Jump to content

Photo

Stargate Universe - säsong 2 | Spoilervarning

• Please log in to reply
185 replies to this topic

#126 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 March 2011 - 00:02

:lol: Så sant så! Fram med stråkkvartetten och hela köret liksom!

Rush: Hm... han kan ju vara lite lurig den mannen och vi vet ju sen länge vad han tycker om Destinys uppdrag så det är väl inte helt omöjligt att det trots allt var han som saboterade det? Intressant karaktär. Gillar fortfarande honom bäst.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#127 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 17 March 2011 - 11:02

Så tråkigt att serien är nerlagd, även om de inte kom som en överraskning men trist ändå...blir ju bara bättre och bättre!

Kom att tänka på vissa saker när jag kollade om "Twin Destinies". Telford ville byta med sig själv, kändes lite udda eller ville han bara inte möta sig själv eller vara i någon annans kläder kanske? Fattade mig inte riktigt på varför Telford och alternativa Rush var i luven på varandra. Skulle verkligen Rush offra hela besättningen och låta Telford leva? Låter lite otroligt, till och med för Rush! Men sen tänkte jag, tänk om de andra lever? Bara de att de slungades ännu längre fram i tiden? Destiny måste ju ha slungats fram till, eh...nutid...innan Telford gick igenom om han kom till denna tiden så att säga. Stargaten började sen krångla, kan den ha ställt in sig på en annan tidpunkt (tänk SG1 "1969") medan Destiny förblev i våran tidpunkt så att säga? Äh va tusan! Man blir ju snurrig av såna här avsnitt men bra var den ändå tycker jag. :D

#128 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 March 2011 - 00:38

213 - Alliances

Från början verkade det som ett tråkigt avsnitt där en clueless politiker kommer och ska utvärdera, det finns såna avsnitt i både SGA och SG-1 och dom brukar oftast användas som pausavsnitt eller i värsta fall clip shows. I det här fallet lyckades dom dock göra det till något spännande och tragiskt. Även om det var lite tillrätta lagt hur Alliance snubben lyckas vinna lite mer förtroende (förutom hos Young då) och Camille och Greer lyckas lägga sina skiljaktigheter åt sidan. Det senare var dock bra gjort. Så förutom en seg inledning var det ett rätt bra avsnitt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#129 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 March 2011 - 00:48

13 Alliances

Måste säga att man kan inte klaga på all action som numera finns i serien. Här tycker jag det blev riktigt bra - för en gångs skull - med kommunikationsstenarna. Camille och Greer byter plats med en senator och dr Covel (Harry Solomon, du har minsann växt upp :D). Jag var lite rädd att det skulle innebära att Greer skulle öppna sitt hjärta för Camille som hon hela tiden försökt få honom att göra, men jag tycker det sköttes bra här. Blev lagom mycket. Alliansen har inte glömts bort utan nu får vi se vad de kan ställa till med. Gillar även delen med senatorn och dr Covel ombord Destiny, dock hade jag gärna sett lite mer av Covel och Rush, deras 'relation'. Hade varit intressant. Vad jag däremot opponerar mig emot och kan inte alls begripa är varför seriemakarna envisas med att lyfta Chloes roll på Destiny till något stort och viktigt. Kanske hade funkat bättre med en annan (bättre) skådespelerska i den rollen för Elyse Levesque klarar inte alls av det. Skönt även att se att de inte bara lägger åt sidan händelserna med de två Destiny som vi fick se tidigare utan att det fortfarande är på tapeten och att folk inte bara accepterar det utan även ifrågasätter det.

Sedan var det lite småkul med blickarna mellan Young och Johansen gällande en viss herr Varro... ^_^

Edited by Synon, 26 March 2011 - 00:48.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#130 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 March 2011 - 00:51

Ja det är ju ytterst sällan dom lyckas göra nåt bra med stenarna så sett ur det perspektivet var det ett riktigt lyckat avsnitt.

Inte ofta man ser till French Stewart nu för tiden. :)

Håller såklart med om Chloe också. Suck.

