Se nu sista också så jag kan höra vad du tycker om det och så vi kan börja diskutera säsong 2.
Legend of the Seeker - Säsong 1
Posted 29 May 2009 - 22:57
Se nu sista också så jag kan höra vad du tycker om det och så vi kan börja diskutera säsong 2.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 30 May 2009 - 09:49
Edited by XC, 30 May 2009 - 09:49.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 30 May 2009 - 13:22
Säsong 1: På det hela taget måste jag säga att säsongen är överlag bra. Visst finns det rena
Säsong 2: Skall bli ytterst intressant och se om man återupplivar Darken Rahl eller om man gräver fram någon ny storskurk ur Terry Goodkinds gömmor . Vilket som funkar för mig faktiskt. Ser fram emot den.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 11 June 2009 - 21:41
Underbar serie denna LotS
Karaktärerna, miljöerna och storyn! Några halvdåliga avsnitt visst men inte många precis. Många tycks ha problem med Zedd? Förstår jag inte i alla fall, han är min favorit!
Ser verkligen fram emot säsong 2!
Winter is Coming
Posted 12 June 2009 - 08:52

Posted 22 November 2009 - 14:10
Har nu äntligen börjat kolla på Legend of the Seeker, vet inte riktigt varför jag inte gjort det tidigare.
Men jag har mina aningar, jag har delvis läst böckerna, (Läste väl minst 10 st(alltså, två svenska per engelsk bok tror jag det är) sedan några böcker efter det slutade jag läsa och jag kommer inte riktig ihåg var jag slutade läsa någonstans, så jag har inte läst klart böckerna. Vet att jag såg det här avsnittet ungefär när det kom men tänkte att det nog är lika bra att se om det nu.
Första gången kommer jag ihåg att jag inte gillade att det skiljde sig ifrån böckerna, men nu har jag glömt mer från böckerna och det störde inte alls den här gången.
Kul att ha en ny fantasyserie att se ^^, Zed är definitivt favoriten.
1x03 Bounty
Kartorna fick mig att tänka på Marauders Map i Harry Potter vilket inte är så konstigt. Gillar Zed och hans eldmagi även om han kan vara lite överentusiastisk i användandet av den, t.ex när ingen kanin blev kvar men jag gillar att humor i de serier jag följer så det var bara positivt.
Jag tror inte Richard vet vad en Confessor är och han bara sa till mannen utan att ha någon speciell avsikt med det så det blev helt enkelt att riktigt hot av misstag
1x04 Brennindon
Jag tror det hjälper lite grann att jag tack vare böckerna har ett visst hum om vad en Confessor är även om jag inte riktigt kommer ihåg det.
Hmm, det sågs ju på lång väg att ladan eller vad det var var en fälla ibland verkar Richard lite dum av sig. Kul att få veta att Zedd är hans morfar iallafall. Nu är det vidare till nästa avsnitt, kul att det finns så många avsnitt att se nu.
Posted 22 November 2009 - 14:26
Även om jag kanske inte kommenterar så mycket, så ser jag fram emot att läsa vad du tycker om avsnitten.
Posted 22 November 2009 - 14:27
Av vad jag minns av säsong 1 så är den lite ojämn men ändå stabil i början innan man hittar rytmen. 01x03: Gjorde också en association till HP med den där kartan.
Edited by XC, 22 November 2009 - 14:27.

Posted 22 November 2009 - 14:48
Tack för flytten. Kollade precis igenom mina böcker här hemma, och hittade en del 13 på svenska(så jag bör ha läst åtminstone 13 böcker, 6,5 original böcker
Jag ska försöka kommentera varje avsnitt jag ser.
Posted 22 November 2009 - 15:14

Posted 22 November 2009 - 15:26
Någon som vet hur många böcker som avhandlas under säsongen? Har väl läst fram till bok 4 (11-13 svensk utgåva)
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 22 November 2009 - 15:27

Posted 22 November 2009 - 15:38
The first 22 episodes are loosely tied to the first book of The Sword of Truth series Wizard's First Rule. Some of the stories feature events and characters not encountered in the books, while other loosely adapt events from the book.
Posted 22 November 2009 - 15:50
Jag gillade pojken. Tyckte han hade en väldigt bra beskrivning med att lyfta stenen och se alla insekter under.
Tyckte det fungerade bra att de inte "visade" vad pojken hörde utan han bara berättade det.
Jag hade gärna sett mer av den där gömda dalen i slutet.
Bra gjort av pojken när han vände alla soldater mot varandra.
Jag undrar vad Darken Rahl är ute efter i en Ruinstad.
Vidare till nästa avsnitt nu
Edited by Magnus, 22 November 2009 - 15:58.
Posted 22 November 2009 - 16:03

Posted 22 November 2009 - 16:50
1x06 Elixir
Kul att få se lektioner och Zedd hittar på regler.
Övningen mot frukterna påminde lite om när Luke tränade med sin ljussabel i Starwars.
Kunde inte låta bli att tänka på att det såg ut som ingången till en hobbithåla varje gång de visade ingången till templet.
Så får vi lite mer information om Confessors i detta avsnittet.
Posted 22 November 2009 - 17:13

Posted 22 November 2009 - 18:22
1x07 Identity
Intressant med profetian att Richard ska bli förråd av den "closest to him".
Varför skulle det innebära Confessorn är frågan?
Det jag gillar med profetior är att man aldrig kan vara riktig säker på vad de menar.
Darken Rahl har alltså hittat minst en box of orden, men har han hittat några andra?
Håller med om att det var ett snyggt kroppsbyte.
Det ska bli intressant att se om Shota återkommer.
Posted 22 November 2009 - 20:25
Bästa avsnittet hittills tycker jag nog.
Tyckte Denna och Mord-sitherna blev riktigt bra. Jag är också glad över att Denna överlevde skulle varit lite tråkigt om hon dog, tyckte bara att Rickard hade lite väl lätt att motstå henne och sedan fly.
Men allt som allt var avsnittet väldigt bra
I mina böcker så har de översatt Confessor till Bekännare om det var någon som fortfarande undrade vad det hette på svenska
Posted 22 November 2009 - 20:36
Denna minns jag också som bra. Tycker man överlag håller en god balans mellan själva tortyren och storyn. Mord Sith:erna tycker jag utvecklas till ganska intressanta karaktärer redan här. Gillar/-de att man får lära känna dem - inte bara få dem inkastade i en story.
Edited by XC, 22 November 2009 - 20:36.

Posted 22 November 2009 - 23:34
Gillade alla dockshowerna, alltifrån sara till den stora Zedd-dockan även om blev lite förvånad när Rahl bara högg huvudet av Zedd sådär. Jag trodde han skulle vara med längre och som tur var visade det sig att det bara vara en docka, snygg flyktplan.
Men min favorit av dockshowerna var nog den smutsiga strumpan.
Ett avsnitt till men sedan ska jag sova,
Posted 23 November 2009 - 09:32

Posted 23 November 2009 - 17:14
1x10 Sacrifice
Avsnittet där vi fick reda på att Kahlans syster inte var död.
Gillade väl Kahlan som Mord-sith annars har jag inga mer kommentarer.
1x11 Confession
Avsnittet där någon dödade medlemmar ur motståndsrörelsen och Kahlan dömde fel man till döden.
Zedd besökte sitt hem
Har nog inga kommentarer till de här avsnitten riktigt, vidare till nästa nu som jag har förstått ska vara en Clip-show, får se hur bra det kan vara då
Posted 23 November 2009 - 17:38
Klippshowen minns jag inte mycket av tyvärr...

Posted 23 November 2009 - 18:54
Klippshow, där Darken Rahl använder en förtrollning för att tro att Richard är bland vänner och allt som hänt honom de senaste månaderna bara varit en dröm när sanningen är tvärtom. Darken Rahl försöker hitta var den tredje box of orden är gömd och Richard berättar hela sitt äventyr för sina "vänner".
Jag tyckte det här fungerade väldigt bra för att vara en Clipshow. Det var intressant trots alla tillbakablickar.