Jump to content

Photo

Omslagstävling 2, omröstningen stängd.

• Please log in to reply
238 replies to this topic

Poll: Rösta, rösta!

Rösta på det omslag du helst vill se på omslaget till SSS#8

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#126 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 September 2008 - 14:01

Jag tror att både jag och Virtus samplat Hoflings originalbild för färgerna på Lon, men jag kommer nog att göra färgerna lite varmare sen när jag kommit dit.

Tfels får svara på Plågarens färger men jag tror den är varmt vit, så att skuggor och lågdagrar blir grå istf blå.

Jeannes hårfärg tog jag från Viktors originalbild på hans Deviantartsida där hennes konceptbild ligger.

När det gäller mina karaktärer så har Graviton och Otroliga Mannen matta material och de andra glansiga "standardsuperhjälte"trikåmaterial.

Johnnys tröja har jag nog sett som vit, men han kanske har hittat nya spännande färger i butikerna?

#127 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 21 September 2008 - 14:09

DP300: Man tackar för att du inte är så pessimistisk längre. XD Så Nocturne har fortfarande silverhår, trots alla bidrag där det är grönaktigt? Men om jag får fråga, vad har Svea och Moose för färger?

Jo, Nocturnes hår är silvervitt. Moose ska ha sådär gråbrunt som älgar har och Svea har rött hår och hennes dräkt och sköld ska vara silver ^^

#128 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 September 2008 - 14:14

DP300: Man tackar för att du inte är så pessimistisk längre. XD Så Nocturne har fortfarande silverhår, trots alla bidrag där det är grönaktigt? Men om jag får fråga, vad har Svea och Moose för färger?

Jo, Nocturnes hår är silvervitt. Moose ska ha sådär gråbrunt som älgar har och Svea har rött hår och hennes dräkt och sköld ska vara silver ^^

Och hudfärg...? ^^

#129 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 September 2008 - 14:19

Och hudfärg...? ^^

På Moose's hud, har jag tänkt mig att det ska vara smutsigt liksom. Som om han inte har tvättat på ett tag. Och på Svea... Som vanligt vithudad som en rödhåring är ^^

#130 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 September 2008 - 14:20

Plågarens dräkt är vit med dragning åt ljusgråbeige. Benvit kan man väl säga. Men det är såpass lite så att ett blått ljus skulle göra den ljust ljusblågrå. Det är lite upp till var och en att tolka.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#131 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 September 2008 - 14:27

DP300: Tackar, då var det äntligen klart.

Då var det bara Personligheten kvar...

#132 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 21 September 2008 - 14:30

Angående Lon så är det helt fritt att tolka pälsfärgen (inom Lo-rimliga gränser, givetvis :P ). Usel monitor och snabbt påslängd färg, på det stora hela.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#133 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 September 2008 - 14:31

DP300: Tackar, då var det äntligen klart.

Ingen orsak ^^

#134 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2008 - 14:39

Jag ser att jag ar full, Jeannes gröna hår är tydligen bara nåt egenpåhittat för Viktors originalbild har hin ingen färg på håret alls utan det är beskrivet i text som silver. My bad.

Personlighetens skärvor är i olika färger, medan han är av nordeuropeisk börd och hans hår är mörkbrunt som original, men tja, det varierar nog med vad han vill ha för tillfället hur han färgat det.

#135 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 September 2008 - 14:55

Personlighetens skärvor är i olika färger, medan han är av nordeuropeisk börd och hans hår är mörkbrunt som original, men tja, det varierar nog med vad han vill ha för tillfället hur han färgat det.

Så... Betyder nordeuropeisk vit som ett lakan?

#136 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 21 September 2008 - 15:11

Daniel, om du vill ha ett tips på bilden din för färgläggning, så gör bakgrunden svart. Då syns stjärnorna bättre. :) Om du tycker det blir problem för några av NS-medlemmarna som har mycket svart i sina uniformer, så sätt en tunn hinna vitt runtom dom. ^^

Det är RGB som gäller som färgrymd och inte CMYK eller nåt annat. Trapping är jag inte bekant med och har inte läst något om nåt liknande någon gång, och inte heller på ka-blams forum eller tekniska FAQ.

Däremot är det begränsning på tryckeriet, det gula i färgtoner förstärks. Du lär inte hinna få tag på ett ex tyvärr för att kunna jämföra tryck med originalbild men jag kan scanna in en sida så får du se.

Hmm, gula färgtoner som förstärks?? Jag tror jag ser på dina egna färger vad du menar. Du håller tillbaks vissa av dom, eftersom dom blir knäppa sen i tryck. Scanna gärna in den där sidan, så att man kan få sig en uppfattning om hur det blir.

Trapping förklaras förresten :) här:
http://en.wikipedia....Trap_(printing)
http://www.dave-co.c...o...p?f=5&t=133

Är nåt som används mest när man trycker i CMYK. Är för att kompensera så att svart verkligen ser svart ut, och det inte blir underliga ljusare områden, ghosting. Du kan se det i svenska Fantomen då och då...

Kolla mycket gärna in länken till GutterZombie lite extra. Både Laura Martin som färglägger Ultimates och John Rauch som färglagt Ultimate Fantastic Four, samt Dave McCaig som färglagt Leinil Yu på New Avengers är alla medlemmar där. :)

Edited by PredaBot, 21 September 2008 - 15:17.

#137 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2008 - 15:24

Virtus: Nordeuropée=vit som en genomsnittlig finne/svenne/norre/fransos/tysk/dansk etc.

PredaBot: Där kan vi snacka hardcoreforum. Ghosting som uttryck är jag bekant med från hemmabiotermen, ska kolla om det är samma sak, men jag tror inte det.

En scan kommer förhoppningsvis senare idag.

#138 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 September 2008 - 15:31

Jag inbillar mig att trapping inte är något problem eftersom vi inte trycker med offsetteknik.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#139 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 September 2008 - 15:35

Åhh jösses mer sätt att måla... Jag blir bara trött

#140 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 21 September 2008 - 15:56

Daniel, om du vill ha ett tips på bilden din för färgläggning, så gör bakgrunden svart. Då syns stjärnorna bättre. :) Om du tycker det blir problem för några av NS-medlemmarna som har mycket svart i sina uniformer, så sätt en tunn hinna vitt runtom dom. ^^

Personligen tycker jag svart bakgrund lätt gör bilden trist, bör undvikas enligt min åsikt.

Edited by Sir-L, 21 September 2008 - 16:10.

#141 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 September 2008 - 16:04

Personligen tycker jag svart bakgrund lätt gör bilden trist, ger ett bör undvikas enligt min åsikt.

Jag måste hålla med, lägg till blått i stället, det funkar

#142 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2008 - 16:06

Min bakgrund blir helvit, jag gillar ljusa omslag och vita områden brukar göra att omslagen sticker ut vid sidan om omslag med en massa färg. Jag har lekt med tanken att göra en nattversion också med mörkblå bakgrund och lysande stjärnor.

#143 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 September 2008 - 16:09

Det funkar, men vitt kan vara trist även det

#144 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 21 September 2008 - 17:56

Min bakgrund blir helvit, jag gillar ljusa omslag och vita områden brukar göra att omslagen sticker ut vid sidan om omslag med en massa färg. [...]

Det första omslag jag verkligen hajade till av var ett feltryck av ett nummer av Buffalo i mitten på 80-talet. Det hade vit bakgrund och baksidan var helt vit utan den reklam som skulle vara där. Sååå snyggt, sedan dess har jag varit svag för vita omslag.

#145 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 21 September 2008 - 22:08

Saker kastar ju skuggor på varandra. Bra skuggplacering kan hjälpa till att hålla isär figurer.

DanielS. Det är svårt att veta hur det fungerar ihop så tidigt. Jag kan rekondera att inte zooma in för mycket dock. Man kan bli alldeles för fokuserad på detaljer i ett allt för tidigt stadium så man tappar helheten. Det är ace när man är nöjd med grundfärgerna och vill börja med finliret och skuggningen då.

Sen så beror det ju lite på hur du vill att de ska se ut. Är du ute efter lite oldschool stuk eller lite halveuropeiskt med rena färgytor så är själva skuggmomentet inte like viktigt som att välja passande färger.

#146 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 September 2008 - 22:30

Men ska inte du göra nån bridrag till omslagstävlingen, Olsén? Det blir lite roligare om fler är med

#147 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 21 September 2008 - 22:46

Ja, Olsén, nog ska väl du också slänga in ett bidrag? :) Jag tycker att även om man kanske inte vinner, så vinner man ändå på ett vis, för det finns ju planer på att använda bidragen på nåt vis iallafall.

#148 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2008 - 23:05

Stilen jag är ute efter är säg standardamerikansk modern superhjältetidning med lite sådär plastig look, men jag tror det kommer bli lite mer subtilt. Det börjar kännas som jag kommer göra tre svep: grundfärger, sen ett skugg och högdagrarpass, sen ett tredje för att justera balansen i bilden så att figurerna alla ser separata ut.

#149 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 22 September 2008 - 14:55

Jämförande bild mellan datorbild och tryck:

Posted Image

Posted Image

Vid närmare anblick är det mer orange det drar åt.

Edited by DanielSchenström, 22 September 2008 - 14:56.

#150 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 September 2008 - 15:07

Det skulle väl snarare betyda att det är mer dom röda tonerna som överdrivs då? Titta på Omöjlige Mannens röda tröja, den är ljusare, har mer gult i sin röda ton, men på den tryckta bilden ser den ut att vara mörkröd.