-Gangstagrass

#131 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 March 2011 - 00:58

Ja, precis. Annars avskyr jag ju scener med dessa stenar, men här funkade det alldeles ypperligt. Det är så här de ska användas imo, inte för att människorna ska få komma hem och gulla med sin älskling - i en annan kropp. Hur trovärdigt är det på en skala? :rolleyes:

Kul att se herr Stewart vuxen och i en sådan här roll. Jag tror att jag bara sett honom i Tredje klotet annars. Och det var ju en annorlunda roll och några år sen.. :)

Chloe, Chloe... *skakar på huvudet* Snacka om någon som inte direkt utvecklats under seriens gång...

Vad tyckte du om Young-Johansen-Varro triangeln då? :) (Det lilla vi fick se, men ändock)

#132 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 March 2011 - 01:52

Nej det känns alltid väldigt konstigt och moraliskt förkastligt att dom ska använda andra personers kroppar för sex.

Young-Johansen-Varro triangeln har ju varit på g ett tag nu och sånt brukar aldrig intressera mig i någon serie. Inte heller här. Den känns iaf mer naturlig än hur sånt här brukar vara skrivet.

-Gangstagrass

#133 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 March 2011 - 02:08

Triangeln: Ja visst håller de den på en lagom nivå. Mer att vi anar det än att det basuneras rätt ut som är alltför vanligt. Hoppas det fortsätter i samma stil.

Men sen tänkte jag, tänk om de andra lever? Bara de att de slungades ännu längre fram i tiden? Destiny måste ju ha slungats fram till, eh...nutid...innan Telford gick igenom om han kom till denna tiden så att säga. Stargaten började sen krångla, kan den ha ställt in sig på en annan tidpunkt (tänk SG1 "1969") medan Destiny förblev i våran tidpunkt så att säga? Äh va tusan! Man blir ju snurrig av såna här avsnitt men bra var den ändå tycker jag. :D

Intressant tanke och har fått även mig att undra... Ska bli spännande att se om det händer något mer med den storyn och vad som kommer ut av det.

#134 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 March 2011 - 22:59

2x13 Alliances

Rätt bra igen trots en jäkligt trög start. Kändes bra att Wray och Greer fick en del screentime tillsammans, de bägge är ju annars de karaktärer som är längst ifrån varandra på de flesta plan. De kanske inte är bästa vänner men de har åtminstone löst en del av de konflikter de hade. Undrar om vi kommer hinna få se mer av Lucian Alliance och deras planer? I och med att serien är nedlagd så riskerar ju den konflikten att bli en lös tråd som aldrig reds ut. Synd tycker jag, SGU har några av sina bästa avsnitt när de är inblandade. Och lite Chloe och Scott denna gång också, positivt :) För övrigt, är Varro den siste av Lucian Alliance-medlemmen på Destiny nu? Har glömt :huh:

Winter is Coming

#135 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 March 2011 - 23:05

Usch nej, jag hoppas verkligen de knyter ihop säcken innan det är över.

Jo, Varro är siste man kvar ombord från alliansen.

Vad tycker du om kommunkationsstenarna förresten? Säkert nämnt det tidigare, men jag minns inte och orkar inte gå tillbaka i tråden och kolla upp...

#136 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 March 2011 - 23:14

Kommunkationsstenarna är oftast skit men ibland används de vettigt och skäligt och då blir det rätt bra. Den här serien hade nog tjänat på om de inte hade några kommunkationsstenar alls.

Winter is Coming

#137 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 March 2011 - 23:20

Då kanske du håller med om att de kom till sin rätt i detta avsnitt? För jag tycker att om de nu prompt ska användas så är det så här. Avskyr när det var som tidigare med t ex Camille som var hemma hos sin tjej. :rolleyes: Håller med dig att serien vunnit på om stenarna raderats från manuset helt.

#138 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 March 2011 - 23:30

Ja i detta avsnitt var de korrekt använda.

Winter is Coming

#139 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 March 2011 - 20:28

2x14 Hope

Det var ett ganska trevligt avsnitt idag, med både allvar och humor (humor är ju mycket ovanligt i den här serien så det var välkommet). Kul att återse både Ginn och Amanda Perry och även Chloe skötte sig oväntat bra som deras gemensamme värd. Tycker fortfarande att det är ganska synd om Eli som aldrig tycks få vara lycklig. Nu kan han ju visserligen se Ginn men inte röra vid henne. Härligt och se Greer när han sa "I´ll do it" utan tvekan när han ställde upp som donator till Volker, jag gillar han allt mer hela tiden. Bra avsnitt och så klart 2001 musiken! :thumbsup: Även om den kanske inte funkade så bra vid operationen, fast ändå bättre än den andra låten :P

Winter is Coming

#140 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 March 2011 - 22:07

214 - Hope

Romantiken flödar när både Eli och Rushs gamla flammor kommer tillbaka. Eller ja, typ. Det var iaf ett rätt bra avsnitt med en kul idé. Jag gillar allt small talk som Volker, Brody och dom andra hade. Stillsamt men spännande avsnitt. Det här skulle förstås vara ännu mer intressant om man kunde spekulera om framtiden och huruvida dom skulle lyckas hitta kroppar till Perry och Ginn.

