Jump to content

Photo

Legend of the Seeker - Säsong 2

• Please log in to reply
208 replies to this topic

#126 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 11 January 2011 - 13:20

och dubbelgångaren fick ett lyckligt slut till sist ;)

#127 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 January 2011 - 15:38

Kul med avsnitt där man får se skådespelarna i dubbelroller som. den här. (Vill minnas att tex både Lucy L och Renée O'C var bra på det i Xena). Tycker som ni att han (Craig Parker är det han heter va?) gör bra i från sig som "Walter" och även som "Walter-som-Rahl".

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#128 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 January 2011 - 00:29

Craig Parker ja. Han är en klar favorit hos mig. Ännu gladare blir jag nu när han hittat tillbaka till de levandes värld och fick stor plats i senaste avsnittet. Gillar att vi även fick se en liten glimt av godhet hos honom. Så nära så. :) Tycker dock att väktarens röst borde göras av någon som har mer kraftfull röst för den personen som gör den är alltför mesig. Inger varken respekt eller är direkt skräckinjagande. Och söta lilla Cara då... Så gulligt när hon fick ta hand om the wimp (eller vad de nu kallades, nattblossen på svenska). :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#129 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 January 2011 - 10:30

Visst är det gulligt när Cara springer runt och pratat med sin knytnäve och sedan får vara med om nattblossen föds. Tror de kallas "night whisp" på engelska. :)

Håller med om att väktaren kanske skulle haft en röst med mer pondus - jag har aldrig tänkt på det tidigare.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#130 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 18 January 2011 - 18:35

Gillade verkligen senaste avsnittet, både delarna med Cara och delarna med Darken Rahl.

Tycker Cara var ovanligt känslosam i det här avsnittet men på ett positivt sätt.

Ja Night Whisps kallas de på engelska.

Gillade också Caras dialog om, Skydda Kahlan som om hon vore Richard, yada yada ;p

Darken Rahl var också kul det här avsnittet. :)

#131 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 January 2011 - 19:00

"the wimp" :duh: Skönt att jag har er här som har koll! Btw så uppskattar jag erat sällskap här. Najs indeed.

Visst var det positivt att Cara - om än motvilligt ^_^ - fick vara lite känslosam i det här avsnittet. Men annars så fullkomligt älskar jag hennes cyniska och ironiska kommentarer/muttrande som hon kläcker ur sig lite då och då. :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#132 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 January 2011 - 19:10

Precis som i Xena så vinner serien på att det finns någon som utvecklas som ger liv åt storyn. I Xena tex var det Gabrielles utveckling från by-tjej till fullvärdig krigare och sedemera Xenas arvtagare som hela tiden gav dynamik åt säsongerna. Xena är ju som karaktär annars rätt statisk. Här var det Richard i säsong 1 (funkade sisådär) och Cara i säsong 2, som funkar ypperligt. Caraktären når fram till tittaren.

Sedan gillar jag också Caras no-nonsense attityd. :D

Och visst är det roligare när det är fler som postar efter varje avsnitt. :)

Edited by XC, 18 January 2011 - 19:11.

fqq5BYam.jpg

#133 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 January 2011 - 19:21

Precis. Cara lyfte andra säsongen kan jag tycka ja. Behövs nån som inte är så himla gullenuttig hela tiden som Richard och Kahlan. :P

#134 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 January 2011 - 19:42

Typ. Det var inte långt in i andra säsongen som man undrade vad vi skulle ha Richard till egentligen. :P Kahlan och Cara hade väl kunnat sätta efter tårarnas sten utan honom? :lol:

fqq5BYam.jpg

#135 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 January 2011 - 21:25

Jag tyckte inte riktigt om kvällens avsnitt... Vilken besvikelse efter de tidigare avsnitten. Jag brukar inte gilla tillbaka-blickar eller en förändrad framtid, "tänk om"... En förändrad framtid hade vi i kvällens avsnitt och jag fann varken charm eller spänning i det. Värst av allt: To be continued... OH NO!

