Jump to content

Photo

Webbläsare a.k.a Browsers

• Please log in to reply
343 replies to this topic

Poll: Populäraste webbläsaren på SFN!

Vilken webbläsare använder du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#126 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 May 2010 - 09:58

Google har lanserat en betaversion som gör att du kan vara lite hemlig när du utnyttjar dess sökmotor. Dock lagras dina söktexter hos Google... Of Course :P

https://www.google.com

Krypterad sökning för den hemlige
2010-05-27 07:00

Användare av Googles webbtjänster kan nu utnyttja sökmotorn via en skyddad anslutning som stänger ut obehöriga.
Google har nyligen lanserat en betaversion av sin sökmotor som utnyttjar ssl-kryptering för att skicka data mellan servern och besökarens webbläsare. Krypteringsskyddet hindrar tredjepart, exempelvis internetleverantörer, från att avlyssna den trafik som skickas. Söksajten har samma www-adress som tidigare, men nås via protokollet ”https” istället för ”http”.

Tillägget av bokstaven ”s” indikerar att kommunikationen är skyddad. För tydlighetens skull har Google även lagt till en lås-symbol till sin logotype för att påminna om att data skickas över en privat förbindelse.

Tjänsten har samtidigt vissa begränsningar. Vid bild- eller mapp-sökning fungerar inte skyddet. Sökningarna är också något långsammare på grund av krypteringen. Google uppger även att den text som knappas in vid sökningar fortfarande lagras hos företaget för egna syften.

Sökmotorjätten har sedan tidigare kopplat ssl-skydd till sina andra tjänster som Gmail och Google Docs. Den nya beta-söktjänsten finns att prova på här.

...

Jag sitter i Chrome för Mac sedan igår och än så länge funkar den som den ska. Dock ej loggat in på banker o.d än, utan mer 'vanliga' sajter. En sak bara som stör mig lite och det är när jag markerar en rad så är den extra känslig för det är väldigt lätt att det som ligger innan också blir markerad. Får väl se om det är en vanesak eller, men i längden är det lite tjatigt faktiskt. Petitess, I know, men inte om man sitter typ 24-7 på nätet så... :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#127 Sparks

Sparks

Commander

• Members
  • 238 posts

Posted 27 May 2010 - 12:36

Eeek! Smurfa utan flikar! Det skule jag aldrig överleva!Jag är Opera-skadad för oöverskådlig framtid... :P

Haha, men vad är det som är så bra med flikar? Det är ju som att ha flera olika fönster fast i samma fönster typ. ^^
Men för att vara ärlig så gav jag det inte riktigt någon chans, så fort jag såg flikarna letade jag upp var man stängde av dem...

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.

#128 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 May 2010 - 18:19

Vad som är bra med flikar?! *ramlar nästan av stolen* :D Precis som du säger: som flera olika fönster fast i samma fönster! Slipper 7011 olika fönster som skräpar, tar plats och är omöjliga att hålla reda på. <_<

Tycker absolut du ska ge det en ordentlig chans!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#129 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 May 2010 - 22:50

Vad som är bra med flikar?! *ramlar nästan av stolen* :D

Hjälpte inte tabletterna du fick av XC? :P

Winter is Coming

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 May 2010 - 07:44

Dosen var tydligen inte tillräckligt starkt. Får testa med lite tyngre grejer:

Posted Image

;)

Annars så håller jag med Synon - att slippa ha en massa fönster uppe är en fördel. En annan sak som störde mig (IE6) var att fanns ett fönster öppet så skrevs det över om man klickade på en länk i ett program tex.

Edited by XC, 28 May 2010 - 07:44.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#131 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 May 2010 - 08:02

Men jag var ju tvungen att dela med mig av pillrena ju... :(

#132 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 May 2010 - 08:33

Ahh. Så var det ja. :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#133 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 09:11

Well, jag kör numera Chrome (skarpa versionen) för Mac bara för att testa vad den går för. Upptäckt en sak som i längden börjar bli smått irriterande och det gäller scrollning med mus. Spelar ingen roll om det är via touchpaden eller extern mus. Det som händer alldeles för ofta är att scrollningen fryser plus att vissa inställningar inte fungerar. OBS de fungerar i andra webbläsare och program så det är någon bugg i Chrome. Nu har jag laddat hem betan för kommande FF så vi får väl se hur den ter sig :)

Måste bara dela med mig en underbar felsida: :wub:
Vasamuseets 404-sida

#134 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 June 2010 - 09:24

Måste bara dela med mig en underbar felsida: :wub:
Vasamuseets 404-sida

:lol: Humor på högsta nivån! :D

fqq5BYam.jpg

#135 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2010 - 09:53

Eller hur? Sånt gillar jag :)

#136 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 June 2010 - 10:07

Safari 5.0 släpptes idag!

Ladda ner från apple.com

#137 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 June 2010 - 08:37

Och kan bara nämna för er som är ute efter snabba webbläsare så sägs Safari 5 vara snabbare än Chrome. Läs vad Tommy säger i sin blogg som testat:

Safari 5 surfar fram riktigt snabbt!
2010-06-09

Det var inte bara iPhone 4 som presenterades på WWDC. Apple visade också upp – och lanserade – sin webbläsare Safari 5. Jag har testkört webbläsaren, men jag har inte gjort något mer djupare test av programmet, så det här är bara en förhandsvisning.

Safari 5 är snabb. Det råder det ingen tvekan om. Som jag skrivit tidigare har jag sedan ett par månader tillbaka gått från Firefox till Google Chrome, främst av testskäl och för att vidga mina vyer, så att säga. Och Chrome är klart snabbare än Firefox.

Om Safari 5 är snabbare än Chrome 5 låter jag vara osagt tills vidare. I teorin borde Safari vara snabbare, eftersom programmen bygger på samma motor (WebKit), och eftersom Safari använder en nyare variant borde det påverka. Men som sagt, det är en ren spekulation från min sida.

Det är egentligen inte jättemycket som skiljer Chrome och Safari åt numera. De påminner om varandra på många sätt. Safari har dock den coola funktionen Top Sites, som visar de mest populära sajterna från historiken på ett riktigt snyggt sätt. Du kan även bläddra bland tidigare besökta sajter representerade av miniatyrbilder. Som sagt – snyggt är det, och jag tyckte den var klart snabbare än i Safari 4!

Posted Image

Enligt Apple själva ska Safari 5 vara cirka 40 procent snabbare än den förgående versionen (se pressmeddelande). Javascript-motorn Nitro ska vara 30 procent snabbare.

Safari 5 visar artiklar smart

En riktigt bra funktion i Safari 5 är Läsare (eller Reader i den engelska versionen). När Safari märker att du är på en webbsida innehåller en artikel, exempelvis när du besöker en webbtidning, dyker en ikon upp i adressfältet – Läsare.

Klickar du på denna öppnas ett fönster med renodlad text. Det här gör texten mycket mer lättläst. Jag skulle gissa på att synskadade kommer att gilla den här funktionen. Ett alternativ till denna funktion är Readability, som fungerar i alla webbläsare. Det är en så kallad bookmarklet som gör webbsidor med text mer lättlästa genom att ta bort all grafik och dylikt.

Safari 5 erbjuder HTML5

Slutligen kan jag nämna att Safari 5 har stöd för flera HTML5-funktioner. Här återfinns givetvis HTML5-video. Apple är som bekant inte speciellt glada i Flash, eller kanske mer; Adobe som utvecklar Flash. iPhone har till exempel inte stöd för Flash. Istället vill man satsa på videofinesserna i HTML5, eftersom de inte kräver något extra tillägg i webbläsaren. Läs mer på sajten HTML5 Video.

Jag ska köra Safari 5 ett tag nu och återkommer med fler åsikter och kommentarer framöver.

Det enda jag vill tillägga, eftersom jag brukar nämna det, är att Safari 5 med en enda flik öppen tog upp 223 MB internminne. Jag ska också påpeka att jag har testat Windowsversionen. Givetvis kommer jag även att prova på Mac – det var en ren tillfällighet att jag råkade sitta vid en PC när jag skrev det här…

Safari 5 är gratis och du hämtar hem det från Apples hemsida. Programfilen är 31 MB.

#138 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 June 2010 - 13:36

Och IDG har testat webbläsarna: idg.se

Själv tycker jag det är ointressant vilken som är snabbast så länge jag själv upplever den som snabb. Vilket jag tyvärr inte gör med FF. Men som så många andra har jag utvecklat ett visst beroende till alla tillägg som finns i FF. Intressant dock att Apple nu öppnat upp för utvecklare vad gäller tillägg i nya Safari 5.0. Så inom en snar framtid bordes det finnas lite sånt att välja i Safari. Ska bli kul att se hur det blir.

#139 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 June 2010 - 21:15

Firefox 3.6.4 finns ute nu.

The Mozilla Blog

www.firefox.com

#140 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 23 June 2010 - 16:15

Och IDG har testat webbläsarna: idg.se

Själv tycker jag det är ointressant vilken som är snabbast så länge jag själv upplever den som snabb. Vilket jag tyvärr inte gör med FF.

Och det står ju också i artikeln att FF är långsammast? :unsure:
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#141 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 June 2010 - 17:41

Tyvärr har käre FF halkat efter, men jag väntar med spänning på 4.0 som är under utveckling. Gäller för dem att de får till det om de ska ha en chans mot de andra (i synnerhet Chrome).

#142 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 23 June 2010 - 21:37

Jag hoppas verkligen att 4.0 är snabbare. Annars kommer jag byta till Chrome, och det känns lite jobbigt att behöva byta... :P
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#143 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 June 2010 - 23:21

Chrome är verkligen raketsnabb! Man hinner ju knappt blinka snabbare än den reagerar.

Winter is Coming

#144 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 June 2010 - 23:29

FF 4.0 kommer ha tabbarna överst liksom Chrome. Något som även låter intressant är App Tabs. Men den stora frågan är fortfarande: hur snabb kommer den att bli? :P

Rick: kul att du är nöjd! Förmodar att du inte ångrar bytet från IE. ;) Jag är stolt över att du tog steget!

#145 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 June 2010 - 08:51

Betaversionen av FF 4.0 väntas släppas om någon vecka. Den slutgiltiga versionen väntas komma mot slutet av året. För utvecklare finns en första testversion ute, dock rekommenderas den ej av vanliga användare. Liten hint om vad komma skall kan läsas i artikeln nedan där de gjort ett första test av FF:

Här testar du nya Firefox 4.0
Mozilla släppte igår den första testversionen av Firefox 4.0 för nedladdning.

Mozilla släppte igår en tidig testversion av Firefox 4.0 som går under kodnamnet Minefield. Testversionen är endast tänkt att testas av utvecklare och en officiell betaversion kommer att släppas inom ett par veckor.

Den nuvarande testversionen ger en inblick de nyheter som planeras att implementeras i Firefox 4.0. Bland de största nyheterna hör möjligheten att placera flikarna högst upp i webbläsarfönstret likt Google Chrome och Opera.

Firefox 4.0 kommer även att drivas av en ny motor för att hantera javaskript som går under namnet Jagermonkey. Precis som Microsofts kommande IE9 kommer Firefox 4.0 at utnyttja datorns hårdvara för att presentera 3d-grafik.

Enligt ett preliminärt test utfört av datortidningen PC Mag är den nuvarande testversionen av Firefox 4.0 cirka 23 procent snabbare än Firefox 3.6 i mätverktyget Sunspider. Då det är en tidig testversion har koden inte optimerats för hastighet ännu, så slutversionen förväntas bli snabbare.

Då det rör sig om en tidig testversion bör vanliga användare avhålla sig från att installera den. Hugade utvecklare som är sugna på att prova kan emellertid ladda ned den senaste versionen här. Testversioner finns för Windows, Mac och Linux.

Den färdiga versionen av Firefox 4.0 är planerad att släppas i slutet av året.

#146 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 July 2010 - 12:15

Opera 10.60 har släppts!

Opera 10.60 ger stöd för WebM
2010-07-02 11:31
Norska Opera Software lanserar en ny version av företagets populära webbläsare. Bland nyheterna finns snabbare Javascriptmotor och stöd för videoformatet WebM.

Webbläsaren Opera är ett populärt alternativ till Mozilla Firefox, Google Chrome och Internet Explorer. I juni använde cirka fyra procent av SweClockers läsare den norska webbläsaren vilket gör mjukvaran till den femte mest använda i undersökningen.

Nya Opera 10.60 bjuder på flera nyheter, men är främst inriktad på att ge ökad stabilitet och hastighet. Enligt utvecklarna är den uppdaterade mjukvaran upp till 50 procent snabbare jämfört med föregångaren 10.50 när det gäller Javascript. Nytt är också stöd för WebM, ett öppet videoformat med Google i ryggen.

Opera 10.60 finns tillgänglig för Windows och Mac OS X. Programvaran laddas enklast ned från utvecklarens webbplats.

#147 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 July 2010 - 11:44

Alla som kör FF rekommenderas att köra uppdateringen som släppts då den täpper till 16 buggar varav 9 klassats som kritiska. Version 3.6.7 som gäller.

#148 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 July 2010 - 13:04

Done. Bra att du kommer och tipsar om sånt här. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#149 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 July 2010 - 23:54

Roligt att du uppskattar det. :) Tänkte att det kan vara på plats att påminna då det handlar om så pass viktiga buggfixar.

#150 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 July 2010 - 14:46

Redan fixat :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.