Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 1

• Please log in to reply
168 replies to this topic

#126 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 November 2008 - 08:57

Sidste skvaller från en dansk tidning :

Amazonkrigeren Xena vil tilbage!

10-11-08: 07:48 | af: WENN | kommentarer (1) | Skriv kommentar

Foto: Scanpix
Lucy Lawless drømmer om at spille amazonkrigeren Xena igen og appellerer til producenten bag sin gamle TV-serie: "Få noget til at ske, inden jeg bliver for gammel", lyder hendes bøn.

Den new zealandske skuespillerinde fyldte 40 år i marts og frygter, at hun aldrig får chancen for at skrue sig ned i det sexede krigerkostume igen.

"Det bliver nødt til at ske snart. Hvis det varer ret meget længere, caster de bare én eller anden smækker 20-årig i rollen som Xena og beder mig om at spille hendes mor", klager Lawless og tilføjer: "Hvis dét sker, må jeg jo bede dem skride ad helvede til eller værre endnu - sige ja".

"Amazonkrigeren Xena" kørte fra 1995 til 2001.

Skuespillerinden bliver næste gang TV-aktuel herhjemme i et afsnit af "CSI: Miami".

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#127 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 November 2008 - 12:00

Man kan ju alltid hoppas att det blir en film i framtiden. Det har ju varit prat om det mer eller mindre sedan serien slutade sändas men än har det inte hänt någonting. Hoppet finns ju alltid kvar och jag är nyfiken på om det kan bli en film och hur Lucy och Reneé ställer sig till en eventuell medverkan i så fall. :)

#128 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 April 2009 - 10:30

Imorgon börjar TV6 om med sina sändningar av Xena från allra första början. Samma tider av vad jag kan se. 10:35, med repris senare på natten.

Edited by Cartman, 06 April 2009 - 10:31.

#129 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 28 February 2011 - 17:34

Jag tyckte att det var hög tid att se om den här tv-serien och under helgen så tittade jag på dom 8 första avsnitten och här är några reflektioner kring det som jag såg.

Sins of the Past

Seriens huvudkaraktärer, Xena och Gabrielle introduceras bra och smart. Xena genom att man får en liten tillbakablick i hur hennes liv har varit precis innan den här serien tar avstamp. Gabrielle som i den som är livsglad men trött på det nuvarande livet hemma i byn. Man kan tycka att byborna är otacksamma när Xena räddar dom, men samtidigt så är det lätt att förstå dom med tanke på Xenas våldsamma förflutna. Historierna om henne har säkert nått även denna by. Avsnittets mer humoristiska bit får man väl säga är scenerna med cyklopen. Man tycker nästan lite synd om honom för att både Xena och Gabrielle lyckas att föra honom bortom ljuset. Dom mer intressanta scenerna är mellan Xena och hennes mamma. Bitvis mycket kyligt dom två mellan, men som tur är blir det bättre mot slutet av avsnittet. Xenas uppgörelse med Draco mot slutet av avsnittet är fartfyllt och snyggt koreograferat.

Chariots of War

Inte ett av dom bästa avsnitten om man säger så. Enklast kan man sammanfatta det hela med att det är för tidigt för Xena att leva "Mamma, pappa, barn" redan i det andra avsnittet och ser man till serien i sin helhet så är familjelivet något som inte ens känns nödvändigt för Xena. Hon har ju sin familj på sitt eget sätt.

Värt att notera är att Xenas vapen omnämns som Chakram för första gången.

Gabrielle står för avsnittets kanske mest självklara insikt. ;)

"If I die, I'll never talk to you again!"

Dreamworker

Om det är något som Gabrielle kan så är det att prata sig ur svåra situationer. Avsnittet har ett intressant upplägg i att Gabrielle får många utmaningar i det verkliga livet medans Xena försöker att hjälpa till genom sina drömmar.

Och visst vill alla ha en sådan där gullig, men säkert dödlig, bröstdolk som Gabrielle försöker att förse sig med? ;)

Cradle of Hope

Tjejen som spelar Pandora gör ett bra jobb. Ett av avsnittets höjdpunkter är att se henne. Handlingen i själva avsnittet engagerade mig inte så mycket den här gången. Den som är riktigt uppmärksam ser att Pandoras ask faktiskt öppnar sig när den faller till marken. Troligtvis är det en miss som ingen såg innan avsnittet var inspelat.

The Path Not Taken

Det här avsnittet är inte speciellt bra. Hela delen av handlingen som kretsar kring Marcus och Xenas förflutna är ointressant och som om inte det var fullt tillräckligt så är Bobby Hosea som spelar Marcus inte speciellt bra i just den rollen. Även karaktären Myzantius känns ointressant och mindre bra spelad. Det hela vägs upp en aning av att flera andra skådespelare i avsnittet är bra. Speciellt Nicola Cliff och Jimi Liversidge som spelar Jana och Agranon.

The Reckoning

Ares introduceras på ett bra sätt och Kevin Smith har alltid känts given för den här rollen. Hela avsnittet kretsar kring Ares och Xena och hur han hela tiden testar och frestar henne för att se om hon skall ge efter för hans önskemål eller om hon skall så fast vid sina principer. Allt är mycket välspelat och dialogen är mycket bra i detta avsnitt. Även Gabrielle får mycket att göra i sitt försök att rentvå Xena. Hela rättegångsdramat är kanske aningen för överdrivet för min smak och sedan är det ofta irriterande att byborna redan har bestämt sig för att Xena är skyldig.

En sak som jag alltid har undrat över är om Kevin Smith har lösskägg i detta avsnitt?

The Titans

Gabrielle väcker upp 3 titaner och med dom även en hel del oigentligheter dom 3 mellan. Hela avsnittet är bra trickfilmat där man har använt sig mycket och ofta av olika kameravinklar för att lura tittaren om storleksskillnaden mellan en titan och människa. Det här avsnittet är väl det första där Xena och Gabrielle är extra oense om hur man skall gå tillväga för att lösa situationen. Det är även ett avsnitt där jag tycker att Gabrielle får glänsa lite extra.

Prometheus

Intressant idé med Prometheus som är fångad och människor mister gåvorna som han har givit dom. Däribland förmågan att läka. Xena går igenom flera prövningar för att försöka att frita honom. Det är kul att återse Kevin Sorbo som Herkules och Michael Hurst som Iolaus. Även om jag föredrar Michael bakom kameran eller iförd tanga. ;) Det skall sägas att just Michael Hurst får betydligt bättre karaktärer att spela senare i serien.

Och vad skall man säga om dom där äggen i slutet av avsnitten? Härligt B och jag skulle gärna ge bort ett par sådana vid varje påsk. ;)

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 February 2011 - 19:21

Sins of the Past

Håller med, bra start på serien faktiskt och man sätter tonen direkt. Xena var ju alltid lite mörkare än Hercules. Trivia: Karlen på slutet, vars huvud Xena snurrar runt på i striden med Draco är herr Rob Tappert (numera även Mr Lucy Lawless) själv. :)

Chariots of War

Det är verkligen inte mycket som är bra med det här avsnittet - tror Gabrielle står för de få ljuspunkterna faktiskt. Jeffrey Thomas är lite av en besvikelse eftersom han normalt är en rätt duktig aktör. (Senast såg jag honom i Spartacus: Gods of the Arena faktiskt).

Dreamworker

Hehe. Den där bröstdolken tror jag att Gabrielle heller aldrig fick tillbaka. :P Annars gillar jag att Gabrielle får ett helt avsnitt att bre' ut sig på här.

Cradle of Hope

Håller med dig om skådepspelerskan. Originalstoryn om Pandoras Ask är rätt intressant, visste du att hon skapades ur lera ursprungligen? Avsnittet funkar, men hela sido spåret med ungen stör avsnittets dynamik lite grann. Men annars så gillar jag det.

The Path Not Taken

Bobby Horsea är verkligen träig...

The Reckoning

Japp, han har alltid känts rätt i rollen. Trist att han gick bort så tidigt.
Lösskägg? Varför tror du det? :nyfiken: Jag har aldrig reflekterat över skägget faktiskt.
Det jag inte gillar med rättegången är hur domaren uppenbart givit upp för byborna, för Gabrielle får inte mycket till chans att förhöra nyckelvittnet tex.

The Titans

Kul med ett Gabrielle avsnitt till, synd bara att storyn är så tråkig. :P Det här är väl första gången som det framkommer att Gabrielle har en bättre utbildning än andra farmarflickor?

Prometheus

Där var en flashback till Bitch Slap jag kunde leva utan... :P
Äggen är härligt uppenbara frigolitskapelser och man bara måste älska scenen där berget skakar under kollisionen med Xena. :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#131 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 March 2011 - 14:26

Jag orkade inte se på fler än två avsnitt igår eftersom det är arbetsdag nu. Jag tror inte min arbetsgivare godtar Xena som en ursäkt till att jobba mindre. ;) Han är snäll nog att låta dom anställda surfa helt fritt på arbetstid.

Death in Chains

Celesta är ju en intressant karaktär. Avsnittet i sig är bra och jag gillar tanken dom har haft med att när hon är tillfångatagen så upphör döden att existera. Scenerna när hon bara glider fram är väldigt snygga och även scenen mot slutet då hon fritas och hennes ljus återställs genom att ljuset brinner baklänges. Om jag skall anmärka på något så är det att jag tycker det blir lite för många karaktärer att hålla reda på. Avsnittet hade tjänat på att antingen ha varit ett dubbelavsnitt eller att man hade tagit bort någon av karaktärerna som är mindre viktig.

Hooves and Harlots

Ett av favoritavsnitten i den här säsongen. Vem säger nej till både amazoner och kentaurer? Inte jag. Danielle Cormack gör en bra roll som Ephiny. Jag är dock inte så förtjust i hennes frisyr, men det är ju en bagatell. Det här avsnittet är raka motsatsen till det föregående när det gäller att klara av att hantera många karaktärer i ett och samma avsnitt. Det här har flera som är viktiga för att föra handlingen framåt och det känns inte alls ansträngt att ha med så många. Även Alison Bruce som Melosa är bra skall tilläggas. Handlingen är mycket bra och framförallt spännande. Jag tror inte att det finns en död sekund i avsnittet utan man använder tiden som står till förfogande fullt ut. Det bästa är porträtten som målas upp av två olika raser och dess kontroverser dom två mellan.

Sins of the Past

Trivia: Karlen på slutet, vars huvud Xena snurrar runt på i striden med Draco är herr Rob Tappert (numera även Mr Lucy Lawless) själv. :)

Det visste jag faktiskt inte om. Nu måste jag gå tillbaka och se om jag känner igen honom. Om inte annat så är sådan här trivia kul att veta om. :D

Chariots of War

Jeffrey Thomas är lite av en besvikelse eftersom han normalt är en rätt duktig aktör. (Senast såg jag honom i Spartacus: Gods of the Arena faktiskt).

I det här avsnittet är han lite av en besvikelse. Speciellt som du säger, när man har sett hur bra han är i andra serier.

Cradle of Hope

Håller med dig om skådepspelerskan. Originalstoryn om Pandoras Ask är rätt intressant, visste du att hon skapades ur lera ursprungligen? Avsnittet funkar, men hela sido spåret med ungen stör avsnittets dynamik lite grann. Men annars så gillar jag det.

Det visste jag inte om. Trevligt att du fyller i dom luckor som jag har. :)
Jag håller med dig om att barnets medverkan lika gärna kunde ha varit något mer intressant istället.

The Reckoning

Japp, han har alltid känts rätt i rollen. Trist att han gick bort så tidigt.
Lösskägg? Varför tror du det? :nyfiken: Jag har aldrig reflekterat över skägget faktiskt.
Det jag inte gillar med rättegången är hur domaren uppenbart givit upp för byborna, för Gabrielle får inte mycket till chans att förhöra nyckelvittnet tex.

Väldigt synd att han gick bort så tidigt. :( Vem vet hur långt han hade kunnat gå annars?
Jag tycker att hans skägg ser påklistrat ut. Mer som något som har tillförts till hans ansikte än något som skulle finnas där naturligt. Det intrycket får jag när jag ser avsnittet och det gör att jag alltid har undrat om han hade löskägg i just det här avsnittet. Det är väl en sådan där sak som man aldrig kommer att få reda på.
Som du säger så har Gabrielle inte mycket att arbeta med med tanke på hur domaren beter sig. Det positiva med det är väl att Gabrielle får visa vad hon går för även när hon har oddsen emot sig.

The Titans

Det här är väl första gången som det framkommer att Gabrielle har en bättre utbildning än andra farmarflickor?

Jag tror det. Det är en sak som jag uppskattar med den karaktären, att hon framstår som en vanlig farmarflicka men att hon har mer än så att komma med. När hon sedan överger hela "Lilla huset på prärien" stilen så kommer karaktären än mer till sin rätt.

Prometheus

Äggen är härligt uppenbara frigolitskapelser och man bara måste älska scenen där berget skakar under kollisionen med Xena. :D

:lol2: Jaså du säger det. Det kanske bara är jag som tänker på Michael på det sättet... :P

Just scenen med berget minns jag att det var du som påtalade vid ett annat tillfälle för jag hade inte tänkt på det tidigare. :D

Edited by Piranhaconda, 07 March 2011 - 13:20.

#132 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 March 2011 - 15:43

Death In Chains

Håller med, på många vis hade det varit kul med fler avsnitt med Celeste än vad det i slutändan blev. :) Och jag gillar också glid-scenen. Personligen stör jag mig lite på att ljuset växer baklänges innan hon tar det i sin hand.

Hooves And Harlots

Alison Bruce är lite av en favorit - hon är lite träig här kanske men annars gillar jag avsnittet. Diggar scenen där Gabrielle lär sig fightas "it's quite fun when you're get the hang of it". :lol:

Prometheus

:lol2: Jaså du säger det. Det kanske bara är jag som tänker på Michael på det sättet... :P
Just scenen med berget minns jag att det var du som påtalade vid ett annat tillfälle för jag hade inte tänkt på det tidigare. :D

Det fanns en del annan rekvisita i filmen ... tror vi slopar det spåret och återgår till ämnet här... ;)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#133 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 March 2011 - 17:03

Japp Diana gör comeback i Warrior ... Princess ... Tramp. Och då får vi träffa Meg.

Det avsnittet har jag bestämt sett. Jag har hört att Lucy hade två olika roller i Hercules innan hon blev Xena. Är det Meg och Diana eller är det så att hon spelar fem olika personer i den världen (exklusive kloner, furier och... så vidare)?

"Det bliver nødt til at ske snart. Hvis det varer ret meget længere, caster de bare én eller anden smækker 20-årig i rollen som Xena og beder mig om at spille hendes mor", klager Lawless og tilføjer: "Hvis dét sker, må jeg jo bede dem skride ad helvede til eller værre endnu - sige ja".

Skulle väl vara roligare att se henne som en senare upplaga av Xena i så fall. Fast det där var väl i och för sig bara något hon slängde ur sig i förbifarten...

#134 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 March 2011 - 19:01

Death In Chains

Håller med, på många vis hade det varit kul med fler avsnitt med Celeste än vad det i slutändan blev. :) Och jag gillar också glid-scenen. Personligen stör jag mig lite på att ljuset växer baklänges innan hon tar det i sin hand.

Jag kan också tycka att det hade varit mer passande om ljuset hade återställts först när hon rörde vid det. Nu går det inte riktigt hand i hand med hur det var när hon förlorade ljuset. Och visst skulle det ha varit trevligt att sett mer av den karaktären än vad vi fick. Minns inte riktigt hur många avsnitt det rör sig om. Minst ett till och dom bytte väl även ut skådespelerskan?

Hooves And Harlots

Alison Bruce är lite av en favorit - hon är lite träig här kanske men annars gillar jag avsnittet. Diggar scenen där Gabrielle lär sig fightas "it's quite fun when you're get the hang of it". :lol:

Gabrielle står för humorn i det här avsnittet. Hennes lilla dans eller vad man skall kalla den för är bra rolig. Hon lever sig in så mycket i den att hon inte riktigt hänger med i vad som sker runt omkring henne. :lol:

Edited by Piranhaconda, 01 March 2011 - 19:02.

#135 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 March 2011 - 19:11

Japp Diana gör comeback i Warrior ... Princess ... Tramp. Och då får vi träffa Meg.

Det avsnittet har jag bestämt sett. Jag har hört att Lucy hade två olika roller i Hercules innan hon blev Xena. Är det Meg och Diana eller är det så att hon spelar fem olika personer i den världen (exklusive kloner, furier och... så vidare)?

Lucys första roll var som amasonen "Lysia" i den första Hercules-filmen "Hercules and the Amazon Women", med Kevin Sorbo iförd förga övertygande hair-extensions... Sedan spelade hon Lyla som var ihop/gift med en kentaur i första säsongen av den efterföljande tv-serien (tv-serien föregås av totalt 5 filmer). Efter det fick hon rollen som Xena (i Hercules) (efter att Vanessa Angel fått förhinder och inte kunde göra rollen). I Xena förekom två kvinnor som var identiskt lika Xena (men ej släkt med henne så vitt vi vet) Prinsessan Diana och Bordellmamman Meg. I ett legendariskt avsnitt (The Xena Scrolls) spelar hon dessutom Xenas ättling "Merlinda Pappas", och även Annie Day, som är en inkarnation av Xenas återfödda själ. Vet inte om Xenas förvandling till den indiska gudinnan "Kali" räknas... tekniskt sett spelar hon ju fortfarande Xena där...

Så ja - det var två roller innan hon fick rollen som Xena. Och totalt blir det väl 3 roller i H:tLJ och 5 i X:WP. :) Dock är ju en gemensam - så 7 totalt.
[/nerd]

Death In Chains

Jag kan också tycka att det hade varit mer passande om ljuset hade återställts först när hon rörde vid det. Nu går det inte riktigt hand i hand med hur det var när hon förlorade ljuset. Och visst skulle det ha varit trevligt att sett mer av den karaktären än vad vi fick. Minns inte riktigt hur många avsnitt det rör sig om. Minst ett till och dom bytte väl även ut skådespelerskan?

Möjligt... Whoosh säger att karaktären förekommer 3 ggr i Xena/Hercules:
X1.9 Death In Chains (Kate Hodge)
H4.3 Regrets I've Had a Few (Belinda Waymouth)
X5.19 Looking Death In the Eye (Theresa Healey)

Hooves And Harlots

Gabrielle står för humorn i det här avsnittet. Hennes lilla dans eller vad man skall kalla den för är bra rolig. Hon lever sig in så mycket i den att hon inte riktigt hänger med i vad som sker runt omkring henne. :lol:

Renée slog alltid Lucy på fingrarna i komedi-avsnitten. :D

fqq5BYam.jpg

#136 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 March 2011 - 19:21

I ett legendariskt avsnitt (The Xena Scrolls) spelar hon dessutom Xenas ättling "Merlinda Pappas", och även Annie Day, som är en inkarnation av Xenas återfödda själ.

Ja, just det, ja! Kände på mig att jag hade glömt något. Är det Annie som från början är en reinkarnation av Joxer, men som byter själ/kropp sedan.

#137 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 March 2011 - 21:15

Precis. Har för mig att det är Ares som utför bytet... Av någon anledning så gillar han inte tanken på Xena i Ted Raimis kropp :P

fqq5BYam.jpg

#138 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 March 2011 - 21:19

Sedan spelade hon Lyla som var ihop/gift med en kentaur i första säsongen av den efterföljande tv-serien (tv-serien föregås av totalt 5 filmer).

Var det inte ett uppföljande avsnitt av Hercules där Iolaus kommenterade att Lyla liknade Xena väldigt mycket?.. :P "fast inte till lynnet", eller nåt...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#139 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 March 2011 - 21:29

Minns inte riktigt - vet att någon skrev en fanfiction "Herc's Photoalbum" där likheten mellan bla Lyla/Xena och Waylan/Salmonius togs upp.

fqq5BYam.jpg

#140 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 March 2011 - 22:38

Ah, hittade det. Avsnitt 5 i säsong 2 ("Outcasts")

Salmoneus: Lyla, Lyla, does she remind you of anyone we both know?
Hercules: Come to think of it, she looks a little like Xena.
Salmoneus: Yeah-hah! Different dispostion, though, huh?

//Peak

sixty six."

#141 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 March 2011 - 22:50

Ahh, det avsnittet är det Lyla är död va?

fqq5BYam.jpg

#142 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 March 2011 - 23:06

Jo, om jag minns rätt så. Fast var det avsnittet då hon fejkade att vara död? Eller blandar jag ihop avsnitten?

//Peak

sixty six."

#143 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 March 2011 - 09:48

Jag tror hon återfår livet i slutet av avsnittet, hon är död (bara sonen ser henne).

fqq5BYam.jpg

#144 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 02 March 2011 - 13:06

Precis. Har för mig att det är Ares som utför bytet... Av någon anledning så gillar han inte tanken på Xena i Ted Raimis kropp :P

Med tanke på att de spelas av dem de spelas av blev det kanske inte så överraskande när det hände. Om de har helt andra kroppar kan man ju tänka sig att de borde spelas av andra skådespelare också, men... då hade ju det vanliga gänget liksom inte fått vara med.

Fanns det förresten någon förklaring till att de mindes sina tidigare liv?

#145 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 March 2011 - 13:17

Japp, hela avsnittet "Deja vu all over again" (sista avsnittet i säsong 4) behandlar hur de får tillbaka minnen från sina tidigare liv. :)

fqq5BYam.jpg

#146 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 March 2011 - 14:55

Så ja - det var två roller innan hon fick rollen som Xena. Och totalt blir det väl 3 roller i H:tLJ och 5 i X:WP. :) Dock är ju en gemensam - så 7 totalt. [/nerd]

Here you go. A token of our appreciation for your enlightenment.

Alltid kul när någon får flexa med sina nördkunskaper. :thumbsup:

Death In Chains

Möjligt... Whoosh säger att karaktären förekommer 3 ggr i Xena/Hercules:
X1.9 Death In Chains (Kate Hodge)
H4.3 Regrets I've Had a Few (Belinda Waymouth)
X5.19 Looking Death In the Eye (Theresa Healey)

Jag tänkte på det sistnämnda avsnittet. Jag kom faktiskt inte ens ihåg att karaktären även var med i Hercules.

The Reckoning

Jag tycker att hans skägg ser påklistrat ut. Mer som något som har tillförts till hans ansikte än något som skulle finnas där naturligt. Det intrycket får jag när jag ser avsnittet och det gör att jag alltid har undrat om han hade löskägg i just det här avsnittet. Det är väl en sådan där sak som man aldrig kommer att få reda på.

Du hade svarat på den frågan tidigare i tråden såg jag.

11-13-00. Kevin (Ares) Smith was at the Panathenaea Convention in London, England on September 3, 2000. He talked about his stick-on beard in The Reckoning, and how he couldn`t move his face at all throughout the shoot. (Källa)

Edited by Piranhaconda, 04 March 2011 - 13:19.

#147 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 March 2011 - 13:31

The Black Wolf

Salmoneus och Gabrielle räddar hela avsnittet. Salmoneus är för övrigt en riktigt härlig karaktär. Det är han och Gabrielle som står för avsnittets humor. Speciellt Salmoneus. Tyvärr är inte dom andra beståndsdelarna lika bra eller intressanta. Nu har ju vi sett avsnittet så många gånger tidigare att vi kan det utantill, men jag tror att även den som ser avsnittet för första gången enkelt kan räkna ut vem som är både ledaren för Black Wolf och vem som är spionen på insidan i fängelset. Lite av spänningen förtas av det.

Beware Greeks Bearing Gifts

Jag har ofta lite svårt för det här avsnittet. Det är rörigt och enligt mig mest en ursäkt för att Gabrielle skall få återse Perdicas. Galyn Goerg som spelar Helena är dock bra och hennes scener tillsammans med Xena ger ju en viss inblick i bådas förflutna.

En liten rolig detalj som jag upptäckte när jag såg om avsnittet igår var att i slutet när Xena slåss mot Menelaus så blir hon upptryckt mot ett berg och man kan se att berget är väldigt flexibelt eftersom det har en tendens att forma sig efter Xena när hon är lutad emot det och sedan återgå till normalt när hon inte lutar sig mot det. ;) :lol:

Athens City Academy of the Performing Bards

Seriens första clip show är riktigt bra. Jag tycker att dom oftas lyckades med dessa. Det finns inte så mycket att säga om dom delar som vi redan har tagit del av genom tidigare visade avsnitt. Den nya handlingen som är exklusiv för det här avsnittet är riktigt rolig och Renée är väldigt bra på att fånga humorn i en handling som den här. Dels genom att sätta sina repliker, men även genom att hon använder hela sitt kroppsspråk för att förstärka intrycken. Sedan passar det verkligen bra med att hon försöker att utbilda sig till Bard, för det är något som passar henne bra.

A Fistful of Dinars

Indiana Jones light när Xena och Gabrielle slår följe med Thersites och Petracles. Jag har lite svårt att ta till mig handlingen för den engagerar inte så mycket som man kunde ha önskat. Vilket är både synd och lite märkligt eftersom det är gott om intriger och oväntade vändningar i avsnittet. Den stora behållningen är det man får veta om Xenas förflutna. På något sätt passar det riktigt bra och är ett mer än välkommet inslag i avsnittet.

#148 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 March 2011 - 19:14

The Black Wolf

Jag tillhör en av de få tror jag som gillar Black Wolf. Trots att avsnittet som du säger är väldigt transparent. Gillar storyn, men den innehåller ett antal grejor som skaver som tex detaljen att Xena kan brodera... Det känns lite off (även om det säkert hänger ihop i slutändan med hennes intresse för medicin och kirurgi). Avnittet innehåller dessutopm en av mina favorit repiker:

K: “Guards!”
X: “Oh, don’t bother the dears. They’re sleeping.

:lol: Annars håller jag med om att Robert Trebor och Reneé O'Connor är de två stora behållingarna. :)

Beware Greeks Bearing Gifts

Har aldrig riktigt kommit överens med det här avsnittet. Intrigen med troja är intressant men jag hade gärna sett mer backstory mellan Xena och Helena istället för "Gabrielle drägglar över Perdicus"-intrigen. Hmm. det där med väggen känner jag igen. :)

Den här serien hade väldigt hög klass på sina klippshower. Speciellt hur klippshowerna i sig bilder en egen liten mini-arc i serien. Det här avsnittet är extra kul eftersom man vågar klippa in externt material också. En detalj som höjer hela avsnittet.

A Fistful of Dinars

Med lite bättre manus hade det här kunnat vara riktigt bra. Jag gillar verkligen Indy-vibbarna här men man hade med fördel kunnat skippa hela kärleksintrigen, den drar ned tempot i avsnittet för mycket. (Även om Reneé gör en bra scen där när hon kysst(s) med(av) Pericles och kommer tillbaka till lägret och Xena frågar om det allt var bra.

fqq5BYam.jpg

#149 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 March 2011 - 14:42

The Black Wolf

Jag tillhör en av de få tror jag som gillar Black Wolf. Trots att avsnittet som du säger är väldigt transparent. Gillar storyn, men den innehåller ett antal grejor som skaver som tex detaljen att Xena kan brodera... Det känns lite off (även om det säkert hänger ihop i slutändan med hennes intresse för medicin och kirurgi). Avnittet innehåller dessutopm en av mina favorit repiker:

K: “Guards!”
X: “Oh, don’t bother the dears. They’re sleeping.

:lol: Annars håller jag med om att Robert Trebor och Reneé O'Connor är de två stora behållingarna. :)

Jag hade nästan vågat att gissa på att du skulle dela min åsikt kring det här avsnittet. Intressant och kul att du finner det snäppet bättre än vad jag gör. :)

Bra att du påpekade det där med broderiet för jag såg aldrig kopplingen till Xenas intresse för medicin och kirurgi. Det känns rätt givet nu när jag tänker ett steg längre. Då passar den biten bättre in än vad den gjorde när jag såg avsnittet och reagerade på att det var lite off. :)

Den här serien hade väldigt hög klass på sina klippshower. Speciellt hur klippshowerna i sig bilder en egen liten mini-arc i serien. Det här avsnittet är extra kul eftersom man vågar klippa in externt material också. En detalj som höjer hela avsnittet.

Jag hade tänkt att fråga om du vet exakt vad det är för något externt material som dom har klippt in, förutom det mest uppenbara som Kubricks Spartacus? Men jag glömde visst bort det. En del känns faktiskt bekant men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad...

#150 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 March 2011 - 16:31

Jag hade tänkt att fråga om du vet exakt vad det är för något externt material som dom har klippt in, förutom det mest uppenbara som Kubricks Spartacus? Men jag glömde visst bort det. En del känns faktiskt bekant men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad...

Eftersom jag minns att jag läst det någonstans började jag gräva och förutom Xena, Hercules (tLJ) så användes klipp från filmerna "Spartacus" och "Hercules Unchained".

fqq5BYam.jpg