Jump to content

Photo

• Please log in to reply
291 replies to this topic

#126 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 January 2010 - 12:14

Jag har själv funderat lite över det här med jämförelse av intäkter: t ex Avatar får ju in extra mycket cash från både 3D-visningarna och från IMAX kontra Titanic som bara visade 2D. Är det med i beräkningen?

Fiskrens: du är säkert en hejare på siffror (till skillnad från undertecknad) och kan hitta svar på det här :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#127 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 19 January 2010 - 13:10

Ja IMAX visningarna räknas med i totala summan av intäkter som postas på t ex The-Numbers eller Boxofficemojo. Så givetvis får filmer som visas på sånna dukar en push, är ju t ex dyrare biljetter till sådant.

Sen är det alltid lite svårt att jämföra framgångar från olika tidsperioder på grund av att pengavärdet ändras.Är imponerande också att se på de siffror filmer från 70-80 talen drog in, typ Star Wars, Superman The Movie, Indiana Jones etc när man på den tiden hade betydligt färre biografer.

Edited by super85, 19 January 2010 - 13:16.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#128 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 January 2010 - 13:36

Men ingen som snubblat över en jämförelse som har korrigerat för pengavärdet? Kan ju vara kul att se en sådan lista, t ex hur står sig Star Wars mot dagens filmer?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#129 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 19 January 2010 - 14:01

Jag har för mig att t ex just boxofficemojo.com har den möjligheten men man måste vara en Premium-member för att kolla sånt. Är inte säker om det finns att få tag på nån annanstans gratis.
Batman Begins

The Dark Knight

#130 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 January 2010 - 14:09

Äsch då, vad synd. Du är inte duktig på matte? ;) Och har en massa tid över? :D

#131 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 20 January 2010 - 11:20

Matte är jag rätt kass på tyvärr ;), sen har jag inga hacker-skills så att jag skulle kunna logga in som medlem på Boxofficemojo och kolla :).
Batman Begins

The Dark Knight

#132 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 January 2010 - 11:28

Inte? Vad synd. Nåja, var värt ett försök :lol:

#133 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 January 2010 - 23:57

Nu har jag sett filmen och jag fulkomligt älskade den. Faktum är att det var den bästa film jag någonsin sett och rent ut av perfekt (eller iallafall så perfekt en film kan vara just nu).
Jag tror det är första gången jag gillar en film så mycket att jag nästan inte ser fram mot en uppföljare pga att jag har svårt att förstå hur de kommer kunna leva upp till den här första.

Här är en kopia av vad jag skrev i "Senast Sedda Film":

James Cameron's nya episka mästervärk. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag visste att den skulle vara bra då James Cameron typ alltid gör bra filmer och filmen har hyllats stort och är nr 40 på IMDb lista över tidernas bästa filmer. Men aldrig hade jag kunnat tro att den skulle vara så bra som den faktiskt är. Det är extremt sällan jag kommer ut ur en biosalong totalt nöjd och säger att det var den bästa film jag någonsin sett (en av de bästa brukar jag säga, men aldrig DEN bästa) men det här var ett sådant tillfälle. När jag lämnade salongen så sa jag till mig själv "Nu vet jag vad jag ska svara när någon frågar vilken som är den bästa filmen som någonsin gjorts".
Jag kan inte säga annat än att Avatar var perfekt IMO. Lagom blandning mellan action, äventyr, drama och romantik. Det är som om James Cameron har tittat in i mig och gjort filmen bara för mig. Faktum är att storyn i filmen är liknande något jag drömt om länge: En film där de moderna människorna invaderar "primitiva" infödingar och blir besegrade av dem.
Ofta när jag ser en bra film så klagar jag på att den varit förkort men det här är en av de få gånger jag känner att den var precis lagom.
Nu är problemet att jag har ingen plats i mitt betygsystem för perfekt eftersom jag har alltid tyckt att det finns inget perfekt, och i sanningen så är väl kanske den här inte 100% perfekt i all framtid utan bara just nu, men jag skippar betyg den här gången för jag kan inte sätta ett passande betyg och 10/10 räcker helt enkelt bara inte!

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#134 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 January 2010 - 00:01

Wow, det var inte illa! Vilken underbar känsla att komma ut från biografen och känna så. Händer ju, tyvärr, alltför sällan! Grattis :)

Btw: 3D-versionen?

#135 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 21 January 2010 - 00:03

Nu har jag sett filmen och jag fulkomligt älskade den.

