Jump to content

Photo

Svininfluensan

• Please log in to reply
152 replies to this topic

#126 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 November 2009 - 20:40

Att man är bärare av virus och kan smitta andra utan att själv uppvisa några symptom är knappast en världsnyhet, Supertreck. Det är välkänt sedan mycket länge.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#127 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 November 2009 - 20:46

Omöjligt. För att immunförvaret såklart har utplånat smittan. [...] Så du går t.ex och smittar folk av lite diverse fast du är frisk?

Som Marie påpekar: du har helt fel, vilket är fakta. Du kan vara fullt frisk men ändå vara en smittobärare och sprida sjukdomen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#128 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 November 2009 - 00:18

Att man är bärare av virus och kan smitta andra utan att själv uppvisa några symptom är knappast en världsnyhet, Supertreck. Det är välkänt sedan mycket länge.

Enligt programmet Debatt på SVT för nån vecka sen så tycks det inte vara ett måste att det är nödvändigt att vaccinera sig.
Varför fanns det ingen som argumenterade att folk som ej visar någon symptom kan smitta andra?
Där verkade allt vägar över att svininfluensan inte alls är så fasansfullt farlig.

Att ej vaccinerade är smittbärare verkar inte skina igenom som så allvarligt
Menar du att SVT hade inkompetenta läkare som deltog?

Kan du hävda att det du påstår är fakta när det negligeras som något oviktigt i tv?

Var styrker du dina belägg ifrån när man får höra helt andra argument från olika håll?

Om svininfluensan var så farlig så skulle väl det varit förbjudet att göra vilseledande scen i media
så folk blir förbryllade för vad de ska lita på

Slutsatsen så som media behandlar ärendet om svininfluensan så verkar den inte i högsta grad så farlig.

#129 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 November 2009 - 13:05

Som vanligt i dagens samhälle kan man välja och vraka mellan vilken information man ska tro på. Att säga att "media" inte verkar tycka att svininfluensan är farlig blir rätt befängt med tanke på vilka rubriker som har setts här och var. Jag tycker bilden är rätt tydlig från de jag "väljer att tro på" (WHO, t ex): nej, svininfluensan är inte så farlig för gemene man/kvinna men den har en rätt extrem spridningsförmåga och kan vara farlig för utsatta grupper.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#130 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 November 2009 - 14:17

Som vanligt i dagens samhälle kan man välja och vraka mellan vilken information man ska tro på. Att säga att "media" inte verkar tycka att svininfluensan är farlig blir rätt befängt med tanke på vilka rubriker som har setts här och var. Jag tycker bilden är rätt tydlig från de jag "väljer att tro på" (WHO, t ex): nej, svininfluensan är inte så farlig för gemene man/kvinna men den har en rätt extrem spridningsförmåga och kan vara farlig för utsatta grupper.

Du syftar väl antagligen på utrikesnyheter? Är det så relevant när vi inte har någon stor dödssiffra i Sverige?
Det är ju en annan sak med andra länder som saknar nödvändiga resurser och har usel mat. Det måste ju finnas är orsak att
så mycket folk drabbats och dör i andra länder.

Jag anser det befängt att du tycks antyda andra länder när vi inte har någon stor dödssiffra.
Så vad är budskapet ditt?

#131 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 November 2009 - 14:43

För egen del hittade jag en liten notis i lokaltidningen och det som verkar gälla i mitt område är att de som är i riskzonen (listades vilka det gäller) får vaccinera sig gratis, övriga får betala 180:-... Och så har jag hört av andra att vaccinet är slut här <_<

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#132 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 November 2009 - 14:52

Här verkar det iaf som att man kunde börja vaccinera sig igår (eller om det kanske var nästa onsdag) och det är gratis. Dock har man från tidigare riskgrupper (som kunde vaccinera sig på vilken vårdcentral som helst i Lkpg) övergått till att man nu bara kan välja mellan två ställen. Så bara tanken på att hela befolkningen i Lkpg ska stå där och trycka tillsammans ger mig enorm avsmak. Sedan har jag fortfarande inte tagit ställning till vad jag tycker om allt det här. Det finns många bra argument till varför man borde ta vaccinet men samtidigt känns allt så uppförstorat och överdrivet. Så jag får tänka lite till. ;)

Edited by Cartman, 26 November 2009 - 16:10.
Typo

#133 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 November 2009 - 15:11

övriga får betala 180:-

:huh:
Är första gången jag hör att man är tvungen att betala. Det ska ju vara gratis till alla är det ju sagt.
Du borde nog kolla in kommunen/landstingets sidor på nätet också.

Edit: Är du säker att det var svininfluensan det gällde och inte den vanliga influensa sprutan man kan ta som kostade pengar?

Edited by Georgia, 26 November 2009 - 15:13.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#134 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 November 2009 - 15:18

Ja, varför även jag är osäker och tvekar beror främst på att sjukvården (eller vem det nu är som är ansvarig) ej gått ut med massutskick till alla hushåll vad de rekommenderar, vad som gäller...
Ärligt talat, med alla som säger si och så, ingen direkt och tydlig information, så börjar jag känna lite mer som att "jaha" och sen går tankarna över till något annat.

Georgia: får väl kolla upp det lite närmre om det var svininfluensan det gällde (såg notisen i morse och jag kanske var lite grusig i ögonen ;) )

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#135 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 November 2009 - 15:20

Vaccinbrist i Stockholms län
Alla som vill kommer att kunna vaccinera sig gratis mot den nya influensan A(H1N1), allmänt kallad svininfluensan. Men just nu är tillgången till vaccin begränsad. Därför får gravida, riskgrupper, barn och ungdomar från 6 månader till 18 år förtur till vaccinet.
/.../
I början av december beräknas vaccineringen av övriga invånare komma i gång.
/.../

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#136 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 November 2009 - 16:59

Du syftar väl antagligen på utrikesnyheter? Är det så relevant när vi inte har någon stor dödssiffra i Sverige?

Jag har för mig att det i media ( ;) ) sades att vi i Sverige har en av de värsta spridningarna och högsta dödsantalet (förhållande till befolkningen) i världen. Sug på den du. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#137 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 November 2009 - 17:28

Kan man påstå att svininfluensan tas på fullt allvar när man inte garderar sig att en laddning vaccin ska räcka i hela landet?
Hur stor är risken att folk redan är smittade innan nytt vaccin kommit till områden som har slut?

Men
I stort sätt borde det vara en majoritet av befolkningen som vaccinera sig när det är så många sjukskrivna
som lider av diverse saker och som proppar i sig massa medicin.

OBS texten ovanför här ska klassas som ett enskilt inlägg. Det är det dumma forumsystemet som satt ihop inläggen som inte hör ihop.

'

Jag har för mig att det i media ( ;) ) sades att vi i Sverige har en av de värsta spridningarna och högsta dödsantalet (förhållande till befolkningen) i världen. Sug på den du. ;)

Jaså. Är det inte Norge som drabbats hårdare?

Edited by Supertreck, 26 November 2009 - 17:55.

#138 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 November 2009 - 19:33

Inlägg som postas efter varandra slås automatiskt ihop. Genial funktion imho, då det ser skit ut med många inlägg i rad av samma person (inte för att du brukar göra det).

Om du läser Cappys inlägg en gång till så har han skrivit "en av de värsta spridningarna" [sic] och inte att vi är värst drabbade av alla. Sverige, Norge och Italien är f.n. hårdast drabbade i Europa.

