Stargate Atlantis - Säsong 4
Posted 21 January 2008 - 00:33
Posted 21 January 2008 - 20:32
OK vi säger så här då: även om det är växelström så är flödet flödet i elledarna konstant. Varelsen kan 'kalibrera' sig efter hur flödet rör sig. En elstöt däremot 'stör' det aktuella flödet, och det gör varelsen känslig.
Vekselstrøm veksler mellom positv og negativ i forhold til null hele tiden. Likestrøm er hele tiden over null - konstant. Det er forskjellen spenningsmessig. Strømmen svinger også ved vekselstrøm...over tid er den "konstant", men ser man på et scope bilde, svinger strømmen i vekselstrøm like mye som spenningen, selv om reasultatet over tid i gjennomsnitt blir cirka det samme som med likestrøm.
Diskusjonen som deretter følger iht Atlantis tør jeg ikke begi meg inn på. Men jeg skulle nok klart å jobbe sammen med Rodney. Det vil si
på *faglig* nivå. På et personlig nivå kunne det nok raskt komme til en smell
Posted 22 January 2008 - 09:45

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 26 January 2008 - 13:05

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 26 January 2008 - 17:30
Alltid roligt när ett känt ansikte är med, så man får fundera lite var man sett personen tidigare...
Denna gång var det Jill Wagner (Krista Starr, Blade: The Series)
Posted 26 January 2008 - 22:59
Nä...inte det sämsta avsnittet i serien men helt klart ett av de sämre. Inget som intresserade och Harmony själv blev jag ganska trött på för det mesta. Några roliga repliker, och Sheppard & McKay kan ju alltid vara roliga ihop, framförallt nu när man inte fått så mycket av den varan denna säsong som det annars brukar vara. Jag tror det roligaste var helt klart på slutet med den där tavlan.
Posted 28 January 2008 - 23:04
Edited by Vorlon, 28 January 2008 - 23:07.
Posted 29 January 2008 - 14:38
Ja, det var riktigt kul.Jag tror det roligaste var helt klart på slutet med den där tavlan.
Vad var det soldaterna hette ... Gemeni? Är det de som figurerat i tidigare avsnitt, de som håller på att utveckla kärnvapen?
Posted 01 February 2008 - 19:49
4x12 Spoils of War
Ett ganska bra avsnitt med lite alienäckel med
Hur många gånger har de blivit tillfångatagna av Wraith och rymt nu egentligen?
4x13 Quarantine
Mycket bra avsnitt med Mckay rejält nertonad för en gång skull (ibland blir han bara för mycket)
Bästa delen var Sam och Zelenka. Han såg sååå obekväm ut, han är nog lite hemligt kär i Sam. Och så fick han bli dagens hjälte
4x14 Harmony
Ja se Mckay och barn alltså
Lite små kul emellanåt men annars ett riktigt tråkigt avsnitt.
Winter is Coming
Posted 02 February 2008 - 19:05
4.14 Håller med dig fullt ut.Harmony
Nä...inte det sämsta avsnittet i serien men helt klart ett av de sämre. Inget som intresserade och Harmony själv blev jag ganska trött på för det mesta. Några roliga repliker, och Sheppard & McKay kan ju alltid vara roliga ihop, framförallt nu när man inte fått så mycket av den varan denna säsong som det annars brukar vara. Jag tror det roligaste var helt klart på slutet med den där tavlan.Rodney: "Yeah, pretty much how I remember it."
Någon som kände igen Harmony? Det var hon som spelade Adria (som barn) i SG-1.
4.15 Outcast
Något bättre än Harmony. Totalt oväntat att assistenten skulle vara Replikator också. Tyckte jag kände igen byggnaden som deras labb var i. Kan ha varit där Baal hade sin firma. Dr Lee såg rolig ut med sitt röda ansikte och det vita sträcket över ögonen där glasögonen suttit.
Bara en liten scen med Sam.
De heter Genii och ja det var dem som höll på att utveckla kärnvapen.Vad var det soldaterna hette ... Gemeni? Är det de som figurerat i tidigare avsnitt, de som håller på att utveckla kärnvapen?
Posted 02 February 2008 - 19:49
Jag brukar gilla när Atlantis-gänget är på Jorden men detta avsnitt var ingen höjdare, klar förbättring från förra avsnittet var det i alla fall.
Winter is Coming
Posted 02 February 2008 - 21:30
Håller med er andra, klart bättre än sist. Men jag blev ändå besviken på denna och hade hoppats på lite mer fokus på Sheppard, som jag tycker man inte fått veta så mycket om trots att de gått 3,5år nu av serien. Men man valde istället att ganska omgående hoppa in i en annan story som fokuserade på en replicator. Dr Lee var kul att se med sin solbränna.
Posted 04 February 2008 - 21:25
Posted 09 February 2008 - 12:47
En klar förbättring från de två föregående avsnitten. Roliga scener mellan Sam, Rodney och Jennifer. Rodney går motvilligt på leken de har.
Rodney: Oh, yes. good, great idea maybe if you show them your...
Sam: McKay! (McKay vänder sig mot Jennifer)
Jen: that bar bet.
Sam: Sorry
Jen: that dumb trick you do to get free beer.
Rodney: we don't know what you're talking about.
McKay: Stand my ground when i need to ... poof ramlar han ner i ett hål.
Edited by GaterGirl, 09 February 2008 - 12:48.
Posted 09 February 2008 - 21:16
Smått överraskad av att jag gillade denna, hade inte några större förväntingar. Men en klart godkänd "filler" avsnitt. En del kul repliker och så. Dessutom har jag alltid gillat Sam och Rodney scener och det var bra att dom liksom Keller fick lite att göra här. Alla bidrog med möjliga planer att komma ut och Rodney fick vara hjälten till slut.
Keller (till McKay): "Okay Schwarzenegger, start swinging."
Posted 09 February 2008 - 21:39
Inte så dumt faktiskt för att vara ett utfyllnadsavsnitt. Sam och Rodney har ofta kul scener tillsammans och i det här avsnitten vart det en trekant till på köpet med Jennifer
Jäkla skitungar då, förstår faktiskt Rodney den här gången!
Edited by Rick Hunter, 09 February 2008 - 21:40.
Winter is Coming
Posted 11 February 2008 - 21:04
Posted 12 February 2008 - 21:54
Inte bra men inte riktigt dåligt heller.
Hade väl sina stunder av lende och småskrattande ibland.
Retade väl mig mest på Harmony, förstår McKays attityd mot barn till 100%
Slutet med tavlan var bäst
Enligt TVRage har hon varit med i 2 olika avsnitt av Psych.hmm, tyckte jag kände igen hon som spelade skurksystern men vart???
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 12 February 2008 - 22:10
Du är lite efter Georiga.
Kanske där jag sett henne. Tydligen hade hon en roll i SG-1 (Nya, i 1.03 Emancipation) också jag känner kanske igen henne därifrån med. Har varit med i rätt mycket ser jag.Enligt TVRage har hon varit med i 2 olika avsnitt av Psych.
Posted 12 February 2008 - 22:58
4x15 - Outcast
Bättre än förra avsnittet
Att assistenten Ava också var en Replicator kom som en överraskning.
Smart plan att föra över hennes minne till den där manicken så att hon får 'leva' vidare i en virtuell(?) värld.
Dr. Lee's första semester på över 3 år blir avbruten
Såg ni att det var en Volvo (99% säker på det) som stod på uppfarten till huset där i slutet.
Edited by Georgia, 12 February 2008 - 22:59.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 15 February 2008 - 00:39
Bästa avsnittet av Atlantis någonsin med Ronan och Teal'c som "vänner"...
Jag vill inte avslöja för mycket men avsnittet utspelar sej till stor del mellan jorden och atlantis galaxen på det ställe mellan en massa stargates dom kallar för midway.
Enormt bra avsnitt speciellt om du gillade SG1, poppa pocornen ladda med en god dricka sätt dej i din skönaste fotölj och njut detta är Stargate när det är som bäst!
Posted 15 February 2008 - 18:35
Helt klart ett av Atlantis bästa avsnitt!
Action, spänning och humor perfekt blandat med en bra story. Teal'c och Ronon är tillsammans den mest dödliga duo jag någonsin sett i en tv-serie. Synd att de förlorade Midwaystationen men bättre det än vad nu Wraith hade för planer för Jorden givetvis. Jag diggar Teal'c nya frisyr, den ger en riktig "badasslook"
Flera sköna repliker, bästa var ju den när när Ronon säger "you say that a lot" ungefär till Teal'c när han sa "indeed" och Teal'c inte verkade vara medveten om att han säger det ofta
Winter is Coming
Posted 16 February 2008 - 21:20
Överraskande bra avsnitt faktiskt
Sam och McKay går ju alltid bra ihop när det gäller repliker, och nu när dom hade slängt in Dr. Keller också så blev det många skratt
Jag hoppade högt när McKay bara försvann där från jordens yta i början och sen när Sam och Dr. Keller ramlar ner över honom
Posted 16 February 2008 - 21:24
Ett riktigt bra avsnitt! Gott om underhållning och lite av klassisk Stargate känsla över den. Eftersom jag inte läst så mycket spoilers och så till denna säsong så var jag smått överraskad vad som hände. Jag förväntade mig riktigt mycket av Ronon och Teal'c och trodde inte på ett allt för bra avsnitt faktiskt. Men så fel jag hade!
Gillade verkligen att man byggde vidare på storyn från "Spoils of War" (tror jag det var). Intressant att vi fick se Wraith ta sig till Jorden, har alltid trott att detta kunde vara en möjlig story till en säsongsavslutning. Spännande och underhållande avsnitt.
Posted 16 February 2008 - 22:27
Ett av de bästa avsnitt av Atlantis jag sett
Gillar Teal'cs nya frisyr
Jätte kul i början när Teal'c och Ronon möts första gången, och Sam bara står där och inte vet vad hon ska göra, bara att gå därifrån
Undrar vem som skulle ha vunnit fighten om Sam inte hade avbrytit den?
Han har bara sagt det ordet ett par gånger per SG-1 avsnitt under 10 årbästa var ju den när när Ronon säger "you say that a lot" ungefär till Teal'c när han sa "indeed" och Teal'c inte verkade vara medveten om att han säger det ofta
Visste väl att det skulle hända något drastiskt när man fick se att Kavanagh var på Midway stationen. Och självklart så lyssnar han inte på de andra.
Hans fel att Midway stationen sprängs. Dumma honom.
Hoppas dom bygger upp den igen.
Hoppas vi får se Teal'c och Ronon igen tillsammans i action.