Figurer
Posted 02 May 2013 - 13:20
Posted 02 May 2013 - 14:08
jösses alltså
Posted 02 May 2013 - 15:02
Posted 02 May 2013 - 17:45
Skissade lite allmänt och fick ihop tre figurer, varav en tillhör PredaBot.
http://i1246.photobu...01_original.jpg
Skrev ner lite tankar kring dem.
Natthärskaren aka Nattidskungen skapad av PredaBot. Tog ett av de andra namnförslagen för jag höll med att namnet drabbas av en singelolycka i munnen på mig varje gång jag försöker uttala det.
Som en designidé har han låste in sitt vampyrhjärta i en metallbox som han kört in i sin bröstkorg. Funderade på att kanske göra det till ett skyddande kristallhölje istället så man kan se hjärtat.
Nattiskungen är inspirerad av tunghäftan "Nattidskungen" och gjord mest på skoj. Den här figuren är en nattlig inbrottstjuv som söver ner alla potentiella vittnen med sömngas innan han obemärkt kan skrida till verket. Han har sömngas av varierande styrka och ändmål. Vissa söver bara människor, djur, män, kvinnor, barn, etc. Gasen måste inandas så den här skurken blir ganska harmlös om någon annan har gasmask på sig. Därför fördrar han att smyga omkring på natten när de flesta ändå sover. Lagom småskurk för mer normala hjältar.
Knuff är smått tragisk figur som jag lagt mest tanke på efter att hon dök upp på pappret. Hon är tystlåten, introvert, ganska emo och smått morbid efter moderns död i en sjukdom när hon var ung. Det var då hennes stora mentala kraft uppdagades. Hon är sedan dess omhändertagen av staten och är under ständig uppsikt av en specialenhet. Hon lever i övrigt ett förhållandevis fritt liv. Hon har störst förtroende för sin personliga ledsagare (ej fastställd ännu). Knuff är ca 20 år och kortväxt. Hon gillar inte att bli vidrörd, särskilt inte av främlingar. Ledsagaren är en av få som ibland tillåts hålla i henne. Hon håller sig mest sysselsatt med böcker, studier, film, musik och internet. Hon har inga vänner eller kontakt med släktingar.
Knuff kan som namnet antyder knuffa bort saker med en kraftfull mental förmåga (telekinesi). Allt som är i vägen knuffas åt sidan, oavsett hindrets storlek. Kraften är teoretiskt obegränsad men med vissa psykiska spärrar. Styrkan och effekten är alltid väl avvägd i förhållande till hindrets storlek och massa (trycks bort), förutom när hon är sur (knuffa omkull) eller arg (slungar iväg). Hon kan knuffa undan en person lika enkelt som hon kan slunga iväg en pansarvagn ett tiotal meter. Hon kan inte lyfta, fånga eller manipulera saker. Alla hinder knuffas alltid rakt bort från henne i motsatt riktning (inte uppåt, nedåt, sidan). Ibland kan hon få för sig något och ge sig iväg och då kan oftast inget hinder stoppa henne, speciellt om hon blir arg. Knuff är i sig inte elak men det kan säkert finnas skurkar som gärna skulle vilja utnyttja hennes kraft för sina egna planer genom att manipulera henne på olika sätt.
Posted 03 May 2013 - 15:04
THE NEW AND IMPROVED:
JEANNE NOCTURNE (Skapad av Viktor Matiesen)
Verkligt namn: Okänt
Yrke: Legosoldat, men oftast medlem i gruppen.
Identitet: Okänd för alla, inklusive henne.
Laglig status: Illegal flykting från okänt land.
Civilstånd: Okänt.
Kända släktingar: Inga.
Födelseort: Okänd.
Operationsbas: Hemlig.
Historia: Mycket är okänt om Jeanne. Det man tror är att hon är född under 1800-talet, att hennes mor var en vampyr och hennes far en människa, och att hon är från USA. Sedan hennes föräldrar dog under okända omständigheter höll Jeanne låg profil. Hon kan ha varit gift då hon bär en vigselring men det är inte bekräftat. Jeanne är under 80-talet en legosoldat och rekryterades till gruppen efter en fejd.
