Den här serien vill verkligen vara BSG. Även om det är bra att karaktärerna inte är likadana goody-two-shoes och "feg tönt"-stereotyper som i de andra SG-serierna så balanserar man på gränsen till där antagonismen mellan dem blir mer påfrestande än realistisk.
Stargate Universe s.1
Posted 20 March 2010 - 00:10
Den här serien vill verkligen vara BSG. Även om det är bra att karaktärerna inte är likadana goody-two-shoes och "feg tönt"-stereotyper som i de andra SG-serierna så balanserar man på gränsen till där antagonismen mellan dem blir mer påfrestande än realistisk.
Posted 20 March 2010 - 01:11
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 26 March 2010 - 17:03
Posted 28 March 2010 - 00:40
Ingen ovanlig story, men ändock alltid lika underhållande att se. Särskilt mot slutet när de inser att de inte kan matcha Destinys hastighet...
Gillar verkligen Young som är perfekt som ledare och samtidigt så skönt avslappnad när han sitter med manskapet och fikar. Trist egentligen att manuset varit så svagt i de senaste avsnitten då de har så starka karaktärer att jobba med som nu bara slösats bort.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 28 March 2010 - 01:30
Musiken i avsnittet är väldigt bra också
Edited by RockyB, 28 March 2010 - 01:32.
Posted 28 March 2010 - 10:20
Posted 03 April 2010 - 23:18
Posted 04 April 2010 - 11:19
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 04 April 2010 - 12:29
Däremot skulle jag inte rekommendera att hoppa in där Tv6 är just nu eftersom SGU är betydligt mer storydriven än dom tidigare SG serierna.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 04 April 2010 - 13:31
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 05 April 2010 - 15:17
ByTheWay er første halvpart av Season1 ute på Blu-ray. Men jeg anbefaler ingen å kjøpe den, halve seasons er ikke annet en "rip-offs" for å haie til seg mer penger. Dog blir det innkjøp så snart hele Season 1 er ute på BD for Euro sonen.
Edited by Vorlon, 05 April 2010 - 15:22.
Posted 06 April 2010 - 08:08
Håller med. Iaf han första killen som stöter på dem utanför vattenförrådet drar blankt lite väl fort tycker jag. Tycker som du Johansen skötte sig riktigt bra in command. Precis som för Synon så är det en karaktär som jag gillar mer och mer. Skall bli intressant och få reda på varför hon skulle lämna armén och börja plugga. (Jag har en vag aning, eller gissning snarare. Skall bli intressant och se om jag har rätt).[Sjutglada Matchomän]. Suck. Johansen, som lämnades in command, skötte sig riktigt bra tycker jag. Gillar den karaktären mer och mer faktiskt. Sedan hade jag väldigt roligt åt Rush små gliringar till Eli gällande hans ungdomliga iver
Rush är ingen karaktär som jag gillar, men några av hans repliker mot Eli är riktigt bra idag.
Edited by XC, 06 April 2010 - 08:09.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 06 April 2010 - 09:40
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down
Posted 06 April 2010 - 21:31
Istället för att sätta upp scenarion som Jorden vs Guold eller Jorden vs Ori så verkar dom i SU mer sätta upp ett Militären vs Civila scenario.
Jag hoppas bara dom gör nåt utav det och inte drar ut på det och sen bara låta det dö ut med tiden.
Posted 06 April 2010 - 22:57
Jag tyckte det var ett riktigt bra avsnitt. Det lovade mycket inför framtiden som jag har hoppats på. Motsättningarna mellan militären och civila framträder tydligare. Scenen mellan Rush och Young var riktigt bra. Vi får dessutom äntligen ett utomjordiskt hot som också löser cliffen från förra avsnittet på ett iaf ok sätt.
Edit: Och så kommer jag på att man får reda på vad det var för litet skepp man såg flyga från Destiny i piloten. Eller antagligen var det ett Alien skepp.
Man undrar ju hur mycket info Rush håller undan av vad han fick reda på ombord på alien skeppet. Troligen en hel del.
Och jag hoppas också att det sätter punkt för stenarna. Troligen är det bara temporärt men om det är nåt som dragit ner serien så är det kontakten med jorden. Speciellt triangeldramat med Young och hans fru.
Edited by Wylie Times, 06 April 2010 - 22:59.
-Gangstagrass
Posted 07 April 2010 - 21:02
Intressant fortsättning på SGU. Äntligen händer det nått annat än bara personligt tjafs och bråk. Och kommunikationsstenarna får gärna vara borta ur handlingen resten av säsongen så Destinys besättning får stå på egna ben. Riktigt bra gjorda aliens också vilket jag uppskattade men det kanske inte är så troligt att de blir seriens huvudfiender då de troligen kostar för mycket CGI-pengar.
Edited by Rick Hunter, 07 April 2010 - 21:02.
Winter is Coming
Posted 09 April 2010 - 23:44
Dock lite roligt slut där Young fått konkurrens om frugan... Triangeldrama på g?
Edited by Synon, 09 April 2010 - 23:46.
Posted 11 April 2010 - 12:39
Skaparna har verkligen lyckats med att göra de två huvudkaraktärerna, Rush och Young, fullständigt osympatiska. Jag undrar om det var meningen, eller om det egentligen var tänkt att de mest skulle ha lite skavanker för att göra karaktärerna komplexa. Nu är det superegoisten vs. den presumtiva fascisten som gäller. Det är underhållande men jag tror att det är första gången jag ser en serie där det inte finns en enda karaktär som man känner lite mer för.
Angående blåhudingarna så känns det som att de har gjort sitt för ett tag, nu när de inte kan spåra Destiny. Är lite kluven över blåhudingarna, de har känts ganska tama hittills, men det är i alla fall bättre än triangeldrama med kommunikationsstenar.
Posted 11 April 2010 - 13:53
Ja suck, det var inte länge man fick vara utan stenarna. Jag hade hoppat satt dom skulle bygga upp konflikten lite längre mellan civila och militären innan det kom till öppen konflikt. Man kunde förstås tycka att dom kunde ha väntat på ett bättre tillfälle än att Young var bort en timme. Nu blev det väldigt stressat istället men det visade också hur oförberedda dom civila är och hur naiva dom är som underskattar militärerna och faktiskt tror att dom ska lyckas med en så pass ogenomtänkt plan. Det slutade dock med att ingenting löstes och det lär ju bli hyfsat tryckt stämning i fortsättningen.
Jag gillar faktiskt att dom har så pass osympatiska huvudkaraktärer. Det blir svårare att ta en given ställning för någon sida. Båda är extrema på sitt sätt. Själv gillar jag ju Rush men han är sjukt egotrippad och jag kan ju inte direkt påstå att han har "rätt." Young är också en bra karaktär så länge man slipper triangel tjafset med hans fru och Colonel Diamond Philips.
Dom två karaktärerna jag verkligen inte gillar är den bleka och tråkiga Lt. Scott och Eli som allt mer beter sig som en gnällig barnrumpa.
Jag skulle också gissa att alien snubbarna försvinner ett tag men att dom gissningsvis kommer tillbaka lagom till säsongsfinalen, troligen i samband med nästa konfrontation mellan civila och militära.
-Gangstagrass
Posted 11 April 2010 - 16:18
Jag tycker också att det är bra karaktärer. Tycker bara att det är ett intressant och annorlunda upplägg att de är så pass osympatiska. Rush är ju uppenbarligen helt ointresserad av något annat än sig själv och Destiny. Han skulle säkert vara skitnöjd om det bara var han ensam på Destiny. Han kanske skulle vilja ha med Eli för att ha någon att bolla idéer med. Han räddade säkert Chloe av en helt cynisk och egotrippad anledning som vi kommer att få reda på längre fram. Young å sin sida är en fascist i vardande som inte klarar av när någon ifrågasätter honom eller utmanar hans auktoritet. Vilket är oundvikligt eftersom han är så enkelspårig och idiotisk att folk är tvungna att ifrågasätta honom. Jag undrar vem av alla de här karaktärerna som de gamla Stargatefansen ska identifiera sig med, är det Young?Jag gillar faktiskt att dom har så pass osympatiska huvudkaraktärer. Det blir svårare att ta en given ställning för någon sida. Båda är extrema på sitt sätt. Själv gillar jag ju Rush men han är sjukt egotrippad och jag kan ju inte direkt påstå att han har "rätt." Young är också en bra karaktär så länge man slipper triangel tjafset med hans fru och Colonel Diamond Philips.