#139 Prue

Prue

Commander

• Members
  • 174 posts
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 29 November 2009 - 01:42

Få se här nu,här där jag bor är det gratis med vaccinet
Har för mej att jag fick information via Kommun anställda. Först via jobbet som hänvisade till behörig sköterska.
Mer information fanns på Vårdcentralens hemsida (detta fall Kumla) & man fick telefonnummer att ringa till ang frågor, funderningar, ect
Då jag skulle vaccinera mej så var man var säker på att man ville vaccinera sig. Om man var minsta osäker så skulle man vända om.
Detta var några veckor innan allmänheten skulle få vaccineras.
Fick också en ett papper (a4 sida) med information om biverkingar,ect.

Förutom det så håller Nerikes Allehanda/Närkes tidningen en sort uppdate.
Dock främst skriver de när vaccinet är slut & då det förväntas komma in mer vaccin.

Till en viss del så kan bra kosthålling,motion vara plus i dessa influensan tider.
Men att tro att man håller sig säkert frisk eller extra skyddad av att ta extra vitaminer är lite naivt.
Det man absolut ska vara noga med är hygien.
Tvätta händer ofta , gärna med sprit så ta ta bort bakterier ,ect.

När man är ute bland folk, så kan man försöka nysa i armveket istället för rakt ut. Mer eller mindre.
Tänker mer på andra influensan tider, så har folk inte bryt sig eller bara nyst,hostat rakt ut, utan att tänka på andra.
Eller som att snyta sig, finga i näsan och sedan ta i handtag eller sitsar på tåg.
Det finns säkert de som tänker på detta & försöker undvika detta. Men ibland så tycker jag att man träffar på folk som inte "orkar" bry sig. Vilket är otrevligt.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."

#140 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 29 November 2009 - 03:57

Stackars de som vill leva naturligt. Hur går det för alla antroposofer? Ska de bli utpressade att ta vaccin för annars är de en fara för andra?

#141 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 November 2009 - 09:58

När man är ute bland folk, så kan man försöka nysa i armveket istället för rakt ut.

Det är väl inget specifikt för influensatider eller just svininfluensan? Det är väl sunt förnuft att försöka begränsa spridning av luftburna virus genom att hosta och nysa i armvecket? Dessutom tillhör det god ton att inte göra "rakt ut" på sina medmänniskor. Samma med att gäspa, med det smittar ju på annat sätt. ^_^

#142 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 November 2009 - 11:41

Stackars de som vill leva naturligt. Hur går det för alla antroposofer? Ska de bli utpressade att ta vaccin för annars är de en fara för andra?

Antroposofer har verkligen problem i dagens samhälle. De smittor som de inte vill vaccinera sig mot men som man annars behöver, t ex vissa barnsjukdomar, har blivit så ovanliga att de blir svåra att skaffa sig "naturligt". Ett par bekanta som försökte hålla sig till det och därför inte ville ge sitt barn mässlingsvaccin fick gå med i en mejlinglista som meddelade när det fanns en mässlingssmitta någonstans i Sverige. Meningen var att man då skulle åka dit med sitt barn för att få det smittat :o. När det nått en sån nivå blir det bara dumt anser jag.

När det gäller något så "lindrigt" som svininfluensan ska ingen tvingas till något. Myndigheterna gör rätt som så gott de kan försöker hindra spridning.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#143 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 November 2009 - 16:42

Jag behövde ju ingen mailinglista, men jag har med vilje smittat ned ett barn med vattenkoppor bara för att ha det ur världen när han var såpass liten (5 år) att det var hög sannolikhet för ett lindrigt utbrott. :P

#144 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 December 2009 - 13:44

Då har jag varit iväg och tagit sprutan. Gick ju smidigt. Inte så mycket folk där faktiskt, fick väl vänta 20 minuter kanske, sen skulle man sitta och vila i 15 minuter helst innan man gick.
Än så länge känns min arm lite pirrig, så jag får väl hoppas att det är det enda jag kommer känna av.

#145 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 December 2009 - 16:30

Så kände jag också först, efter någon dag jag kände mig lite öm och stel vid stickstället men det gick över på några dagar.

Edited by GaterGirl, 05 December 2009 - 16:30.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#146 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 06 December 2009 - 11:33

Jag behövde ju ingen mailinglista, men jag har med vilje smittat ned ett barn med vattenkoppor bara för att ha det ur världen när han var såpass liten (5 år) att det var hög sannolikhet för ett lindrigt utbrott. :P

Så gjorde vi när jag var barn också, man gick hem och lekte med en kompis som hade t ex mässlingen. Så länge det var på den nivån var det helt naturligt, men det blir lätt absurt idag när man kan behöva jaga genom halva Sverige för en smitta. Och vattenkoppor kan man fortfarande inte vaccinera sig mot.

#147 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 December 2009 - 15:08

Det är förresten en lite underlig grej... varför ingår inte vattenkoppor i den allmänna vaccineringen vi får i skolan?

Tycker nog att vi skulle kunna lägga till en hel del sjukdomar i sprutorna där, jag menar... vi har ju nu möjligheten ( den ekonomiska)och tekniken för att framställa ett stort spektrum av vacciner, varför inte göra det??

Folk far ju illa och dör av en massa sjukdomar...

Salmonella, hepatit A & B, och den faktiskt VÄLDIGT samhällsfarliga Tuberkulosen är nånting som vi borde vaccinera oss mot.

Just Salmonella och Hepatit är väl dom två sjukdomar som många svenskar löper stor risk att drabbas av, pga vårt myckna resande. ( sen sprider sig ju dessa förbenade fästingar allt mer i landet)

#148 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 December 2009 - 16:01

Det här med att bli smittad med vattenkoppor försöktes det med på mig när jag var liten. Gick ju inte speciellt bra :lol: eftersom jag aldrig blev sjuk i det.
Enda barnsjukdom jag haft är mässlingen. Röda Hund fick vi spruta mot i mellanstadiet.
TBC spruta får ju alla när de är små tillsammans med Difteri och Kikhosta har jag för mig, även Stelkrampsprutan, sen får man ju TBC sprutan igen i högstadiet (om de inte har plockat bort det). Sen är det ju så att när det gäller TBC, Difteri och Stelkramp så måste man som vuxen själv gå och ta dom sprutorna igen.
TBC var ju i stort sett utrotad här i Sverige (och i västvärlden) men tyvärr så har den kommit tillbaka.
För mig är det i alla fall dags att uppdatera mig när det gäller dessa vaccinationer, var ju ett tag sen man tog dessa trippelsprutor.

Idag så har jag lite ont i armen, och där jag fick sprutan är jag öm, känns som om jag har ett stort blåmärke där.

#149 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 06 December 2009 - 16:13

Salmonella är en bakterie och går inte att vaccinera sig mot. Hepatit A-C är väl så ovanliga här att man inte tycker det är nödvändigt att vaccinera alla. Om man reser till områden där det är vanligt rekommenderas man dock. Vattkoppor tror jag helt enkelt inte man har lyckats ta fram något vaccin mot.

#150 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 December 2009 - 19:27

Jag antar att du menar att just Salmonella finns inget vaccin mot i nuläget? För vaccin mot bakterier finns det en hel del av. Faktiskt så är det en idé man har just nu för att kunna slå tillbaka mot dom resistenta bakterierna, att vaccinera bort dom.

(Det här handlar om blod och hjärnförgiftning men iallafall...)
http://www.mynewsdes...bakterie-299428

Tråkigt att inget vaccin mot en så vanligt förekommande bakterie som Salmonella inte finns, men det verkar ju som om att åtminstone nån sorts utveckling av vaccin mot skadliga bakterier åtminstone görs.

EDIT: Jaha... Verkar som det finns vaccin mot tyfoidfeber, som är en allvarlig form av Salmonellainfektion i nån körtel? Nu blev jag lite förvirrad... hur har man kunnat utveckla ett vaccin mot en viss del av sjukdomsförloppet??

Edited by PredaBot, 06 December 2009 - 19:42.