Ålder: Okänd.
Längd: 160 cm.
Vikt: Okänd, men kan bli lätt.
Ögon: Ljusröda.
Hår: Silvergrått i ett slapp tuppkam.
Styrkenivå: Kapabel att lyfta upp över 40-50 ton, men hennes riktigt gräns är 100 ton men det tär ut henne rejält.
Känd övermänsklig kraft: Jeanne är en dhampir - hälften vampyr, hälften människa. Hennes krafter är följande: Övermänsklig styrka (som nämns i Styrkenivå), reflex och snabbhet dubbelt så mycket som en normal vältränad människa och har även övermänsklig syn som kan utmana den bästa örnens. Jeanne är även den ultimata prickskytten efter årtals träning eller bara skjutande, och hennes träffsäkerhet är så perfekt att man kan tro att hon kan skapa ”magiska kulor" som kan variera från explosiva till frätande. Hon är odödlig och kan läka ihop sår av dödligare varianter, och kanske en lem eller två men det är extremt smärtsamt procedur.
Svagheter: Hon blir försvagad och dödligt i direkt solljus under dagen och kan inte använda sina krafter och förmågor. Hennes läkarförmåga är även långsam som normal människas och behöver mycket vila om hon är seriös skadad. Hon har även udda tvångssyndrom som att räkna ris om det hälls ut på golvet, undvika vitlök trots att det har aldrig skadat henne på nåt vis men hon agerar som om hon får en rejäl allergisk reaktion mot det och avskyr stormhatts blommor att hon kan inte ens gå runt de.
Personlighet: Det första intrycket man kan få av Jeanne är att hon har alla sina skruvar lösa i huvudet och det kan nog stämma med tanke på att hon har spenderat större delen av sitt liv i ensamhet. Hon är otroligt intelligent, vilket man märker om man kan tyda hennes rappakaljor. Hon har ett vridet sinne för rättvisa och humor som blir allt mörkare över perioderna och hon har en förmåga att irritera båda sina fiender och kollegor men hon älskar speciellt att håna och förnedra sina fiender. Hon tappar lätt koncentrationen och kan klaga på en man som krattar och liknande när hon är på en spaning. Hon har en viss narcissistisk och sarkastisk syn på saker och ting, men hennes filosofin är att så länge hon lever så kan hon lika bra att njuta av och även utnyttja det som livet bjuder på plus lite extra så om hon så vill så kan hon ha för sig att köra en monster truck runt i staden bara för att hon kan plus själva idén att vara en superhjälte i en grupp tycker hon att det är det bästa hon har gjort på länge.
Skaparens tillägg: Jeanne är tänkt att funka som comic relief men ändå ha en seriös roll. Jeanne är som en
blandning mellan Punisher, Blade, Spindelmannen, Deadpool (hon kan bryta den fjärde väggen, det vill säga
kommunicera med läsaren direkt och vet att hon är en seriefigur) och kanske till och med Venom. I de
senare perioderna när gänget splittrats ska Jeanne bli betydligt mörkare, då hon börjar känna att de onda
och kriminella kommer för lätt undan från rättvisan, även om de blir arresterade. Hon kan även vara en av
dem som inte återförenas med gruppen under superstjärneperioden utan agerar istället som vigilante.
Jeanne kan nog vara den svåraste och samtidigt den roligaste karaktären att skriva på, med tanke på hur
knäpp hon kan vara. Så vitt jag vet, har bara en person skrivit ett manus som har Jeanne med. Just därför
med syftet att få potentiella författare och tecknare känna vid hennes personlighet och motiv, håller jag på
med tre-fyra seriemanus med Jeanne Noctorne. Om det är nån som har ett manus med Jeanne Nocturne,
skicka manuset till mig så jag kan hjälpa till med hennes dialog och liknande.