#136 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 January 2011 - 11:24

Ahh. Vi har nått fram till näst sista avsnittet nu. :) Minns att jag kände "meh. tidshopp igen" när jag såg avsnittet först. Men storymässigt tycker jag ändå det är rätt bra.

fqq5BYam.jpg

#137 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 February 2011 - 23:06

Sista avsnittet :upset: Men det här avsnittet var faktiskt bättre än föregående. Kan ju bero på att de kom tillbaka tlll "den riktiga världen" igen... Smart drag att låta väktaren ta sig upp från underjorden och blanda sig i leken. Tyvärr var Cara mer nedtonad och Kahlan fick större utrymme. Hon är ok men har inte riktigt lika stark utstrålning som Cara. Kan bero på karaktären och inte skådisen. Kul iaf att vi fick se lite Con Dar för där får hon chansen att visa vad hon går för. :D

Så tråkigt att detta var slutet på tv-serien för det var perfekt underhållning en fredagkväll kl 20.00. Vampire Diaries tar över så jag tröstar mig med att jag hädanefter får ledigt på fredagkvällar. :)

Pst. Skönt att det blev ett riktigt slut.

#138 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 04 February 2011 - 23:48

Ligger lite efter, har inte sett de 3 senaste avsnitt ännu, men jag ska göra det snart.

#139 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 February 2011 - 10:13

ConDar-Kahlan är alltid trevligt att stifta bekantskap med. :) Håller med om att Cara var nedtonad, kanske för att en hel del centrerats kring henne de två senaste avsnitten? HOn hade en bra scen iaf där hon tvekade när hon skulle skjuta med pilbågen. Jag tycker iaf att Richard har varit rejält nedtonad för att ge Kahlan och Cara mer utrymme i avsnitten. Extra kul att Verna fick vara med på ett hörn tycker jag, jag är dessutom lite av ett fan av Alison Bruce. Sedan måste jag säga att jag gillar att the Keeper blir snuvad på konfekten där på slutet - ödets ironi att spendera så mycket tid och energi över att hitta tårarnas sten så skapar Kahlan en ny på slutet .

Tycker också att det är synd att det är slut nu, speciellt med tanke på att S2 var så pass bra. :)

(Spoilermarkerade för Magnus skull om någon undrar).

Edited by XC, 05 February 2011 - 10:16.

fqq5BYam.jpg

#140 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 19 February 2011 - 11:10

Det behövs inte längre, har sett de 3 sista avsnitten nu. :)

Hmm, jag gillar inte direkt annan värld scenario, typ att de drömmer men de tror att de är verklighet, men däremot verkar jag inte ha något problem med ändrad verklighet.

Annat än att jag höll med Kahlan om att inte ändra världen tillbaka, annars var det kul att se den andra sökaren en liten stund. Om nu Zedd inte ville att Darken Rahl inte skulle leva, varför inte bara bränna honom till döds? :P, vad mer, just det ja Dahlia, hur kan ändringen av Dahlia i den alternativa verkligheten, få tillbaka den ursprungliga verkligheten, det störde mig lite.

Vad mer, just det ja, nightwisp, och Richard och Kahlan, skulle skapa den nya generationen, kunde inte låta bli att tänka på att det inte kan fungera p.g.a inavel och sådant.

Tillbaka till sista avsnittet, när jag såg den där lilla oskylda pojken tänkte jag först "Baneling" sedan ändrade jag mig och tänkte han är säkert "The Keeper" och nästan precis när jag givit upp tanken och skulle säga han är nog oskyldig iallafall så dök the sisters of the dark upp.

Kul det där med att Kahlan inte kunde bekänna Richard p.g.a av att de älskade varandra, för jag tror att det typ var så i böckerna.

#141 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 February 2011 - 14:34

Idag började TV6 att reprisera säsong 2. Dom har gjort samma sak med säsong 1 innan. Ett nytt avsnitt varje vardag klockan 15.10 med repris morgonen efter klockan 09.30.

För mig är det hög tid att se om avsnitten och även se dom som jag inte har hunnit med att se.

#142 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 February 2011 - 16:01

Tittar ibland till frukostkaffet. :)

fqq5BYam.jpg

#143 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 February 2011 - 17:01

Inget ont om dom vanliga serierna som TV6 visar i repris, men det är trevligt att få lite variation och extra trevligt att LotS får fortsatt förtroende även efter att man har visat avsnitten en första gång. :)

#144 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 February 2011 - 17:27

Jo - de körde på rätt länge med Stargate... :)

fqq5BYam.jpg

#145 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 February 2011 - 17:35

Jag såg att dom återigen började att visa SG1 för ett tag sedan.

Jag antar att det är uteslutet för TV6 att visa oklippta avsnitt av Spartacus lagom till frukosten? :P

#146 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 February 2011 - 17:40

Jag har svårt att se det hända. :lol:

Av vad jag sett av Spartacus är f.ö. inte de bortklippa delarna mycket att sukta efter, inte helt o-ofta så drar de ned tempot i scenerna iaf.

fqq5BYam.jpg

#147 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 February 2011 - 18:03

Det skulle väl leda till rena rama videovåld hetsen om dom gjorde det. ;)

Jag har ändrat uppfattning efter att ha sett Spartacus: Gods of the Arena oklippt. Mer blod, naket och svordomar gör inte en tv-serie bättre. Allt är inte dåligt, men ofta är det bara enerverande och orealistiskt.

#148 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 February 2011 - 18:10

Visst finns det tillfällen då scenerna kanske lider lite av att bli nedklippt, men på de flesta ställen känns det som mest pr-fluff.

fqq5BYam.jpg

#149 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 February 2011 - 15:25

Har den här säsongen någon clip show?

Marked

Bra säsongsstart. Man följer mer eller mindre upp händelserna som utspelade sig i dom två sista avsnitten av säsong 1. Det blir intressant att följa Darken Rahl i vad som verkar vara dödsriket. Eller någon form av underjordiskt rike om inte annat. Sedan gillade jag att Richard och Zedd beslutar sig för att hjälpa Kahlan till Aydrindril för att utse henne som Mother Confessor.

Cara har också intressanta saker på gång och det var trevligt att hon fick rikligt med plats i avsnittet. Charisma Carpenters gästspel som Triana var helt okej, även om jag hade hoppats att hon skulle få en något större roll än vad hon fick.

Bäst är kanske hela delen där Richard får veta vem som är hans riktiga far. Panis Rahl, samt alla tillbakablickar kring det.

Mindre bra kanske delen med det underjordiska monstret Skreeling var. Främst då för att det var lite för mycket att ta in.

Baneling

Regisserat av ingen mindre än Michael Hurst.

Lite mer kontinuitet här då avsnittet följer upp det föregående.

Delen av handlingen som kretsar kring D’Harans dödsläger är intressant. Kanske lite för uppenbart när räddningen dyker upp, men någonstans måste dom ju börja.

Darken Rahl har intressanta erbjudanden att förtälja när dom döda stiger ned i hans rike. Eller hans och hans. Det är ju snarare så att han bara är en bricka i det stora spelet. Men det var passande att låta några döda återvända till dom levande för att tjäna hans syfte och uppfylla hans önskningar. Det blev lite av en jakt för våra vänner ovan jord att reda ut vem som verkligen var vid livet och vem som bara var det tillfälligt.

Broken

Mycket bra avsnitt och det bästa hittills i den här säsongen. Kanske även sett till hela serien.

Informationen vi får om Caras förflutna var intressant och ger en redan djup karaktär mer kött på benen. Man kan inte annat än att känna för Cara, trots att vi vet om alla grymheter som hon har stått för som en Mord-Sith. Nu vet vi vad hon gick igenom för att bli skolad som en sådan vi fick även veta lite mer om hennes förflutna och tiden innan hon blev en Mord-Sith. Jag tycker även att uppgörelsen mellan henne och Kahlan var intressant. Äntligen sattes det yttersta till sin spets och det som man hela tiden har känt av, bubblandes under ytan mellan dom fick komma upp till ytan. Själva upplösningen var väntad, men det förändrar inte det faktum att det var nödvändigt och bra gjort.

Jag tyckte mig känna igen Caroline Brazier som spelar Caras lärarinna, både som Miss Crantan men även som Mistress Nathair. Vid en närmare efterforskning så ser jag att jag inte har sett henne i något tidigare. Men hon är väldigt lik någon annan skådespelerska från antingen Australien eller Nya Zeeland. Jag kan bara inte sätta fingret på vem hon liknar.

#150 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 February 2011 - 16:09

Avsnitt 2x15 är en klippshow. OK, men når inte upp till standarden man höll i Xena. :)

"Broken" tillhör ett av mina favoritavsnitt. :)

Själv kände jag ingen titlarna "Home and Away" och "Water Rats" (bara titlarna alltså), inte så att hon kan ha varit med i någon tv-serie som visats under somrarna i sommarlov och liknande? Det kördes ju rätt hårt med australiensiska serier ett tag vill jag minnas.

Edited by XC, 24 February 2011 - 16:12.

fqq5BYam.jpg