Jump to content

Photo

Årets film 2010 - Diskussionstråd

• Please log in to reply
529 replies to this topic

#151 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 January 2011 - 23:01

A Perfect Man är en av förra årets absolut bästa filmer imo så valet är enkelt även om jag inte kan se Svinalängorna. Det finns inte en chans att den kommer i närheten. Jag recenserade den här: http://www.scifinytt...ndpost&p=213329

Jag förmodar att det är "A Single Man" du pratar om? :D

Hehe. Oops, måste vara Colin Firths perfekta skådespel jag tänkte på. :)

Sedan är jag faktiskt benägen att hålla med Crusader att det är en aning besvärligt då filmerna ej hunnit komma på DVD. Alla kanske inte har en biograf i närheten heller plus att många filmer har slutat gå där. Vad är alternativet? Andra kanaler... Men det ska vi väl ändå inte uppmuntra folk till? ;)

Ett alternativ kan ju vara att hålla galan senare så folk får en chans att se dom filmer som har premiär sent.

Wylie: ha det så trevligt på bion! Så avis på dig som kan gå på filmfestivalen

Tack! Det var trevligt. :)

- lova att skriva här på forumet så vi kan följa dina äventyr. :)

Hm, vi får väl se.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#152 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 January 2011 - 23:06

Är flera filmer som hamnar i kläm, för att de bara går på bio just nu. Du har inte sett Devil, det har inte jag heller. Du har t.ex. sett Narnia (som hade premiär på juldagen) och Harry Potter (vad jag vet)(premiär i november) som inte är släppta på DVD ännu, men det har inte jag, så jag sitter i en liknande situation som dig där.

Det är ingen som har sagt att man är tvungen att se alla filmer som är med i själva turneringen (det är eget val), man kan faktiskt se dom efteråt också (de få som inte kommit på DVD ännu).

Jag (personligen) tänker inte börja sålla vilka filmer som får eller inte får bli nominerade pga premiärdatum på bio eller DVD.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#153 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 January 2011 - 23:19

Jag tycker det här systemet blir orättvist för vissa filmer har ingen chans pga att inte alla kan se dem.

Med det resonemanget skulle vi bara få ta med filmer som kommit på DVD, för alla kommer aldrig att få chansen att se alla filmer som "bara" kommit på bio; beror ju på var man bor.

IMO så har alltid en av de viktigaste sakerna med turneringen att se filmer som man annars kanske missar eller struntar i för man brukar inte se den typen av filmer och jag anser det oerhört viktigt att man ska ha chansen att se alla filmerna.

Fast du kan ju också se det det som ett filmtips om det är en film som går rätt långt men som du inte kan se: något att hålla ögonen på. Så har jag gjort (hinner i princip aldrig se de filmer jag vill i tid).

Hade det här varit en officiel Filmgala som t ex Oscarsgalan så hade det aldrig funkat att Jurin inte kunde se alla filmerna innan de röstade.

Nä, fast nu drar du väl lite stora växlar över vår turnering väl? ;)

Som det är nu så har Oct-Dec filmerna nästan ingen chans och det är samma sak varje år. Och man kan inte spara dem till nästa år för gäller de inte längre. Det blir att de hamnar i kläm.

Fast det stämmer ju inte heller eftersom det beror mycket på vilket film det är. Jag tror t ex att TRON: Legacy har rätt stora chanser i år, i alla fall om man går på hur många som sett den.

Alternativen skulle alltså bli att 1) bara tillåta filmer som kommit på DVD under förra året, eller 2) skjuta på galan några månader. Inget av dem är bra IMO.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#154 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 January 2011 - 23:31

Det är ju ännu värre. TRON: Legacy kan vinna över Devil, inte för att den är bättre utan för att fler har sett den.

Finns det ens filmer som bara visas på Bio men aldrig släpps på DVD? :unsure:

Visst, man måste inte ha sett alla filmerna men jag tycker att man ska ha chansen att se alla filmerna om man vill.

Att hålla galan senare är ett alternativ. Ett mindre roligt (för man får vänta längre) men ett alternativ. Att det bara ska gälla när de kommer på DVD är ett annat och betyder att alla filmer garenterat får en rättvis chans för alla släpps på DVD förr eller senare. Det blir inte färre filmer för det utan det blir att vissa får vänta lite längre innan de kan nominera sin nya favorit som de just har sett på Bio.
Är de perfeka alternativ? Nej. Men båda är IMO mycket bättre än hur det är nu. För mig är det väldigt viktigt att ha en chans att se alla filmerna i Turneringen och att det går rättvist till.

Edited by Crusader, 28 January 2011 - 23:32.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#155 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 29 January 2011 - 01:24

Jag tror att man inte ska ta den här turneringen på blodigt allvar. Bara kolla på hur det röstas ibland: man kanske bara sett den ena filmen och röstar då rakt av på den, eller så har man inte sett någon men väljer ändå att rösta på en utav dem. Jag håller med er som säger att det här är ett ypperligt tillfälle att se ett gäng filmer som man kanske annars missat. Plus att det är ju alltid roligt när vi ser filmer tillsammans tycker jag.

Javisst, släpps filmer som gått på bio på DVD. Frågan är bara när. Ta t ex Harry Potter som släpps först i april och "Machete" som kommer i mars. Personligen tycker jag att det är försent att ha en turnering om förra årets filmer då.

Yay! Tack Wylie för att du delar med dig av din upplevelser på filmfestivalen (såg precis att du skrivit i SSF-tråden)! :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#156 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 January 2011 - 08:08

Det är många filmer som jag inte har sett som är med i den här turneringen, men jag "paniktittar" inte på dem för att de är med här heller. Har jag inte sett någon av filmerna så blir det att rösta på den jag TROR är bra eller om det är med någon skådis jag gillar, något i den stilen. Tycker inte heller att man ska ta den här turneringen på för stort allvar.
*Hockey och superhjältar*

#157 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 January 2011 - 11:18

Iofs så behöver du inte se filmen för att avgöra om den är intressant. :) Och det finns inget som tvingar oss att se en film innan vi röstar på den heller.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#158 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 January 2011 - 12:48

Jag (personligen) tänker inte börja sålla vilka filmer som får eller inte får bli nominerade pga premiärdatum på bio eller DVD.

Det här tycker jag är helt rätt: inte bara för att det blir mer jobb för er som sköter tävlingen - det blir även jobbigare för oss som nominerar. Hur ska vi kunna hålla koll på allt extra? Visst det går, men det blir merarbete för alla.

Så jag säger stå på er. Sen tycker jag man ska lyssna på Synon väldigt noga:

Jag tror att man inte ska ta den här turneringen på blodigt allvar.

Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#159 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 January 2011 - 12:51

Håller med Synon där. Årets Film är mer en gemensam filmklubb än en tävling. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#160 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 January 2011 - 12:57

Precis vår tanke. :) Men det är ändå bra att det pratas om saken. Det är bara roligt om det blir lite debatt.

-Gangstagrass

#161 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 January 2011 - 13:04

Filmturneringen är en kul grej för oss här på forumet och kan inte jämföras med en filmgala som har en jury på 5 personer.
Vi som sköter det här gör det för att det är roligt men ska det bli restriktioner pga ej släppt på DVD än fast den gått på bio under året, då blir det inte roligt längre och vi kan lika gärna lägga ner turneringen Årets Film.

För mig är den här diskussionen över, för jag tänker inte ändrar på konceptet som gäller nu. För hur man än gör så är det alltid någon som inte blir nöjd.

Edited by Georgia, 29 January 2011 - 13:42.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#162 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 29 January 2011 - 14:03

Och man kan inte spara dem till nästa år för gäller de inte längre.

Jag trodde att man fick nominera filmer som kommit på dvd under året. Gäller inte det om de har gått på bio tidigare?

#163 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 January 2011 - 14:15

För att nominera en film, så ska den ha haft premiärdatum (i Sverige) under året som gått. Vissa filmer går ju inte upp på bio utan direkt till DVD då är det det datumet som gäller.

#164 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 January 2011 - 14:27

Iofs så behöver du inte se filmen för att avgöra om den är intressant. :) Och det finns inget som tvingar oss att se en film innan vi röstar på den heller.

Nej, man kan ju lika väl gå efter vilken film man VILL se av de två som det står mellan. Jag tror inte det är många som kan, vill eller hinner se alla filmer under en sådan här turnering.

#165 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 January 2011 - 18:37

Vart inte alls imponerad av Alice in Wonderland så det lutar åt REC2. Dock har jag inte sett den ännu och heller inte den första filmen så jag ska se dem bägge ikväll :)

Winter is Coming

#166 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 January 2011 - 18:58

Jag är lite kluven. Det lutar mot Alice men Rec 2 imponerade på mig trots brister. Hmmm....

-Gangstagrass

#167 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 January 2011 - 19:15

Planerna för kvällen: att se REC och REC2 :D

#168 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 January 2011 - 21:54

Själv tycker jag Alice var en sån besvikelse (såg inte ens klart den - iofs delvis pga. dålig uppkoppling till F2Home) att jag röstar på REC2 utan att ens ha sett den. Ska utan problem kunna vara bättre än Alice.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#169 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 January 2011 - 21:59

Det kan du med gott samvete göra :)

Winter is Coming

#170 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 January 2011 - 22:01

Tänkte rösta blankt här, för jag blev också besviken på Alice, men Rec 2 verkar inte vara någon jättehöjdare heller. MEN jag kommer inte skriva "blankt" utan avstå från att rösta den här omgången.

#171 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 January 2011 - 22:03

[●REC]² var en stor besvikelse så även om Alice inte var jättebra så var den klart bättre än det religösa dravlet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#172 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 January 2011 - 22:51

Religiöst dravel? Nu blir jag pepp på Rec 2! :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#173 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 January 2011 - 23:05

Nu är jag kluven vilken film jag ska rösta på :eeh:

#174 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 January 2011 - 15:24

Jag valde Alice som är ett strå vassare än [REC]2 och trots att den senare var "min" film, dock en reserv... :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#175 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 31 January 2011 - 06:52

The Expendables (svårstavat :D)

äsch det är ju lätt ju, kopiera andras :P

The Expandables

Bra där, GaterGirl! :lol2: