Jump to content

Photo

Blu-ray eller HD DVD?

• Please log in to reply
152 replies to this topic

#126 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 31 October 2008 - 01:07

Förstår inte

Blu-ray och HD DVD är ju bara två olika typer av teknik som varken har med bildkvalitet att göra.

Som att säga att bildkvaliteten av mina digitalbilder skulle bli bättre på en SDhc jämfört med en SD
SDhc är ju en senare teknik så det borde vara logiskt,,, eller?

Men ärligt talat så har jag både ett SD och en SDhc men ser ingen skillnad på bildkvaliteten :o

Edited by Supertreck, 31 October 2008 - 01:10.

#127 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 October 2008 - 07:04

Bildkvalitén kan påverkas av tekniken då specifikationerna för tekniken säger hur snabbt information ska hämtas upp exempelvis. Många tekniker begränsas också av standardöverenskommelser snarare än den egentliga tekniken. Utrymmet på det fysiska mediet är också en begränsning för hur bra bild du kan få i förhållande till längden på materialet, speciellt när det också ska slåss med olika ljudformat.

#128 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 February 2009 - 15:39

Det här måste man väl ändå säga är ett smart drag.

Blu-Ray.Com - Sony to Join Games and Movies on Blu-ray

February 11, 2009.

Exercising the huge disc capacity advantage PS3 has over the competition, Sony will, later this year, release video game and movie hybrid discs that will contain both a film and a video game based on the film. As gamers are well aware, film property is often licensed for video game adaptations, and Sony's idea would marry the two entertainment mediums together.

John Koller, Director of Hardware Marketing for the PS3, commented,

"We are actively pushing, and the way that we see the future is that the movie and the game are placed on the same disc. There are a lot of developers who say, we have this game based on a movie, wouldn't it be great to marry these concepts? We will definitely see this stuff this year."

While this would be the first instance of a game and movie coming on the same disc, it would not be the first time a game and movie have been sold together. Notable for the Blu-ray crowd was the Collector's Edition release of Stranglehold which included a Blu-ray release of Hard Boiled. As of today, buying the game is the only way to watch 'Hard Boiled' on Blu-ray.

Edited by Cartman, 13 February 2009 - 15:39.

#129 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 February 2009 - 22:21

Intresant idé. :) Kan ju göra att man faktiskt skaffar sig spelen för omväxlings skull om de kanske dessutom blir lite billigare också.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#130 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 March 2009 - 16:11

Vi får se vad som händer med det här. Om det är något som kommer drabba oss i längden, eller inte.

Warner Bros. plans to support CBHD, the format war is back on -- at least in China

Mars 2nd 2009.

It seems appropriate that after striking the fatal blow in the war between HD DVD and Blu-ray, Warner is the first to break rank and ally itself with the China Blue HD team.

Ready to enter the ordinary Chinese consumer's family, according to Managing Director Tony Vaughan, the Harry Potter series, Speed Racer and others will launch for 50-70 yuan ($7.30 - $10.22) per disc.

Excuse us while we pick our jaws up from the floor, but with at least one Hollywood studio in pocket and 1999 yuan ($292) players on the way the son of HD DVD looks closer to a real Blu-ray competitor -- and less like the destined for the scrap heap reject we predicted -- than ever.

With DVD sales shrinking and Blu-ray not quite ready to pick up the slack, how long until another studio decides the Chinese market has enough potential to publish movies on CBHD? [Disclosure: Engadget is part of the Time Warner family]

#131 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 March 2009 - 18:49

Blu-ray vs. the son of HD DVD? Låter som en Japansk monsterfilm. :P
Hoppas det bara är som WB har problem att sälja sina Blu-ray i Kina. Vill inte ha ett nytt HD krig just nu.
Onödigt dessutom nu när Blu-ray äntligen börjar sjunka i pris och folk (inklusive mig själv) börjar byta ut sitt gammla DVD bibliotek mot Blu-ray.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#132 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 March 2009 - 18:57

Visste väl att det var en fördel med att vänta innan man uppgraderar sig ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#133 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 March 2009 - 19:17

Muhahha... Long live the death of blu ray! ;)

Nej, inte sjutton släpper jag mitt DVD-bibliotek inte. *kramar om min krysslåda*
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#134 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 March 2009 - 20:23

Håller mig till vad jag jag sagt hittills;
"meh"

