Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2009

• Please log in to reply
224 replies to this topic

Poll: Hur går det 2009?

Vem tror du vinner Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för svenska fotbollslandslaget 2009?

Vote Guests cannot vote

#126 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 10 October 2009 - 21:12

Kan inte låta bli att vara glad trots att Sverige förlorade mot Danmark, för det betyder ju att Lagerbäcks terrorvälde äntligen är över! Hoppas som fan bara att de inte tar den enkla vägen och gör Roland Andersson till förbundskapten iställlet! Jag vill se nytt friskt blod och ingen trött 55-åring ala Svennis eller Hasse Backe!

Winter is Coming

#127 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 October 2009 - 21:26

Har inget emot Lagerbäck, och åldern på förbundskaptenen spelar mig ingen roll, men jag är ändå lite glad och håller med Rick. Sverige måste få in nytt blod bland spelarna, och en ny förbundskapten får man hoppas blir en liten injektion. Många av de gamla stötarna lär sluta i landslaget nu, och det är bara att tacka dem för vad de har gjort, men deras tid har varit förbi ett tag nu. Man kan ju hoppas på att spelare som Bjärsmyr, Wernbloom, Elmarna och Marcus Berg växer ut till viktiga pjäser i landslaget...Rasmus Elm är ju redan där t ex. Är ändå tacksam för all framgång vi trots allt har fått med Lagerbäck, men gladast är jag för Danmarks skull. Morfar var dansk, och dessutom är ju Arsenalspelaren Nicklas Bendtner en viktig spelare i det danska landslaget.
*Hockey och superhjältar*

#128 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 October 2009 - 08:21

Den här matchen var rätt typisk för det här VM-kvalet: stavas o-f-l-y-t. Jag tyckte Sverige spelade bra och var det lag som ville mest. Båda bortdömda målen var väldigt tveksamma. Och sen får dansken perfekt studs på skottet så att Isaksson missar (som annars var OK)...

Jag vill också försvara Lagerbäck lite: han har ju faktiskt redan påbörjat föryngringen på ett som jag tycker bra sätt, nämligen gradvis. Jämför med "hjältekaptenen" Tommy Svensson, som var mycket mer sentimental. Fördelen (om det finns någon) med att missa kvalet är att det kanske inte blir någon i "egna gänget" (typ Roger(?) Andersson) som tar över utan man faktiskt satasr på någon helt ny.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#129 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 11 October 2009 - 10:27

Kan inte låta bli att vara glad trots att Sverige förlorade mot Danmark, för det betyder ju att Lagerbäcks terrorvälde äntligen är över! Hoppas som fan bara att de inte tar den enkla vägen och gör Roland Andersson till förbundskapten iställlet! Jag vill se nytt friskt blod och ingen trött 55-åring ala Svennis eller Hasse Backe!

Instämmer till fullo! Det var nog en vanlig tanke igår kväll, strax efter att besvikelsen lagt sig dyker en hoppfull tanke upp om att detta är det definitiva slutet för epoken Lars-Tommy/Lagerbäck. Tack för överlag trevlig underhållning på kvalmatcherna under åren, men när vi väl kommit till slutspelen så har det endast varit gruppspelsmatcher därefter tack & hej för Sverige oavsett vilka internationella storstjärnor vi har i truppen.

Jag skulle gärna se Svennis, Backe eller varför inte någon utländsk tränare för landslaget. Tyvärr är väl det för dyrt för fotbollförbundet, men varför inte tänka lite nytt såsom att ge en gammal spelare chansen att leda laget. T ex Roland Nilsson eller det mer populistiska valet Glenn Strömberg :P

Trist nog är Roland Andersson den givna kronprinsen i Lars-Åke Lagrells ögon. Ännu en person som suttit för länge på sin post och hindrar förändring.

Edited by Walker, 11 October 2009 - 11:03.

#130 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 October 2009 - 15:34

Lars Lagerbäck avgår. Meddelade beslutet på söndagen

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#131 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 October 2009 - 17:12

Tror nog att om det är någon från de egna leden som är aktuell så är det Benny Lennartsson, och det behöver inte vara något negativt. Tvärtom! Han ledde ju U21-laget till stordåd, en semifinal i U21-EM är fantastiskt bra. Och vi pressade t om England ordentligt om en finalplats! Sen ska vi inte vänta oss stordåd av Sverige bara för att vi har en ny tränare, vi har en stjärna förvisso, men han arbetar inte för laget för fem öre. Efter det kommer då ett helt gäng lovande spelare, och det kan säkert bli något bra på sikt. Men att vara missnöjd med att ta sig till flera turneringar och gå vidare från gruppspelet är fortfarande idiotiskt i mitt tycke. Det kan mycket väl komma några magra år nu där vi inte ens går till turneringar. Oj, vad alla kommer att sakna Lagerbäck då. Precis som Fiskrens skrev så har Lagerbäck faktiskt börjat en föryngring, Rasmus Elm och Behrang Safari har slagit sig in i startelvan, och gjort det bra.

#132 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 October 2009 - 21:58

Tror nog att om det är någon från de egna leden som är aktuell så är det Benny Lennartsson

Jag hoppas du menar Jörgen Lennartsson ;) Benny Lennartsson är mentor åt Alaxander Axén i Gais :)
Han är inte dumt namn alls till förbundskaptensposten, enda nackdelen är väl hans lilla erfarenhet av internationell fotboll på seniornivå då. Men ett intressant namn i alla fall och oddsen är väl inte jättehöga på att det blir just han som blir vår näste förbundskapten :)

Winter is Coming

#133 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 October 2009 - 05:46

Ah! Jörgen Lennartsson ja, lätt att blanda ihop de där. Blir spännande att se vem det blir i alla fall, och hur det kommer att gå, för jag är inte alls övertygad om att det kommer gå bättre bara för att det blir en ny coach som inte halva Sverige avskyr.

#134 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 October 2009 - 23:07

Snygg avslutning av det "gamla" landslaget ikväll hemma mot Albanien. 4-1 skrevs slutresultatet i en bitvis riktigt bra match av Sverige. Det sista vi såg av Lars/Roland, Henke (på bänken tyvärr) Micke Nilsson, Sidleds-Danne och troligen ett par namn till. Olof Mellberg verkar sugen på att fortsätta vilket jag tycker är bara positivt, han verkar ha fått lite nytänding efter flytten till Grekland. Zlatan kan däremot få för sig att lägga ner landslaget beronde på vem som tar över som förbundskapten. Sen vet vi ju ingenting om vilka nästa förbundskapten tar ut till landslaget framöver heller, även om nån av de gamla gardet vill fortsätta så kanske han inte blir uttagen, det vet vi ju inget om?

Winter is Coming

#135 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 15 October 2009 - 10:07

Inget VM. Vilket väl egentligen var väntat efter förlusten hemma mot Danmark, efter den där skakiga matchen mot Malta och sen med tanke hur svårt vi hade att göra mål på Ungern senast. Men marginalerna var verkligen inte stora den här gången, ett mål och ett poäng från play-off. En play-off om iofs ser ut att bli tuff. Men jag vet inte, jag sörjer inte egentligen, dels har landslaget känts lite trögt och dels innebär ju detta slutet för Lagerbäck. 5 raka mästerskap är nog att glädjas över som svensk, och det ska han (och Tommy Söderberg) ära och tack för, men allt måste ha ett slut.

Jag ser gärna Torbjörn Nilsson som förbundskapten, ett namn som det inte pratas om i media, men som jag tror förbundet har på sin lista. Det eller en utländsk tränare vore i min mening rätt väg. Svennis känns fantasilöst och ska han bara vända ryggen åt Notts Co (som Campbell)? Backe, visst, skön snubbe, men inte mitt förstaval. Jörgen Lennartsson har gjort bra ifrån sig i U21, men är det läge för honom nu? Nåväl, vi får väl se, förbundet gör ju som de vill ändå och ett utländskt namn stenvägrar de ju i alla fall.

RH: Menar du att nästa förbundskapten skulle göra en Aragones och vägra ta ut Zlatan? Det hade varit något. :) Tyvärr har har vi inga Villa eller Torres, så vi får nog ta ut de bra anfallare vi har. Men nog finns det ett och annat att lära sig av Aragones som ju faktiskt lett ett relativt ungt lag hela vågen till mästerskapsvinst, genom att konsekvent ta ut de som passade (och följde) hans system, hans sätt att spela och hans lag detta oavsett hur stora stjärnor de är eller var i sina klubblag.

Edited by dukeofnewyork, 15 October 2009 - 10:08.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#136 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 15 October 2009 - 13:03

RH: Menar du att nästa förbundskapten skulle göra en Aragones och vägra ta ut Zlatan? Det hade varit något. :) Tyvärr har har vi inga Villa eller Torres, så vi får nog ta ut de bra anfallare vi har. Men nog finns det ett och annat att lära sig av Aragones som ju faktiskt lett ett relativt ungt lag hela vågen till mästerskapsvinst, genom att konsekvent ta ut de som passade (och följde) hans system, hans sätt att spela och hans lag detta oavsett hur stora stjärnor de är eller var i sina klubblag.

Nä, tror han menade att Zlatan själv sade någonting i stilen av "Vi får se om jag fortsätter, beror på vem som blir förbundskapten"

#137 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 October 2009 - 02:05

Nä, tror han menade att Zlatan själv sade någonting i stilen av "Vi får se om jag fortsätter, beror på vem som blir förbundskapten"

Ja det var så jag menade :)

Winter is Coming

#138 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 October 2009 - 20:30

AIK-Gefle 1-0 gulddoften sprider sig! 3 matcher kvar...

Winter is Coming

#139 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 October 2009 - 12:03

Hoppas att ÅFF lyckas att ta sig upp till Allsvenskan idag. :)

#140 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 October 2009 - 21:15

Åtvidaberg klara idag. Lite kul faktiskt, det är ju ett sånt där klassiskt lag. Sen ironiskt att Åtvidaberg går upp och Djurgården är på väg ner, för några år sedan var väl ÅFF ett farmarlag till DIF?

#141 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 October 2009 - 22:22

Ja det var de. För övrigt så kommer jag inte sakna Djurgården i Allsvenskan ett dugg! Derby-matcherna mellan AIK och Djurgården är ju så jäkla stökig numera att snart vågar ju ingen "vanlig" männsika gå på dem ändå. Ta med Bajen i fallet också!

Winter is Coming

#142 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 October 2009 - 12:12

Kul för ÅFF, fansen och länet.

Själv har jag inget lag som jag följer. Men hjärtat klappar ju alltid lite extra när det går bra för dom lokala lagen i en viss sport.

#143 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 October 2009 - 18:03

Jag lär inte heller sakna Hammarby och Djurgården om de åker ner, men som AIK-fan missar man ju derbyn som alltid drar mycket folk och genererar spänning. Jag hade liksom saknat GAIS och ÖIS om båda åkte ner. Fast det där med risken kring derbyna kan man inte direkt snacka bort, nej.
Sen för att försökta trösta Djurgårdare och Hammarbyare så kanske en liten sejour i superettan inte gör så mycket, Malmö FF och AIK kom tillbaka som mycket starkare lag efter att ha varit där och vänt. En kris kan rensa lite ibland.

#144 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 October 2009 - 11:31

Henke Larsson slutar.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#145 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 20 October 2009 - 14:40

Väntat, han har gjort sitt. Han ska hyllas för sina insatser inom svensk fotboll!

Winter is Coming

#146 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 October 2009 - 16:40

Tack för allt, Henke! En av våra absolut största lägger alltså av, men i landslaget behövs det ändå nytt blod. Frågan är bara vem det ska vara, kan t ex Marcus Berg växa till sig eller Johan Elmander bli av med sin måltorka?

Men viktigast av allt är att Blåvitt hakade på AIK igår, jag trodde faktiskt inte på en seger, och den bärgades minst lika mycket av räddande änglar som Ragnar Sigurdsson och Kim Christensen som målskytten Thomas Olsson. Sak samma, det är en styrka att vinna även de matcher man inte dominerar, och tre poäng är tre poäng är tre poäng. Målskillnaden är ju enormt bra, men fortfarande en ynka pinne bakom AIK alltså. Ska det avgöras i sista omgången trots allt? IFK börjar få tillbaka viktiga pjäser nu igen, och det är starkt att ha hängt kvar i guldstriden trots skador och avstängningar nu på slutet. Annars är det lite irriterande att Elfsborg biter sig fast, och vad har hänt med Örebro? Ett tag yrades det lite om en guldchans här i stan, men nu är ÖSK inne i en riktig svacka.

#147 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 20 October 2009 - 16:49

Malmö var AIK:s hopp att få säkra guldet på hemmaplan men nu kommer det med 99 procents sannolikhet att avgöras i sista omgången. Synd då jag inte kan vara på plats om jag inte vill lägga ut 3000 spänn (som jag inte ens har) på tågbiljett och matchbiljett via nån skum annons :(

Winter is Coming

#148 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 20 October 2009 - 16:55

Väntat, han har gjort sitt. Han ska hyllas för sina insatser inom svensk fotboll!

Absolut. Finns omröstningar om han är Sveriges störste fotbollspelare genom tiderna. Riktigt så långt vill jag inte gå - omöjligt att jämföra alla, men en av de största är han definitivt.

Och nu blir det nyheter:

Svennis stoppas av ägarna

”Ägarna satte stopp för min idé”

Sven-Göran Eriksson tvingas tacka nej till jobbet som svensk förbundskapten.

Det beskedet fick Lars-Åke Lagrell i dag.

– Svennis har nu meddelat att med tanke på det kontrakt han har med Notts County så har han ingen möjlighet att ta över landslaget, säger Lagrell till förbundets hemsida.

#149 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 October 2009 - 17:39

Svennis ja...det hade varit lite coolt att få Svennis som ny förbundskapten, men en liten fråga är ju hur mycket förnyelse som skulle ske? Fast vi måste kanske inte nödvändigtvis börja med nytt spelsystem som många efterlyser, skulle Sverige plötsligt spela 4-3-3 liksom? Näe, tror mer på nya, pigga spelare i så fall.

#150 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 October 2009 - 16:51

Idiottid att spela fotboll på idag 12.30 sparkade Bajen-AIK igång. Spela roll egentligen, AIK vann ju! Derbykungar med stort D! 6 derbyn 6 segrar! Mig veterligen så har detta aldrig inträffat åtminstonde inte i modern tid. Fantastiskt! Tänk om Halmstad kunde ställa till det för Blåvitt, mmm önsketänkande :)

Winter is Coming