Jump to content

Photo

Game of Thrones - Säsong 1

• Please log in to reply
180 replies to this topic

#126 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 June 2011 - 21:37

Jag har helt tacklat av i att "granska" serien ur ett bokläsarperspektiv. Skälet är enkelt: jag är så inne i serien att jag inte längre kan se den med något från sidan-perspektiv. Det enda jag kan säga mer än det i stort sett följer boken. Och det är jäkligt bra gjort! Som Synon säger, det hade lika gärna kunnat bli väldigt segt med mycket så mycket som ska berättas.

Jo, nu kom jag på en sak - en enormt viktig sådan ;): i striden med den odöde skadar inte Jon handen här; i boken är det om jag minns rätt ett draperi som tar eld, och Jon tar det och kastar över den odöde.

EDIT: En sak till av lika hög vikt är att Tywin inte är rakad här!

Edited by Fiskrens, 27 June 2011 - 21:40.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#127 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 29 June 2011 - 20:20

Måste säga att det är ett grymt bra betyg till serien! :thumbsup:

9 Baelor

Lite lugnare tempot denna gång, men det visade sig vara lugnet före stormen för vilken avslutning på avsnittet! Jag satt mållös och bara gapade: hade inte väntat mig det som hände! Wow. Ytterligare ett bevis på hur fantastisk denna serie är som visar att man prompt inte måste följa vedertagna mallar utan man kan köra sitt eget race. Och som de kör! Gasen i botten! Och som vanligt sitter jag och vill bara se mer, mer, mer....

Till säsongavslutningen förväntar jag mig att få se Daenerys & Co ta sig över vattnet (denna gång med henne som ny boss för gänget), att Joffrey får så han tiger, att det tar fart bortom muren där uppe i norr och att vintern kommer... Men jag vet att jag säkerligen kommer att bjudas på överraskningar och ser fram emot det spänd av förväntan. :popcorn:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#128 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 29 June 2011 - 20:29

Joffrey är lite småelak av sig, va?.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#129 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 29 June 2011 - 20:41

Njaee... lite kanske... hehe. Bortskämd liten elak snorunge! Kul att se mammans (drottningens) min när han gjorde det oväntade: hon trodde hon hade honom lindad runt lillfingret, men ack så hon bedrog sig!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#130 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 June 2011 - 20:13

Grymt bra gjort i avslutningen på avsnittet - nästan ordagrant från boken (en sån läsning glömmer man inte). Vilket också avslöjar G.R.R.M:s erfarenhet med att skriva manus, det blir naturligt bra i bild.

Till säsongavslutningen förväntar jag mig att få se Daenerys & Co ta sig över vattnet (denna gång med henne som ny boss för gänget), att Joffrey får så han tiger, att det tar fart bortom muren där uppe i norr och att vintern kommer... Men jag vet att jag säkerligen kommer att bjudas på överraskningar och ser fram emot det spänd av förväntan. :popcorn:

Jag kan bara säga att du har rätt på en punkt... :-P

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#131 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 July 2011 - 06:34

Att jag kommer att bjudas på överraskningar? :D

#132 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 01 July 2011 - 16:59

Typ... :)

Glömde säga att Sean Bean kommer att saknas. De där sista ögonblicken spelar han ofattbart bra! Man är verkligen med honom - i honom - när han förstår sitt öde och möter folkets hat. En sån scen som blir bättre än i boken eftersom den kan skildras även från hans perspektiv.

#133 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 July 2011 - 20:09

Ja, jag kommer att sakna honom. En stark och ärbar man, grymt bra spelad av skådisen du spoilermarkerade. Men som du skriver så fick han avsluta med en jäkligt bra scen!

#134 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 July 2011 - 22:13

Sista avsnittet var mästerligt precis som hela serien i stort, en lång plågsam väntan tills säsong 2 nu.

Winter is Coming

#135 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 July 2011 - 20:14

10 Fire and Blood

De fortsätter leverera i den här serien. Perfekt inramning av första säsongen och ärligt talat en lättnad att det inte slutade med en cliffhanger för väntan på nästa säsong är tillräckligt jobbig som det är.

