wraith måste väl tillsist inse att något är fel?

Edited by Crusader, 23 October 2007 - 03:11.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#139 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 23 October 2007 - 05:26

Säg inte att det är sant. Har de bytt det maffiga introt mot det här? En liten trudilutt, snabb färd genom maskhål och staden i slutet?

Sci Fi (tror jag det var) gjorde ett försök med 10 sek intro (inspirerat från Lost, vad annars) men de ändrade sig under andra halvan av säsong 2 (och säsong 9 av sg-1) efter protester från fans. På dvdn och i syndication är det längre introt.

Edited by GaterGirl, 23 October 2007 - 05:27.

#140 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 October 2007 - 21:05

OK, tack och lov. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#141 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 29 October 2007 - 17:16

2x02:

Spännande avsnitt. :) Ett intelligent datavirus kan ställa till en hel del. Kändes lite som i 2001. :P
Lite kul med tillbakablickar från jorden.
Som vanligt så ägde Hermoid.
Hermoid: Crap indeed. :D

2x03:

Det här var ett riktigt bra avsnitt. :) Ford är ju totalt galen. Intresant hur det först ser ut som att han är en skicklig och smart supersoldat men sedan visar det sig att han har ingen aning vad han gör, är inte alls så bra som han själv tror och är mer av en barnrumpa.
Ford och McKay scenerna var bra och roliga. Ena stunden beter sig Ford som att de var bästa vänner och i nästa så vill han döda McKay.
Ny karaktär i serien. Intresant. Ronon verkar cool. :)

Edited by Crusader, 29 October 2007 - 18:45.

-Sora, Kingdom Hearts

#142 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 29 October 2007 - 19:10

Han inte bara verkar cool, utan han är riktigt cool ;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#143 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2007 - 02:15

2x04:

Hahah, vilket underbart härligt avsnitt! :D McKay med en tjej i huvudet som han bråkar med som dessutom tar över hans kropp när han sover eller är full. :P
Dejten var kul att se.

Heh, väldigt roligt när McKay kysser Carson innan de delas igen. McKays reaktion efteråt var underbar. :D
-Sora, Kingdom Hearts

#144 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2007 - 04:39

2x05:

Usch, vilken jobbig ledare. Väldigt låg moral på vad de gjorde men samtidigt kan jag förstå att han kämpade för att hans folk skulle överleva. Med att släppa fångarna lös så dömde Sheppard den där civilisationen till döden. Inte för att han hade mycket till val. Synd om alla oskylldiga människor som dog och att det var deras brottslingar som överlevde.

Inte konstigt att Wraith ser likadana ut, jag såg precis att killen som spelade Wraith här spelade det i de flesta avsnitt innan också. :P

Bästa repliken: "What am I, McGyver!?"
-Sora, Kingdom Hearts

#145 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 02 November 2007 - 06:31

Inte konstigt att Wraith ser likadana ut, jag såg precis att killen som spelade Wraith här spelade det i de flesta avsnitt innan också.

Dan Payne? Spelar de flesta supersoldater i SG-1 också.

#146 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 02 November 2007 - 09:45

Inte konstigt att Wraith ser likadana ut, jag såg precis att killen som spelade Wraith här spelade det i de flesta avsnitt innan också.

Heter inte han som gjorde en massa Wraith i S1-2 James Lafazanos?

#147 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2007 - 15:02

Heter inte han som gjorde en massa Wraith i S1-2 James Lafazanos?

Jo, det var James Lafazanos jag menade. :D Det var han som spelade Steve. :wub: Och Bob. <_<
-Sora, Kingdom Hearts

#148 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 October 2008 - 13:21

TV6 börjar att visa säsong 2 i repris 5/11, Klockan 18:00

#149 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 November 2008 - 15:39

Någon kanske ska ändra underrubriken i den här tråden också ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#150 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 03 May 2009 - 23:00

Läste precis runt litegrann på TV6s hemsida och det visade sig att de håller på att visa SGA i repris under lördagar.

Avsnitten börjara 11.40 respektive 13.00.

Och nu på lördag 9 Maj så kommer avsnitt 1 och 2 av säsong 2 att visas.

Tv6 verkar verkligen gilla att reprisera Stargateserierna.