Jump to content

Photo

Mer NS....

323 replies to this topic

#126 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 16 March 2010 - 08:14

Jag jobbar just nu på sid 7. Och det går bra. Ett problem som uppstår ibland är att figurerna inte står i den ordning de talar. Då blir det rörigt bland pratbubblorna, men det går ofta att lösa. Säger till annars. Men att Ghast skulle ha en egen sorts bubbla hade jag missat. Hur ska den se ut? Kan jag hitta på nåt själv? Eller räcker det att byta typsnitt?

Mmm... har nog slarvat lite m just den biten misstänker jag. Logiskt så ska dom ju stå i ordningen som dialogen flyter. Håller med dig. Trodde du uppfattat att Ghasts bubbla skulle vara annorlunda, stod inte i manus utan vi skrev det här på denna tråd... nånstans (sorry). Slarvigt av mig att inte vara övertyglig där. Stet vet nog hur han vill ha pratbubblan.
Herr Tfels har fullt upp med ett antal projekt samtidigt... Starkt.

#127 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 March 2010 - 16:08

Jag jobbar just nu på sid 7. Och det går bra. Ett problem som uppstår ibland är att figurerna inte står i den ordning de talar. Då blir det rörigt bland pratbubblorna, men det går ofta att lösa. Säger till annars. Men att Ghast skulle ha en egen sorts bubbla hade jag missat. Hur ska den se ut? Kan jag hitta på nåt själv? Eller räcker det att byta typsnitt?

Visst du kan hitta på något själv, fast en annan typsnitt kan kanske fungera, vill att de ska ge en tanke på att han är död och att hans stämband inte är som hos levande. Är det förresten mer krångel med sidan pepe? Vill du att jag ska tag och skriva om den?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#128 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 March 2010 - 19:40

Jag ordnar till Ghasts pratbubblor på nåt sätt. Det ska nog bli bra.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#129 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 March 2010 - 20:29

Bara det inte är till för mycket besvär.

#130 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 March 2010 - 20:43

Närå! Dä bar å åk! :blink: :rambo:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#131 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 March 2010 - 21:23

Underbart.

#132 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 16 March 2010 - 21:29

Hej, skönt att det fixade sig med Ghasts pratbubbla. Här är den nya sid 2. Kolla och se om den funkar bättre. Tog bort TV rutorna och Pantern när hon trycker på fjärrkontrollen. Känns det bättre??? Tror att det går lättare att texta så....

#133 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 March 2010 - 21:35

Det här ser klart mer lättextat ut! Är det ok om jag klipper lite i texten för att sy ihop allt? Mario, du kan maila bilden till tfels@bredband.net . Gärna i Jpeg-format så att den inte blir så stor. Det formatet förstör inte så mycket i högupplösta bilder så det ska gå.

Har för övrigt hittat en bra font som heter Mephisto. Det finns fler som heter så men den här är klart bra! Vränger dessutom pratbubblorna lite.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#134 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 March 2010 - 21:36

*Snyft* älskar den... Skulle man kunna få se hur den såg ut innan du ändrade den? Om det är möjligt.

Jadå, jag litar på dig TFels, så det är helt okej att du gör så.

Upplevde mitt mest episka ögonblick i mitt liv, såg på sida 2 och lyssnade på Globus-Europa. Epic I tell you... Epic.

Edited by Sret, 16 March 2010 - 21:41.

#135 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 16 March 2010 - 21:59

Som du ser var det rörigt.... Löste det så att TV-rutan skulle hamna i en egen ruta... Whattamisstake-a-to-make-a!!!

Edited by Pepe, 16 March 2010 - 22:00.

#136 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 March 2010 - 22:01

Som du ser var det rörigt.... Löste det så att TV-rutan skulle hamna i en egen ruta... Whattamisstake-a-to-make-a!!!

Jag ser ingen bild, lade du ut den gamla sida 2? För jag ser den inte i så fall, kanske är mitt internet som behöver tid, fast jag vet inte. Nej vänta, nu ser jag den, tackar. Jo, lite rörigt verkar det ha varit.

Edited by Sret, 16 March 2010 - 22:02.

#137 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2010 - 18:12

Det gick bra att texta den nya sid 2. Ändrade texten något men inte särskilt mycket. Ghasts pratbubblor blev bra också. Såeee... Ska jag lägga upp några färdigtextade sidor? Typ fyra stycken?
Ja oder nein?
:)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#138 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 March 2010 - 18:17

Det gick bra att texta den nya sid 2. Ändrade texten något men inte särskilt mycket. Ghasts pratbubblor blev bra också. Såeee... Ska jag lägga upp några färdigtextade sidor? Typ fyra stycken?
Ja oder nein?
:)

För att använda DarkPaladin300s ord "JA TACK =D", jag är så himla nyfiken!

#139 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2010 - 18:27

Håll i hatten! Nu blir det bio! :popcorn:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Edited by TFels, 17 March 2010 - 18:34.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#140 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 March 2010 - 18:58

Underbart! Me like! Me really Like! No... I LOVE IT! Bra små ändring i texten. Kom på mig själv att tänka "Vad händer sen? Måste veta... Vänta, jag skrev ju det här manuset!" Måste vara pepes förtjänst alltså.

Edited by Sret, 17 March 2010 - 19:22.

#141 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 17 March 2010 - 19:25

HÄRLIGT!!

#142 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2010 - 19:27

Antar att Ghasts pratbubblor är till belåtelse då. :batman:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#143 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 March 2010 - 20:10

Antar att Ghasts pratbubblor är till belåtelse då. :batman:

*vänder mig dramatiskt* Of course! Asbra resultat!

#144 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 17 March 2010 - 20:17

Ser mycket bra ut tycker jag. Det enda jag kan ha att kommentera är att för ovana läsare av superserier och som inte har toppkoll på Nordens Stjärnor är att det är lite oklart att det är Plågaren som drar av sig sin mask på sid 2, ruta 2. För det är det va?

#145 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 March 2010 - 20:19

Ser mycket bra ut tycker jag. Det enda jag kan ha att kommentera är att för ovana läsare av superserier och som inte har toppkoll på Nordens Stjärnor är att det är lite oklart att det är Plågaren som drar av sig sin mask på sid 2, ruta 2. För det är det va?

Ja nog är det Plågaren alltid.

#146 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2010 - 21:30

Egentligen ser man ju inte att han drar av sig masken, för det kan vara vad som helst som han håller i handen. Men om man i första rutan ritar dit att hans hand börjar dra i masken så förstår man det nog.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#147 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 March 2010 - 21:48

Egentligen ser man ju inte att han drar av sig masken, för det kan vara vad som helst som han håller i handen. Men om man i första rutan ritar dit att hans hand börjar dra i masken så förstår man det nog.

Jo, lite svårt är det, men tittar man på det han har i handen så kan man se att det är masken, för jag tycker mig se maskens ögon. Men som sagt för dem som inte känner till NS så bra, så kanske det är svårt.

Edited by Sret, 18 March 2010 - 10:44.

#148 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 March 2010 - 09:44

Ett problem har uppstått. Jag tror nämligen att Mario har misstolkat en grej i manuset.

Det gäller seriesida 9 (eller sida 10 enligt manuset (två sidor är ju ihopslagna)). Ruta 1 är det som är konstig.

I manuset står det:
"Ruta 1: Bild på bildskärmen där en nyhetsuppläsare visar en bild på Superstjärnan bland de döda i hamnen. Alla står vända mot den."

Mario har ritat:
En bildskärm med en ansiktsbild på Superstjärnan och texten "avliden".

Menar inte Elof att bildskärmen ska visa en bild på Superstjärnan där hon står mitt bland de döda personerna som ligger på marken?

Sedan har vi ett problem till. Jag fattar inte vad som menas med dialogen.

Det står:
"Plågaren: Då vet vi vad kameran var till för, tänkte det var konstigt att det inte var någon film i den, det var ju ingen digitalkamera, det såg ganska ny ut."

Varför skulle det vara konstigt om det inte var nån film? Alla använder ju digitalkamera nu för tiden och de har ingen film.

Eller såg Plågaren på modellen att det var en icke-digital kamera? I så fall, varför var det ingen film i den? Och hur kunde man ta kort utan film om det inte var en digitalkamera?

Eller ska det stå:
"Plågaren: Då vet vi vad kameran var till för, tänkte det var konstigt att det var film i den, det var ju ingen digitalkamera, det såg ganska ny ut."

Tycker att den dialogen är svårbegriplig. Förstår inte vad som menas. Vad är det som ska komma fram till läsaren?

Edited by TFels, 20 March 2010 - 11:16.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#149 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 20 March 2010 - 14:28

Ett problem har uppstått. Jag tror nämligen att Mario har misstolkat en grej i manuset.

Det gäller seriesida 9 (eller sida 10 enligt manuset (två sidor är ju ihopslagna)). Ruta 1 är det som är konstig.

I manuset står det:
"Ruta 1: Bild på bildskärmen där en nyhetsuppläsare visar en bild på Superstjärnan bland de döda i hamnen. Alla står vända mot den."

Mario har ritat:
En bildskärm med en ansiktsbild på Superstjärnan och texten "avliden".

Menar inte Elof att bildskärmen ska visa en bild på Superstjärnan där hon står mitt bland de döda personerna som ligger på marken?

Sedan har vi ett problem till. Jag fattar inte vad som menas med dialogen.

Det står:
"Plågaren: Då vet vi vad kameran var till för, tänkte det var konstigt att det inte var någon film i den, det var ju ingen digitalkamera, det såg ganska ny ut."

Varför skulle det vara konstigt om det inte var nån film? Alla använder ju digitalkamera nu för tiden och de har ingen film.

Eller såg Plågaren på modellen att det var en icke-digital kamera? I så fall, varför var det ingen film i den? Och hur kunde man ta kort utan film om det inte var en digitalkamera?

Eller ska det stå:
"Plågaren: Då vet vi vad kameran var till för, tänkte det var konstigt att det var film i den, det var ju ingen digitalkamera, det såg ganska ny ut."

Tycker att den dialogen är svårbegriplig. Förstår inte vad som menas. Vad är det som ska komma fram till läsaren?

Läste manuset rätt men det var en av de ändringar jag gjorde... (som jag förvarnat för tidigare). Det blev otydligt att det var Superstjärnan som låg bland de döda i TV-skärmen. Skulle ha blivit lika kladdigt som sid 2. Tänkte att jag skulle vara övertydlig med att det var hon som var död... Men känns det att det behövs göras om så gör jag det självklart!!
Eller menades det att hon stod bland de döda???? Ska läsa om den sidan och återkomma i så fall!

Edited by Pepe, 20 March 2010 - 14:30.

#150 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 March 2010 - 15:00

Jag tror att hon bara står bland de döda. Inte att hon är död själv. Men man kan tolka texten på det sättet också, så frågan är vad Elof har tänkt där.

Angående detta med kameran så förstår jag fortfarande inte.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

Reply to this topic