OS 2010
Posted 28 February 2010 - 16:38
Posted 28 February 2010 - 18:53
Fast tar man en back som Kimmo Timonen så är han klass rakt igenom, lite av Finlands Nicklas Lidström egentligen. Selänne och Koivu höll bättre klass än vår Foppa, och sen hade de lite mer fart och enkelt spel än Sverige
Jo visst är det väl så, och Timonen producerade faktiskt skapligt med poäng 2+2 och hade +2 i plus/minus men även det backparet med Timonen och Sami Salo gjorde några obegripliga tabbar i detta OS. Selänne och Saku Koivu och Jere Lehtinen ger jag credd till för att de hade bra inställning i sista matchen, men visst fanns det piggare gubbar i OS än de som Finland och Sverige hade.
Och andra bra spelare som Niklas Hagman (som ju varit riktigt het i NHL de senaste åren), Mikko Koivu och Tuomo Ruutu.
Och Sverige har ju Bäckström, Zetterberg och Hörnqvist. Håller med om att man kunde ha förväntat sig något mer av Mikko Koivu och Tuomo Ruutu. Niklas Hagman var däremot riktigt vass. 4+2 på 6 matcher är bra, även om hans +/- ser rätt risigt ut efter att han fick mycket speltid i första perioden mot USA.
och i all kritik mot Kiprusoff glömde man att han är en målvakt som är minst en klass bättre än vår egen Henrik Lundqvist. Vi pratar om en målvakt som har fört sitt lag till en Stanley Cup-final, en World Cup-final och dessutom väl vunnit en Vezina Trophy? Bland europeiska målvakter är det väl bara Dominik Hasek som har större meriter egentligen.
Hazek ja, sen har ju Pelle Lindbergh riktigt fina meriter både från landslag, AHL och NHL. Nu har ju USAs och Kanadas målvaktspel varit i en klass för sig,och Rysslands var rätt bra också, bara att resten av laget klappade ihop på kvarten. Men Kiprusoff var fantastisk i kvartsfinalen och även i bronsmatchen, speciellt på slutskedet. Men ja, jag håller med om allt det du skriver där.
Lite mer förvånad över Slovakien, men i en kort turnering fungerar det ju med en "smalare topp" om ni förstår vad jag menar
Absolut, de matchade ju sina toppspelare väldigt hårt. En detalj är t ex att körde nästan hela tiden med 4-backar, och det höll ju väldigt länge.Kanske att de sen blev lite mer slitna och trötta på slutet.
Tycker också att USA spelar riktigt snyggt och sen imponeras man av deras inställning.
Edited by super85, 28 February 2010 - 18:54.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 28 February 2010 - 19:09
Tycker Timonen var bra av det jag såg, däremot var Sami Salo mer tveksam. Jag satt mest och väntade på att han skulle gå sönder faktiskt, men nu blev det ju ett helt OS för honom, även om det blev några missar som sagt. Piggare gubbar...blev ju sjukt imponerad av Jaromir Jagr, men han hämtade sig nog aldrig riktigt ifrån den där tacklingen han fick av Ovechkin (?) i grundseriematchen mot ryssarna, den satte sig nog i huvudet på honom.
Zetterberg och Bäckström är väl de som ska ta över för Sverige, Zäta är ledargestalten som kan spela både offensivt och defensivt, underordnar sig laget. Synd att han hamnade i en så kall omgivning. Nicklas Bäckström är troligtvis Sveriges näste storstjärna, även om han knappast kommer bli en "go to guy" som t.ex. Mats Sundin var. Men det kan bli i alla fall något i närheten av vår nye Foppa, bara att hoppas att han får hålla sig mer skadefri. Häftigt radarpar Bäckström-Ovechkin.
Ja, Pelle Lindberg, Miika Kiprusoff och Dominik Hasek är väl de europeiska målvakter som har vunnit Vezina Trophy, eller har Evgeni Nabokov också gjort det? Det är däremot bara Kiprusoff och Hasek som har lett sina lag till final. Lundqvist spelar ju i ett lag där han får dra mycket av lasset själv, men han är väl snäppet under där. En av ytterst få svenskar som spelar eller spelat förstemålvakt i NHL, det är oerhört stort för att vara svensk. Finnarna har ju en hel drös med toppmålvakter, det känns som att i stort sett vartannat NHL-lag har ett finskt målvaktslöfte eller en förstemålvakt från Finland.
Ja, med den toppen Slovakien hade så är det inte konstigt att de matchade dem hårt heller, men att de skulle hålla så långt förvånade mig i alla fall. Även om de ju var bra förra OS:et också. Visar ju att man egentligen behöver några toppspelare och får igång dem i en kort turnering.
Posted 28 February 2010 - 20:29
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 28 February 2010 - 21:00
Winter is Coming
Posted 28 February 2010 - 21:11
Hockey är väl ändå totalt ointressant? Det är ju skidåkarna som gjort spelen imho.
Posted 28 February 2010 - 22:26
Min hjärna är extra skrumpen idag, så jag läste ett tag som att det var GG som skrev det där ovan. Det hade varit nåt!Hockey är väl ändå totalt ointressant? Det är ju skidåkarna som gjort spelen imho.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 28 February 2010 - 22:35
Winter is Coming
Posted 28 February 2010 - 23:35
Posted 28 February 2010 - 23:44
det skulle jag aldrig säga, jag ÄLSKAR hockey.Min hjärna är extra skrumpen idag, så jag läste ett tag som att det var GG som skrev det där ovan. Det hade varit nåt!
