(Edit: Det fanns en tråd redan fick jag nys om)
--
2012: Doomsday (2008) @Voddler.com
XC gör ett besök i Mockbuster-tråden... Och hon verkar vara beväpnad?
Edited by XC, 08 October 2010 - 13:27.
Posted 07 October 2010 - 20:47
Edited by XC, 08 October 2010 - 13:27.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 07 October 2010 - 21:38
Winter is Coming
Posted 08 October 2010 - 23:53
Edited by Wylie Times, 08 October 2010 - 23:55.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 09 October 2010 - 20:42
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 09 October 2010 - 22:39
Posted 10 October 2010 - 02:47
The Mummy/Mumien Vaknar (1932)
En oförsiktig ung arkeolog öppnar en förbjuden skista och läser från ett gammalt pargament. Resultatet blir att mumien av översteprästen Im-Ho-Tep släpps fri, arkeologen blir galen och hans mentor Sir Joseph Whemple lämnar Egyptien.
11 år senare kommer den mystiske Egyptiske professorn Ardath Bey för att erbjuda Frank Whemple och en grupp arkeologer hjälp att hitta prinsessan Anck-es-en-Amon's grav.
Samtidigt vantrivs den unga Helen Grosvenor i det moderna samhället och dagdrömmer om det gammla Egyptien. En dag hamnar hon i en mystisk trans och börjar rabbla ett namn: Im-Ho-Tep.
Jag fortsätter mitt klassiska monsterfilmtittande med The Mummy filmerna.
Första filmen givetvis den om översteprästen Im-Ho-Tep som blev levande begravd.
En sorglig historia om en överstepräst som inte klarade av att kvinnan han älskade dog och försökte att återuppliva henne. Hans far, som var faro, dömde honom till att bli levande begravd utan att ha rätt till ett liv efter döden. Alla med känndom av var han begravdes blev dödade för att inte kunna ge honom en korrekt begravning.
Man tycker synd om Im-Ho-Tep och känner aldrig att han är ond utan bara att han kämpar för att få återse sin älskade. Och nästan 4000 år av plåga är en bra förklaring för att inte ha någon större sympati för andra och villig att döda för vad han vill ha. Men han dödar inte i onödan ändå utan bara de han måste för sitt ändamål. Men i slutändan så vill inte hans prinsessa dö med honom eller döda Helen och hans kärlek blir till besatthet istället där han ska tvinga prinsessan att dö med honom. Tillsist ber prinsessan till gudarna att förgöra Im-Ho-Tep.
Remaken från 90-talet har i grunden samma story men uppdelad i 2 filmer istället och där begår Im-Ho-Tep självmord när prinsessan vägrar att dö med honom. En mer slutgilltig avslutning men båda är väldigt passande.
Coolt med cat-gudinnan Bast som dödar en hund även om man inte fick se det.
Ovanligt gore-ig för den här tiden och ovanligt lättklädd. Och jag tror att folk blir förvånade när de ser den över hur intelligent den är och det faktum att mumien inte vandrar omkring inlindad i trasor med utsträckta händer som många säkert tror var fallet i orginalet.
Mycket bra även om den känns en aning klippt i slutet.
Och Boris Karloff är som vanligt fantastisk.
9,5/10
Gör som med tidigare och säter nummerordning på filmerna.
The Mummy's Hand (1940)
[Mummy 2]
ca 1000 år före Kristus. Prins Kharis, bror till Im-Ho-Tep, sörjer sin Prinsessas död och bestämmer sig för att använda de förbjudna löven för att återuppliva henne. Som straff blir han levande begravd som en Mumie och varje fullmånes natt så används de förbjudna löven för att hålla honom vid liv för evigt.
På 1930-talet söker en lyckosökande Arkeolog, Stephen Banning, och hans komiska kompanjon Babe, tillsammans med en showbiz Trollkarl och hans dotter, Prinsessans grav medans översteprästen Andoheb gör allt för att hindra dem och förbereder att använda de förbjudna löven för att väcka Kharis så att han kan hämnas skändningen av graven.
Semi-remake och fristående uppföljare av första filmen som skamligt nog använder scener från orginalet i filmen. Inga av karaktärerna från första filmen är med utom Faraon som dömmer både Kharis och Im-Ho-Tep att begravas levande. Därav att vissa anser Kharis vara bror till Im-Ho-Tep även då det inte sägs i filmen, eftersom de har samma far.
Bra film. Bättre än väntad. Mycket spännande. Det ända igentligen dåliga var en handlings twist som kändes dit tvingad mot slutet att översteprästen plötsligt ville göra sig själv och Trollkarlens dotter odödliga.
9,5/10
Posted 11 October 2010 - 19:57

Edited by XC, 11 October 2010 - 19:57.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 11 October 2010 - 20:31
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 11 October 2010 - 22:38
Winter is Coming
Posted 13 October 2010 - 14:52
---
--- | filmtipset | ---
Posted 15 October 2010 - 20:10
Edited by XC, 15 October 2010 - 20:12.

Posted 15 October 2010 - 21:36
Posted 16 October 2010 - 12:22
Edited by XC, 16 October 2010 - 11:59.

Posted 17 October 2010 - 00:34
Edited by Wylie Times, 17 October 2010 - 00:35.
-Gangstagrass
Posted 17 October 2010 - 18:26
Posted 18 October 2010 - 00:22
Posted 18 October 2010 - 18:57
Posted 18 October 2010 - 19:51

Posted 19 October 2010 - 17:11
Väckte mitt intresse så självklart var jag ju tvungen att införskaffa den och nu har jag även sett den.Pandorum är knappast en omvälvande film, men effektiv och levererar det den ska. Men när den nu nämns kan jag ju tipsa om den franska filmen Eden Log för den som nu vill ha mer djup, eller i alla fall mindre action.
Lite småknepig film, men ja, sevärd.
Posted 21 October 2010 - 18:59
Edited by XC, 21 October 2010 - 19:02.

Posted 21 October 2010 - 20:49
Posted 22 October 2010 - 19:34

Posted 23 October 2010 - 09:47
Edited by Fiskrens, 23 October 2010 - 09:48.
Posted 23 October 2010 - 10:13

Posted 24 October 2010 - 00:01
Edited by Wylie Times, 24 October 2010 - 00:07.
-Gangstagrass