Jump to content

Photo

Senast sedda film

• This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#126 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 March 2008 - 12:28

Wonderful Days/Sky Blue

Sydkoreansk animerad långfilm som jag mer eller mindre kommer placera i facket "mycket väsen för ingenting". Visst, filmen är riktigt snyggt animerad men vad hjälper det när handlingen och dess karaktärer är helt ointressanta för mig. Har försökt att se filmen så många gånger nu men jag antar att den inte kommer att blir bättre än såhär.

#127 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 March 2008 - 17:13

Appleseed: Ex Machina (Ekusu makina (2007))

Uppföljare till den datoranimerade japanska långfilmen Appleseed som kom 2004. Återigen är det Shinji Aramaki som står för regi och denna gång fick han med sig självaste John Woo som producent. Vi får återigen följa med våra huvudpersoner Deunan Knute och Briareos när dom dras in i vad som till slut blir en riktigt intressant konspirationshistoria. Filmen är grymt snyggt gjord, ögongodis för hela slanten och jag kan inte vänta på att få se denna film på Blu-ray när den släpps i USA någon gång i April (tror jag det var). Men denna film har precis som den tidigare filmen även vad jag tycker är en riktigt intressant och bra handling. Väldigt Sci-Fi IMO. Karaktärerna är också dom mångbottnade och känns aldrig tråkiga. Till denna film har man dessutom lagt till några intressanta bikaraktärer som rör om lite i grytan. Klart att rekommendera om man gillade första filmen.

Edited by Cartman, 05 March 2008 - 19:44.

#128 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 March 2008 - 19:43

South Park: Imaginationland - Uncensored Director's Cut

Alla tre avsnitten från säsong 11 ihopklippta tillsammans med en massa extra scener och nu helt oklippt och ostoppbar. Tycker det fungerar som en film och den klockar in på nära 70 minuter av hämningslöst bra humor. Ytterliggare ett bra exempel på varför South Park för mig alltid kommer att vara det bästa när det kommer till tecknat och sjuk humor. Oavsett vad Trey Parker och Matt Stone lägger sina fingrar på så blir det ta mig tusan riktigt bra. Sjukt bra och underhållande som gjorde att jag nästan skrattade mig själv helt fördärvad. Den släpps snart på DVD och givetvis ska jag köpa den.

#129 Cactus

Cactus

Lieutenant

• Members
  • 84 posts

Posted 05 March 2008 - 21:42

Såg just Southland Tales, den nya filmen av Richard Kelly som gjorde Donnie Darko. En mycket bra film i min mening, väl värd att härda genom även om man större delen av filmen undrar vad den egentligen handlar om. :D

#130 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 March 2008 - 09:32

Såg just Southland Tales, den nya filmen av Richard Kelly som gjorde Donnie Darko. En mycket bra film i min mening, väl värd att härda genom även om man större delen av filmen undrar vad den egentligen handlar om. :D

Mm, den vill jag också se. Den har ju legat i "klipp-limbo" efter visningar i bl a Cannes, då den blev totalsågad. Nu ska den tydligen har blivit helt OK.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#131 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 March 2008 - 15:42

Young Guns
Klassiker. Tuff och hård Western. Lite väl modern musik för min Westernsmak. Slutet är dock inte vad det kunde ha varit.
7,5/10

The Bourne Identity
Riktigt bra spion-thriller. Spännande. Men den förlorar lite mot slutet.
8/10

The Bourne Supremacy
Också bra fast inte lika bra som de andra. Tycker att boksdtoryn verkade mer intresant. Synd att de inte följde boken alls utan bara lånade namnet.
7,5/10

The Bourne Ultimatum
Bäst av dem hitils IMO. Men jag börjar tröttna på att i varje ny film visar det sig att det hela inte är så uppklarat som det verkade i förra.
Återigen synd att de skippade allt i boken med samma namn och bara använde namnet.
Ser dock fram mot The Bourne Legacy. Samt TV-spelet The Bourne Conspiracy som kommer i sommar.
8/10

First Blood / Rambo I
Klassiker och riktigt bra. Gav en behövande syn på Veitnam-veteranernas psycke samt vd de gick genom. Och jäkligt bra action. :cool2:
Intresant att se det alternativa orginalslutet där Rambo begår självmord. Intresant att om de kört det slutet så hade det inte blivit några uppföljare.
Filmen är på sätt och vis tvärt om vad boken är då boken målar upp Rambo som en psyckopat, mördare och skutrk i dramat medans poliserna mer är hjältar och Vietnam-kriget kritiseras.
Men i filmen så är Rambo en hjälte och inte poliserna som i sig är skurkarna och där kritiseras motståndarna till Vietnam-kriget.
Personligen föredrar jag filmens version men det hade varit intresant med en annan filmversion av boken också där Rambo är skurk.
Får mig iallafall att önska att det fanns ett Rambo-spel. :P
8,5/10

Edited by Crusader, 07 March 2008 - 23:06.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#132 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 March 2008 - 13:49

The Last Man on Earth
Första filmatiseringen av Richard Mathesons I am Legend och enligt vad jag har läst om den är det den som närmast följer boken. (Jag har inte läst boken själv.) Här spelar den alltid utmärkte Vincent Price den sista människan på jorden. Jag gillade också det här ganska så mycket. Price har ju en röst som är som gjord för voice overs. (som används istället för att han pratar med sin hund eller skyltdockor som i den senaste versionen) Tyvärr var det väldigt dålig kvalitet på filmen. Det skullle vara kul att se en restaurerad version.
7/10

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#133 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2008 - 16:05

Trading Places (Ombytta roller)
Eddie Murphy och Dan Aykroyd i högform i den här klassikern om hur 2 rika gör ett vad ang. om de kan göra en fattig brottslig svart man till en rik ärlig affärsman och förvandla en rik och ärlig affärsman till en fattig och brottslig man.
7,5/10

Boomerang
Också en klassiker med Eddie Murphy, Halle Berry, Martin Lawrence och Chris Rock.
Väldigt rolig att se hur en playboy som bara utnytjar kvinnor och krossar deras hjärtan förändras när han faller för en kvinna starkare än honom som behandlar honom lika illa.
Väldigt mycket komedi men med en hel del drama också, speciellt i slutet. Eddie Murphy är hysteriskt rolig när han får den "underlägsna kvinnans roll" i ett förhålland och kvinnan får den dominerande "mansrollen".
9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#134 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 08 March 2008 - 22:17

"Jekyll & Hyde". Egentligen inte en film, utan en inspelad Broadway-pjäs. Gillar musikaler och klassiska skräckromaner, så det här var en perfekt kombination. En del scener var faktiskt lite otäcka och betydligt mer effektfyllda än de flesta skräckfilmer som gjorts på sista tiden. Gillade speciellt första gången Jekyll förvandlas till Hyde första gången.

Edited by SwedishSuperhero, 08 March 2008 - 22:19.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#135 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 March 2008 - 23:45

First Blood II: Rambo / Rambo II
Bästa av filmerna. Krigsaction när det är som bäst. :)
9,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#136 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 March 2008 - 00:50

Mr. Magorium's Wonder Emporium
Fantasifull och underhållande feel good barnfilm. Typ. Skriven och regisserad av Zach Helm som skrev manus till Stranger Than Fiction. Det handlar kort och gott om Mr. Magorium som äger en magisk leksaksaffär och nu tänker han lämna över affären till sin föreståndare och vän Mahoney. Helm har lyckats hitta riktigt bra skådisar: Dustin Hoffman, Natalie Portman och Jason Bateman samt en mycket imponerande barsnskådis. En film man blir lite gladare av att se. :)
7/10

Edited by Wylie Times, 09 March 2008 - 00:51.

-Gangstagrass

#137 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 09 March 2008 - 18:51

Alvin & Gänget // Alvin and the Chipmunks
Var och såg på Alvin & the Chipmunks med mina systerdöttrar idag. Trodde den skulle vara bedrövlig, men jag tyckte den var riktigt gullig och stundtals rolig.
Avskyr egentligen dubbade filmer, men det var ju en barnfilm så jag överlever. Får väl fixa en odubbad version och seden igen, nån gång.
För att vara en barnfilm så gillade jag det hela med att göra barn till stjärnor och utnyttja dem. Detta trots att Jason Lee var med i den. Saknade hans mustasch, dock ;)

Ger den väl 7/10

Edited by Hofling, 09 March 2008 - 18:51.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#138 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 March 2008 - 19:12

Juno

Helskön komedi med ett stänk drama om en high-schooltjej som blir gravid med kompisen första gången de har sex. Bestämmer sig för att behålla barnet och adoptera bort det direkt. Valet verkar enkelt, men får givetvis komplikationer längre fram. Helskön dialog, och musik genom hela filmen. Bra skådespelarinsatser av alla i filmen (men speciellt av Ellen Page). Inte direkt någon "pro-life"-film om nu någon skulle tro det.

Betyg: 8,5/10
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#139 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 09 March 2008 - 19:55

@Wylie. Mysig film det där. Ska nog se om den inom en snar framtid. Svensk biopremiär blir det först i juni (!) :(

@Hofling. Jag vill också ha ett litet barn tillgängligt så att jag kan gå på barnfilmer och barnmuseum m.m. utan att folk tittar snett på en :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#140 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 March 2008 - 20:06

The Transporter

Helskön actionkomedi med en perfekt Jason Statham i huvudrollen. Hårda slagsmål, explosioner och biljakter i högsta fart! Påminde lite om Jackie Chan-filmer fast brutalare.

9/10

The Transporter 2

Ungefär samma film som ettan men något sämre, kändes som något saknades.

7/10

Edited by Rick Hunter, 09 March 2008 - 20:06.

Winter is Coming

#141 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 March 2008 - 23:22

Hitman
Brainless entertainment. :) Timothy Olyphant som Agent 47. Jag var lite skeptisk mot honom först (beroende mest på utseendet tror jag för han är ju en utmärkt skådis. Inte för att det spelar nån roll här) Mycket underhållande att se när han skördar igenom good guys och bad guys till höger och vänster och tack och lov ganska få moment därimellan där filmskaparna faktiskt försöker klämma in nåt som skulle kunna kallas för story och där skådisarna faktiskt måste leverara repliker längre än standard action one liners. :paranoid En hel del skojiga biroller som Robert Knepper, Henry Ian Cusick (Desmond i Lost) och blivande Bond bruden Olga Kurylenko (som visar allt och mer därtill). Dougray Scott som jag annars brukar tycka om har den otacksamma uppgiften att leverera mest dialog i filmen.
5/10

Enchanted
Tok-gulligt Disney kultur-krock. Jag är imponerad över hur Amy Adams, som är så chipper att man egentligen borde stänga av och kräkas, faktiskt lyckas få mig att leva med i filmen. Det blir förstås ofta för mycket av allt. (speciellt sångnumren som fortfarande snurrar i huvudet på mig. How does she know he loves her :wacko: ) Men det är en film som väl fyller sin funktion. Väldigt, väldigt Disney.
5/10

@Wylie. Mysig film det där. Ska nog se om den inom en snar framtid. Svensk biopremiär blir det först i juni (!) :(

Du kan ju alltid beställa den på DVD. Eller se den på internekanalen som jag gjorde. :)

-Gangstagrass

#142 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 March 2008 - 23:44

Rambo III
Riktigt bra den här också. Och lite komiskt att av de han hjälper så blir sedan många Talibaner. :P
9/10
-Sora, Kingdom Hearts

#143 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 March 2008 - 17:04

Final Fantasy VII: Advent Children

Helt okej film men jag hade hoppats på en bättre handling. Jag har sett om filmen några gånger i hopp om att den ska bli bättre men jag tror det är en sådan där film som tyvärr inte blir det. Den visuella biten är riktigt fin samt musiken väldigt bra. Även ett extra plus för dom japanska röstskådespelarna.

Hard Target

Inte så illa film. Jag har dock sett betydligt bättre filmer av både John Woo och Jean-Claude Van Damme. Det bästa med filmen är att den är rätt snygg, med ett riktigt vackert foto.

Locusts: The 8th Plague (2005) (TV)

TV-Film av The Sci-Fi Channel som visades på TV6 för några dagar sedan. Blod och gore tillräckligt för att tillfredsställa en gorehound som mig men i övrigt är denna film något av det sämsta jag sett på bra länge. Den är inte ens dålig så den blir bra tyvärr.

Ultraviolet

Senaste filmen av Kurt Wimmer. Den är visuellt riktigt fin, nästan på gränsen till för mycket. Tyvärr är ju inte handlingen speciellt bra. Eller rättare sagt, den kunde ha varit bättre om man arbetat lite mer på manus.

Assault on Precinct 13 (2005)

Remake på Carpenters underbara film från 1970- talet. Som remake är den dock inte speciellt bra men om man som mig kan se bortom det faktum att den har samma namn och lånar delar av handlingen så är detta en klart sevärd film.

Så kommer vi dock till helgens absoluta höjdpunkt. Den senaste filmen av Ang Lee.

Lust, Caution (Se, jie (2007))

Var ska man börja? Ang Lee är en personlig favorit bland regissörer hos mig. Han övertygar mer och mer med sina filmer och sedan jag först upptäckte honom iom The Ice Storm så har han aldrig gjort mig besviken. Han är helt klart där uppe i toppen bland andra giganter som jag gillar. Handlingen är något av det vackraste jag sett på riktigt länge. Skådespelarna övertygar i sina roller, spelar ut hela sitt register och lite därtill. Fotot är bedövande på ett mycket positivt sätt och vaggar mig in sakta men säkert i handlingens alla intriger. Musiken är som poesi för både öron och själen. Riktigt bra och jag rekommenderar den varmt till alla som gillar bra film.

#144 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 March 2008 - 17:12

Du kan ju alltid beställa den på DVD. Eller se den på internekanalen som jag gjorde. :)

Haha. Den ligger på hårddisken. Såg den i julas, men funderar på att se den igen. Dustin Hoffman, Natalie Portman och allmän skön galenskap är en lysande kombination (jag skulle nog ge filmen 7/10 tror jag).

@Cartman. Advent Children är väldigt snygg och cool. Men nån egentligen handling har den ju inte...iaf inte någon bra.

Och jag måste ta mig samman och se den gamla Assault on Precinct 13 någon gång. Jag vägrar remaken men Carpentet gjorde en helt gäng bra filmer den perioden så jag tror den kan vara helt OK också :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#145 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 March 2008 - 17:18

@Spidde: Nä, jag håller med. Med tanke på hur bra handlingen var till spelet så är det synd att filmen inte blev bättre.

Orginalet av Assault on Precinct 13 är riktigt, riktigt bra. En av mina favoriter när det kommer till Carpenter.

#146 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 March 2008 - 17:46

@Spidde: Ah, jag missade att du skrev "se om"

-Gangstagrass

#147 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 March 2008 - 23:07

white dwarf
Nog en av de märkligaste och underligaste Fantasy-Drama jag någonsin sett. Utspelar sig i en avlägsen framtid på flera tusen år, på en koloniplanet där halva alltid är mörk och andra halvan alltid är ljus, dellade av en gigantisk mur. Designen i filmen är en väldigt underlig blandning av olika tidsepoker med medeltids/western/30-tals kläder, Western farmar, 30-tals kamror osv. Hundar har utvecklats till humonida varelser.
Det enda igentligen dåliga i filmen är att den i grunden saknar en riktig story och att filmen är för mystisk, underlig, magisk för att existera i vår värld.
7,5/10

Edited by Crusader, 10 March 2008 - 23:09.

-Sora, Kingdom Hearts

#148 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 March 2008 - 19:25

Mother of Tears: The Third Mother (La Terza madre (2007))

Börjar riktigt bra, med att några personer gräver en grav och i grävandet upptäcker en gammal urna med innehåll. Prästen som är med vid grävandet skickar urnan på analys till en amerikansk tjej, Sarah, som studerar konst i Rom. Väl där öppnar hon och hennes väninna urnan och Sarah's vän skär sig på kniven och blod flyter ut över urnan. Det är då det riktigt ondskefulla börjar.

Sarah's vän blir brutalt mördad av 3 personer som dyker upp. Hela hennes över och underkäke samt tänder blir brutalt krossade samt att hon får sin mage uppskuren och hennes inälvor ramlar ur.

Mest störande och otäcka scenen i filmen är när en kvinna slänger ner sitt några månader gamla barn från en bro. Den scenen är så verklighetstrogen att alla andra scener med blod och gore bleknar vid jämförelse.

Folk blir galna och börjar slåss och ha sönder saker.

Den där asiatiska tjejen som jagar Sarah senare under filmen är ritkigt creepy. Fast hon får ju vad hon förtjänar lite senare i filmen. ;)

Sarah får hjälp av en kvinna som berättar vad hon kan göra i utsatta situationer. Bland annat lyckas hon undkomma några personer genom att bli "osynlig" i en bokhandel.

Argento använder sig bra av dom kyrkliga miljöerna och bygger med hjälp av dom upp en både skyddande men samtidigt skrämmande atmosfär.

Udo Kier gör entré som fader Johannes och spelar över som vanligt. Fast det är så det ska vara om ni frågar mig. Han är bäst när han inte försöker sig på seriöst skådespel. ;)

Fast med tanke på hur liten hans roll är så hade han nog inte kunnat göra speciellt mycket mer med även om han hade velat.

Jag blev riktigt skrämmd vid ett par tillfällen vilket jag älskar att bli. I dagens skräckfilmer/rysare så blir man det alltför sällan.

Scenen där Marta's flickvän får ögonen utstuckna är extra nasty. Marta's egen död är bra brutal den med om jag ska vara ärlig.

Jag gillar hur Dario Argento drar referenser till sina två tidigare filmer i "häxtrilogin" Suspiria och Inferno. Det ska bli riktigt intressant framöver när den brittiska dvd-utgåvan av filmen är släppt, att få sätta sig ner under ett par dagar och se alla tre filmerna i kronologisk ordning för att se om detta höjer upplevelsen ännu mer.

Just det faktum att man har med en apa i filmen samt med en del av slutet där Sarah badar i någon sörja som är likdelar, benknotor samt andra mysiga ingredienser ser jag som en homage fråm Dario själv till hans underbara film Phenomena.

Jag gillar även att slutet mer är som ödets nyck och att det inte var som i Suspiria och Inferno där huvudpersonerna verkligen dödade häxorna.

Credit where credit's due:

Att Dario Argento 30 år efter den första filmen i trilogin har mod nog att slutföra trilogin i och med Mother of Tears.

Sergio Stivaletti och hans team av effektsmakare för att denna gång göra ett oerhört bra och effektivt jobb. Sergio, allt är förlåtet nu för dom senaste filmerna tillsammans med Dario.

Claudio Simonetti för att musiken är halva filmen. Väldigt suggestivt och bra soundtrack som vanligt.

Frederic Fasano för att den är filmad med hans unika stil.

Underbart bra film som visar att Dario Argento fortfarande kan göra riktigt bra film. Jag ser fram emot hans nästa film. Ett givet köp när den väl kommer på DVD och vad jag i nuläget tycker är en bra avslutning på "häxtrilogin".

=== === ===

A Scanner Darkly

Filmatisering av Philip K. Dick's bok med samma namn. Det var ett bra tag sedan jag läste boken så egentligen ska jag inte uttala mig om det är en värdig filmatisering eller ej. Det känns i alla fall som det. Jag älskar verkligen handlingen som utgör det bästa med hela filmen. Väldigt intressant och tänkvärd. Filmen är animerad via Rotoscoping tekniken vilket ger den en annan "look" och jag gillar hur den ser ut. Tror inte alls att filmen hade varot lika effektiv om det hade varit en vanlig spelfilm. Rakt igenom, en riktigt bra film.

Edited by Cartman, 13 March 2008 - 13:06.

#149 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 12 March 2008 - 21:18

Cartman: håller helt med dig om bro-scenen. Genom sin enkelhet och direkthet tog det hårt även för en härdad. Själv var jag inte lika imponerad av filmen som du var, men så är jag lite ljum inför Argento, även om hans filmer är grymt snygga fotomässigt. Jag ogillade också slutet på La Terza Madre. Liksom var det alles? Det är något som känns liksom oslipat med Argento, de är fantastiska filmer men inte fantastiska filmer.

Asia lyckas slipa av de värsta kanterna i filmen (...) även om hon själv levererar ojämnt.

Edited by dukeofnewyork, 12 March 2008 - 21:22.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#150 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 March 2008 - 14:08

Cartman: håller helt med dig om bro-scenen. Genom sin enkelhet och direkthet tog det hårt även för en härdad.

Det finns ju en till scen längre in i filmen då ett barn blir brutalt mördad när Sarah besöker klostret/kyrkan mot slutet av filmen. Riktigt blodigt och grafisk scen men inte alls lika störande som bro scenen

Själv var jag inte lika imponerad av filmen som du var, men så är jag lite ljum inför Argento, även om hans filmer är grymt snygga fotomässigt.

Jag tycker att han har gjort flera riktigt bra filmer. Mina favoriter är Phenomena och Tenebre men även flera andra filmer håller jag som bra. Lite värre blir det med hans senaste filmer. Jag tycker t.ex. att The Card Player och Sleepless har sina stunder men är så långt ifrån vad jag är van vid att det blir dåligt just därför. Även hans TV-Film Do You Like Hitchcock? var ett stort "Jaha?" från min sida. Men vi kan ju inte alla tycka om samma filmer. :)

Jag ogillade också slutet på La Terza Madre. Liksom var det alles? Det är något som känns liksom oslipat med Argento, de är fantastiska filmer men inte fantastiska filmer.

Hur hade du velat se slutet istället? :)

Asia lyckas slipa av de värsta kanterna i filmen (...) även om hon själv levererar ojämnt.

Hennes insats var som du säger något ojämn men klart bättre än vad hon har varit i tidigare filmer som dom har samarbetat med.

Edited by Cartman, 13 March 2008 - 14:09.