Zombie-frossa på SFN! (Spoilervarning utfärdas)
Posted 31 May 2010 - 22:00
Winter is Coming
Posted 31 May 2010 - 22:11
Undrar om Georgia sitter och mumsar popcorn nu?
Ja, det tycker jag du ska göra, Rick. Och du är välkommen med en sågning här om du känner för det
Edited by Synon, 31 May 2010 - 22:12.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 31 May 2010 - 22:13
Borde finnas på youtube också, med tanke på att originalet är PD.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 31 May 2010 - 22:22
Pst. Peak: snygg avatar du har
Edited by Synon, 31 May 2010 - 22:43.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 31 May 2010 - 22:49
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 01 June 2010 - 00:39
Nu har jag sett klart den och nån sågning är det väl direkt inte tal om. Nu när jag visste vad jag hade vänta mig så var det en ganska okej film trots allt.Ja, det tycker jag du ska göra, Rick. Och du är välkommen med en sågning här om du känner för det
En seg början med väldigt lite dialog följs upp med en aning intensivare mitt när flera karaktärer tillkommer och orsakar mest problem för huvudkaraktären. Ben som är den egentliga enda bra karaktären. Slutet kommer lite snöpligt när Ben bli skjuten av en i jaktlaget.
En sak jag inte direkt funderat på eller minns det var hur människorna började förvandlas till zombies. Förklaringen man får här är att nån rymdsond från Venus bar på nån farlig strålning som aktiverade de dödas hjärnor. Kommer inte ihåg om man får nån annan förklaring i de senare filmerna?
Nåväl, filmen var ändå helt okej med blandade skådespelarprestationer och hyggliga gore-effekter dock så blir aldrig blod särskilt skämmande eller magstarkt i svartvitt.
Winter is Coming
Posted 01 June 2010 - 01:07
En gäng människor barrikerar sig i ett hus när en Venus-sonds radioaktivitet väcker de döda till liv.
En omklippt version av orginalet med vissa scener utbytta mot nyfilmade.
De nya Prologerna och Epilogerna är riktigt usla och uppenbara att de är nyfilmade men utöver det tackvare remastringen av det gammla matrialet så märker man inte vilka scener som är nya och vilka som är gammla utöver den irriterat shiftande musiken som ibland är den gammla orkestermusiken men oftast ny syntmusik. Den nya pianomusiken är dock faktiskt bra även om den blir lite tjatig i längden.
Värre är slutet med den galne prästen som blivit biten men överlevt och hävdar att Gud räddade honom. Plus att den epilogen som utspelar sig 1 år senare bryter med uppföljarna där det är uppenbart att krisen inte löstes.
Och prologen med pedofilens begravning var totalt onödig och dessutom var försöket att maskera zombien att likna den från början av orginalet riktigt uselt. Och det hela känns mer som en fan-filmning än en officiell version och klippningen är usel. Rena masakern hur de klipper bort repliker och delar av scener. T ex klippte de bort alla scener där Barbara pratade så resultatet blev som om hon är totalt galen.
I slutändan är de bästa delarna av filmen de som fanns där redan från början. Men att den här filmen är 3 minuter kortare än orginalet får en att undra vad de klippte bort.
Visst behövde filmen remastras men var de verkligen tvungen att klippa om den och filma nya scener?
5/10
Edited by Crusader, 01 June 2010 - 02:26.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 01 June 2010 - 08:48
Tja, ä're zombie-frossa så får man väl anpassa avataren lite.
Eloge även till Peak och Crusader som piffat upp sina avatarer! Yay!
Bra där, Rick, att du trots allt gav den en ny chansEn seg början med väldigt lite dialog följs upp med en aning intensivare mitt när flera karaktärer tillkommer och orsakar mest problem för huvudkaraktären. Ben som är den egentliga enda bra karaktären. Slutet kommer lite snöpligt när Ben bli skjuten av en i jaktlaget.
Ja, vi verkar vara ganska överens hittills om att början är den svaga delen och att det tar sig när de är i huset. Ska bli kul att se om fler ser filmen och vad de tycker.
OMG, vad har de gjort med filmen? Låter ju som att de totalt har förstört den och man kan ju undra varför? Vad var anledningen till att göra så där? Tycker inte alls om att de går in i originalet och hackar. Bättre att de gör en helt egen version i så fall.Night of the Living Dead: 30th Anniversary Edition (1968/1998)
En omklippt version av orginalet med vissa scener utbytta mot nyfilmade.
Tack, Crusader för att du berättade det här. Jag är glad att jag inte lyckades beställa den versionen för vilken besvikelse det hade varit! Men jag ska erkänna att jag nu är grymt nyfiken på att se eländet med egna ögon.
Men vad tycker du annars om filmen? Kommer du ihåg originalet? Annars finns den ju på You Tube om du vill fräscha upp minnet
Edited by Synon, 01 June 2010 - 08:49.
Posted 01 June 2010 - 13:05
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 01 June 2010 - 15:15
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 01 June 2010 - 18:31
En sak jag inte direkt funderat på eller minns det var hur människorna började förvandlas till zombies. Förklaringen man får här är att nån rymdsond från Venus bar på nån farlig strålning som aktiverade de dödas hjärnor. Kommer inte ihåg om man får nån annan förklaring i de senare filmerna?
Nej, Romero har undvikit det helt. Day of the Dead: The Beginning - som dock inte har något med den officiella Romero-verken att göra och därmed inte bör konsulteras i fråga av origins - erbjuder en alternativ bild dock.
Det här är det som är det mest intressanta med filmen och som nästan ingen kommenterar någonsin. I skräckgenren ligger det ju i ens intresse att inte avslöja för mycket, eftersom det tar bort en del av skräckelementet (vilket ofta är varför uppföljare blir mindre skrämmande då det ska förklara allt). Men jag personligen är en sådan som älskar få reda på "sanningen".
Jag vill veta mer om ursprunget till det hela, men jag har förlikat mig med tanken att aldrig få det. Romero är helt enkelt inte intresserad av det. Jag gillar dock den här tolkningen: zombierna skapas av ett kosmiskt fenomen (okej, inte riktigt men...). Det är betydligt mer intressant än militärvetenskapliga experiment som slagit fel. Så om det är något jag önskar från kommande filmer är mer fokus på den bakomliggande orsaken till varför zombierna skapades.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 June 2010 - 19:16
Posted 01 June 2010 - 19:21
Fimen börjar mycket bra, kyrkogårds flykten är bra dramatiserad. Men jag har väldigt svårt för personener som blir hysteriska och handlingsförlamade.
Mannen ska fixa och kvinnan ska vara hysterisk.
Sen så blir barbara "trött" och filmen blir bättre igen.
Jag gillar filmen men den blir lite tröttsam
Bilden på bluray versionen är ganska bra, inte något super mirakel då den är inspelad med lowbudget grejer.
Posted 01 June 2010 - 19:32
Låter som att det duger med DVD-versionen?
Edited by Synon, 01 June 2010 - 19:33.
Posted 01 June 2010 - 19:34
Blådisken har 1h20 min dokumentären om filmen på sig, har dvdn det också?
Edited by Brisingr, 01 June 2010 - 19:37.
Posted 01 June 2010 - 19:45
Posted 01 June 2010 - 19:54
Posted 01 June 2010 - 19:55
Ah, du har sett dokumentären? Vad säger de där då?
Edited by Synon, 01 June 2010 - 19:56.
Posted 01 June 2010 - 20:06
Själv är jag ganska förtjust i förklaringen att det är vetenskapliga experiment som gått fel och resulterat i något dylikt. Just med tanke på alla slags experiment som pågår idag, vad säger att de inte kan gå käpprätt åt skogen? Kanske inte skapa zombisar, men ändock. Intressant tycker jag. Men samtidigt har jag inget emot den enkla förklaringen/misstanken som nämns i filmen. Anything goes - just give me zombies!
Jag var också förtjust i det... Första gången jag såg det. Men nu är det alltid samma sak på exakt samma sätt, med exakt samma konsekvenser. Det är helt enkelt inte spännande längre. Det är därför som Romeros förklaring till var zombierna kommer ifrån är så uppfräschande, trots att den är så gammal. Det var ett annat klimat då och var väl troligen en naturlig del att motivera det hela i den tidseran, medan vi idag skulle rynka på näsan över det och finna det overkligt (vilket ingen finner om zombierna...
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 June 2010 - 20:15
Undrar om XC drunknade i påsen Beef Jerky? Eller är hon i chocktillstånd efter att ha sett filmen?
Ah, du har sett dokumentären? Vad säger de där då?
Karen: I just do wanna add one more thing actually, Cooper was right.
Cooper: Remember that
Och ett riktigt bra stycke om Duane (ben) den bästa skådespelaren i filmen
Edited by Brisingr, 01 June 2010 - 20:21.
Posted 01 June 2010 - 20:53
Där tycker vi sammaDet här är det som är det mest intressanta med filmen och som nästan ingen kommenterar någonsin. I skräckgenren ligger det ju i ens intresse att inte avslöja för mycket, eftersom det tar bort en del av skräckelementet (vilket ofta är varför uppföljare blir mindre skrämmande då det ska förklara allt). Men jag personligen är en sådan som älskar få reda på "sanningen".
Winter is Coming
Posted 01 June 2010 - 21:19
Den superba tjänsten DVDCompare ligger inne med svaren. Det finns DVD-utgåvor med dokumentärer och annat extramaterial, däremot verkar blåstrålen sakna kommentarspår.Blådisken har 1h20 min dokumentären om filmen på sig, har dvdn det också?
DVD
Blåstråle
(゚、 。 7
じしf_,)ノ
Posted 01 June 2010 - 21:24
Tack för länkarna btw. Jag skrev lite slarvigt som vanligt, jag menade att den DVD:n jag har saknar dokumentären.
Posted 01 June 2010 - 21:40
Undrar om XC drunknade i påsen Beef Jerky? Eller är hon i chocktillstånd efter att ha sett filmen?
Vad gillar du mitt val som snacks förresten?
--
Nigt of the Living Dead
Jag gillar att Romero vågar förlita sig på soundtracket inledningsvis. Skönt att slippa en massa hysteriskt skrikande som inte leder någonstans. ([Rec] jag tänker på dig). Visst kan man reagera på att karaktärerna är lite för nära standardmallarna. Å andra sidan så tycker jag att Judith O'Dea gör en bra roll om den apatiska Barbara och jag blev positivt överraskad att "hjälten" Ben var färgad. Gillar också konceptet med att man får följa en liten grupp, samtidigt som problemet expanderas till en epedemi genom Radio/TV. Den är relativt rapp i klippningen och slösar inte bort tiden med svepande landskapsscener i onödan. Att den är svartvit (nattscener i svartvita filmer blir alltid ruggiga på ett helt eget sätt tycker jag) förhöjer verkligen känslan. Även om den aldrig blev riktigt kuslig så lyckades den iaf hålla stämningen uppe. -- OK+.
Edited by XC, 01 June 2010 - 21:41.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 01 June 2010 - 22:23
Nja, jag hänger inte på zombi-frossan som sådan då jag totalt saknar intresse för genren.Undrar vad Kizmiaz tycker om filmen då...?
Att jag se'n har sett det mesta av de gamla filmerna beror på att en polare var besatt av splatter och gore och saknade egen video, så gissa vem fick stå för uppspelningen av hans lånade filmer.
Senaste gången jag såg "Night..." var får några år se'n när den gick på ång-TV:n, och efter nå't 20-tal år mellan tittningarna så fann jag den fortfarande inte intressantare än att den bara bitvis lyckades slita min uppmärksamhet från datorn.
Anledningen till att jag ens brydde mig om att titta var för att se om jag omvärderat den efter så många år, som jag gjort med en del andra filmer, men tyvärr var så icke fallet.
(゚、 。 7
じしf_,)ノ