Battlestar Galactica - Säsong 3
Posted 14 March 2007 - 23:48
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 18 March 2007 - 07:46
Snart dags för rättegången, och jag gillar känslan av att det här kan gå precis vilket håll som helst... Det var iofs ganska givet att allt inte skulle gå så smidigt, men att de skulle lyckas vaska fram Romo Lampkin i sista minuten och göra det så klockrent hade jag inte räknat med. Verkligen intressant karaktär som nog kan tillföra mycket när så många saker kommer till sin spets: Baltars skuld, Six vittnesmål, Karas död och möjliga återkomst, etc. Det känns också som om dom måste hitta ett sätt att återknyta till cylonerna på något vis - det är ju ändå en stor del av stommen i serien, att de blir jagade kors och tvärs med kniven på den kollektiva strupen.
Scenen i förhörsrummet med Six och Lampkin och hur han använder pennan för att manipulera henne, Roslins och Adamas blickar när de inser vad han håller på med, Gaius panik just före när han inte kan hitta den (James Callis återigen helt, helt suverän) - hela den biten måste vara en av mina absoluta favoritsekvenser någonsin. Perfekt genomförd från början till slut, mycket tack vare Tricia Helfer. Kolla in ögonen när hon luktar på pennan, en liten sak, men jävlar i mig... fick rysningar.
Posted 20 March 2007 - 09:53
Nja, ett antal problem med det här avsnittet.
Till att börja med, Lampkin: Efter en helt suverän introduktion blev han reducerad till en rätt träig advokat som inte verkar ha så mycket att komma med. Med tanke på att han bara ska vara med i tre avsnitt totalt kan man inte annat än slå fast att de håller på att slarva bort uppenbar potential och istället skifta fokus till ännu en far/son Adama konflikt. Vilket leder till det största problemet: Pappa Adama och den totala omskrivningen av hans karaktär så att det ska passa "dramatiken". Köper inte för fem öre att han skulle såga Lee så totalt och börja gnälla om bristande integritet, inte efter allt de gått igenom de senaste två åren. Det känns lite väl bekvämt, snudd på osannolikt. Samma sak med Dee och utflyttningen - hur hade dom egentligen tänkt sig att det här skulle gå? Helt smidigt, inga problem alls? Klart att han ska vara snäll mot åklagarens huvudvittne bara för att det är Roslin?
Ett avsnitt kvar att vända det på rätt köl, men med de här förusättningarna... verkar inte lovande.
Edited by Thinice, 20 March 2007 - 10:06.
Posted 20 March 2007 - 18:49
Dee gjorde rätt att lämna Lee .
Lite spoilers här
Nästa avsnitt ( finalen ) har de sagt att de skal avslöja de sista 5 cylons , min teori är att det är de som kan höra musiken som drev Tigh till vansinne.Altså presidentens aide , Tigh och Anders + 2 till jag inte vet vem är.
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 20 March 2007 - 20:07
Lite spoilers här
Nästa avsnitt ( finalen ) har de sagt att de skal avslöja de sista 5 cylons , min teori är att det är de som kan höra musiken som drev Tigh till vansinne.Altså presidentens aide , Tigh och Anders + 2 till jag inte vet vem är.
Ah, gillade biten med Tigh och musiken men kopplade aldrig ihop det... Anders ska ju tydligen få en större roll i fjärde säsongen, så varför inte. Skulle passa bra in med hans och Karas bakgrund.
Hoppas dock fortfarande att Baltar inte är en av dom i slutändan - skulle bli för lättköpt.
Posted 21 March 2007 - 00:02
Intressant teori, så kan det mycket väl vara. Tigh som cylon! De vore nått det!Nästa avsnitt ( finalen ) har de sagt att de skal avslöja de sista 5 cylons , min teori är att det är de som kan höra musiken som drev Tigh till vansinne.Altså presidentens aide , Tigh och Anders + 2 till jag inte vet vem är.
Winter is Coming
Posted 25 March 2007 - 15:07
Bra avsnitt men inte på lång vägar så bra som dom senaste säsongsfinalerna har varit. Tydligen kommer ju alla feta avslöjanden i nästa avsnitt men det här var inte tillräckligt bra uppbyggnad för det. Lampkins roll borde ha varit större i det här avsnittet med tanke på hur han byggdes upp i förra avsnittet. Lite mer teasers om vad Cylonerna håller på med hade också varit trevligt samt mera Baltar. Det här borde inte vara ett avsnitt som fokuserar på Lee och old man Adama men det blev ändå det på nåt sätt. Sen har jag inga problem att förstå sprickan mellan de två. Den har alltid funnits där och kommer tillbaka då och då och när Lee beslöt sig för att hjälpa Lampkin slog det över för Adama. Baltar väcker fram starka känslor hos dom flesta och det tycker jag att dom har tagit vara på väl även om det kanske var lite extremt att Dee lämnade Lee.
Ang. musiken som en del hör.
Intressant teori att dom skulle vara "the final five" Kara skulle kunna vara den fjärde då...
-Gangstagrass
Posted 26 March 2007 - 13:29
Waov det där såg jag inte komma....det enda jag kan trösta mig med är att Starbuck INTE är död, eftersom glactica fortfarande är en konventionel serie där huvudkaraktärerna inte bara kan begå självmord sådär.....
HAHAHAHAH vad var det jag sa Starbuck är tillbaka.....
Edited by rehnvall, 26 March 2007 - 13:30.
Posted 26 March 2007 - 15:57
Så det var som väntat dom fyra som kunde höra musiken som visade sig vara the final four out of five. Eller? Jag köper det inte riktigt. Framför allt pga Tigh. Tigh har levt längre än Cylonerna har existerat. Han deltog i det första Cylon kriget när Cylonerna bara fanns i Centurion modellen. Och det här är bekräftat för att Adama deltog också i kriget. It makes no sense. Istället kan man betänka att samtliga fyra var på New Caprica. Alla har eller hade nyckelpositioner. (Tigh - XO, Tory - Presidentens assistent, Tyrol - Ledare inom både facket och motståndsrörelsen, Anders, Ledare inom motståndsrörelsen) Är det inte troligare att dom blivit tillfångatagna vid nåt tillfälle på New Caprica och fått ett chip inplanterat eller blivit hjärntvättade?
Lite störigt att dom valde just All Along the Watchtower istället för en nyskriven låt av Bear McCreary. Inte bara för att det var en kass version av låten utan för att det börjar blanda in vår kultur lite för nära BSG mytologin. Visserligen är dom nära jorden nu men så vaddå? Betyder det att Bob Dylan är en Cylon?
Sen tycker jag att dom borde väntat med Starbucks återkomst till nästa säsong, iaf få oss att tvivla lite grann på om hon ska komma tillbaka. Sen kan man ju undra hur hon har kommit tillbaka... Är hon den sista av the final five? (förutsett att dom andra fyra också var Cylons) Eller är finns hon bara i Lees huvud nu som Six i Baltars huvud och vice versa? Det senare skulle iaf förklara var hon fick en ny Viper ifrån.
Skönt iaf att Baltar blev frikänd.
Allt som allt var det den klart svagste säsongsfinalen hittilss och tyvärr också den klart svagste säsongen.
Edited by Wylie Times, 29 March 2007 - 12:53.
-Gangstagrass
Posted 26 March 2007 - 22:37
Ja helt klart, det började bra och avslutades relativt bra men där imellan var det ett flertal tråkiga och ointressanta avsnitt.Allt som allt var det den klart svagste säsongsfinalen hittilss och tyvärr också den klart svagste säsongen.
Och precis som du säger med Tigh, inte fan kan han vara en cylon heller? Allt är verkligen inte som det verkar.
Jag blir alltmer nyfiken hur Jorden kommer att se ut i BSG tiden nu!
Winter is Coming
Posted 27 March 2007 - 18:12
Här är iaf länken till intervjun där han bekräftar det: http://www.post-gaze.../770732-352.stm
När det gäller the final five rör det sig antagligen om något djupare i storyn och om hur saker fungerar i BSG universumet. "All this has happened before and all will happen again" är ju ett tema som återkommer främst från Cylonerna. Nånting å det hållet. Men det stör mig att RDM hittade på att dom skulle vara Cylons först i den här säsongen. Jag gillar när man kan titta tillbaka och tänka "aaah just det det var därför det och det hände". Nu kanske det kommer i s4 eller så var det aldrig menat så men jag kan inte låta bli att tänka att RDM inte haft den här avsikten med the final five längre än början av den här säsongen. Före det tror jag han hade tänkt sig dom precis som dom andra mdellerna. Jag hoppas jag har fel.
Om man kikar lite i Bear McCrearys blog så ser man att man inte heller ska dra försöka dra några paralleller i storyn med att RDM valt All along the Watchtower som är en låt från jorden utan att det antas vara en gammal låt från kolonierna. (Bob Dylan är mao inte en Cylon
-Gangstagrass
Posted 29 March 2007 - 22:38
Om jag var en loppa, tänk va jag skulle hoppa!
Min deviantart
Posted 31 March 2007 - 16:12
Eller är finns hon bara i Lees huvud nu som Six i Baltars huvud och vice versa? Det senare skulle iaf förklara var hon fick en ny Viper ifrån.
ja det tror jag tyvärr. Tror inte hon lever.
Sen hur kan Tyrol ( chief ) vara en cylon , isf måste jo han och Callies barn vara halv cylon och då är det jo inte bara Hera längere.
Apollo ( Lee Adama ) var mera min stil denna gången , såhär gillar jag han.
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 05 April 2007 - 22:50
Posted 12 June 2007 - 22:47
Har sett om avsn. 01-11 och nu har jag sett fram till avsnitt 17.
03x12 - Rapture (2)
Hände mycket i det här avsnittet.
Helo skjuter Athena och hon återuppstår för att rädda Hera. Vågat gjort. Tänk om hon inte klarat av att komma från basskeppet.
Wow, Caprica dödar Boomer.
Three går in i 'ljuset' och ser de andra fem. Vilka är dom? Men då! kunde dom inte visa en profil eller något. Fick starka vibbar av att det är någon/flera som är på Galactica. Ex. Adama, Apollo, Starbuck, Helo.
Vilken besvikelse för Baltar, han fick aldrig något svar utan hamnar i en cell på Galactica i stället.
03x13 - Taking a Break from All Your Worries
Ett tag så trodde jag faktiskt att Baltar var en Cylon, vaddå lurad
Men det förstås, man vet ju aldrig ,han kan ju fortfarande vara det.
OK, Baltar ser Six i sina hallucinationer (eller vad man ska kalla det) och Caprica ser Baltar.
Har Apollo kommit till sina sinnen nu och valt Dee för alltid. Hoppas det. Ogillar tyvärr Starbuck rätt mycket pga hur hon agerade mot honom förut.
03x14 - The Woman King
Jaha, inte visste jag att Saggitaronerna(?) nekade sig själva läkarvård.
men vilken doktor
Än en gång så gör Helo det rätta. fast det tog ju ett tag innan de lyssnade på honom och då var det nästan försent.
03x15 - A Day in the Life
Adama ser också synvillor
Är det något på gång mellan Adama och Roslin?
Annars inte så bra avsnitt
03x16 - Dirty Hands
Inget vidare avsnitt.
03x17 - Maelstrom
Varför har Starbuck målat Jupiters öga på väggen? Stort mysterium jag vill att dom ska lösa snabbt.
Vad har hon för öde?
Jag tror inte på det. vi får väl se efter det jag sett resterande tre avsnitt.
I original serien 'dog' väl Starbuck också men återkom sen. Kanske något liknande kommer hända här.
Kommer inte i håg, var ett par år sen jag såg originalet.
Hittade lite trivia om modellskeppet Adama höll på att bygga på TV.com
Vilken grejThe model ship that Adama destroys was not a prop, but rather a very expensive model the production team was renting. The scene was not scripted. Adama's actions were improvised by Edward James Olmos, who was not aware of the value of the model. Fortunately, the model was covered by insurance, according to Ronald Moore's podcast.
Nu kommer det inte dröja många dagar innan jag har sett de sista tre avsnittena.
Men nog vill jag vänta med det ett tag, det är ju fortfarande ett par månader kvar innan s.4 börjar.
Edited by Georgia, 12 June 2007 - 22:50.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 19 June 2007 - 22:47
03x12 - Rapture (2)
...
Three går in i 'ljuset' och ser de andra fem. Vilka är dom? Men då! kunde dom inte visa en profil eller något. Fick starka vibbar av att det är någon/flera som är på Galactica. Ex. Adama, Apollo, Starbuck, Helo.
Har nu sett de tre sista avsnittena.
Jag hade rätt ang de fem, eller fyra just nu. Kände väl det på mig att det var några från Galactica. Men nu nämnde jag ju förstås fel personer, men det spelar ingen roll eftersom jag bara gav exempel namn
Tänkte också på det, men samtidigt så säger de ju hela tiden att allt har hänt förut och kommer hända igen.Framför allt pga Tigh. Tigh har levt längre än Cylonerna har existerat. Han deltog i det första Cylon kriget när Cylonerna bara fanns i Centurion modellen.
Aha, ser att du också nämner det i en senare post.
Baltar blev frikänd
Jag bara visste att Adama hade röstat för hans frihet, han gör ju aldrig som man tror. De är rätt lika faktiskt far och son Adama. Roslin var inte glad när hon fick reda på det.
Kan det vara så att de är prototyperna? Eller om allt har hänt förut så har dom kanske rest i tiden. Inte vet jag *förvirrad*Nu har RDM bekräftat att de fyra indeed är Cylons fast "annorlunda" Cylons.
Starbuck är tillbaka, eller är hon? Apollo kanske också bara såg en synvilla?
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 20 June 2007 - 19:26
Kan det vara så att de är prototyperna? Eller om allt har hänt förut så har dom kanske rest i tiden. Inte vet jag *förvirrad*
Aha , good point .Fast det bara er Tigh som er " gammal " nog ?
Posted 24 June 2007 - 00:12
Det går liksom inte ihop på något sätt eller det kanske det gör.
Cylons kan inte skaffa barn, men Sharon får barn med Helo. Förklaringen var då att det var äkta känslor involverad (eller minns jag fel?) Det betyder alltså att Hera, deras barn, halv människa och halv Cylon, på något sätt är involverad i Cylonernas profetia som deras ???
Men då kommer ju frågan om Tyrol (Chief) som då även han är en Cylon(?), som har fått barn med Cally, bara något år efter Sharon och Helo. Alltså kan det inte riktigt stämma det här om äkta känslor, för älskade han Cally verkligen just då (när hon blev gravid alltså). Han gör säkert det nu.
Men varför har ingen märkt något med det barnet (Nick var väl namnet?). Inga syner, profetior mm, eller ens under läkarundersökningarna.
Kvinnlig Cylon får barn med Manlig Människa = Dotter = Hera
Mannlig Cylon får barn med Kvinnlig Människa = Son = Nick
Hera + Nick = ???
Allt som hänt kommer hända igen säger dom hela tiden. Då måste dom alltså ha löst barnfrågan någon gång och stans innan de fem blev tillbaka skickade för att allt ska hända igen med lite modifikation?
*Ni kan sluta läsa nu om ni inte redan gjort det, för nu svamlar jag bara*
Posted 02 October 2007 - 13:16
––
XC-Edit:
• Battlestar Galactica | Säsong 3 | Spoilers.
• DagensTv.com | BattleStar Galactica.
• Kanal5.se | Battlestar Galactica.
• Kanal5.se | Säsong 2½ The Resistance - Webisodes.
Edited by Cartman, 13 January 2009 - 15:39.
Posted 02 October 2007 - 14:36
Posted 02 October 2007 - 15:23
Posted 02 October 2007 - 15:39
Men vilken tid! den var dålig.
Undrar om Kanal 5 fick tag på Webisoderna också och har rättighet att visa dom med?
Posted 02 October 2007 - 15:55
Vet inte om det är aktuellt att visa Webisoderna. Fick aldrig något mera mail efter att mitt ursprungsmail skickades vidare till inköpsansvarig. Jag hade hoppats på ett sådant oavsett om dom ska visa dessa eller ej. Men jag antar att vi snart kommer märka hur det hela ligger till.
Edited by Cartman, 02 October 2007 - 15:56.
Posted 02 October 2007 - 15:56
Jag tvivlar starkt på att kanal 5 skulle visa webisoderna.
Edited by Wylie Times, 02 October 2007 - 15:57.
-Gangstagrass
Posted 02 October 2007 - 16:11
Amen till det.TV6 borde ha köpt in BSG istället, dom verkar vara den enda kanal som tar sci-fi på allvar i det här landet.