Ser fram emot att få se vad Daenerys kommer att hitta på framöver. Helt klart har både karaktären och skådespelerskan blivit varm i kläderna nu. Och äntligen ger vi oss av bortom muren för att se vad som finns där. Spännande! Intrigerna, maktkamperna och striderna lär fortsätta. En stor favorit hos mig är lilla Arya, charmig skådespelerska och en härlig, färgstark karaktär.

Ps. Det som skedde på andra sidan havet var en liten överraskning. Positiv sådan för nu känns det som att det äntligen börjar bli riktigt intressant over there.

...

Rick: trösta dig med att väntan lär bli än längre för mig som följer den via Canal+. :P

#136 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 06 July 2011 - 21:35

Själv tvingas jag suga på karamellen ända till söndag eftersom jag befinner mig ute i skärgården. Nåja, kall bira och bastu med havsutsikt är inte så fel det heller. Och väntan på S2 blir ju en aaanning kortare... ;)

#137 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 July 2011 - 05:59

Nej, det låter ju inte helt fel med skärgården heller! Och nu har du ju något att se fram emot när du kommer tillbaka till civilisationen. :D

Själv är jag nöjd att jag har den inspelad på digitalboxen och ska försöka låta avsnitten ligga kvar där tills säsong två dragit igång eller den släppts på blu-ray (helt klart ska det vara detta format för serien!) så kan jag se om den när jag vill - hur många gånger jag vill... :)

#138 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 09 July 2011 - 10:48

Nej, det låter ju inte helt fel med skärgården heller! Och nu har du ju något att se fram emot när du kommer tillbaka till civilisationen. :D

Själv är jag nöjd att jag har den inspelad på digitalboxen och ska försöka låta avsnitten ligga kvar där tills säsong två dragit igång eller den släppts på blu-ray (helt klart ska det vara detta format för serien!) så kan jag se om den när jag vill - hur många gånger jag vill... :)

Jag har Blu-ray boxen på bevakning hos Discshop, ett lätt köp :)
Och om några dagar borde bok 5 trilla in :D

Jag är fortfarande överraskad hur otroligt proffsig serien var producerad.
Förutom att några slag inte visades så kunde den lätt mätas med LOTR.

#139 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 11 July 2011 - 22:03

Tja, vad finns det mer att säga än vad som inte sagts förut? Nä, trodde inte det heller.

Mycket, mycket bra filmatisering av en från början enormt bra historia. Mäktig start på finalavsnittet där man direkt dras in i känslan från slutet av förra, och det blir också tydligt hur smart det är av Martin att lägga "slutet på serien" ett avsnitt tidigare - det måste få bearbetas och är ju egentligen början på en massa annat. Lite småsega delar i mitten, men slutet ger bara mersmak. Inte ofta man längtar till våren redan mitt i sommaren :).

Av gammal vana ska jag väl ta upp de småsaker som skiljde från boken:
- Sansa görs starkare genom att vara på väg att döda Joffrey, det är bra gjort. Tycker också det är mer kyla/stål i hennes spel än vad jag läste i boken, där hon är lite för mycket mähä.
- Dany får behålla håret i slutet. Kanske inte helt trovärdigt (allt "dött" förbränns ju), men fullt förståeligt ur ett planerings- och budgetperspektiv (jag hade inte velat vänta ett år till på nästa säsong bara för att hennes hår skulle växa ut ;)).

#140 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 July 2011 - 10:12

Vad var det för delar du tyckte var småsega? Och som jag säkert nämnt några gånger tidigare tycker jag det är så roligt att du (ni) som läst boken kommenterar här (utan att spoilra något) och berättar hur bra den följer böckerna/vad som skiljer sig och hur mycket ni gillar den. För det är ju ganska ovanligt att en tv-serie/film kan jämställas med boken/böckerna de baseras på. Imponerande. Och gör mig bara sugen på att läsa böckerna. Men det är väl säkrast att göra det efter att serien slutat.

- Ja, Sansa gillar jag att hon fick mer personlighet. I början tyckte jag hon bara var en stor parentes, ett mähä som du skriver. Så en grej som är bättre än i boken alltså. :)
- Danys hår: trodde hon hade peruk? För det hade ju varit lätt fixat i så fall. :) Alltså är det bara en usel färgning de gjort....

#141 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 14 July 2011 - 19:50

Hon har peruk, de lät henne bara behålla den. Eftersom det tar ett tag för hår att växa tillbaka skulle karaktären annars få spendera ett bra tag med rakat huvud (i boken saknar hon hår ett bra tag), vilket vore lite trist. Roligare att hon har hår. Jag tyckte det var en bra grej att ändra. :)

Av gammal vana ska jag väl ta upp de småsaker som skiljde från boken:
- Sansa görs starkare genom att vara på väg att döda Joffrey, det är bra gjort. Tycker också det är mer kyla/stål i hennes spel än vad jag läste i boken, där hon är lite för mycket mähä.

Sansa tänkte ju döda Joffrey i boken också (på exakt samma sätt!) - det var samma som i boken. :P
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#142 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 July 2011 - 07:30

Jo, även jag reagerade lite kort på att håret var kvar, men inget som direkt störde mig då det kändes som en petitess. När allt annat var så himla bra gjort så kan man lätt ha överseende med såna små detaljer!

Längtar tills den släpps på blu-ray så att jag kan njuta av den igen och i passande HD-format! :)

#143 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 01 November 2011 - 18:04

Nu finns Blu-ray (och DVD förstås) boxen att beställa på Discshop!
http://www.discshop...._blu_ray/P95529

"Mars" är väl lite löst datum men jag la en beställning i ren glädje :)

Edited by Wowbagger, 01 November 2011 - 18:04.

#144 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 19 February 2012 - 12:09

På onsdag 22/2 22:00 (snyggt datum! :)) visas första avsnittet på SVT1: http://svt.se/2.1721...ongsinformation

#145 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 19 February 2012 - 21:08

Det verkar som om SVT ska sända ett eftersnacksprogram direkt efter varje avsnitt.
Ska bli interssant att se :)

#146 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 22 February 2012 - 20:20

Inte direkt efter verkar det som, enligt tablåerna, ska en norsk komediserie visas mellan.
På webben verkar den köra igång samtidigt som serien. Konstigt, vill de att man ska kolla på det samtidigt som man ser serien.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#147 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 23 February 2012 - 06:38

Kollade just på SVT-play och eftersnacket var väl helt ok.

En reservation dock, det verkar som om 2/3 är ganska... avståndstagande/skeptiska? vilket kan bli ett problem.
Dom som inte gillar serien tittar knappast på eftersnacket och dom som gillar serien vill inte se den dissad efter varje avsnitt. (det har ju bara gått ett avsnitt så det vet jag ju inte ska sägas)
Jag gillade tjejen, hon var insatt (men med distans), rolig och charmig.

#148 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 23 February 2012 - 19:46

Johanna Koljonen? Jo, hon är bra: en unik(?) kombination av bra journalist och skribent samt rollspels- och fantasynörd :thumbsup:. Annars kan jag väl förstå tveksamheten från i alla fall den ene bisittaren: det är väldigt mycket namedropping för den oinvigde. Och jag tror mig för övrigt ha sagt tidigare i tråden vad jag tycker om de ständiga sexscenerna. Helt OK när de är del av handlingen (som Jamie+Cersei), men ofta rätt onödiga.

#149 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 24 February 2012 - 15:56

Passande nog börjar SVT visa den här serien ganska lagom till att jag skaffat mig en rutin som innefattar SVTplay, så nu har jag sett första avsnittet av både Game of Thrones och Tv-cirkeln.

Jaa... Det kanske kan bli något det här. Att det skulle vara något som "revolutionerade fantasy-genren", vilket SVT:s trailer påstår, vet jag inte om jag borde räkna med förstås...

#150 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 24 February 2012 - 19:56

Posted Image