Jag skrattade gott åt Brodys musik. :) Lite kul att den andra potentiella donatorn var han som alltid är super självisk.

Edited by Wylie Times, 30 March 2011 - 22:09.

-Gangstagrass

#141 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 March 2011 - 22:10

14 Hope

Nja, håller nog inte riktigt med dig, Rick, om avnsittet. Jag tycker det var ett sömnpiller rakt igenom. Kommunikationsstenarna. Igen. Denna gång slår de nästan knut på sig själva. Jag menar: Ginn och Amanda återvänder från de döda via Chloe. Hm, ok... Samtidigt ställs TJ:s medicinska kunskaper på sin spets då Volker akut behöver en ny njure. Och tänk så lämpligt att Amanda återvänt så hon kan guida TJ igenom operationen. Gäsp. Vad gäller Greer så gillar jag honom, men här blev han lite för mycket. Stereotypen av en machoman som vägrar bedövning trots det extremt smärtsamma ingreppet. Vet inte ens om jag tyckte det var fint att han ställde upp som donator. Kändes mer som att han gjorde sin plikt som soldat. :P

Kom igen nu, SGU. Jag vet att du kan bättre än så här!

#142 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 March 2011 - 22:18

Ah, så du gillade inte det här avsnittet. Du är väl inte en romantiker som jag och Rick är. :P

Men nästa vecka kommer iaf McKay på besök så då blir det garanterat ett kanonavsnitt. :thumbsup:

-Gangstagrass

#143 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 March 2011 - 22:27

:lol: Nej, jag är väl inte det!

MacKay... Ok. Bara det inte fortsätter i samma stil som i detta avsnitt. Farliga vibbar från SG:1 (och i viss mån SG:A) som jag inte tycker var så överdrivet bra med sin 'skojfriska' stämning. :P

När jag tänker efter så kanske jag tyckt bättre om avsnittet om de tagit det lite lugnare och inte helt plötsligt dränkt oss i all humor och så. Tagit det lite lugnare helt enkelt med tanke på de tidigare avsnitten som andats mer allvar.

#144 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 March 2011 - 22:38

MacKay... Ok. Bara det inte fortsätter i samma stil som i detta avsnitt. Farliga vibbar från SG:1 (och i viss mån SG:A) som jag inte tycker var så överdrivet bra med sin 'skojfriska' stämning. :P

När jag tänker efter så kanske jag tyckt bättre om avsnittet om de tagit det lite lugnare och inte helt plötsligt dränkt oss i all humor och så. Tagit det lite lugnare helt enkelt med tanke på de tidigare avsnitten som andats mer allvar.

Jag tycker dom kunde ha haft mer humor från början av serien, det hade nog hjälpt tittarsiffrorna och gjort en del karaktärer mer likable. Men det är liksom så dags att komma med här det nu. Det blev egentligen bara konstigt även om humorn i sig funkade bra. Det lär ju inte bli mindre humor med McKay ombord. ;)

-Gangstagrass

#145 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 30 March 2011 - 23:03

Jag tyckte att kommunikationsstenarna funkade bra denna gång just för att det användes på ett nytt sätt, jag funderade lite på hur det skulle vara om en person dör medans de använder dem och uppenbarligen kan oväntade saker hända. Och när det gäller Greer tror jag inte alls att han ställde upp som donator enbart för sin pliktkänsla, de tyckte jag han visade när han tog med Volker till växtrummet.

Och när det gäller humorn så är den tammefan på tiden att det blir lite av den varan, mycket få serier klarar sig länge utan den varan. Ibland har ju SGU varit en ren BSG-kopia på det planet, newsflash! Besättningen på Destiny har det inte i närheten av så jäkligt som de i Battlestar Galactica så alla försök att kopiera den stilen har för mig varit rent verkningslös.