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#135 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 March 2009 - 22:58

Muhahha... Long live the death of blu ray! ;)

Nej, inte sjutton släpper jag mitt DVD-bibliotek inte. *kramar om min krysslåda*

Väkommen till 2000-talet, gammle tant. "Jag håller fast vid min radio som jag gjort i hela mitt långa liv. Jag behöver ingen TV". :P

Jag har en kompis som var väldigt anti HD. "Bah, Humbug! HD är onödigt och slöseri med pengar. Går lika bra med vanlig TV och vanlig DVD."
När jag köpte min HD TV så bjöd jag hem honom. Han lät inte så imponerad men kom endå.
Jag startar min XBox 360 och huvudmenyn 360 menyn kommer fram och han bara utbrister "WOW!" och ögonen sticker ut ur skallen på honom. Sedan skulle jag visa alls XBox 360 spel jag hade och han blev helt hysterisk när han såg resukltatet. :D
Tog inte långtid innan han skaffade en Laptop med Blu-ray och HD-skärm. :P
Och då ska jag påpeka att han ägde redan en XBox 360 så det var inte grafdiken han blev imponerad av.

Alla säger "Bah, Humbug!" om HD tills de ser det med egna ögon. Även jag gjorde det. :P Jag hade inga planer på att köpa HD-TV när min gammla TV gick sönder. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#136 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 March 2009 - 13:30

Jag kan inte göra mig av med det jag köpt sedan tidigare. Det är därför jag fortfarande sitter med allt från VHS till Laserdisc och så vidare. Finns helt enkelt ett stort affektionsvärde för mig. Dock hänger jag gärna med i utvecklingen och uppgraderar mig när det känns intressant och ekonomiskt försvarbart att göra det. Men att helt göra mig av med alla mina filmer bara för att det kommer nya format kan jag inte göra. Samma sak gäller även med spel och basenheter. :)

#137 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 March 2009 - 13:48

Håller med Carty. Är också en sån där som sparar på allt jag köpt tidigare (ej inspelningsbara VHS ;) om jag uppgraderat till DVD eller liknande). Förutom affektionsvärdet så har jag ju faktiskt lagt ner pengar på att skaffa mig det också.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#138 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 March 2009 - 14:41

I slutet av 80-talet hade jag en kompis som sålde alla sina LP och köpte CD istället (han hade för mycket pengar). Vi tyckte att han var en idiot - då. Nu sitter jag en back LP i garderoben som jag inte kan spela, och funderar på om det är värt att skaffa en sån där grammofon med USB för att konvertera åtminstone några av dem.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#139 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 March 2009 - 16:39

Jag sammlöar också på mig en massa utan att sälja eller slänga något. Ärligt, jag har alla tidiningar, filmer, leksaker och spel som jag någonsin köpt. Heh, jag sparar tillochmed alla mina sparfiler. Jag sålde 2 spel för 6 år sedan pga att det kom ett nytt spel jag så gärna ville köpa men inte hade råd med. Jag ångrar det fortfarande.
Så när jag sa att jag uppgraderar mig så betyder det inte att ujag gör av med det gammla. ;)
Just nu funderar jag på att ge bort mina Harry Potter DVD till min systerdotter (har precis köpt alla på Blu-ray) men det bär mig emot. Men jag ger hellre bort till nära släktingar än säljer iallafall.
-Sora, Kingdom Hearts

#140 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 March 2009 - 16:45

Just nu funderar jag på att ge bort mina Harry Potter DVD till min systerdotter (har precis köpt alla på Blu-ray) men det bär mig emot. Men jag ger hellre bort till nära släktingar än säljer iallafall.

Det tycker jag låter som en bra idé. Nu har du ju en dubbel uppsättning med filmer och att göra din systerdotter glad är mer värt än pengar. :thumbsup:

#141 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 March 2009 - 17:30

Det tycker jag låter som en bra idé. Nu har du ju en dubbel uppsättning med filmer och att göra din systerdotter glad är mer värt än pengar. :thumbsup:

Låter som en utmärkt idé :thumbsup:
Du gör någon glad och filmerna stannar kvar inom familjen ;)

Hellre ge bort om man har dubbletter för att glädja någon än att sälja.

