Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor samlade i albumformat

• Please log in to reply
637 replies to this topic

#126 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 October 2011 - 13:55

Jag håller med Predabot om publiceringen. Åtminstone ska serierna komma ut samtidigt (om man samtrycker albumet i samband med ett nummer av tidningen). Men så ser jag utgivningsdatumet för albumet som tidigast runt 2013 av flera skäl.

Jag tror att det kommer ta tid innan alla är klara med färgläggningen av avsnitten.

Det tar tid innan En Hobby för alla gått klart, nummer 14 borde vara aktuellt våren 2012 och det ska också färgläggas. Och nummer 15 med sista delen dyker väl upp under hösten 2012.

En annan serie som kan vara aktuell för albumet borde vara Förgöraren då den hyser Nordens Stjärnor. Den är ju sex delar och bör vara klar våren 2013.

Tills dess bör vi kunna ha fått ut de "saknade" delarna. Det finns en hel del berättelser att utvinna från Silver och Bronze age och en del av dem finns presenterade som idéer i Skaparguiden. (Några exempel är gruppens första möte med Jeanne, skapandet av Personligheten, Järnängelns tillkomst, Groteskos död och Nattens visor (dubbelt så smart att göra denna, den funkar med temat för SPX nästa år samt att den funkar i Silver och Bronze Age).)

Med alla dessa avsnitt så bör enbart seriematerialet vara ca 200 sidor och det börjar verkligen vara moget för utgivning som album.

#127 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 October 2011 - 14:12

Jag ser också 2013 som realistiskt utgivningsår. Just färgläggningen kommer att ta tid. Vi får ta och dela upp färgläggningssysslan.

Hoppas verkligen att SSS nr 14 + 15 båda finns ute våren 2012. Vi får se. Om de fyra ovan nämnda avsnitten som inte är gjorda än ska komma med i albumet måste SSS utgivningstakt hållas uppe. Eller så kan vi publicera dem ändå. Det är som sagt frågan.

Förgöraren vet vi ju inte så mycket om än. Är NS huvudpersoner? I så fall passar den i ett NS-album. Annars vet jag inte. Vi får ju läsa den först.

200 sidor låter mastigt för ett första album. Å andra sidan måste ju albumet få en schysst helhet, så det kanske inte är fel.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#128 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 October 2011 - 14:43

Inget hindrar iofs att det är med både fristående NS-delar samt ett fortsättningsavsnitt i samma nummer, det handlar väl mest om mängden tillgängligt material.

#129 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 01 October 2011 - 21:05

Jag gillar idén, THE VIKTOR APPROVES!!

#130 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 01 October 2011 - 21:08

Vilken av idéerna Viktor?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#131 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 02 October 2011 - 10:24

Vilken av idéerna Viktor?

lite av varje, så mycket att hänga med att jag bara skrek ut för att vara medi konversationen XD Sorry

#132 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 October 2011 - 11:15

Då får man välja vad Viktor tycker. Jag väljer att han tycker som jag. :thumbsup: :lol2: :thumbsup2:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#133 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 03 October 2011 - 12:22

Typ. NS är ju en SSS-serie. Det skulle i alla fall kännas bra om SSS-red blev nöjd med resultatet på NS-albumet.

Ska vi utnämna någon till att fungera som länk mellan de båda redaktionerna, eller tänker vi oss att kommunikationen löser sig ändå?

Jag själv ser ju detta som en TPB, så jag tycker nog att äventyren måste ha varit med i SSS innan. ;)

Blir den mindre tepebe om den innehåller nytt material? För min del skulle jag inte ha något emot om den innehöll någon enstaka nyhet. Fast då kanske det känns mindre motiverat att publicera samma sak i SSS efteråt.

Förgöraren vet vi ju inte så mycket om än. Är NS huvudpersoner? I så fall passar den i ett NS-album. Annars vet jag inte. Vi får ju läsa den först.

Det är väl bland annat NS som är huvudpersoner, men också en massa andra, så det kanske är vettigare att publicera Förgöraren som en separat tepebe. Med en massa extramaterial kanske, om det inte blir lagom många sidor av sig själv.

#134 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 05 October 2011 - 19:04

Förgöraren gör sig nog som en separat tpb, kanske kombinerad med nån annan crossover också. Beror ju på hur många sidor det blir till syvende och sist.

#135 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 October 2011 - 07:05

Kan meddela att jag just har börjat färglägga NS vs Vengeance och fortsätter med det om ni andra tycker det är ok.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#136 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 October 2011 - 14:13

Vi behöver ju bland annat ett bronze age-äventyr till albumet, så jag har just påbörjat arbetet med ett manus som utspelas under just Bronze age-eran. Tänkte bland annat använda Jeanne Nocturne som en av huvudpersonerna, kanske även Marshall Thunder och Plågaren. Får se vilka det blir. Bland skurksen hittar vi Råttan och Fiddler. Det blir med andra ord en del musik i serien. Den utspelas i Gromköping och blir ganska kort.

Nu undrar förstås vän av ordning (om vi nu har någon sådan) hur jag ska hinna teckna detta. Jag håller ju redan på med två äventyr, Jagad Jägare och Smugglarna. Jo, jag tänkte leta efter en tecknare som ritar serien mot en lägre betalning. Typ 80-100 kr sidan. Jag vet att det är dåligt betalt, men det är mycket mer än inget.

Men innan jag sjösätter projektet vill jag veta vad ni tycker om det. Kan det passa som det bronze age-äventyr som NS samlingsvolym 1 behöver? Eller tränger jag undan någon annans idéer då? Vi kan ju samordna våra ansträngningar lite så att vi inte sitter där med två bronze-äventyr och noll silver-äventyr.

Edited by TFels, 09 October 2011 - 14:36.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#137 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 09 October 2011 - 14:21

Vi behöver ju bland annat ett bronze age-äventyr till albumet, så jag har just påbörjat arbetet med ett manus som utspelas under just Bronze age-eran. Tänkte bland annat använda Jeanne Nocturne som en av huvudpersonerna, kanske även Marshall Thunder och Plågaren. Får se vilka det blir. Bland skurksen hittar vi Råttan och Fiddler. Det blir med andra ord en del musik i serien. Den utspelas i Gromköping och blir ganska kort.

Nu undrar förstås vän av ordning (om vi nu har någon sådan) hur jag ska hinna teckna detta. Jag håller ju redan på med två äventyr, Jagad Jägare och Smugglarna. Jo, jag tänkte leta efter en tecknare som ritar serien mot en lägre betalning. Typ 80-100 kr sidan. Jag vet att det är dåligt betalt, men det är mycket mer än inget.

Men innan jag sjösätter projektet vill jag veta vad ni tycker om det. Kan det passa som det bronze age-äventyr som NS samlingsvolym 1 behöver? Eller tränger jag undan någon annans idéer då? Vi kan ju samordna våra ansträngningar lite så att vi inte sitter där med ett två bronze-äventyr och noll silver-äventyr.

LÅter kul för mig ^^ Vet inte om jag kan teckna åt dig, men sätt upp mig i listan i fall att ^^

#138 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 October 2011 - 14:30

Noterat! Vore även bra (oavsett om du tecknar eller inte) om du kollade så att Jeanne Nocturne blir rätt författad, så att vi får ett korrekt och bra serieporträtt av henne.

Varför skulle du inte kunna teckna? Tidsbrist?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#139 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 09 October 2011 - 16:43

Det finns ju idéer för alla tidsåldrar, men om vi får fler än en berättelse är det bara bra tycker jag, då får vi inte två tidsåldrar som känns som ingen bryr sig om dem och vi har berättelser till tidsåldern till album 2 också. Jag började fundera på ett Fiddleräventyr som är satt i moderna eran efter att det blev känt som temat för SPX och då är det bara trevligt att ha lite mer känt om honom.

#140 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 October 2011 - 16:56

Instämmer i allt!

Vad jag förstår angående Fiddler så är hans krafter aningen höljda i dunkel. Stämmer det? Skulle han kunna göra en massa coola saker med sina instrument och med musik?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#141 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 09 October 2011 - 17:45

Absolut inget är bestämt om Fiddler, så du som är först ut är den som får börja definiera honom. Jag funderade på om han kunde plantera subliminala meddelanden i musik, påverka känslor och sånt med dem. Typ sånt man kan göra med musik och ljud i verkligheten men på supernivå. Men som sagt, du har min fulla tillåtelse att göra vad sjutton du vill.

#142 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 October 2011 - 18:22

Jag har en idé om att han bland annat spelar fiol med spårvagnsströmledningar som strängar. Subliminala meddelanden låter intressant, det måste jag ta upp!

Edited by TFels, 09 October 2011 - 18:24.
stavnign

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#143 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 09 October 2011 - 20:14

Varför skulle du inte kunna teckna? Tidsbrist?

Tja, jag har ett par serietävlingar, Ragnarök, en serie projekt för dreamtime comics, Law For Hire som jag vill satsa nu på amerikanska serie bolag och krydda det med en typisk lathet som min flickvän måste ständigt fajtas med XD Men jag ska försöka satsa på det hela

#144 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 October 2011 - 20:39

Ah, du har fullt upp med andra ord.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#145 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 09 October 2011 - 20:53

Ah, du har fullt upp med andra ord.

jo men det betyder inte att jag inte accepterar en utmaning ^^

#146 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 11 October 2011 - 17:35

Kul att andra använder Gromköping. Blir även kul att se vad för användning du får av Råttan.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#147 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 October 2011 - 06:43

Vad behöver nu göras med våra serier till albumet? Här är en överblick. Vi har dels serier som behöver korrigeras och färgläggas.

Dels har vi serier som ska göras, om det är det vi är överens om. Behöver vi de serierna?

Vi får se till att fylla på listan med namn. Vem ska göra vad?

Att göra med de klara serierna

Nordens Stjärnor: Bit för Bit
Korrigeringar:
Färgläggning: klar

Nordens Stjärnor och Dedrups dödliga prisma del 1
Korrigeringar:
Färgläggning:

Nordens Stjärnor vs Vengeance
Korrigeringar:
Färgläggning: Thomas Fels

Nordens Stjärnor och Hatets Vän
Korrigeringar: Thomas Fels
Färgläggning: Thomas Fels

Nordens Stjärnor: En Hobby för Alla del 1-3
Korrigeringar:
Färgläggning:

Presentationsserien
Korrigeringar: Daniel Schenström
Färgläggning:

Serier som behöver göras

Nordens Stjärnor och Dedrups dödliga prisma del 2
Manus:
Bild:
Textning:
Färg:

Nordens Stjärnor: Första uppdraget
Manus:
Bild:
Textning:
Färg:

Nordens Stjärnor: Silver age-äventyr
Manus:
Bild:
Textning:
Färg:

Nordens Stjärnor: Bronze age-äventyr
Manus: Thomas Fels
Bild:
Textning:
Färg:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#148 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 October 2011 - 07:07

Jag skulle gärna se att färgläggningen för Sebastians delar i Bit för Bit gjordes om så att rastreringen blev mindre grov och svärtan undanhölls från tryckeffekten för det blev väldigt suddigt i tryck. Sebastian har förhoppningsvis filerna kvar och då är det ju bara att ta och göra om den delen lite snabbt.

För Dedrups dödliga prisma är det jag som färglägger och där är 1 av 12 sidor helt klar. En liten korrigering i en ruta ska också korrigeras. Jag färglägger också introduktionsserien och ändrar de saker som kommit till sedan dess i form av personer, baser och omflyttningar av eror för personer.

Tillägg: Thomas, vill du att vi ska skicka färdigt album-material till dig?

Edited by DanielSchenström, 12 October 2011 - 09:55.

#149 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 October 2011 - 20:14

Håller med om rastreringen i Bit för bit. Den är för grov. Vem vill ordna det?

Daniel, jag noterar dina insatser på Dedrups dödliga prisma och introserien.

man kan skicka färdigt material till mig, men jag vet inte hur mycket jag kan ta emot på en gång via mail. På något sätt ska vi ju ordna det. Men allihop, se till att ni har alla filer backuppade om det går.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#150 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 13 October 2011 - 14:19

Det var en sak jag kom på angående Ragnarök, ska jag satsa på albumsamlingen först eller bara göra en del för varje nummer först?