Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1626 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 November 2013 - 18:02

Sret, du är ju manusförfattare och inspirationskälla! Inget å skäms över!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1627 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 November 2013 - 18:12

Känns som jag enbart bidrar med arbete åt er som redan har mycket att göra. Dina ord får mig ändå att må bättre.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1628 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 November 2013 - 18:28

Du har t ex fått fart på Göta Lejon, inte illa!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1629 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 November 2013 - 18:41

Du har t ex fått fart på Göta Lejon, inte illa!

Den äran skall vi nog ge The Viktor, det var han som krävde det.

#1630 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 November 2013 - 18:43

Ok då. Inte illa The Viktor!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1631 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 18 November 2013 - 18:56

Så går det när man hotar med en liten pluton med RADIOAKTIV VAMPIRE T-REXES MED RAY GUNS PÅ RYGGEN!!

#1632 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 18 November 2013 - 20:17

Jag måste föreslå att vi gör ett samarbete någon gång, för du är "farligt" nära hur jag tänker mig deras utseenden. Blir nästan rädd att du kan läsa mina tankar...

Låt mig göra klart en egen superserie först så får vi se. Vill gärna lyckas med det en gång iallafall innan jag vågar ge mig på någon annans projekt.

Sedan har jag ju bara behövt följa dina beskrivningar efter bästa förmåga...vilket på sätt och vis är en form av "tankeläsning".

Förövrigt så älskar jag din bild på Nattkatten, vem försöker jag lura, jag älskar dem alla. Det är när man ser allt arbete som du och de andra som kan tänka långt mycket bättre än mig lägger ned på mina karaktärer som får mig att skämmas att jag inte kan vara till mer hjälp.

Tackar! Men håller med Tfels. Se dig själv som en "programmerare". Min "grafik" för just det här skulle inte ens kunna visas utan din tid, tanke och medverkan från första början. Sedan kan du även hjälpa till att "patcha" på vägen med mer feedback om det är "glitchar" i grafiken. T.ex. att Ghast inte alls har en sjungande rosa koala fastlimmad på huvudet, det är en helt vanligt hatt...

Så går det när man hotar med en liten pluton med RADIOAKTIV VAMPIRE T-REXES MED RAY GUNS PÅ RYGGEN!!

Jisses..! Du har hittat någon slumpgenerator på nätet för det här, eller hur..? :D

Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#1633 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 November 2013 - 20:44

Fattar nu! The Viktor är alla internets slumpgeneratorers moder!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1634 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 19 November 2013 - 10:35

TVIVLAR NI PÅ DEN STORE THE VIKTOR?!?!?!? PASSA ER ELLER SÅ BUSAR JAG PÅ ER MED MIN BATALJON MED STORBRÖSTADE CTHULHU WRESTLARE MED MOTORSÅGAR PÅ DERAS TENTAKLER!!!!!!

(Fan nu får jag lust att göra serier med snubben, men kan inte DX Så jävla upptagen)

#1635 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 19 November 2013 - 19:32

Sedan gillar jag hur hon har en koppling till Vita Duvan II, som vår gröne hämnare nämnde så har vi Face som både beundrar och ser Vita Duvan II som rival, men jag ser inga problem med att fler har det så, så att säga. Då hon är en kändis så är det nästan konstigt ifall det inte var så.

En möjligen intressant fråga är vilket förhållande detta kommer att ge Face och Skuggfågel till varandra.

Angående General Winter, vi har en bild så det blir att vi får ha en röstning om vilken vi skall ha, gillar båda nämligen.

Fast de säger väl inte egentligen emot varandra?

Och så lastar du över det till mig?! Nåväl, jag förtjänar väl det, ge mig lite tid så skall jag se vad jag kan komma fram med, med ett litet gästframträdande från Viktor Von Pain.

He he! Skojade bara...fast om du nödvändigtvis så gärna vill så kanske lite inspiration inte skadar..? :whistle:

Så... eh.. fint. Ser särskilt tjusningen i den osubtilt deskriptiva titeln.

Hm. I guidens stavas det General Winter. Ska det vara "Winter" eller "Vinter"..?

Vi har nog haft den diskussionen, tror jag, jag tror att jag vill helst ha Winter, men jag tror att det sades att det var bättre med Vinter, då det hela är i Sverige.

Killen kommer ju från Sibirien, så han heter förstås Генеральный Зимние. Men eftersom han är verksam i många länder är det inte ovanligt att det pratas om honom av personer som inte kan ryska och som översätter namnet till det språk de råkar prata. Han kallas alltså General Vinter i Sverige, men är även känd som General Winter, General Invierno, Kindral Talv, Gjenerali Dimri och så vidare, beroende på vem som pratar om honom. (Se wiki-artikeln!)

Fråga angående Marshall Thunder. Var har han för färger på sin dräkt? Bilden i guiden är svartvit/grå...

Men den här är i färg:

6201301.jpg

#1636 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 19 November 2013 - 22:32

Jag vill ha ett fastställt utseende på mina karaktärer, och med tanke på att jag är skaparen borde väl mina ord vara lag (Storhetsvansinne? jag? Absolut inte.) Men mest för att undvika förvirring senare.

Sedan Göta Lejon, menar naturligtvis inte ett samarbete genast, utan kanske i framtiden.

#1637 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 19 November 2013 - 22:57

Fastställt utseende låter som en god idé, men det behöver ju inte betyda att han alltid har samma kläder på sig och så. Men ja, det är du som har hittat på honom, så din åsikt bör väga tungt.

#1638 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 19 November 2013 - 22:59

Relationen mellan Face och Skuggfågel kan bli ett intressant ämne att använda för ett framtida seriemanus, förutsatt att någon av dem då får reda på den andre personens stora beundran för Vita Duvan. Värt att fundera på.

Men först måste Skuggfågel få göra ett officiellt första framträdande, vilket jag jobbar vidare på.

Att General Vinter heter olika på olika språk är ju logiskt så som Gröne Hämnaren lagt fram det. Beror också på om man vill köra "serielogik" istället, så som TFels har nämnt, där namn på engelska används mer flitigt.

Rent geografiskt och seriehistoriskt skulle han kunnat vandra över till USA först och härjat omkring och där fått det engelska namnet General Winter. Kan även bero på om han själv kallar sig General Vinter eller om det är media/hjältar som gett honom detta alias. I det första fallet borde ju han själv välja ett alias baserat på någon av de mer ryska motsvarigheterna (Gjenerali Dimri?), medan alla andra (inklusive vi själva) kör på just General Vinter. Hursomhelst, Vinter funkar ju om Sret så önskar. Det är ju ändå snart Jul. ^_^

PS! Fint upplägg i wikin på General Vinters profil, inklusive alla alias. Någon har varit flitig! :)

Titeln på omslaget till Ghast vs SZGMMPB är helt och hållet THE VIKTORS fel alternativt förtjänst beroende på hur man vågar se på det. ;)

Så det är Marshall Thunder på det senaste omslaget (och Fiddler?) Trevligt! Tackar för det Gröne Hämnaren och för påminnelsen. Har inte införskaffat nummer 16 ännu. Får nog allt ta mig till Seriehörnan imorgon, innan de där radioaktiva vampyrdinosaurierna dyker upp...

Jag vill ha ett fastställt utseende på mina karaktärer, och med tanke på att jag är skaparen borde väl mina ord vara lag (Storhetsvansinne? jag? Absolut inte.) Men mest för att undvika förvirring senare.

Sedan Göta Lejon, menar naturligtvis inte ett samarbete genast, utan kanske i framtiden.

Japp! Du får säga bu eller bä på de visuella konceptbilderna som dyker upp på dina figurer, och även angående ett samarbete i framtiden när det väl blir tid och tillfälle för det. B)

Edited by Göta Lejon, 19 November 2013 - 23:01.

#1639 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 20 November 2013 - 18:02

Har idag införskaffat och läst SSS #16. Mycket trevligt! ^_^

Marshall Thunder, nu i blått, svart och rött.

Har även lagt in skaparnas namn i beskrivningen av varje figurbild. Rätt ska vara rätt.

Edited by Göta Lejon, 20 November 2013 - 18:05.

#1640 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 November 2013 - 18:18

Fett nice bild av Marshall Thunder! Färgerna funkar mycket bra! Jag uppfann ju inte Marshall Thunder men känner ändå att din teckning gör honom rättvisa.

Skoj också att du fann nr 16 trevligt! Du får gärna beskriva lite noggrannare hur och varför du tyckte som du gjorde. Och gärna kritisera och tipsa om förbättringar också. Vore intressant att få höra. Här kan man skriva av sig lite åsikter: http://www.scifinytt...pic=6144&page=7

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1641 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 20 November 2013 - 20:37

Fett nice bild av Marshall Thunder! Färgerna funkar mycket bra! Jag uppfann ju inte Marshall Thunder men känner ändå att din teckning gör honom rättvisa.

Skoj också att du fann nr 16 trevligt! Du får gärna beskriva lite noggrannare hur och varför du tyckte som du gjorde. Och gärna kritisera och tipsa om förbättringar också. Vore intressant att få höra. Här kan man skriva av sig lite åsikter: http://www.scifinytt...pic=6144&page=7

Tackar! Har även skrivit "lite" tyck och tänk om #16.

#1642 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 20 November 2013 - 20:40

Snygg Marshall Thunder!

#1643 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 21 November 2013 - 11:20

Snygg Marshall Thunder!

Tackar! Han fick en liten stöddig superhjältepose baserat på hans beskrivning.

Edited by Göta Lejon, 21 November 2013 - 11:21.

#1644 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 22 November 2013 - 19:55

Att General Vinter heter olika på olika språk är ju logiskt så som Gröne Hämnaren lagt fram det. Beror också på om man vill köra "serielogik" istället, så som TFels har nämnt, där namn på engelska används mer flitigt.

Rent geografiskt och seriehistoriskt skulle han kunnat vandra över till USA först och härjat omkring och där fått det engelska namnet General Winter. Kan även bero på om han själv kallar sig General Vinter eller om det är media/hjältar som gett honom detta alias. I det första fallet borde ju han själv välja ett alias baserat på någon av de mer ryska motsvarigheterna (Gjenerali Dimri?), medan alla andra (inklusive vi själva) kör på just General Vinter. Hursomhelst, Vinter funkar ju om Sret så önskar. Det är ju ändå snart Jul. ^_^

Generalʹnyy Zimniye är den ryska benämningen. Nu kan jag ju alltså inte ryska så jag vet egentligen inte hur korrekt det är i något avseende. Gjenerali Dimri tycks vara albanska. Idén om att han skulle benämnas på svenska i tidigare eror och på engelska i senare är egentligen inte särskilt långsökt. Kolla på hur till exempel filmer marknadsförs! Det är ju vanligare och vanligare att filmer får ha engelska titlar i Sverige, inklusive filmer som inte har en engelsk titel från början. Det betyder dock inte att vi måste göra så med General Vinter. Det skulle nog mest bli förvirrande faktiskt. Peral la fram Morozko som ett alternativt namn. Kanske använder han det också. Man skulle ju till exempel kunna tänka sig att han vid något tillfälle har haft anledning att kalla sig något annat än vad han är känd som.

#1645 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 22 November 2013 - 20:41

General Vinter kanske skulle bli väldigt upprörd om någon kallade honom "Farbror Frost". :D

Sret får ju så klart bestämma hur han vill ha det. Antar att det dröjer ett litet tag till innan denna superskurk trillar in i ett framtida nummer av SSS. Nästa Jul kanske...i ett särskilt Julnummer..? ;)

Själv ser jag det nästan som lite sport att få till ett superhjältenamn på svenska som inte låter för fånigt. Det gäller även superskurkarnas namn.Jag antar att jag tycker detta för jag konsumerade en hel del importerade superserier ett tag innan de svenska översättningarna började behålla de engelska titlarna och namnen. När jag jämförde namnen kändes de på engelska helt enkelt tuffare. Fast vissa namn höll sig rätt länge för min del, t.ex. Stålmannen, Läderlappen och Spindelmannen. Dessa känns nu faktiskt fortfarande jämbördiga med de engelska originalen, men det beror så klart på ren serieprägling under min uppväxt. :)

Skissade ihop två sidor av en urspungshistoria till en superskurk; Gåsapågen! Detta egentligen bara menat som ett rent exempel baserat på en tidigare diskussion om sidantal för en ursprungshistoria.

Gåsapågen 01

Gåsapågen 02

Det blev även ett annat experiment. Manuset är hyfsat seriöst men själva namnet känns kanske mer humoristiskt. Funderade på om manuset kunde hjälpa till att få namnet att kännas mer på allvar. Namnet var även tänkt att kännas logiskt kopplad till ett visst landsområde, i det här fallet Skåne.

Tittar man på klassiska superserier går det förstås att tycka att många nu vedertagna ursprung till olika kända superpersoners krafter är töntiga vid en närmare analys (jag tänker inte nämna några exempel). Det beror ju på manuset och hur superpersonen framställs i serien.

#1646 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 22 November 2013 - 20:42

N tänker verkligen djupt när det gäller honom. Jag valde hans namn efter vad jag har hört att ryssarna kallar sin vinter under krigstid, stämmer detta eller ej vet jag dock inte, och att han tog sitt namn efter just den ryska vintern. Jag valde att stava hans namn för att han är en internationell terrorist. Men jag tror att det är bäst att köra med det att alla länder har ett namn på honom efter hans terrorist namn, General Vinter blir nog bra tror jag.

#1647 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 22 November 2013 - 21:00

Antar att det dröjer ett litet tag till innan denna superskurk trillar in i ett framtida nummer av SSS. Nästa Jul kanske...i ett särskilt Julnummer..? ;)

The Svenska Superserier holiday special!!

Själv ser jag det nästan som lite sport att få till ett superhjältenamn på svenska som inte låter för fånigt. Det gäller även superskurkarnas namn.Jag antar att jag tycker detta för jag konsumerade en hel del importerade superserier ett tag innan de svenska översättningarna började behålla de engelska titlarna och namnen. När jag jämförde namnen kändes de på engelska helt enkelt tuffare. Fast vissa namn höll sig rätt länge för min del, t.ex. Stålmannen, Läderlappen och Spindelmannen. Dessa känns nu faktiskt fortfarande jämbördiga med de engelska originalen, men det beror så klart på ren serieprägling under min uppväxt. :)

Översättare är ofta lata nu för tiden. Ibland finns det en poäng med att behålla originalnamnen. Ibland finns det en poäng med att inte göra det. Ibland kan det bli svårt...

Skissade ihop två sidor av en urspungshistoria till en superskurk; Gåsapågen! Detta egentligen bara menat som ett rent exempel baserat på en tidigare diskussion om sidantal för en ursprungshistoria.

Gåsapågen 01
Gåsapågen 02

Det blev även ett annat experiment. Manuset är hyfsat seriöst men själva namnet känns kanske mer humoristiskt. Funderade på om manuset kunde hjälpa till att få namnet att kännas mer på allvar. Namnet var även tänkt att kännas logiskt kopplad till ett visst landsområde, i det här fallet Skåne.

Ha! En skånsk superskurk. Det är för all del bekant från den senaste åsanissefilmen att skåningar är onda. För övrigt kommer jag att tänka på den skånska superhjälten Mäktige Månsson...

Tittar man på klassiska superserier går det förstås att tycka att många nu vedertagna ursprung till olika kända superpersoners krafter är töntiga vid en närmare analys (jag tänker inte nämna några exempel). Det beror ju på manuset och hur superpersonen framställs i serien.

Ja, det finns många löjligheter i klassiska serier. Men ibland kan man komma undan med det. Jag menar, verkligheten är ju inte så prydlig den heller, men råkar man nu bo i den får man göra vad man kan liksom...

#1648 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 24 November 2013 - 12:51

N tänker verkligen djupt när det gäller honom. Jag valde hans namn efter vad jag har hört att ryssarna kallar sin vinter under krigstid, stämmer detta eller ej vet jag dock inte, och att han tog sitt namn efter just den ryska vintern. Jag valde att stava hans namn för att han är en internationell terrorist. Men jag tror att det är bäst att köra med det att alla länder har ett namn på honom efter hans terrorist namn, General Vinter blir nog bra tror jag.

Vi vill bara slå ett slag för serieskapandet! Serier är inte ett ytligt medium! Även här finns mycket mer djup än nödvändigt! För serier! På djupet! I framtiden! Ho-raah! ;)

Ett klassiskt knep som används i manus är ju en scen i en kommandocentral/ledningsrum/mötesrum där någon frågar vem tusan den här skurken är och någon rabblar upp skurkens många alias i stil med; "Den misstänkte kallas <lägg till tre olika namn här> bland många fler. En internationellt ökänd terrorist, minst sagt. Varje land där han slagit till ger honom ett namn som betyder samma sak...General Vinter!"

The Svenska Superserier holiday special!!

För en Holiday Special skulle jag vilja se medlemmar ur Nordens Stjärnor i Juldräkter på order av Greven inför en kombinerad välgörenhetsgala/PR-kampanj. Frågan är vilken skurk som skulle spela "Grinchen"?  :lol:

Ha! En skånsk superskurk. Det är för all del bekant från den senaste åsanissefilmen att skåningar är onda. För övrigt kommer jag att tänka på den skånska superhjälten Mäktige Månsson...

Så det finns en Skånsk superhjälte redan! Utmärkt! Jag kan se det framför mig; Mäktiga Månsson vs Gåsapågen! Ooooooooh..! :D

#1649 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 30 November 2013 - 22:55

För en Holiday Special skulle jag vilja se medlemmar ur Nordens Stjärnor i Juldräkter på order av Greven inför en kombinerad välgörenhetsgala/PR-kampanj. Frågan är vilken skurk som skulle spela "Grinchen"?  :lol:

Tackar, nu har du gett mig ännu fler idéer som kommer att hålla min hjärna som gisslan, som jag inte hade nog med projekt som jag borde ta tag i på allvar igen. No rest for the wicked one is there?

#1650 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 02 December 2013 - 17:35

Sorry, Sret! Jag tror det är THE VIKTOR som har dåligt inflytande på mig. Du kanske kan trösta dig med att en eventuell serie på just denna idé nog får bli till nästa Jul i så fall. ^_^

Sedan har jag hört att stygga manusförfattare ändå får julklappar...i form av fler manusidéer. ;)