#142 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 May 2009 - 10:49

Byt dina hd-dvd mot blu-ray

"Genom Warners nya sajt Red2blu.com kan alla jänkare få blu-ray-versionen av sina hd-dvd-filmer (utgivna av Warner) för en billig penning. Knappa fem dollar per film plus porto nio dollar kostar det. Och de behöver bara skicka in omslagen, inte skivorna.

Ett utmärkt initiativ som vi gärna hade sett också i Sverige. Svenska Warner Home Video hälsar dock att man ”ännu inte bestämt sig för om det ska lanseras i Sverige eller inte”."
Källa

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#143 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 January 2012 - 16:20

Återupplivar en gammal tråd bara för att berätta att jag äntligen tagit steget in i BluRay-världen genom att köpa en sån här: http://www.pioneer.e...140/index.html. Kan inte ange nåt speciellt skäl till att det dröjt mer än att jag hade en bra DVD med hårddisk, och det var först med att gå över till digitalbox med inspelning som den blev mer eller mindre överflödig till annat än att spela upp DVD-skivor. Att sedan ta steget till att byta ut nåt som "funkar" kan vara rätt långt... ;)

Och vad ska man säga? Jo, det blev bättre: det är självklart bättre bild (om än inte jättemycket), och även DVD-skivor har mer svärta och färg i den nya spelaren. 3D i TV:n tycker jag är strunt, däremot kanske jag kan tänka mig att använda nätverksfunktionen om jag orkar dra kabel. Har en Boxee redan, så egentligen är funktionen överflödig. USB-port kan dock bli en rätt enkel väg för att spela upp saker från datorn.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#144 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 January 2012 - 18:47

Bättre sent än aldrig. Grattis!

Många verkar tro att bara för att det är blu-ray så kommer det bli en aha-upplevelse, men det är ju självklart andra faktorer som spelar in. Som kvaliteten på själva filmen och utrustningen man har. I vissa fall blir det uppenbart att filmen brister i kvalitet då det nya formatet är skoningslös och avslöjar sådant. T ex användandet av green screen. Ibland blir resultatet alltför skarpt och kornigt. Och ibland märks knappt någon skillnad mot DVD. Men ibland så snubblar man över filmer på blu-ray som får en att sitta stum av beundran. Som med Alien och Blade Runner. Wow.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#145 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2012 - 18:55

Jag fruktar den dagen jag behöver köpa nytt - blir väl påtvingad en bluray då kan tänka. :(

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#146 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 01 January 2012 - 19:07

Jag fruktar den dagen jag behöver köpa nytt - blir väl påtvingad en bluray då kan tänka. :(

Stackare. Jag lider med dig. :hug:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#147 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 January 2012 - 19:56

Det är inte så att jag är en bakåt strävare - men jag vill verkligen inte tvingas hoppa på bluray tåget. :(

fqq5BYam.jpg

#148 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 January 2012 - 20:46

Har du tur så hinner det komma ett nytt format innan dess. ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#149 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 01 January 2012 - 21:33

Ja du Synon, du kan mycket väl bli sannspådd. Inte för att det ryktas om nåt nytt vad jag vet, det enda jag kommer att tänka på är något som hanterar högre framerate. Filmer som Hobbitten görs ju i 48 fps, och jag kan mycket väl tänka mig att det når hemmet så småningom. Men det borde BluRay klara av (fler skivor till extramaterial, bara), men det skulle väl antagligen kräva mer av TV-apparaterna. Annars hoppas jag med på online och strömmad media, men det kräver rejäl utbyggnad av bredbandet - i alla fall för min del.

Annars är jag just nu mest sur över utbudet. Främst då att "allt" ska komma i jätteboxar: jag tänker främst på Sagan om Ringen och Star Wars, som båda "bara" (förlängda versionerna) ges ut i mastodontformat. Jag vill bara ha filmerna, kommer aldrig orka mig genom ett år extramaterial <_<.

#150 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 January 2012 - 22:46

Redan när blu-ray kom så ryktades det om nytt format. Minns tyvärr inga detaljer, men skulle inte bli förvånad om en förändring inom en snar framtid. Samlare som jag är hoppas jag bara att den fysiska versionen får leva vidare. :)

Vad gäller blu-ray filmer blir jag mest putt över de - oftast - höga priserna och det tunna (ofta obefintliga) extramaterialet. Plus att jag tycker det blivit vanligare med utgåvor där menyn hoppas över och filmen drar igång direkt. Smått irriterande.