Jump to content

Photo

Jag vill flytta Sherlock Holmes

• This topic is locked This topic is locked
169 replies to this topic

Poll: Omröstning om omröstningen (17 member(s) have cast votes)

Ska vi ha en omröstning om förändringar i namn och/eller Film/TV/bok-forumet? (Se diskussionerna i ämnet för mer information om omröstningen)

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#126 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 March 2010 - 05:32

Öh, nej. Det är inte jag som gör det till en personliga vendetta. Lägg ned, Kermit.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#127 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 March 2010 - 06:36

Jag har skrivit det redan från början i det här ämnet, att det INTE handlar om att bråka med någon eller till en duell med dig. Kan inte riktigt förstå hur jag skulle göra det till en personlig vendetta, jag kan inte göra så mycket mer än att bedyra att det INTE handlar om det gång på gång på gång och försöka bjuda in andra att diskutera. Ibland tror jag att du blir provocerad av min blotta närvaro, Cappy. Det var därför jag från början gick in och skrev som jag skrev och höll mig ifrån personangrepp, men det går tydligen inte riktigt fram. Varför det inte gör det vet jag inte. Jag vet i alla fall att jag inte är ensam att tycka samma sak. För det här ämnet hade kunnat diskuteras i all sin enkelhet om inte några gick in med taggarna utåt direkt, för att vara riktigt ärlig. Hur jobbigt hade det i ärlighetens namn varit att flytta på två filmer om det nu mot alla odds blivit så?

Så visst? Gör vad i helvete ni vill, fortsätt på samma sätt om det gör folk glada? Jag ger upp, när man möts av en Cappy som har svårt att släppa tre år gamla ämnen och tar ALLT personligt till den grad att han ger sig själv rätt att uttryckligen ta till personangrepp, en Marie som tydligen MÅSTE racka ner på saker som tyvärr inte råkar intressera henne och moderatorer med taggarna utåt direkt gör ju att man möter på motstånd minst sagt. Hade varit kul om det bara blivit en omröstning och sen var saken ur världen, men så fungerar det tydligen inte här. Marie, om saker som superhjältar eller ishockey sticker i ögonen på dig till den milda grad det verkar göra så kan jag glädja dig med att de med ytterst få undantag brukar hålla sig till sina trådar, vilket gör det lätt att undvika dem. Cappy? Jag vet inte varför du fortfarande tror att jag på något sätt är "ute efter" dig, men jag har sagt gång på gång på jävla gång att det inte stämmer. Nu ger jag fan upp. Eftersom vi alla verkar ha olika intressen får väl alla hoppas på att vi inte råkar på varandra i för många ämnen, för jag vill inte lämna forumet då det faktiskt finns ämnen och personer jag tycker om att diskutera om och med.

Lägg ner, Cappy.
*Hockey och superhjältar*

#128 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 March 2010 - 10:52

@Kermit: Att du och nån till anser att SH och JB är superhjältar innebär inte att konsensus råder i frågan. Ta upp frågan på t ex imdb.com:s forum och stäm av med dem om de håller med. Jag gissar att du får ett tämligen kompakt motstånd mot den tolkningen att inordna dessa figurer i den genren.

Att du blir så provocerad av att jag inte delar dina två intresseområden och ger uttryck för den saken förstår jag inte alls. Min åsikt var att fokus läggs ensidigt på en företeelse i ett ämne som är bra mycket bredare som helhet.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#129 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2010 - 12:57

Nej, att några tycker en sak innebär självklart inte konsensus, men det behöver inte bli den här sortens rabalder heller. Och jag har redan gett upp som sagt.

jag blir självklart inte heller provocerad över att du inte delar två av mina intresseområden, men hur du så fördömande uttrycker det när det i 99 fall av 100 bara går att undvika dem? Det är en annan sak. Men annars håller jag med om att ämnet i sig är bra mycket bredare än det har handlat om i tråden, och det är säkert mycket mitt fel att det har blivit så. Men inte bara. Skit samma som sagt.

#130 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 08 March 2010 - 13:19

Och vad har sökfunktionen med denna diskussion att göra. Du säger ju själv att den är värdelös, blir ju bara ännu värre om man ska slå ihop allt till en enda röra.
Nu har man ju i alla fall hum över var (i vilken del av forumet) man kan hitta en film och behöver inte leta igenom 108 sidor typ för att hitta den.

Å andra sidan skulle hopslagningen innebära att man bara behöver leta efter de tveksamma fallen i ett forum i stället för två olika.

#131 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2010 - 17:22

Det vet jag inte om jag köper, för oavsett om tex James Bond ligger i ontopic eller offtopic så lär det sluta med att du tvingas söka iaf.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#132 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 March 2010 - 17:26

Även om man kanske leker lite tankeläsare här(och läser de inlägg han faktiskt skrivit) så verkar det ju mer som att Kermit blev irriterad på tonen av inlägget som var tvungen att poängtera att man själv inte gillar vissa typer av filmer/serier som diskuteras här på forumet. Jag blev också lite irriterad på det när jag läste det inlägget. Det handlar mer om att förstå en poäng någon har och förstå att det inte handlar om att någon blir arg över att en annan människa har annorlunda intressen. Kermit har varit jäkligt tydlig här med vad hans poäng är. Och sen var ju Mjolnirs inlägg väldigt tydlig också. Det handlar inte om att man tycker om olika saker, utan att någon använder sitt inlägg på att poängtera att man inte gillar en genre, eftersom det Kermit skrev handlade inte om att andra människor ska älska superhjältar.

Sen kändes de sista inläggen som SOD gjorde bara smådryga. "lägg ner" och diverse "word!" etc grejer just efter någon skrivit ett längre inlägg är drygt.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#133 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2010 - 17:35

Tack. Har verkligen gjort mitt bästa att vara tydlig här, och det har tydligen gått fram för någon i alla fall. Och håller absolut med om det super85 skriver här, varför ens racka ner på något man inte gillar? Och varför har SD den dryga tonen? Jag vet inte, har väl mer eller mindre gett upp. Fast det vore ju komiskt om ja-sidan vann omröstningen...

Sen är det ju bara att konstatera att det är skönt att forumet är tillräckligt stort för att man ska kunna prata om vad man tycker om och undvika ämnen och personer man inte vill ha att göra med.

Läs nu allihopa super85:s inlägg och citera inte bara något lösryckt ifrån detta!

#134 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 March 2010 - 18:12

Visst, är jag lite dryg mot Kermit i de sista inläggen, det kan jag nog också hålla med om. Och jag ska försöka förklara varför. Mycket beror på att Kermit var en person som jag faktiskt tyckte bidrog väldigt mycket till forumet en gång i tiden. Han skrev bra poster överallt på forumet och var väldigt aktiv. Sedan kom händelsen som splittrade mitt intryck av honom: att allt om superhjältar placerades på respektive forum, istället för ett eget forum. (Värt att påpeka är att jag var initiativtagare till att skapa, vad jag upplevde, konsekvens i var trådarna placerades. Jag fick även stöd för det vid en omröstning, och genomförde förändringarna till forumstrukturen som råder idag.)

Sedan dess blev Kermit en blek postare (i mina ögon). Han postar fortfarand (han är väldigt duktig att posta i sporttrådarna t.ex.) men han försvann nästan helt från de andra forumen. När han väl dök upp på dem har det ofta varit för att kritisera någonting. Med tiden har det nött ned min bild av Kermit som en positiv postare med massor att bidra med till att bara klaga över någonting. Det är en markant skillnad i hans postande före och efter att Serietidningsforumet blev inkorporerat med övriga forumet.

Hela förändringen i hur han postade (från att postat över hela forumet till enskilda trådar på avskilda delar, från att ha bidragit aktivt till att övergå till att nästan enbart kritisera saker till exempel), gör att jag tycker det är väldigt klart att han fortfarande upplever förändringen som något negativt och bär det med sig. Lägg till det att han vid ett eller flera tillfällen hotat med att lämna forumet, gör inte bilden positivare.

Sedan upplever jag det som att Kermit flera gånger medvetet misstolkar vad jag säger för att förstärka sin egen poäng i diskussionen (Och innan någon säger det, ja - jag kunde ha gjort ett bättre jobb där själv så det är inte så att jag enbart skyller på Kermit just där. Men för ett exempel: jag tycker inte han bemött varför Bond ska klassas som en SF/fantasy/skräck-film, istället för en spionfilm - och därmed placeras på Film-forumet, istället för Film: OT). När jag upplever att han är mer intresserad att främja sina intressen i debatten än att försöka förstå mig, läggs det givetvis till min övriga bild. Så ja, jag är nog lite hårdare mot Kermit än vad jag är mot andra personer.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#135 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2010 - 19:58

Det där visar ju bara att du har problem med mig. Och att du tar dig rätten att kasta hur mycket skit du vill på en person. Jag kan ju trots allt bara tala för mig själv, och det är svårt att råda över hur du t.ex läser mellan raderna på mina inlägg, men jag har sagt det flera gånger i den här tråden och måste tydligen säga det igen. Det är nästan tre år sedan superhjältefilmerna flyttades, och jag har accepterat det. Däremot tycker jag det är tråkigt att det ofta kommer länkar utan kommentarer, men det är en annan fråga. Jag har också sagt att jag inte önskade att göra en duell mellan dig och mig, Cappy, men det måste man tydligen upprepa och upprepa igen? Jag vet faktiskt inte hur jag ska ställa mig till den här posten, får man yttra sig hur som helst på det viset som du gör här? För att jag håller mig till vissa trådar, är det på något sätt ett problem? Tycker om att diskutera superhjältefilmerna var de än finns, men kanske inte alla andra filmer, var finns problemet där? Du kanske borde fråga dig vem det egentligen ÄR som håller kvar vid gammalt groll? Och nej, jag försöker inte medvetet misstolka dina inlägg, jag har bara inte samma åsikt som dig. Dessutom välkomnar jag andras inlägg, eller det hade varit trevligt, så att det åtminstone inte drunknade i samma skit rent ut sagt som det alltid ska göra. Jag förstår inte riktigt heller varför huruvida James Bond och Sherlock Holmes anses on eller off topic ska anses så himla negativt?

Men for the record: Bond ska inte klassas som sci fi/fantasy/skräck, utan jag menade att han skulle ha hamnat under samma undantag som superhjältarna hamnar. Det var DÄRFÖR superhjältar diskuterades här. Inte någon dold agenda om var de borde finnas eller om fler borde intressera sig för dem eller inte. Jag är väl inte dummare än att jag förstår att det är allas personliga val. Precis som att det är mitt personliga val var och hur mycket jag postar. Den som kallar mig blek eller anser sig att ha rätten att ösa skit över mig för det? Ja, kan ju säga att jag sällan har tränat så bra som jag gjorde idag, ilska är en utmärkt motivering när man inte tror att man orkar ibland.

#136 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 March 2010 - 20:32

Problemet är att du säger en sak, men ditt handlade tycker jag visar en annan sak (som jag beskrev i min tidigare post). Jag är för övrigt inte ensam om att tycka att du fortfarande ältar superhjälteforumets försvinnande. Marie gör det också (ja, Marie har sagt att jag får posta hennes åsikt). Ditt bemötande av henne så fort hon säger att hon inte gillar superhjältar understryker det jag sagt. Det är synd att du upplever det som att jag kastar skit på dig, men jag försöker vara ärlig mot dig. Det var meningen med min förra post.

Jag har tydligt sagt tidigare i tråden till dig att jag inte heller ville ha en duell: du skrev en åsikt och jag en annan. Det är okej att ha olika åsikter, men sedan började du argumentera emot min åsikt (och bialnd verkar du inte ens ha bemödat dig att läsa mitt svar, innan du svarat) och då ska jag inte få försvara den? Du hör ju hur befängt det låter? Jag kommer alltid svara på poster som skrivs till mig om jag har tiden att göra det. Engagerar dig mig på något sätt kan det nästan garanteras att jag gör tid för att svara på dem. Och du engagerar mig. Tyvärr, för jag har väldigt mycket annat skrivande som behövs göras.

För att gå till sakfrågan: många superhjältar är ju att klassas inom treenigheten (SF, fantasy och skräck) så som Fantastic Four med sina kosmiska krafter och kamper mot Galactus. Punisher är ju inte det på samma sätt, det har du rätt i. Det här ser jag som en rest från att superhjälteforumet levde en helt separat existens från övriga forumet tidigare. Istället för att då pressa in Bond i SF, fantasy eller skräck-avdelningen (det jag kallar genrefilm), så vore det ju mer naturligt att flytta trådarna som inte hör hemma där till Off Topic-tavlan (eller Övrig film om namnet byts).

#137 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2010 - 20:55

Okej. En sak i taget. Det har sagt flera gånger av både mig och super85, men det handlade inte om ATT Marie inte tycker om superhjältar, det handlade om hur hon sa det. Med andra ord, det handlade inte ens om VAD hon ogillade utan den otrevliga tonen när hon sa det. Och som du ser i tråden så finns det också andra sidor av det hela, Super85 håller med mig, så vad spelar det för roll att dra upp namn? Det är också intressant att du och Marie (om man nu ska fortsätta med att dra upp namn) vet mer om mig än jag själv gör? Jag förstår för övrigt inte ens var debatten om att superhjältefilmer är på filmforumet nu ens kommer in? Drog jag upp den? Nej.

Försöker vara ärlig? Du kastar skit på mig och jag har svårt att se att NÅGON annan skulle kunna komma undan med den ton du hade i den förra posten. Det säger också en del att du inte ens vill försöka tona ner det där. Jag önskar att du gjorde det, för jag har ingen som helst önskan att tjafsa med dig. Det har jag sagt gång på gång på gång i den här tråden, och om vissa inte tror mig ändå, vad kan jag då göra?

Det är också en sak att argumentera emot och svara på inlägg, självklart får man göra det. Men kasta skit som ovan nämnda inlägg? En HELT annan sak. Samma sak att racka ner på något som inte intresserar en. En helt annan sak att inte vara intresserad av det. Som sagt.

Sakfrågan? javisst, logik säger ju det, antingen får t.ex Batman, Punisher och Bond vara on topic eller inte. Eller övrigt eller inte. Det är ju inte heller någon som säger emot det, faktiskt. Tvärtom.

#138 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 March 2010 - 21:38

Som sagt var, jag kastar inte skit på dig. Om du tror det är det beklagligt, men mer är det inte med det. Det finns inget mer att diskutera där just nu.

Däremot kan vi i alla fall säga uppnått någon sorts förståelse rörande sakfrågan. Tråkigt att det skulle behöva ta så många ord innan det nådde fram dit.

#139 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2010 - 22:02

Tror? Titta på inlägget som jag åsyftar och fråga dig om du hade kunnat skriva sådär om någon annan? Det är väldigt respektlöst och du kan inte ens förmå dig att backa en millimeter om det? Att vara dryg mot mig för att du anser mig vara en "blek postare" som inte håller med dig? För det är vad jag kan utläsa att vara negativ är.

#140 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 March 2010 - 22:20

Och inget av det här handlar fortfarande om Kermit ville på något sätt att allt ska klassas som superhjälte-grejer eller att folk ska börja följa hans intressen eller något åt det hållet. Tråden här blev dock något helt annat än vad han menade. Och jag har inte noterat att Kermit skulle "för det mesta" posta negativa saker, mer än någon annan. Alla postar väl något negativt ibland.

Det är inte kul när en rätt tydlig poäng verkar gå förlorad och man vrider nånting av det som tråden inte handlade om. Och igen, tonen på att man tydligt nog måste lite grann urinera på andras intressen(heh vi är ju öppna här) för att visa att frågan som trådskaparen tar upp är ointressant är vad som sticker lite i ögat och gör en irriterad.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#141 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 March 2010 - 23:00

Kermit, du och jag har kommuncierat via PM under kvällen och jag har tagit upp svaret där.

#142 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 March 2010 - 06:20

Vore trevligt om någon kunde läsa super85:s senaste inlägg som faktiskt beskriver om vad det från början handlade om här.

#143 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 March 2010 - 10:50

Sentinel of Dreams har alltid haft inställningen att andra postare ska leva upp till hans förväntningar och gör man inte det så gillar han att köra sina översittande härskartekniker för att få in en i ledet. Den här debatten har visat det med tydlighet - postar man fel åsikter eller i fel forumavdelningar så hamnar man i onåd och förväntas göra bot genom att posta "positiva" grejer som möter hans godkännande. Att ens intressen och engagemang kan ändras med tiden och återspeglas i ens postningsvanor har kanske inte fallit honom in.

#144 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 09 March 2010 - 13:46

Man skulle ju kunna göra tvärtom också...
Alltså... I stället för att man slår ihop de både filmforumen, så delar man upp dem ytterligare. Det kan också vara ett sätt som gör det lättare att få klart var vissa filmer hamnar.
Men vissa att vissa tveksamheter stundom dyker upp lär man inte undvika på det viset.

#145 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 March 2010 - 14:55

Sentinel of Dreams har alltid haft inställningen att andra postare ska leva upp till hans förväntningar och gör man inte det så gillar han att köra sina översittande härskartekniker för att få in en i ledet. Den här debatten har visat det med tydlighet - postar man fel åsikter eller i fel forumavdelningar så hamnar man i onåd och förväntas göra bot genom att posta "positiva" grejer som möter hans godkännande. Att ens intressen och engagemang kan ändras med tiden och återspeglas i ens postningsvanor har kanske inte fallit honom in.

Ja, där hamnar huvudet på spiken igen, alltså visar fler samma åsikt. Sentinel har trots allt tydligt visat härskartekniker här och till och med uttryckligen sagt att det är så. Tydligen är det "okej" att var mer dryg mot någon för att man enligt vissa inte är "positiv" nog. Vad som är positiv kan dock ifrågasättas, vilket Mjolnir också är inne på. Det är också något Super85 beskriver, vissa tar sig rätten att pissa på saker som inte faller dem helt i smaken, och det är VÄLDIGT lätt att tolka det som att om man inte tycker som dem så är man "negativ". Så varför man, som Mjolnir också utmärkt uttrycker det, skulle "göra bot" är ju faktiskt frågan. Och HUR man gör det kan man också undra, posta i trådar som inte längre intressera en? Vara "positiv" (vilket här betyder att man ska tycka rätt saker)?Den enkla sanningen är att det finns fler som tycker vissa beter sig som skit här, och det är åsikter som man inte borde vifta bort. Det är inte bara jag, det är Mjolnir och Super85 också. Och andra som lämnat forumet pga detta.

Måste få lägga till en sak också. Mjolnir, du är modig och har ryggrad. Du och Super85 är väl en av de få sansade i den här tråden, men din ryggrad är det få som kan matcha. :)

Edited by Kermit, 09 March 2010 - 15:50.

#146 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 09 March 2010 - 16:11

Det har varit intressant att följa det här bråket på läktarplats. Eftersom bråket uppstod i min Åsa-Nisse-tråd så har jag väl rätt att komma med en kommentar och jag väljer att göra det via en bild ;) .
Posted Image

#147 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 March 2010 - 16:14

:lol: :lol: :lol:

Ett litet påpekande vore att lägga gul färg på texten, så hade du fått ännu lite mer Star Wars-känsla och den hade synts bättre, men sak samma. Humor på hög nivå! ;)

#148 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 09 March 2010 - 16:17

Det är inte helt omöjligt att jag kommer med en Special Edition av bilden under kvällen. Men för nu är detta den vision jag velat ha av bilden och inget annat :D ;)

#149 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 March 2010 - 16:22

Ska inte ens kommentera språket då, det får bli till en eventuell ultimate special bluray edition eller? ;)
Fortfarande är det rent jävla briljant. ;)

#150 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 09 March 2010 - 16:38

Har också noterat vissa stavfel, så en Limited Edition - BetaMax revisited Laser Disc-version kan komma ;)
Tackar för berömmet, frågan är vad Lord Sentinel tycker om det...