McKay nästa vecka som sagt, underbart! :thumbsup:

Winter is Coming

#146 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 31 March 2011 - 02:04

Jag tyckte att kommunikationsstenarna funkade bra denna gång just för att det användes på ett nytt sätt, jag funderade lite på hur det skulle vara om en person dör medans de använder dem och uppenbarligen kan oväntade saker hända.

Ja precis.

Och när det gäller humorn så är den tammefan på tiden att det blir lite av den varan, mycket få serier klarar sig länge utan den varan. Ibland har ju SGU varit en ren BSG-kopia på det planet, newsflash! Besättningen på Destiny har det inte i närheten av så jäkligt som de i Battlestar Galactica så alla försök att kopiera den stilen har för mig varit rent verkningslös.

Helt lätt har dom ju inte haft det med matbrist (och äcklig mat det lilla dom haft) och alla attacker. Men vad jag tycker att dom inte tagit vara på är isoleringen. Tyvärr har kommunikatiosstenarna sabbat mycket där men jag tror dom hade kunnat göra nåt mer intressant med hur det påverkar människor att hamna i en situation där chansen att någonsin komma hem igen är ganska liten. I ST Voyager sket dom helt i det och jag hade hoppats att det var nåt dom ville ta tag i här men det har varit väldigt lite av den varan. Sen har ju inte SGU det dramatiska djup som BSG hade ooch där ligger också det centrala problemet i serien. Den vill så gärna vara BSG men samtidigt behålla sina SG rötter. Lite av ett fall av äta upp kakan och behålla den vilket är förmodligen vad som skrämt bort fans av både Stargate och BSG.

-Gangstagrass

#147 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 April 2011 - 22:40

215 - McKay saves the day

Eller ja, typ. Inte. Nä det här var en besvikelse. Det kändes som dom försökte göra ett avsnitt av SG-1/Atlantis vid sidan av Rush VR story. Visst är det jätte kul att se McKay och Woolsey igen men utan någon annan Stargate serie igång så bryr jag mig helt enkelt inte om vad som händer på jorden med Lucian Alliance osv. Det finns inget sammanhang där, bara löst snack om att Lucian Alliance som var en fjantig kriminell organisation i SG-1 nu helt plötsligt är ett stort hot. Yeah right, efter Goa'uld, Ori och Wraith är Lucian Alliance jäääätte farliga. :rolleyes: Jag bryr mig inte när vi inte har någon pågående storyline där. Skit i Jorden och fokusera på Destiny säger jag.

Rush story var bättre men kändes i slutändan bara som ett trist sätt att ursäkta att dom inte kan ha med Ginn och Perry i varje avsnitt.

-Gangstagrass

#148 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 April 2011 - 23:06

15 Seizure

Nej, jag får nog lov att hålla med dig, Wylie. Tafatt och svagt genomfört avsnitt där enda ursäkten till storyn som involverade Jorden var chansen att plocka in McKay för ett desperat försök att locka till sig fansen. Är man inte ett hardcore fan så räcker det inte med enbart hans närvaro. Jag bryr mig inte heller ett jota om vad som händer på Jorden och "hotet" från alliansen. Gäsp. Storyn med Rush och hans äventyr i den virtuella världen är väl aningen bättre, men inget som direkt engagerar mig ska jag erkänna.

Betyget blir: :sleepy:

Pst. Där fick du till det med titeln minsann, Wylie :lol:

#149 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 April 2011 - 21:32

2x15 Seizure

Glömt att skriva igen märker jag :rolleyes:
Nåväl, detta var väl inte riktigt vad man hade hoppats på när man såg att både McKay och Woolsey skulle vara med i SGU. Det var lite som de ville ha SG-1/SGA-stil över avsnittet men inte ville gå hela vägen och nej det funkade tyvärr inte. Och jag håller med Wylie om att Lucian Alliance känns en aning mesiga om man jämför de tidigare fienden som funnits i Stargates universum. Inte ens Rushs tid med Amanda Perry var särskilt bra gjort, kändes oengagerat. Avsnittet i helhet funkade men inte mycket mer.

Winter is Coming

#150 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 April 2011 - 11:55

Vilken tur att vi finns här som en liten påminnelse då, Rick! :)

Verkar som att vi denna gång tyckte ganska lika om avsnittet.