Jump to content

Photo

Star Trek (2009)

• Please log in to reply
246 replies to this topic

#126 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 February 2009 - 12:16

Finns även i HD hos Apple.

Det var inte mycket nytt man fick se och istället för att göra mig mer sugen på att se filmen så blir jag bara mer och mer skeptisk.

#127 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 February 2009 - 00:14

Allt känns bara fel, fel, fel! Blir säkert en cool space-action popcornfilm men nå Star Trek blir det fan inte!

Winter is Coming

#128 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2009 - 02:06

Man ska aldrig lita på trailers. De klipper ofta samman filmer för att få dem att verka abborlunda än de är (t ex Hitman) och det här är ett väldigt tydligt försök att locka Star Trek hatare till filmen.
Jag tror inte att själva filmen kommer vara så. Tvärt om så har ju mycket visat på att de skulle vara trogna orginalet tillochmed när det gäller mode och utseende.

Kirk har ju alltid varit lite av en daredevil och de verkar minnas att Halo-skydiving är hans favorit syselsättning så det hela blir nog en resa där han börjar sin utveckling mot den han ska bli. Sedan får man inte glömma att han är en typ College elev som går på Starfleet Academy och efter vad karaktärer i Star Trek serierna har berättat om sin tid som elever så går det rätt vilt till. ;) Men den sidan är något som typ nästan aldrig visats i serierna utan bara berättats om typ "Jag minns min tid på Starfleet Academy hur vi på nätterna "lånade" våra träningsskepp och hade kapplöpningar till månen" eller så. Någon gång har det visats visa Wesley eller Deep Space 9 också.
Men pga att vi sällan ser den vilda sidan av Star Trek så blir illusionen att allt bara är lungt och fridfullt.
Jag tror det kan bli intresant att se den mer normala och smutsigare delen.
Sedan så utspelar detta sig innan Star Trek TOS när Federation fortfarande var rätt ung så det har möjligen inte riktigt blivit ett paradis riktigt än utan är i utvecklingsprocessen då de hårda kanterna sakta putsas bort och givetvis finns det de som inte vill bli putsade.

Jag tror fortfarande att det blir bra. Så länge där inte är samma typ av stenhård hjärndöd actionscener som i Star Trek Nemesis så blir det här nog riktigt bra.
Men de borde släppa en trailer för fansen för att visa en annan sida av filmen också och lugna alla oroliga fans som är oroliga att det hela bara blir en macho action-film.

Filmen kommer ju dessutom utspela sig under många år. Kirk är ju bara 17 år under hans första Enterprise uppdrag. Och vid det laget är Pavel Chekov bara 5 år gammal.

Edited by Crusader, 07 February 2009 - 03:01.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#129 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 07 February 2009 - 14:06

Filmen kommer ju dessutom utspela sig under många år. Kirk är ju bara 17 år under hans första Enterprise uppdrag. Och vid det laget är Pavel Chekov bara 5 år gammal.

Nej. Vi kommer att få se delar av Kirks och Spocks barndom och uppväxt men allting tyder på att när de och resten av gänget hamnar ombord Enterprise så utspelar sig resten av filmen under en kort tidsram. Vilket innebär att de har gjort alla mer eller mindre jämngamla.

Jag är iaf fortfarande försiktigt optimistisk (begär som sagt inte mer av den här filmen än att den är underhållande utan att appellera alltför mycket till 14-åriga MySpace-miffon) men har icke desto mindre vissa betänkligheter.

(spoiler rörande storskurkens onda mästerplan)
Att den här Nero vill använda nån gigantisk rymdborr till att spränga/implodera Vulcan (och även Jorden, av den senaste TV-spoten att döma) kan lätt urarta till ren "Dr. Evil"-fars. Hoppas de lyckas bättre med utförandet den här gången än i Nemeshit.

#130 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 March 2009 - 09:58

Ny trailer:

http://www.apple.com...ler3_large.html

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#131 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 March 2009 - 11:37

Något bättre trailer än det jag tidigare sett. Tycker dock fortfarande att det verkar bli mer av en :popcorn: -rulle, än den film jag hade hoppats på. Ogillar även den visuella biten, känns waaaay over the top för min smak. Men allt är ju möjligt och jag ska väl inte ropa hej riktigt än.

#132 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 March 2009 - 18:48

Jäkla QuickTime plugin skit. <_<
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#133 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 06 March 2009 - 19:48

Det där var en skitbra trailer. Lättande att se Eric Bana visa känsloregistret utan att vara over-the-top.

Så Vulcan kommer alltså sugas upp i en singularitet? Litet avsteg från kontinuiteten där. :huh:

#134 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 06 March 2009 - 23:40

Den där trailern såg bättre ut än de förra, kanske finns det hopp för den här filmen i alla fall :)

Winter is Coming

#135 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 March 2009 - 01:22

Samma trailer för er andra som inte har QuickTime: FirstShowing.net

Håller för omväxlingen med Mjolnir där. Det här var en bra Star Trek trailer som ger mer rätt känsla. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#136 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 07 March 2009 - 14:13

Så Vulcan kommer alltså sugas upp i en singularitet? Litet avsteg från kontinuiteten där.

Som jag förstår det händer allt eller i alla fall delar av filmen i en alternativ tidslinje, så de kan spränga på hur mycket de vill, för i slutet återställs allt till det som vi känner som canon. Ett flitigt använt knep i ST, inte minst i VOY...

Edited by dukeofnewyork, 07 March 2009 - 14:15.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#137 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 07 March 2009 - 15:34

Jo, men jag utgick från att det var Neros E. E. Smith-inspirerade rymdborr som gjorde det. Vi vet ju från serierna att romulanska skepp drivs av artificiella singulariteter, så jag tänkte att det var en plot point som även tjänade som kontinuitet för de insatta. Vi får väl se.

#138 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 07 March 2009 - 18:01

Ah, good point, tänkte inte på det. Fast om skapandet av artificiella singulariteter "förutsätter" ett uppslukande av Vulcan, så måste väl i så fall tekniken utvecklas i båda tidslinjerna, alltså parallellt, eller "läcka" över från den ena till den andra. Nåväl, allt som utvecklar historien kring romulaner är välkommet.

Egentligen är min oro den att de väsentigen rebootar ST genom att placera det i en alternativ tidslinje, för att sedan klistra fast filmen vid canon genom att återställa allt genom deus ex machina i slutet. Känns om en dålig kompromiss, även om jag förstår lockelsen i tanken. Tyvärr har ju ST ett track record i det här avseendet där det introducerat nya och intressanta historier som komplicerar och utvecklar både den enskilda serien/filmen och dess karaktärer men även canon för att sedan bara väsentligen trycka på erase/rewind.

I korthet, jag är mycket tveksam till tidsresor och alternativa tidslinjer, kanske särskilt i ST. Erfarenheten av tidigare försök har inte direkt varit goda.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#139 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 March 2009 - 18:25

Jag tror inte att det är som det verkar vara.
-Sora, Kingdom Hearts

#140 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 March 2009 - 18:44

Hoppas bara att filmen är en tillräckligt mycket "reboot" för att man som inte särskilt insatt i Star Trek ska kunna gilla den och inte behöver en sjukt massa förkunskaper. Är ingen trekkie direkt, även om jag gillade framförallt Wrath of Khan. Och det känns lite unikt för mig, att vara lite på andra sidan, en "vanlig" om än lite nördigare än de flesta, tittare. Annars har jag ju ofta mycket åsikter och kunskaper om t ex superhjältarna. Men ser fram emot filmen iaf.
*Hockey och superhjältar*

#141 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 March 2009 - 19:57

Det är väl lite tanken, att försöka komma ut i "mainstream" igen genom att reboota.

Vad jag förstår (gissningar, så det är väl inga egentligen spoilers) så verkar tanken vara att "reboota" allt genom att försätta allt i ett alternativt universum där...

En Romulan från framtiden åker till det förflutna för att ta död på Kirk innan han blir legendarisk och Spock följer efter för att försöka hålla en yngre Kirk vid liv. Ungefär som "First Contact", med den skillnaden att Trek-universumet blir något förändrat i och med den här filmen. Vilket kan vara positivt, genom att det ger en betydligt större handlingsfrihet inför framtiden samtidigt som de gamla "canon"-händelserna fortfarande gäller, men i ett parallellt universum.