Förhållandet mellan Jeanne och de övriga medlemmarna har jag tänkt mig att hon gillar att reta sina kollegor
genom att agera antingen dum eller sarkastiskt mot de och värre blir det för hennes fiender eller för de
som hon inte gillar, speciellt Greven även om hon tolerar honom (mest för att hon tycker att han är snobbig
besserwisser), men hon behandlar sin vänner aldrig som skit utan hon låter de veta hur mycket hon kan
bry sig om de i nästan alla situtationer. Hon har ett svar för nästan alltid, vare sig det är nåt smart, roligt,
korkat eller rentav inte sammanfattande surrealistiskt. Men även om Jeanne lätt hamnar i rollen som komisk
sidekick i serien, så försök att undvika det.
En kort lista på Jeannes utveckling:
- Det avsnitt då Jeanne dyker upp och blir en medlem i Nordens Stjärnor är tingad av mig. Jag skriver
manuset och letar efter en tecknare som kan rita enligt Silver age-perioden som storyn utspelar sig i.
- Förhållandet mellan Jeanne och de övriga medlemmarna har jag tänkt mig att det skulle kunna jämföras
med förhållandet med de mänskliga karaktärerna och The Warner Brothers i animerade showen Animaniacs,
eller Freakazoid. Men även om Jeanne lätt hamnar i rollen som komisk sidekick i serien, så försök att
undvika det.
- Jeanne blir bästa vän med Nox för att Nox är mer förstående för det övernaturliga och eftersom Jeanne är
en halvvampyr. Det ska även antydas lite mer i förhållandet mellan dem, men Nox är gift (och ingen vet det
förutom kanske Jeanne).
- I min "spinoff" NORDENS ELIT kommer dådet som får Jeanne att gå i exil och agera mer som en mörk hämnare
som fungerar illa med moralen i gruppen.
- Tills storyn som presenterar uppdykandet av Moose som är tingad av mig och Adam Karlsson, ska Jeanne
var en grym vigilante som använder extrema metoder att fånga in kriminella. Om Jeanne skulle jaga en tjuv
på ett tågområde skulle hon inte tvivla att kasta ett tågvagn på dem.
Förhållande med NS:
Greven: Hatar hans auktoritet över henne och vill så gärna reta upp honom och ignorera hans order.
Betjänten: Blir from som en katt unge och lyder henne mer än gärna.
Pantern: Gillar att roa med hennes brittiska attityd.
Ghast: Har en bra respekt nivå, men kallar honom för Döing, Skelettet osv.
Moose: Älskar den tysta starka typen och gillar att ha långa pratstunder med honom och han faktiskt lyssnar på henne
Graviton: Kallar henne för Nörditon
Johnny Boy: Hon är den enda som han inte flörtar med för att han tycker att hon är creepy, och hon vet om det och gillar att jävlas med honom
Tin: Hon vill veta vem är det som styr saken
Vita Duvan: Hennes smeknamn, Vita Divan
Moder Svea: Trist och fjortis
Nox: Bästa vänner, och den enda seriösa förhållande
Orientens pärla: Neutral
Personligheten: Nyfiken
Plågaren: Förstår inte på hans gimmick men är okej med det han gör.
Marshall Thunder: Tycker att han är en snobb och tvekar inte att säga det.
Otroliga Mannen: Bästa drinkpolare och är en bra assistant att lyfta tynga grejer som hans utrustning
Liemannen: Trist
Spore: Helt facinerad av att hon är alien robot från yttre rymden
Superstjärnan: Avskyr hennes synligen dryga ledarskap
Svarta guldet: Blir bara road och skrattar högt varje gång hon ser honom
Temüdjin – Himlens vilja: Gillar hans sprituella attityd och kunskap.
Edited by DarkPaladin300, 03 May 2013 - 18:08.
Posted 03 May 2013 - 17:08
Underbart att du tog med hennes åsikt om Svarta Guldet, men endast en sak, du skrev:
Svarta guldet: Blir bara road och skrattar högt varje gång hon ser henne.
Och jag tror att det skall vara:
Svarta guldet: Blir bara road och skrattar högt varje gång hon ser honom. Då Svarta Guldet är en man.