Hockey är väl ändå totalt ointressant? Det är ju skidåkarna som gjort spelen imho.
För kanadensarna är hockeyn större än all annan sport, premiärministern som är ett stort hockeysupporter, har skjutit upp öppnandet av parlamentet. Kanada har tagit 13 guld men jag tror inget av dem kan kompensera ett missat guld i hockeyn. Sport nr 1 i Kanada är hockey.
En rysare, hockeyfinalen har gått till övertid.
Ytterligare ett bra OS för Sveriges del, 11 medaljer är jättebra. Det är bara 3 mindre än i Turin, som var vårat bästa OS någonsin i antalet medaljer. Jag gissade rätt på antal guld för Sveriges del.
Posted 28 February 2010 - 23:56
Jäkla kul match för övrigt. Snabb, tuff och renhårig.
Edited by Fiskrens, 28 February 2010 - 23:57.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 01 March 2010 - 00:15
Jag hoppades också på USA som sagt, men det är ju roligt att kanadensarna glädjer sig åt ett guld såpass mycket. Och vad fel jag hade, Sidney Crosby var mannen som avgjorde det hela, även om Jarome Iginla hade stor del i det hela.
Posted 01 March 2010 - 00:30
Kul med en medalj till och lyckade skidåkningstävlingar för Sverige, men det är LÄTT hockeyn som är det stora i ett vinter-OS. SÄRSKILT när alla de bästa spelarna är med och det spelas i Kanada där hockeyn är RELIGION!
Sorry, men det är din åsikt. Det är många som inte bryr sig ett skvatt om hockey och som ser på OS för många andra sporter.
@Fiskrens:
Posted 01 March 2010 - 00:31
Posted 01 March 2010 - 00:53
All Star Team i hockeyturneringen då:
Ryan Miller, USA
Brian Rafalski, USA
Shea Weber, Kanada
Pavol Demitra, Slovakien
Jonathan Toews, Kanada
Zach Parise, USA
Bra val av spelare där tycker jag. Ryan Miller har varit bäst eller i alla fall mest stabil i mål, Brian Rafalski var oerhört viktig för USA. Shea Weber är en duktig back med ett hiskeligt bra skott. Det hade lika väl kunnat bli Marian Hossa som Pavol Demitra för min del, men Demitra vann poängligan och gjorde ju viktiga mål t.ex. mot Sverige. Toews är så ung men redan så viktig för sitt lag, en riktig ledargestalt, och så Zach Parise då som var grymt duktig i sitt USA, kedjan Parise-Langenbrunner-Stasny suverän hela turneringen igenom.
Posted 01 March 2010 - 00:57
Intressant detalj också att det var samma medaljtrio och i samma ordning i både Herr och Dam Hockeyn. Canada, USA, och Finland.
Sen åkte Slovakiens Lubomir Visnovsky fast för "doping". Han hade alltså tagit för mycket av någon medicin som inte är tillåten.
http://hockey.expres...-dopingreglerna
Sen när jag gnällde över Mikael Renberg tidigare, så var det kul att Magnus Nyström (som jag haft några e-mail dueller med) på Expressen skrev nånting positivt.
http://hockey.expres...-komma-tillbaka
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 01 March 2010 - 02:58
Zomg! Jag också. Eller jag tänkte att jag hoppas att han avgör. Skulle vara så perfekt.Precis innan avgörandet tänkte jag att Sidney Crosby kommer att avgöra det här.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 01 March 2010 - 07:37
Självklart var det min åsikt om hockeyn, vems annars? Fast just när OS är i Kanada så tror jag att de flesta skulle ha samma åsikt i och för sig. Sak samma, för mig var hockeyn det absolut största, sen får alla andra självklart tycka vad de vill.
Nu är du där igen och tillskriver "de flesta" om än inte alla, åsikten att hockey är det enda som räknas.
Posted 01 March 2010 - 07:47
Edited by Kermit, 01 March 2010 - 07:48.
Posted 01 March 2010 - 10:59
Sorry, men det är din åsikt. Det är många som inte bryr sig ett skvatt om hockey och som ser på OS för många andra sporter.
Amen och 'nuff said!
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 March 2010 - 12:16
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 01 March 2010 - 13:08
Skämt åsido...
Hockeyn, Curlingen och staffettåkningen i skidor är det jag tycker är roligast att följa. Och konståkningen men det var inte högintressant i år.. Curlingen konkurerar nästan om förstaplatsen med hockey nu faktiskt sen jag förstår reglerna...
Märkte Rehnbergs pikar mot Finland nu när super85 påtalat dom. Kanske är storebror/lillebror komplex som gjort att jag inte tänkt på det tidigare.
Men jag tycker Finland har känts ganska oinspirerade och såsiga långa stunder, men ändå tar man brons. Jag tycker det hade varit roligt om Per Mårts tog över nu direkt efter Bengt Åke. Lite halvavslagen efterfest över det om Bengan är kvar till VM.
Edited by Spacer, 01 March 2010 - 13:43.
Posted 01 March 2010 - 13:29
Posted 01 March 2010 - 17:43
Posted 04 March 2010 - 05:42
Men det var inte det jag skulle skriva... Jag läste just om att olympierna var riktigt kåta den här gången. Sett till kondomförbrukningen så hade varje idrottare och funktionär sex 1 gång om dagen. Sammanlagt förbrukades varje person 14 kondomer var under OS:et. Awesome.