Join the club :thumbsup:

Winter is Coming

#136 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 January 2010 - 00:10

Wow, det var inte illa! Vilken underbar känsla att komma ut från biografen och känna så. Händer ju, tyvärr, alltför sällan! Grattis :)

Btw: 3D-versionen?

Tyvärr inte. Vilket ju visseligen höjer att jag fick ut så mycket av den ändå.

Tack. :) Ja, jag minns inte senast det hände. Jag vet inte ens om det har känts så någon gång innan. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#137 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 January 2010 - 00:28

Såg ju själv den vanliga versionen, men jag tycker också att man fick ut väldigt mycket av den. Var helt fascinerad av effekterna och all kreativitet som flödade i filmen när jag kom ut från biografen. Dock inte lika stor wow-känsla som Rick och du fick av den :P

#138 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 January 2010 - 00:49

Effekterna gjorde mig storögd i början men sedan glömde jag bort att det ens var datoranimerat. Det blev så naturligt på ett sätt. Sättet hur de fick människorna att smälta in var genialiskt.
Men det är i första hand filmen i sig som jag föll för. Handlingen, djupet, karaktärerna och det faktum att de skapat en helt ny värld så pass nogrant att fakta-boken om Pandora och hur världen fungerar som är med i filmen finns på riktigt.
-Sora, Kingdom Hearts

#139 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 January 2010 - 00:58

Ja, det var mäkta imponerande den nya världen som skapats här. Helt otroligt med all detaljrikedom, färger, djurliv etc.

#140 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 January 2010 - 09:33

Jag stötte på en intressant notis om det vi diskuterade här om att ta med i beräkningen den finansiella historiken när man listar filmer som är mest inkomstbringande.
Utifrån de premisserna så hamnar Avatar inte ens på topp 30 listan :o Mycket intressant. Tolkar jag det rätt är det Borta med vinden som leder den listan :)

Sci-fi spectacular Avatar is on its way to becoming the biggest-grossing movie ever at the U.S. box office - but it comes in a lowly 34th if you take ticket prices and inflation into consideration.

Last week (ends15Jan10), the film replaced Star Wars as the third biggest blockbuster, but Entertainment Weekly boffins have crunched the numbers and James Cameron's Golden Globe-winning epic doesn't even make the top 30 if you take financial history into consideration.

Avatar has made over $510 million (£319 million) at the U.S. box office - only a third of what Gone With The Wind would have pulled in if that film had been released in 2009.

The classic movie beats Star Wars, The Sound of Music and E.T. - the only films that broke $1 billion in America, if inflation and ticket prices are considered.

#141 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 January 2010 - 14:12

"Njet! Avatar är rysk! knyckt från rysk roman | Kultur | Aftonbladet

Världen är full av upphovsmän som hysteriskt bevakar varje mikroskopisk användarrättighet. De borde ta intryck av den ryske SF-nestorn Boris Strugatskij. Tillsammans med brodern Arkadij skrev han bland annat förlagan till Tarkovskijs Stalker.

När James Camerons Avatar gick upp på biograferna i Ryssland var det många biobesökare som hajade till. Pandora lät bekant. Visst hade bröderna Strugatskij skrivit om en planet med storögda hundlika invånare som levde i samklang med naturen? Och visst hette den kvinnliga huvudpersonen Nava? Jodå, romanen hette Bespokojstvo (oro). Bröderna var inte nöjda och skrev om den. Den nya versionen översattes till flera språk, bland annat engelska. På svenska heter den Snigeln på sluttningen, i översättning av Kjell Rehnström. När ett av de upprörda fansen upplyste Boris Strugatskij om det förmenta plagiatet i en chatt svarade denne med olympiskt lugn: "Det kan hända. Jag kan ju inte gärna stämma dem".

Någon som läst den ryska boken?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#142 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 January 2010 - 15:10

Den kvinnliga huvudrollen heter Neytiri, inte Nava.
Och hundliknande vet jag inte om jag skulle kalla Na'vi folket. Mer åt katt-hållet då fast jag ser dem mer som Alver. :P
Typiskt Aftonbladet att inte ens kolla upp om det de skriver stämmer. Det är helt enkelt sensations journalistik baserat på ett par Ryska fans som ser kopplingar som troligen inte finns.
-Sora, Kingdom Hearts

#143 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 January 2010 - 15:13

Jag trodde det var snott från Disney. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#144 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 January 2010 - 15:25

Här är en liten sammanfattning av handlingen i Sniglen på Sluttningen:

I Snigeln på sluttningen heter huvudpersonen Perez. Det låter spanskt men betyder peppar på ryska. Perez har som utomstående hamnat i Skogsvårdsstyrelsen, en fantastisk, byråkratisk inrättning, en hel stad högt uppe på berget långt utom synhåll från det objekt man är satt att styra och vårda, d. v. s. skogen. Styrelsen är ett självändamål och lever ett eget liv, ett liv som varar så länge som styrelsen kan producera order och direktiv. Efter en fantastisk räcka händelser, där bl. a. talande maskiner diskuterar hur de skall kunna ta över makten från människorna, som helt har fört samhället på villovägar, blir Perez mot sin vilja direktör i styrelsen.

Sekreteraren kommer till honom med en stor packe direktiv att underteckna. Perez vägrar. Han inser, att alla dessa direktiv bara är nonsens. Sekreteraren förklarar:

"Det existerar ett administrativt arbete, som är grunden till allting. Det uppkom varken i går eller i dag. Sträckningen går tillbaka djupt in i tiden. Fram till dags datum är den materialiserad i form av order och direktiv. Men den sträcker sig också djupt in i framtiden och där väntar den bara på att. bli materialiserad. Det är som när man drar en väg utefter en utstakad sträcka. Där asfalten tar slut, står lantmätaren med ryggen mot det föregående och tittar i sin teodolit. Det är du som är lantmätaren. En tänkt linje utefter teodolitens optiska axel visar den omaterialiserade administrativa sträckningen, som det är bara du av alla människor som kan se och som du måste materialisera ... Försök inte att förstå det, för det föder bara tvivel och tvivel föder på stället marsch och detta i sin tur innebär undergång för all administrativ verksamhet och följaktligen din och min och allas undergång over huvud taget."

Perez vägrar att underteckna och menar, att det borde finnas meningsfulla direktiv i stället för detta nonsens. Han tillåter sig ett sarkastiskt skämt, som han tror att sekreteraren inte skall missförstå. Varför inte låta hela Likvidationsgruppen begå kollektiv självlikvidering? "Genialt!" utropar sekreteraren och skyndar sig att skriva ut det nya direktivet: "Medlemmar av Likvidationsgruppen ålägges begå självlikvidering medelst eldvapen före klockan 24.00."

Jag tror de har blandat ihop det med en annan av deras böcker, Den bebodda ön Neva.

Källa
-Sora, Kingdom Hearts

#145 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 24 January 2010 - 00:55

Oj vilken film, kommer nyligen fån biografen och har sätt den i 3D. Allt ser så äkta ut dataanimationens konst har verkligen fulländats.

Som tidigare skribenter påpekat känns karaktärerna väldigt platta, men de spelar sina begränsade roller väl. Dock tyckte jag det blev hjärnsläpp på ett ställe, när en viss person försöka mörda en harmlös men klantig individ som aldrig gjort henne något ont, för att sedan prata sig varm om livs-energi och om hur allt liv hänger i hop......

#146 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 21:22

Oj, internationellt sett tros den ha passerat Titanic, inrikes beräknas den göra det någon gång nästa månad. Ganska fantastiskt när man tänker efter.

Avatar Passes Dark Knight Domestically!
January 24, 2010

For the sixth week straight, the box office is all about James Cameron's Avatar, as it added another $36 million this weekend to set a new record for a movie's sixth weekend gross. More importantly, it has now grossed $553 million domestically, making it the second-highest grossing movie domestically, passing The Dark Knight's $533 million over the weekend and putting it in sight to cross Titanic's long-standing record of $600.8 million sometime next month. (We'll have international box office #s as soon as we get them, but we can probably expect that it may have already surpassed Titanic globally.)

/../

#147 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 January 2010 - 23:41

Nära nu
Titanic $1,842.9

Winter is Coming

#148 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 23:50

Ja, då är den så gott som ikapp Titanic nu. Helt otroligt.

#149 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 January 2010 - 00:01

Och var kommer det att sluta? Den lär ju gå på bio ett par månader till.

Winter is Coming

#150 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 January 2010 - 00:05

Ja, det är bara att gratulera herr Cameron och ge honom en applåd. Kommer nog bli svårslaget för framtida filmer. Inte illa heller att ligga bakom de två mest inkomstbringande filmerna. Undrar om han är nöjd? ;) Rättelse: tror det är filmbolaget som är mest nöjd :lol:

Edited by Synon, 25 January 2010 - 00:05.