Annars säger jag endast kör på.
Posted 03 May 2013 - 18:12
Så fixad ![]()
Posted 03 May 2013 - 18:53
Gillar att hon har en klassisk vampyrsvaghet...minus att hon inte brinner upp och blir en hög med aska då förstås. En bra halvvampyrbonus a la Blade. Hon är ju väldigt mäktig så en rejäl "kryptoniteffekt" skadar inte. Eller vänta nu...det skadar henne, men inte spänningen för författare och läsare. Kort och gott; svagheter är lika viktiga som krafter för att göra en hjälte intressant. Jag gillar det!
Fråga: Påverkas Jeanne även allmänt av dagcykeln eller enbart av direkt solljus? Jag tänker om hon på dagen befinner sig inne i ett normalt upplyst rum med fönster som gör att en viss mängd dagsljus alltid tar sig in. Är hon fortfarande supermäktig eller bara lite mindre supermäktig t.ex. jämfört om hon skulle befinna sig i en kolsvart gruva djupt under jord? Antar att hennes krafter under jord och i kolmörker är på 100% även om det är mitt på dagen utanför.
Edited by Göta Lejon, 03 May 2013 - 18:58.
Posted 03 May 2013 - 19:25
Et tu, Lejon?
Men oki, jag har tänkt dagscykeln, låter det bra?
Posted 03 May 2013 - 20:09
Et tu, Lejon?
Men oki, jag har tänkt dagscykeln, låter det bra?
Lite oväntat medgörlig där, tycker jag. ![]()
Man får ju tänka på att det blir en större svaghet om hon inte ens behöver vistas ute i direkt solljus. Därför fiskade jag efter en gradvis försvagning. Hon är ju superstark rent optimalt men hur försvagad blir hon som svagast? Som en vanlig vältränad människa?
Valet kan ju öppna upp för lite andra möjligheter. När hon befinner sig i skuggan/gråzonen kanske hennes krafter motsvarar någon av av de andra hjältarna,kanske någon hon ogillar så att de har möjlighet att fajtas på lika villkor (dock ej Greven). ![]()
Som följdfråga på det undrar jag om den svagheten i så fall endast skulle gälla Jeanne eller även alla riktiga vampyrer. Om "vanliga" vampyrer alltid blir så försvagade under dagenperioden att de måste sova för att de helt enkelt somnar. Eftersom det är en delad värld kanske det ska vara osagt och endast gälla Jeanne eller så kan denna "weakness of the day" ju vara en vedertagen svaghet för alla halvblod?
Posted 03 May 2013 - 20:15
ja jag tänkte bara att hålla det enkelt för oss alla, att hon blir bara försvagad under dagen som en normal människa för att ärligt talat så var det lika förvirrade som helst om det du förklarade, lite som Gremlins, hur fan vet man när man inte ska mata de efter midnatt när det är midnatt nån annanstans?...
Edited by DarkPaladin300, 03 May 2013 - 20:16.
Posted 03 May 2013 - 22:49
Mata inte Jeanne med ekologisk ketchup i gryningen för då... ![]()
Enkelt är bra! Att hon är superduper på natten funkar dessutom extra förnämligt med både vampyrkonceptet och hennes efternamn.
Posted 04 May 2013 - 09:14
Precis ![]()
Posted 10 May 2013 - 18:22
Framgick det om dubbelgångaren är ond?Jag tror inte att vi nådde något slutgiltigt bud i den frågan, eller så många frågor över huvud taget. Men det fanns en massa idéer om olika saker gällande denna dubbelgångare.
Detta återberättas av en som var med på skeppet "Amorosa". Året är 1721det är tre år sedan Karl den XII stupat i Norge. Ulrika Eleonora har året innan abdikerat och enväldet är avskaffat. Riksdagen har makten i Sverige. Det stora nordiska kriget är avslutat och man begränsar Kaparnas framfart kraftigt. Det är nu den stora fredens tid, det finns ingen plats för pirater. Men finns det pengar finns det behov av män som inte ställer frågor. Några år tidigare får en dansk kaparkapten ett hemligt uppdrag av den svenske läkaren Skragge under ett besök i Hamburg. De ska bärga en skeppslast i Östersjön. under den följande tiden samlar kaptenen män han kan lita på och börjar förbereda och träna dykare. Men planerna går i stöpet i och med att pengar och skeppsgaranti dör med Karl den XII. Det går en tid, pengar samlas in och skepp anskaffas och en stormig natt beger de sig äntligen ut på uppdrag.Intressant. Bygger några namn, utöver regenternas, på historia? Jag har också funderat på att beblanda Tin med pirater. Men då tänkte jag främst på Grom Vitskägg och hans anhang, och det skulle ju i så fall placera Tins ursprung i ett ännu tidigare århundrade. Frågan är om man ska avslöja när Tin blev Tin redan nu, eller om man ska låta den saken vara mystisk ett slag till. Men om vi skulle bestämma oss för att använda din idé skulle man kunna knyta ihop den här händelsen med Vitskägg i alla fall. Jag har nämligen lite funderingar på en pirat till. Jag har tänkt mig att vederbörande var samtida med kapten Vitskägg, men det kan för all del vara så att det bara är slutet respektive början på deras karriärer som överlappar, och i så fall skulle den här piraten möjligen kunna ha en koppling till piraterna i din historia också. Funderingarna jag haft är förresten en konsekvens av att jag behövde hitta på några piratnamn till frågetävlingen i SSS16.
De hittar i djupet något som inte är ett skepp, en platt stor stenliknande sak som släpats över botten. De får göra flera försök att duka och de tappar till och med en av dykarklockorna. Upp ur djupet släpar de en rustning som de inte lyckas plocka i sär. Men så anfaller två ryska fregatter och en vild strid utbryter. Skeppet sätts i brand och sjunker. Bara några få lyckas undkomma i roddbåtar. Med ner i djupet försvann den mystiska skatten. Men, han kan svära att han sett den en dag, när han stred mot ryssarna i Åbo. Det var inte på slagfältet, det var ute i skogen natten innan. Den vinkade till honom.
Epilog. Matrosen Tim är mitt i stridsvimmlet ombord på "Amorosa" och skeppet står i brand. Han försöker komma fram för att nå en livbåt men knuffas ner i lastrummet av en annan flyende. Han fastnar. Vatten strömmar in och båten börjar sjunka. Så genom mörkret och vattenvirvlarna ser han en skugga. Ett ljus. Rustningen är alldeles nära. Den omsluter honom. Man ser det sjunkande skeppet utifrån, under vattnet. Slut.
Lite poänglöst att använda mystik om läsaren inte klart får veta att det är just Tin i slutändan, såvida inte det står i seriens titel, typ "Tin's skapelse" eller liknande men jag tycker inte det är tillräckligt.Varför det? Det blir väl inte nödvändigtvis bättre av att man är övertydlig? Om man ser hur rustningen ser ut så fattar man väl?
Alternativt var rustningen skadad och energin tog tillfälligt slut. Tin fick vänta några hundra år på att tekniken kom ikapp så att han kunde få tillgång till delar som kunde fixa problemet.Tin har i och för sig en förmåga att förstå sig på all teknologi, så den där väntan kanske inte går att använda som argument. Fast det beror förstås på vad det är tänkt att den där förståelsen är tänkt att förslå till.
ja jag tänkte bara att hålla det enkelt för oss alla, att hon blir bara försvagad under dagen som en normal människa för att ärligt talat så var det lika förvirrade som helst om det du förklarade, lite som Gremlins, hur fan vet man när man inte ska mata de efter midnatt när det är midnatt nån annanstans?...Och framför allt, hur länge pågår efter midnatt? Det mest logiska bör väl vara att det är solen, snarare än klockan, som påverkar Jeanne. Men solljus studsar förstås och tränger igenom och har sig, så det kan ju vara svårt att komma undan helt på dagen, såvida man inte beger sig ner i underjorden.
Posted 10 May 2013 - 20:43
Tja det var som blev bestämt nu iaf att sol ljus är det som försvagar henne
Posted 10 May 2013 - 22:18
Posted 10 May 2013 - 22:41
Tänkte att berättaren i mitt exempel, sen ska visa sig vara Grom Vitskägg när han återkommer i historien som kapten. Alla namn i min "story" har historiska kopplingar.
Var bara noga med att få rätt århundrade, då han var aktiv under 1500 eller1600- talet, inte säker på vilket än, för det var något utav de århundraden som Gromköping grundades, så han måste varit aktiv någon gång då. Förutom det, så ger jag er tillåtelse att använda Grom Vitskägg. Jag måste nog renskriva Groms och Gromköpings fakta.
Posted 10 May 2013 - 23:23
Svenska kapare var aktiva främst under 1690-talet fram till 1720-talet.
Posted 11 May 2013 - 11:24
Är Grom äldre eller yngre än händelsen i berättelsen, får man skippa att det är Grom själv och då istället en ättling.
Svenska kapare var aktiva främst under 1690-talet fram till 1720-talet.
Jag tror att jag skall ha det att Gromköping grundades i sent 1600-talet, så han borde varit aktiv pirat innan, men han gjorde ju ett återvändande efteråt, och det sägs, enligt rykten" att han levde i över hundra år och ändast förlorat två strider i sitt liv, ett innan Gromköping grundades, och den andra mot döden, och då han är begravd nära sin stad så borde han ha dött i närheten om inte i Gromköping. Vilket kan nog ställa till vissa problem för dig om du vill använda honom. Då ingen vet med säkerhet hur gammal han är, så kan det vara en möjlighet att han var aktiv under den perioden, kan även vara en möjlighet att han har, för honom, okända ättlingar.
Posted 11 May 2013 - 15:35
Så det ska nog inte vara nåt problem.
Posted 05 July 2013 - 21:46
Nu i sommar ska jag rita lite på NS-äventyret "Smugglarna". Har en fråga angående Vita Duvan som är med där. Jag har hittills ritat henne med små vingar på ryggen. Nånstans ifrån har jag fått att hon har det. Men när jag tittar i guiden så ser man inga vingar. Har hon vingar eller inte?
Posted 07 July 2013 - 08:32
Tack! Det var i stort sett samma som i NS-guiden, men lite mer. Inga vingar vad jag ser så jag går på det.
Posted 13 August 2013 - 15:12
Hittade mina konceptskisser på Osynlige Mannen, som jag skickade till Daniel. Tänkte att det kanske finns intresse för de så jag postar dessa här också:
Den Osynlige Mannen framifrån. (Ja, här är han alltså inte osynlig... Han är dessutom helt slut efter att ha bekämpat mot en armé av allsköns oknytt, så hans hållning är inte den bästa
)
Design - kommentarer:
Bandagerat ansikte för att behålla anonymiteten.
Svenska flygvapnets pilothuva, med modifierade hörselskydd, och flygarglasögon. Hörselskydden fungerar även som ljudförstärkare, dock filtrerar de bort skarpa ljud. (Tänk moderna Peltor)
Två pistoler av modellen M/07

I strålande färg!

Koncept:
Tanken är att han ska bli osynlig med hjälp av en osynlighetsmaskin, som han har på ryggen. När han trycker på knappen han har på bröstet går maskinen igång och börjar att blanda ihop två vätskor och pumpa in blandningen i blodet, via två slangar (alternativt en slang) fästa i nacken och hans kropp bildar då en "osynlighetsvägg" som når en bit från kroppen (vilket gör att även kläderna och maskinen blir osynliga). Osynligheten räcker i 24 minuter och sedan blir han sakta synlig igen. Maskinen måste laddas om, och fyllas på vätskor, efter 3 användningar.

Alternativt designförslag till maskinen

En alternativ skiss på designen. Skiljer sig inte mycket men här har han rock istället för midjelång/midjekort jacka.
Posted 13 August 2013 - 15:18
Jag har alltid varit en sucker för långa rockar (jag har en själv under vintern)