Scott är tråkig, men han känns absolut nödvändig, liksom Greer. De är helt hjärntvättade av militärdisciplin och kommer förmodligen göra en massa smutsigt arbete för Young i framtiden. Eli är gnällig, men han har ju kommit i kläm mellan Young och Rush, som båda kräver underverk av honom hela tiden. Kanske skapar sig Eli ett tredje läger som vägrar välja mellan Rush och Young, vem vet. Skulle i och för sig vara kul om det blev lite mer science fiction av serien också och inte bara politik och maktkampDom två karaktärerna jag verkligen inte gillar är den bleka och tråkiga Lt. Scott och Eli som allt mer beter sig som en gnällig barnrumpa.
Posted 12 April 2010 - 22:09
Tycker det var en kvalitéförsämring från förra avsnittet men ändå en rätt underhållande kamp mellan militärerna och civila. De civilas försök om att ta över kommer bli väldigt lätt att avvärja framöver då de inte verkar ha tillräckligt med stake för det (Rush undentaget).
Winter is Coming
Posted 12 April 2010 - 22:24
Jag undrar vem av alla de här karaktärerna som de gamla Stargatefansen ska identifiera sig med, är det Young?
Det är nåt som jag också har undrat över. Det går ju uppenbarligen bra för SGU på Syfy så dom gamla fansen har väl antagligen tagit till sig serien men jag har alltid föreställt mig att dom inte borde gilla det här med tanke på hur väldigt olik den här serien är inte bara i handling utan framför allt i ton jämfört med dom två tidigare serierna.
Jag förställer mig att fansen identifierar sig med Scott eller Eli som är två av dom mer sansade karaktärerna och förmodligen dom mest heroiska.
Jag hoppas att det är det dom bygger mot och han verkar ju helt klart kluven i sin lojalitet även om han står på Youngs sida nu. Frågan är hur länge Eli eller Scott för den delen följer Youngs order. Speciellt om han tar felr extrema beslut och det lär han ju göra.Eli är gnällig, men han har ju kommit i kläm mellan Young och Rush, som båda kräver underverk av honom hela tiden. Kanske skapar sig Eli ett tredje läger som vägrar välja mellan Rush och Young, vem vet. Skulle i och för sig vara kul om det blev lite mer science fiction av serien också och inte bara politik och maktkamp
Jag antar dom blå utomjordingarna är ett försök att föra handlingen mot mer traditionell Stargate. Sen får man väl se om eller när dom återkommer igen nu när dom tagit bort alla sändare.
Edited by Wylie Times, 12 April 2010 - 22:25.
-Gangstagrass
Posted 13 April 2010 - 15:36
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 13 April 2010 - 16:19
Kinon
Organismen som åt sig genom Chloes bröstkorg i maskhålsavsnittet
Tomatplantorna
Snubben som ligger i koma
Posted 18 April 2010 - 15:36
Som avsnitt i sig så får det här inte mer än godkänt. Samtidigt så introduceras ju en del nya och potentiellt viktiga element i berättelsen, och det kan ju mycket väl vara så att detta avsnitt då utgör en nödvändig brygga in i en ny arc eller utveckling av serien. Eller så är det bara ett ganska trist stand-alone-avsnitt. När man tittar på en serie i ”realtid” (dvs. samtidigt som den sänds, ett avsnitt i veckan) så gör sådana här avsnitt att man känner sig lite frustrerad då ovissheten är ganska stor huruvida det man sett är viktigt eller inte. Men det är väl kanske en frustration som gäller i allmänhet då man ser en serie som fokuserar mer på arcs, och den riktiga tillfredsställelsen kommer av att se flera avsnitt i rad.
Angående den plötsliga mysfesten på Destiny så kan man ju inte tro annat än att den är kortlivad. Kändes som att charmoffensiven var en del i ett taktiskt spel för att lägga upp för nästa svek/maktkamp/osv, speciellt när det gällde Wray och hennes ifrågasättande av Rush.