Jump to content

Photo

STEAMPUNK

• Please log in to reply
269 replies to this topic

#151 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 19 January 2014 - 23:41

Med tanke på vad jag skrev åt Göta Lejon efter idéer som du och han kom på The Viktor, så är nog inte det här någon utmaning.

Om sådant är fallet, så måste jag börja plugga om vad som har sagts så jag får klart för mig om hur världen fungerar med regler, magi och teknologi. Men jag tänker ändå ge herr Hämnare en ärlig chans att förklara sin för tillfället närvarande tystnad.

Edited by Sret, 19 January 2014 - 23:42.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#152 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 20 January 2014 - 14:16

Jag funderade faktiskt på saken här om dagen, och när jag inte lyckades somna kollade jag romersk och grekisk mytologi på Wikipedia.

Visste ni att Helena föddes ur ett ägg?!!

Jag har i alla fall kommit fram till en idé som jag tycker om, men det måste till grejer före och, kanske framför allt, efter den för att det ska bli en historia av det.

Ska vi göra ett manussamarbete, Elof?

Jag kom i alla fall på att jag nog skulle vilja placera handlingen i slutet av sjuttonhundratalet. Bellmans tid liksom. Därmed kan vi måhända välja oss en drottning baserat på hur gammal vi vill att hon ska vara. Är drottningens ålder viktig då? Kan vara. Det kan till exempel ha att göra med varför hon vill ha tag i äpplet.

Drottningar att välja på:

• Ulrika. Föddes 1688 och dog egentligen 1741. Vill vi ha henne som drottning bestämmer vi att hon höll sig vid liv längre.
  • Hedvig. Föddes 1714 och dog egentligen 1744. Dessutom var hon egentligen aldrig drottning, fast det var rätt nära att hon blev.
  • Hedvig II. Dotter till ovan nämnda Hedvig. Föddes 1744 och dog egentligen 1752.
  • Kristina II. Har över huvud taget inte funnits, så om henne kan vi hitta på vad vi vill. Hon behöver inte ens heta Kristina. Det är bara ett förslag från mig. Hon skulle kunna vara dotter exempelvis till Hedvig II eller till hennes bror Fredrik som, så vitt jag lyckats lista ut, egentligen inte fick några barn alls.

#153 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 20 January 2014 - 15:11

Det där med ägget visste jag inte, tror jag.

När The Viktor frågade mig så började min hjärna spinna iväg med idéer, och jag blåste in på gamla myter från Storbritannien och Irland. Som fomorians från Irland, och Gogmagog från Storbritannien som enligt den legenden hette Albion och som människor från Troja kom till och utkämpade ett blodigt krig mot Gogmagog och hans halvbröder som var jättar på fyra meter och starka nog att rycka upp träd med rötterna och med det i bakgrunden vem säger att inte äpplet på det viset kom till England? Angående Irlands egna mytologi med fomorians som var demoner från havsdjupet som slogs i blodiga strider mot andra folk, finns myter om en brunn som kan återväcka döda. Fast det hela varierar från version till version. Viktigt är att veta att de båda hör inte till samma mytologi.

Så min tanke var att antingen använda dessa båda myter och få ett skattjakts äventyr, för om nu helvetet och himmelen finns, vem säger att det inte finns korn utav sanning i andra "myter"?

Men Johan, jag går gärna med på ett samarbete med manuset, för det har jag aldrig gjort förr och det kan vara en nyttig upplevelse.

Angående drottningar, Kristina verkar intressant. Det där med att äpplet på något vis kan påverka ägarens liv och ålder är en rätt intressant idé, vad sägs att göra det att det endast är rykten och ingen vet om det är sant eller ej?

#154 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 20 January 2014 - 15:20

Snart  så lär det här bli en graphic novel projekt... <.<

#155 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 20 January 2014 - 15:25

The Viktor, ge mig inga idéer, jag har det tungt nog som det är... :upset:  Jag tror det utvecklar sig till något mer än en one shot om jag läser tecknen rätt.

#156 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 20 January 2014 - 15:40

THE VIKTOR SHUTS UP NOW OxO

#157 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 20 January 2014 - 15:45

THE VIKTOR SHUTS UP NOW OxO

A first time for everything... :eeh:

#158 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 20 January 2014 - 16:03

Men för den här gången

#159 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 20 January 2014 - 21:00

vågar man fråga om nåt?

#160 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 20 January 2014 - 21:05

Vad önskas att frågas om?

#161 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 20 January 2014 - 21:21

bara kollar så att ni inte tar över helt, det är ju MIN idé trots allt. Men hur ska ni få ihop en 24 sidig engångserie med all det här?

#162 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 20 January 2014 - 21:36

Jag hade lätt fått ihop en serie på 20-24 sidor om jag arbetar själv, men nu ville Hämnaren samarbeta, sedan kastar jag bara ut idéer och fiskar efter åsikter.

#163 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 20 January 2014 - 21:53

åh gud, två helt destruktivt kreativa sinnen

#164 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 20 January 2014 - 22:03

Jag tolkar det som en komplimang, men jag kan börja skriva själv på min story i morgon ifall jag har känslan att börja med det. Inte nödvändigtvis att jag är på humör. Allt jag behöver är en skurk och en smula info om magi och sådant är tillåtet sedan sätter jag igång, och ett första utkast kan vara klart om... en till två dagar. Tre eftersom jag är upptagen två dagar i veckan.

Edited by Sret, 20 January 2014 - 22:10.

#165 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 20 January 2014 - 22:25

Nice, jag vet inte om en skurk förutom en rival kapten kanske, och sen om magi... tja, Kör enligt SKies of Arcadia regeln när det gäller magi och vi är klara

#166 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 20 January 2014 - 22:26

Nice, jag vet inte om en skurk förutom en rival kapten kanske, och sen om magi... tja, Kör enligt SKies of Arcadia regeln när det gäller magi och vi är klara

Tyvärr aldrig hört talas om SKies of Arcadia. Så då har jag något att kolla upp. Sett lite bilder dock, kan tänka mig att du vill ha skeppen på det viset?

Edited by Sret, 20 January 2014 - 22:36.

#167 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 January 2014 - 10:26

Tyvärr aldrig hört talas om SKies of Arcadia. Så då har jag något att kolla upp. Sett lite bilder dock, kan tänka mig att du vill ha skeppen på det viset?

FLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄMT!!!! :eeh: THE VIKTOR IS NOT PLEASED!!

Men ja nåt ¨åt det hållet

#168 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 21 January 2014 - 12:08

Det där med ägget visste jag inte, tror jag.

Det var nytt för mig med. Tydligen är hon dotter till Zeus som förvandlade sig till en svan när han skulle förföra hennes mamma... som uppenbarligen hade lite udda sexuella preferenser.

När The Viktor frågade mig så började min hjärna spinna iväg med idéer, och jag blåste in på gamla myter från Storbritannien och Irland. Som fomorians från Irland, och Gogmagog från Storbritannien som enligt den legenden hette Albion och som människor från Troja kom till och utkämpade ett blodigt krig mot Gogmagog och hans halvbröder som var jättar på fyra meter och starka nog att rycka upp träd med rötterna och med det i bakgrunden vem säger att inte äpplet på det viset kom till England? Angående Irlands egna mytologi med fomorians som var demoner från havsdjupet som slogs i blodiga strider mot andra folk, finns myter om en brunn som kan återväcka döda. Fast det hela varierar från version till version. Viktigt är att veta att de båda hör inte till samma mytologi.

Så min tanke var att antingen använda dessa båda myter och få ett skattjakts äventyr, för om nu helvetet och himmelen finns, vem säger att det inte finns korn utav sanning i andra "myter"?

Exakt. Blanda myter har förutsättningar att bli intressant.

Men Johan, jag går gärna med på ett samarbete med manuset, för det har jag aldrig gjort förr och det kan vara en nyttig upplevelse.

Jüste! Jag mailar dig mina tankar.

Angående drottningar, Kristina verkar intressant. Det där med att äpplet på något vis kan påverka ägarens liv och ålder är en rätt intressant idé, vad sägs att göra det att det endast är rykten och ingen vet om det är sant eller ej?

Något ditåt, tänkte jag. Om drottningen är gammal kan det ju tänkas att hon vill ha äpplet för att hon tror att det kan göra henne ung. Om det verkligen kan det behöver ju inte framgå förrän (om) äpplet hittas.

The Viktor, ge mig inga idéer, jag har det tungt nog som det är... :upset:  Jag tror det utvecklar sig till något mer än en one shot om jag läser tecknen rätt.

Ja, vi får väl se vilken kaliber det blir på det hela... 

FLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄMT!!!! :eeh: THE VIKTOR IS NOT PLEASED!!

Men ja nåt ¨åt det hållet

Jag har inte spelat Skies of Arcadia, men jag känner till det. Hur magin funkar där, vet jag inte, men så här tänker jag om saken i vår berättelse: Magi finns, men är ovanligt. En del tror på magi och en del gör det inte. I största allmänhet litar samhället mer på teknologi.

#169 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 January 2014 - 13:15

Då kräver THEVIKTOR att ni två köper en gamecube eller plockar fram det om ni har en eller om ni har en Wii så funkar det bra, går till webbbutiken Retrospelbutiken och köper spelet HÄR: http://www.retrospel...hp?produkt=2552 Dyr som fan jag vet men det är värt det

En sak om steampunk delen: Jag vet att många kör med mekanik och smuts och sot plus robot armar med cyber monoklar och sånt men jag vill inte ha sånt. Utan jag vill ha det som lika fantastiskt som Skies of Arcadia (seriöst bara titta på introduktionen). Och kombinera det med Hayao Miyasakis tidiga filmer som Laputa och Porco Rosso med hans sköna sinne med maskinerier och fantasy plus webbserien "Girl Genius". Ja jag vet att det kontras med det jag vill ha och det ses snarare som "gaslamp fantasy" (det finns ett artikel på wikipedia), men det är ändå den bästa steampunk webbserien nånsin så om man kunde köra en kombo av det...

Eller om ni har spelat Bioshock Infinite så kan ni köra logiken därifrån, om inte tja då har ni nåt att läsa om http://bioshock.wiki...oShock_Infinite

En annan tanke jag fick nu med Ingela Gathenhielm och hennes origin. Vore det inte coolt om hon blev framkallad av en kult med pirat magiker som ville ha mer makt men råkar framkalla en ung demon kvinna som gör sig av med de innan Lars Gathenhielm dyker upp och låter henne bli en del av besättningen tills de antingen gifte sig eller hon blir kapten för eget skepp?

Edited by DarkPaladin300, 21 January 2014 - 13:43.

#170 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 January 2014 - 15:05

Och här hade jag tänkt mig använda som inspirations medel. Nåväl. Snabb fråga: vill du ha det seriöst, mörkt, humor eller blandat?

Rivalkaptenen Adolf von Krieg, Ängeln från Paris, kaparen som bytt sida i krig så många gånger att man knappt minns varifrån han kommer. Opålitlig, girig, smart och framför allt kallblodig.

Skall se om jag får ihop till den stil du önskar.

#171 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 January 2014 - 15:53

Åh GUD nej, inte YOGI!!! D,8 THE VIKTOR IS NOT PLEAAAAAAAAAAAAAAAAASED!!!! THE TRAUMA!! THE MEMORIES!! MAMMA SLUTA KLÄ MIG I YOGI BEAR DRÄKTEN!! JAG VILL INTE GÅ UT DET ÄR MINUS 80 GRADER UTE!!! WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!! :upset:

erm... :whistle:  Ähum, som jag sa, nej inte vad jag alls tänkte utan snarare i snitt med Indiana Jones eller i samma action äventyrs anda och du vet ju hur mörk humor de har i de filmerna och NEJ ,den fjärde filmen räknas inte, den filmen söööööööööööööög!!

Now THIS is how you do it!!

...Vet ni, man borde göra nåt i den stilen, en indiana jones stilad steampunk/gaslamp fantasy med en kvinnlig Hellboy som en kaptain för kapare som fajtas med ångstyrda mechas och jagar efter  historiska artifakter! *commander Cobra röst* AWESOOOOOOOOOOME!!! :w00t:

MAKE IT SO

Edited by DarkPaladin300, 21 January 2014 - 16:10.

#172 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 January 2014 - 16:24

Indiana Jones, magi, märklig teknologi. Dåså, blir bara svårare och svårare uppgift för varje andetag.

Kom igen hjärnan, låt oss utöva din magi... någon annan som känner en svag doft utav rök?

#173 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 January 2014 - 16:28

Ja kom igen  nu Das Sret, se om vad du kan komma på, och se om Hämnaren kan trycka ned dig med tonvis av frågor muaahahahahahahha :evil:

Edited by DarkPaladin300, 21 January 2014 - 16:28.

#174 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 January 2014 - 16:48

Förlåt, jag tror att jag fick en vrickning i hjärnan ett ögonblick där. Jag tror att jag går med strömlinjeformat med ventiler, tuber och liknande i teknologin på ett snyggt vis, sedan blir det tecknarens problem att få det att se snyggt ut mohaha.

#175 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 January 2014 - 16:53

Hämnarn, vad tror du?