//Peak

sixty six."

#142 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 07 March 2009 - 20:44

Jag tror Peak är på rätt spår fast enligt vad jag har läst ut av den officiella prologserien Countdown, som utspelar sig efter Nemesis, så är syftet inte så mycket att döda Kirk som att hämnas Romulus undergång, som inträffar i en supernova och potentiellt hade kunnat förhindras med den singularitetsbildande teknologi som Nero sen tar i beslag.

#143 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 March 2009 - 21:08

Aha, jag har inte läst Countdown själv, så jag vet inte...

Tycker det verkar som en bra idé själv, ärligt talat, ifall man vill göra detta till en utgångspunkt för mer Star Trek i framtiden.

//Peak

sixty six."

#144 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 March 2009 - 12:42

TV4 - Vinn en visning av Star Trek för dig och dina kompisar

Tävla med Sveriges enda Science Fiction-kanal och vinn en privat visning av filmen Star Trek för dig och 20 av dina vänner. Du väljer själv i vilken stad i Sverige som filmen ska visas. Tävlingen pågår till och med den 30 april. Vinnarna presenteras på tv4.se den 1 maj.

#145 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 April 2009 - 11:22

Star Trek Gets an MPAA Rating
Paramount Pictures has announced that the official MPAA rating for their upcoming "Star Trek" film is PG-13 for sci-fi action, violence and brief sexual content. While nobody expected for it to be rated R, this is only the third "Star Trek" film to not get a PG rating. The other two being "First Contact" and "Nemesis."

/.../

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#146 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 05 April 2009 - 11:48

PG13 var ju väntat, jag trodde nog att alla eller i alla fall de senaste Star Trek filmerna har haft PG13 gräns. Skulle de andra haft lägre åldersgräns då? För de kan väl aldrig ha haft högre?

Winter is Coming

#147 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 05 April 2009 - 13:27

Alla filmer förutom First Contact, Nemesis och nu den nya har haft PG-rating.

Jag gissar att PG-13 för den nya filmen kommer sig av "brief sexual content", oavsett hur oskyldigt det sedan må vara.

ST:FC fick PG-13 för: some sci-fi adventure violence. (Borgdrottningens dödscen?)
ST:Nemesis fick PG-13 för: for sci-fi action violence and peril and a scene of sexual content. (Den mentala "våldtäkten" av Troi antagligen.)

---

--- | filmtipset | ---

#148 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 April 2009 - 08:58

AintItCool har fått en visning. Övervägande positiv.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#149 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 April 2009 - 17:55

Nu har den visst haft gala premiär i Australien

MTV Movies Blog » The Gentlemen Shine At ‘Star Trek’ World Premiere In Sydney: Red Carpet Recap

It was almost like an “Ocean’s” movie premiere, except a younger generation. Instead of Brad Pitt and George Clooney, the “Star Trek” world premiere in Sydney, Australia, Australia included the likes of Zachary Quinto and Chris Pine.

Both Quinto and Pine, along with John Cho, Eric Bana, director J.J. Abrams and other cast members all showed up in very smart, dark suits. While most wore quite button-downs, Quinto and Bana chose black shirts under their dark suits. Bana also went against the pack and decided against wearing a tie. All the gentlemen wore variations on a very traditional theme, each tweaking the look to make it his own. (Check out some shots of the guys after the jump, plus all the photos from Sydney in our “Star Trek” world premiere.)

Posted Image

But really, I’m in it for those piercing baby blues. Chris Pine’s baby blues, that is! It doesn’t matter what he’s wearing to accessorize those eyes.

Posted Image

“Star Trek” doesn’t actually hit theaters for another month — May 8 here in the United States — but it’s safe to assume that Sydney’s just the first stop on the cast’s worldwide publicity tour. Looks like we’ll be seeing a lot of Abrams, Bana, Quinto, Cho, Pine and the rest of the cast in the coming weeks. Now the only question is, when are Simon Pegg and the girls going to join in?

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#150 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 April 2009 - 07:57

Några nya klipp från filmen finns att se via AintItCool och Yahoo. Helt OK känsla från skådespelarinsatserna, faktiskt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin