Star Trek (2009)
Posted 04 February 2009 - 12:16
Det var inte mycket nytt man fick se och istället för att göra mig mer sugen på att se filmen så blir jag bara mer och mer skeptisk.
Posted 07 February 2009 - 00:14
Winter is Coming
Posted 07 February 2009 - 02:06
Jag tror inte att själva filmen kommer vara så. Tvärt om så har ju mycket visat på att de skulle vara trogna orginalet tillochmed när det gäller mode och utseende.
Kirk har ju alltid varit lite av en daredevil och de verkar minnas att Halo-skydiving är hans favorit syselsättning så det hela blir nog en resa där han börjar sin utveckling mot den han ska bli. Sedan får man inte glömma att han är en typ College elev som går på Starfleet Academy och efter vad karaktärer i Star Trek serierna har berättat om sin tid som elever så går det rätt vilt till.
Men pga att vi sällan ser den vilda sidan av Star Trek så blir illusionen att allt bara är lungt och fridfullt.
Jag tror det kan bli intresant att se den mer normala och smutsigare delen.
Sedan så utspelar detta sig innan Star Trek TOS när Federation fortfarande var rätt ung så det har möjligen inte riktigt blivit ett paradis riktigt än utan är i utvecklingsprocessen då de hårda kanterna sakta putsas bort och givetvis finns det de som inte vill bli putsade.
Jag tror fortfarande att det blir bra. Så länge där inte är samma typ av stenhård hjärndöd actionscener som i Star Trek Nemesis så blir det här nog riktigt bra.
Men de borde släppa en trailer för fansen för att visa en annan sida av filmen också och lugna alla oroliga fans som är oroliga att det hela bara blir en macho action-film.
Filmen kommer ju dessutom utspela sig under många år. Kirk är ju bara 17 år under hans första Enterprise uppdrag. Och vid det laget är Pavel Chekov bara 5 år gammal.
Edited by Crusader, 07 February 2009 - 03:01.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 07 February 2009 - 14:06
Nej. Vi kommer att få se delar av Kirks och Spocks barndom och uppväxt men allting tyder på att när de och resten av gänget hamnar ombord Enterprise så utspelar sig resten av filmen under en kort tidsram. Vilket innebär att de har gjort alla mer eller mindre jämngamla.Filmen kommer ju dessutom utspela sig under många år. Kirk är ju bara 17 år under hans första Enterprise uppdrag. Och vid det laget är Pavel Chekov bara 5 år gammal.
Jag är iaf fortfarande försiktigt optimistisk (begär som sagt inte mer av den här filmen än att den är underhållande utan att appellera alltför mycket till 14-åriga MySpace-miffon) men har icke desto mindre vissa betänkligheter.
(spoiler rörande storskurkens onda mästerplan)
Att den här Nero vill använda nån gigantisk rymdborr till att spränga/implodera Vulcan (och även Jorden, av den senaste TV-spoten att döma) kan lätt urarta till ren "Dr. Evil"-fars. Hoppas de lyckas bättre med utförandet den här gången än i Nemeshit.
Posted 06 March 2009 - 09:58
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 06 March 2009 - 11:37
Posted 06 March 2009 - 18:48
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 06 March 2009 - 19:48
Så Vulcan kommer alltså sugas upp i en singularitet? Litet avsteg från kontinuiteten där.
Posted 06 March 2009 - 23:40
Winter is Coming
Posted 07 March 2009 - 01:22
Håller för omväxlingen med Mjolnir där. Det här var en bra Star Trek trailer som ger mer rätt känsla.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 07 March 2009 - 14:13
Så Vulcan kommer alltså sugas upp i en singularitet? Litet avsteg från kontinuiteten där.
Som jag förstår det händer allt eller i alla fall delar av filmen i en alternativ tidslinje, så de kan spränga på hur mycket de vill, för i slutet återställs allt till det som vi känner som canon. Ett flitigt använt knep i ST, inte minst i VOY...
Edited by dukeofnewyork, 07 March 2009 - 14:15.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 07 March 2009 - 15:34
Posted 07 March 2009 - 18:01
Egentligen är min oro den att de väsentigen rebootar ST genom att placera det i en alternativ tidslinje, för att sedan klistra fast filmen vid canon genom att återställa allt genom deus ex machina i slutet. Känns om en dålig kompromiss, även om jag förstår lockelsen i tanken. Tyvärr har ju ST ett track record i det här avseendet där det introducerat nya och intressanta historier som komplicerar och utvecklar både den enskilda serien/filmen och dess karaktärer men även canon för att sedan bara väsentligen trycka på erase/rewind.
I korthet, jag är mycket tveksam till tidsresor och alternativa tidslinjer, kanske särskilt i ST. Erfarenheten av tidigare försök har inte direkt varit goda.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 07 March 2009 - 18:25
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 07 March 2009 - 18:44
Posted 07 March 2009 - 19:57
Vad jag förstår (gissningar, så det är väl inga egentligen spoilers) så verkar tanken vara att "reboota" allt genom att försätta allt i ett alternativt universum där...
En Romulan från framtiden åker till det förflutna för att ta död på Kirk innan han blir legendarisk och Spock följer efter för att försöka hålla en yngre Kirk vid liv. Ungefär som "First Contact", med den skillnaden att Trek-universumet blir något förändrat i och med den här filmen. Vilket kan vara positivt, genom att det ger en betydligt större handlingsfrihet inför framtiden samtidigt som de gamla "canon"-händelserna fortfarande gäller, men i ett parallellt universum.
//Peak
sixty six."
Posted 07 March 2009 - 20:44
Posted 07 March 2009 - 21:08
Tycker det verkar som en bra idé själv, ärligt talat, ifall man vill göra detta till en utgångspunkt för mer Star Trek i framtiden.
//Peak
sixty six."
Posted 12 March 2009 - 12:42
TV4 - Vinn en visning av Star Trek för dig och dina kompisar
Tävla med Sveriges enda Science Fiction-kanal och vinn en privat visning av filmen Star Trek för dig och 20 av dina vänner. Du väljer själv i vilken stad i Sverige som filmen ska visas. Tävlingen pågår till och med den 30 april. Vinnarna presenteras på tv4.se den 1 maj.
Posted 05 April 2009 - 11:22
Star Trek Gets an MPAA Rating
Paramount Pictures has announced that the official MPAA rating for their upcoming "Star Trek" film is PG-13 for sci-fi action, violence and brief sexual content. While nobody expected for it to be rated R, this is only the third "Star Trek" film to not get a PG rating. The other two being "First Contact" and "Nemesis."
/.../
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 05 April 2009 - 11:48
Winter is Coming
Posted 05 April 2009 - 13:27
Jag gissar att PG-13 för den nya filmen kommer sig av "brief sexual content", oavsett hur oskyldigt det sedan må vara.
ST:FC fick PG-13 för: some sci-fi adventure violence. (Borgdrottningens dödscen?)
ST:Nemesis fick PG-13 för: for sci-fi action violence and peril and a scene of sexual content. (Den mentala "våldtäkten" av Troi antagligen.)
---
--- | filmtipset | ---
Posted 07 April 2009 - 08:58
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 07 April 2009 - 17:55
MTV Movies Blog » The Gentlemen Shine At ‘Star Trek’ World Premiere In Sydney: Red Carpet Recap
It was almost like an “Ocean’s” movie premiere, except a younger generation. Instead of Brad Pitt and George Clooney, the “Star Trek” world premiere in Sydney, Australia, Australia included the likes of Zachary Quinto and Chris Pine.
Both Quinto and Pine, along with John Cho, Eric Bana, director J.J. Abrams and other cast members all showed up in very smart, dark suits. While most wore quite button-downs, Quinto and Bana chose black shirts under their dark suits. Bana also went against the pack and decided against wearing a tie. All the gentlemen wore variations on a very traditional theme, each tweaking the look to make it his own. (Check out some shots of the guys after the jump, plus all the photos from Sydney in our “Star Trek” world premiere.)
But really, I’m in it for those piercing baby blues. Chris Pine’s baby blues, that is! It doesn’t matter what he’s wearing to accessorize those eyes.
“Star Trek” doesn’t actually hit theaters for another month — May 8 here in the United States — but it’s safe to assume that Sydney’s just the first stop on the cast’s worldwide publicity tour. Looks like we’ll be seeing a lot of Abrams, Bana, Quinto, Cho, Pine and the rest of the cast in the coming weeks. Now the only question is, when are Simon Pegg and the girls going to join in?
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 09 April 2009 - 07:57
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin