Jag kanske får inspiration och se uppföljarna isf. ![]()
Senast sedda film #7
Posted 15 November 2013 - 21:48

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 16 November 2013 - 03:31
Earth vs. the Flying Saucers / Invasion of the Flying Saucers (1956)
UFO (Oidentifierade Flygande Föremål), i folkmun kallat Flygande Tefat / Flying Saucers, rapporteras sedda över hela världen. Trotts att 97% visar sig ha en naturlig förklaring så är 3% oförklarade och oidentifierade. För säkerhets skull har det beordrats att alla påträffade oidentifierade flygande föremål ska skjutas ner. Men frågan är, kan de ens skjutas ner med våra vapen?
Nygifta Dr. Russell A. Marvin och hans fru/sekraterare Carol jobbar på Operation Skyhook vars mål är att med speciella sateliter söka efter information om liv på andra planeter, men hela deras arbete sätt på plats när de ser ett UFO. Det hela bli bara underligare när de får veta att de 10 sateliter de tidigare har skickat up har exploderat. Kan det ha något med de mystiska flygande tefaten att göra?
Inspirerad av faktaboken Flying Saucers from Outer Space som kom 1953. Manus skrivet av Hollywood blacklistade (de blir förbjudna att ta beröm för sina verk) Bernard Gordon under ett annat namn.
Börjar med lite fakta om UFO-fenomenet som troligen är hämtat från boken.
En sak jag funderar över är att i filmen kallar de Satelierna för "Birds" vilket är slang för sateliter. Men den här filmen kom ut 1 år innan världens första satelit skickades ut. En annan intresant sak är att de också kallar dem för "månar" vilket vi inte gör men satelit är ett annat namn för måne.
En sak jag finner intresant med det hela är att folks reaktion på UFO:na i början är för det mästa väldigt verklighetstroget. Man förväntar sig den typiska 50-tals klichén med folk som pekar upp i himlen, skricker att rymdvarelser invaderar men det är inte alls den reaktionen de får (eller, sen blir det ju så
). För det första så verkar ingen tro på UFO och det verkar som att de som tror på det anses som galna för trotts de har sett dem så tror de inte riktigt på vad de har sett, försöker ignorera det så länge tills de kan komma på en rationell förklaring, och framför allt inte berätta det för andra i rädsla att de ska se dem som galna. Framförallt att huvudrollen, som vill hitta liv på andra planeter, inte tror på dem och inte litar på vad han såg (han trodde först de hade imbillat sig pga något), knappt ens när det visar sig att de har ljudet från UFO:t inspelat. Och när de ser mystiska ljusen i himmeln så använder de samma bortförklaringar som brukar användas.
Hela "skjut ner oidentifierade flygande föremål" reglen ska ha funnits på riktigt i USA. Men jag undrar lite bhur det ser ut idag. Om ett UFO hade landat, hade de då, som i den här filmen, direkt börjat skjuta på det och dess besättning eller hade de väntat och sett om de var fientliga? Hela grejen med att anfalla främlingar med mäktigare teknik innan man vet vad de vill låter väldigt dumdristigt i mina öron. ![]()
Och så verkar det även vara i filmen för allt tyder på att orsaken rymdvarelserna blir våldsamma är för att människorna sköt på dem då de hade meddelat att de hade kommit för att prata men inte visste att människorna inte hade hört det. Fast i slutändan så ville de ändå invadera Jorden då de var de sista av sin ras och behövde en ny värld att regera. Hade varit intresantare om det inte hade varit så.
Men i slutändan är det en väldigt underhållande och maffig film med riktigt bra specialeffekter för sin tid. En sak jag fann lustigt var att människorna skapade mer skada när de bekämnpade UFO:na än UFO:na själva gjorde. ![]()
Klassisk Sci-Fi som jag varmt kan rekomendera alla som gillar 50-tals Sci-Fi!
Betyg: Bra
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 16 November 2013 - 08:40
Jag blir ofta sugen att se 50-tals Sci-fi när jag läser dina omdömmen Crusader. ![]()

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 17 November 2013 - 02:43
Jag blir ofta sugen att se 50-tals Sci-fi när jag läser dina omdömmen Crusader.
Glad I could help. ![]()
51 (2011)
Efter extrem påtryckning från allmänheten tvingas Amerikanska flygvapnet att låta 2 välkända journalister och deras kameramän se noga utvalda delar av deras hemligaste bas, Area 51. Men nere på basens lägsta underjordiska våningar sitter rymdvarelser fängslade. En av dem är en varelse med möjligheterna att se ut som vem som helst den rör vid och härma alla röster, och ord, som den hör. I 25 år har den varit fängslad på Area 51 och nu vill den ut.
En After Dark film i sammarbete med SyFy. I huvudrollerna ser vi bla. Rachel Miner, Bruce Boxleitner och John Shea.
Area 51 har länge fasinerat folk och satt igång fantasin. Denna hemliga bas alla visste fanns men USA's regering bestämt påstod inte existerade. 1997 erkände USA's regering att Area 51 existerade. I år avslöjade de för första gången information om basen, att den användes för att testa hemliga flygplan under Kalla Kriget men nu nästran är övergivenm och hyser inga större hemligheter längre. Men det folk verkligen vill är ju att se basen. Så om den är numera nästan övergiven, inget nytt utvecklas eller testas där, varför får fortfarande folk inte se platsen? Varför är det fortfarande strängt förbjudet att ta satelitbilder och varför saknas fortrfarande kartor över området? Journalister har fått besöka de flesta av USA's hemliga baser men inte den här. Och där kommer idén till den här filmen. Tänk om USA tillsist gav med sig? Och tänk om de faktiskt hade något att dölja?
Lite fånigare än jag hade hoppats. Typ en seriösare Men in Black. Eller som ett extra långt avsnitt av StarGate SG-1. Och det att nån av dem jobbar på basen eller gör hemliga uppdrag åt dem.
Lite kul att de träffar en överlevande från krachen i Roswell. Och i slutet visar det ju sig sig att hela krisen kommer just av att människorna har felbehandlat rymdvarelserna.
Bra specialeffekter, musik och mycket gore. Ett par logiska luckor som att de såg fler pluppar på radarn än där var fiender. Och att twisten i slutet inte riktigt stämde då det fanns inget sätt det kunde ha hänt (den kunde omöjligt ha kommit år att kopiera hans kropp och göra av med den)
.
En bra och underhållande monster-film där man i slutet frågar vilka som är de verkliga monstren.
På tal om slutet så har jag lite blandade känslor om det. Det var ett korrekt slut även om det kändes en aning löjligt. Men samtidigt så var filmen inte så värst seriös helatriden heller.
Jag kan klart rekomendera den här till folk som gillar rymdvarelser, monster, action i ett mer underhållande format.
Edited by Crusader, 17 November 2013 - 02:48.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 November 2013 - 19:20
Polarstation Zebra Svarar Ej / Ice Station Zebra (1968) [US] ¤ Dedicerad till Crusader.
?: Två supermakter gör en gemensam räddningsoperation för att undsätta forskare på "Polarstation Zebra"; snart står det dock klart att det här handlar om något annat...
Bra, välskriven story som utspelar sig under kalla krigets "glansperiod", en pratig film med sparsmakad action ...MEN... är också berättartekniskt av en annan era. Med sina 2:20 är den aningen för lång, speciellt som den följer den gamla devisen "inget intressant före halvtid".
Extremt snyggt filmad och i stort sett övertygande modellarbeten, ubåtens jakt på en öm punkt i isen att stiga upp på är förhållandevis spännande ...MEN... lutar verkligen en ubåt sådär när den sjunker? Underhållande scen där vissa detaljer är anpassade för att ge ett köpbart resultat (t.ex. ett finger på kaffefatet för att det inte skall glida iväg) medan andra glöms bort (kaffefatet bredvid som inte glider iväg trots att det ligger ensamt på bordet).
Bra skådespelare, med faktiskt ett och annat bekant ansikte även för mig; extra kul att skymta en svensk i rollistan: "Alf Kjellin" ...MEN... det är en väldigt mans-späckad det här. Jag tror jag eventuellt skymtade en och annan kvinna bland soldaterna (statist) men rollistan på IMDb uppger bara män tror jag.
!: En film som är väldigt välgjord och står sig väl i konkurrensen med nyare filmer, kalla kriget kan (rätt använt) vara en lika intressant fond att bygga på som andra världskriget. Dock så skulle den kanske ha vunnit en del på en mer spänstigt berättad historia. Den blir kanske inte tråkig eller har direkt onödiga scener men den blir inledningsvis nästan lite långrandig. Sedan måste jag få dela ut en guldstjärna till en av de vassaste replikerna jag hört på film: "We operate on a first-name basis. My first name is Captain." (Kapten Ferraday).

Posted 22 November 2013 - 01:14
After Earth (2013)
Det räckte inte med att ha lågt ställda förväntningar för man blir bra irriterad på filmer skapade av M. Night Shyamalan. Fast den som verkligen irriterar mig i den här filmen är Jaden Smith som inte alls passar i rollen som Kitai. Jaden kan säkert bli en bra skådespelare en vacker dag, men vägen dit är lång. Eller så ska han helt enkelt satsa på att göra någonting annat. Alla blir ju inte automatiskt en bra skådespelare bara för att ens mor och far jobbar inom branschen. Pappa Will Smith är okej, men det är knappt. Jag tycker att hans roll är rätt tråkig och otacksam med tanke på att han mest är på ett och annat ställe där han antingen tänker tillbaka till svunna tider (gäsp), bombar Kitai med moralkakor (gäsp, gäsp) samt vägleder honom (gäsp, gäsp, gäsp). Är det meningen att man ska engagera och bry sig om karaktären? För jag gör det varken med honom eller Kitai. Jag satt nästan och hoppades på att allt skulle gå åt helvete för dom båda två i slutet av filmen, men det var bara att glömma. Sedan har filmen ett vanligt återkommande problem, det att MNS har varit med och skrivit manus. Allt är nog inte hans fel, för det kan lika gärna vara hans medarbetare Gary Whitta. Och nu vet jag inte hur mycket som Will Smith egentligen bidrog med, för filmen sägs ju vara sådd med hjälp av ett frö från honom. Han är den som har kommit på handlingen, i någon form. För i grunden så tycker jag att det finns något intressant där, som kunde ha blivit bra, bara att man schabblar bort allt i manusprocessen. Visuellt så är filmen riktigt tilltalande. Kanske att filmen hade blivit bättre om man valt bort Jaden till förmån för en annan skådespelare, men jag är tveksam. Jag tror att man även skulle behövt ha gjort om karaktären Cypher (Will Smith) i samma veva, gjort honom lite mera "hands-on" delaktig i handlingen. Och även plockat bort MNS från manusskrivandet och sett till att han enbart regisserar, vilket han faktiskt är rätt vettig på. Då hade man säkert varit en bra bit på väg mot något bättre än vad den här filmen blev. För det här var en besvikelse, trots redan lågt ställda förväntningar.
The Lone Ranger (2013)
Inte alls så tokig som alla påstår att den är. Men visst, den kommer ju knappast att gå till filmhistorien som något originellt. Har man sett någon av Pirates of the Caribbean-filmerna så har man i stort sätt den här filmen med. Man har bara ändrat och stuvat om lite. Johnny Depp är således i blickfånget och den som bär upp filmen på sina axlar bara genom att fronta sitt namn. Han är helt okej i rollen som Tonto. Lagom trovärdig och putslustigt rolig i en del scener. Men den som i min mening är snäppet vassare är klart Armie Hammer i rollen som John Reid aka The Lone Ranger. Jag tänkte skriva att han är ett nytt ansikte för mig, vilket kanske inte hade varit helt fel eftersom jag inte känner igen honom, men kollar man av vad han har gjort tidigare så har jag sett honom i hela tre filmer (The Social Notwork, J. Edgar samt Mirror Mirror). Han kan inte ha gjort något större intryck i dessa, även om mitt minne är erkänt uselt. Men han passar bra i sin roll här i filmen. Sedan tillkommer en del mer eller mindre kända namn. Bland annat William Fichtner som filmens stora antagonist Butch Cavendish, en rätt tråkig karaktär. En annan som gör ett bättre intryck är Helena Bonham Carter som Red Harrington en kvinna med lite klös i. Och så är även Ruth Wilson bra som kärleksintresset Rebecca till John Reid. Så trots att dom flesta skådespelare fladdrar förbi rätt snabbt och förpassas till den bottenlösa avgrund som kallas mitt minne, så är det trots allt en del som gör bra ifrån sig. Handlingen som sådan är inget speciellt egentligen. Det finns gott om saker att störa sig på, men det finns också gott om saker att bli underhållen av. Allt avgörs hur pass sugen man är själv och om man kan ha överseende med dom sämre bitarna eller ej. Och jag blev road när jag såg filmen, trots bristerna. Ett par av dom mer roligare scenerna involverar hästen. Speciellt var denna häst befinner sig just då. Men vem vet vad man tycker nästa gång som man ser om filmen. Visuellt så är filmen riktigt bra måste jag säga. Och jag gillar verkligen musiken, speciellt när man med fullt ställ kör igång en bearbetat version av William Tell Overture. Herrejävlar vad det går. Det är svårt att säga om filmen hade kunnat bli bättre om man gjort saker annorlunda. Kanske. Men jag tror att publiken kanske förväntade sig mer än en Pirates of the Caribbean med en knorr och i western setting och att framgångarna därför uteblev. Eller så var det en hel rad med omständigheter som gjorde att det blev som det blev. Några fler filmer lär det nog inte bli, och det kanske är lika bra. För trots att filmen var underhållande så är den, som jag skrev i börjar, inte något som kommer att revolutionera filmindustrin på något som helst sätt.
Sydney / Hard Eight (1996)
En tidig film av Paul Thomas Anderson, en av mina favoritregissörer, som jag faktisk inte har sett tidigare. Jag skulle väl beskriva filmen som lite av en thriller/crime/film noir. Handlingen känns inte direkt unik, men är välskriven och bra. Jag hade gärna sett att handlingen hade varit lite mer spännande. Karaktärerna är intressanta och välspelade, kanske inte så lustigt om man har skådespelare som Philip Baker Hall och John C. Reilly medverkandes i filmen. Det är väl synd att säga att man redan här kunde se vilken fenomenal regissör som Paul Thomas Anderson skulle bli, så bra är filmen nämligen inte. Men att berätta en bra historia, det kunde han redan här. Och det var trevligt att nu kunna bocka av filmen från listan över osedda filmer från regissören.
The Master (2012)
Det senaste alstret från Paul Thomas Anderson är riktigt bra. Och nu har jag äntligen fått möjlighet att se om den. Fokus ligger på hur mycket som en människa egentligen kan påverka andra. Både på det individuella planet, men även genom gruppdynamiken. Lite som en sekt med andra ord. Och hela filmen kan ses som en allegori över Scientologirörelsen. Handlingen är välgjord, bra och riktigt intressant. Karaktärerna likaså och jag tycker väldigt mycket om Joaquin Phoenix prestation som Freddie Quell. Men även Philip Seymour Hoffman som Lancaster Dodd är lika bra. Däremot blev jag lite besviken över Amy Adams som inte gjorde något större intryck i rollen som Peggy Dodd. Det kanske inte bara beror på henne, rollen kanske inte är mer intressant skriven än just så. Filmtekniskt sett så är den väldigt vacker att se på. Och lite ovanlig. "The film was shot on 65mm film using the Panavision System 65 camera. The film was the first fiction film to be shot in 65mm since Kenneth Branagh's Hamlet in 1996." Sådant gillar vi. Manus och regi är, som sig alltid bör, helt fenomenalt bra. Paul Thomas Anderson vet hur man ska göra en bra film och det är inte så konstigt att jag uppskattar honom så mycket som jag gör.
Posted 22 November 2013 - 15:44
After Earth (2013)
Tyvärr så är det nog så att Jadens Smith inte riktigt har den gåvan att själv bära upp en film. Och som du säger så är Cypher en relativt ointressant roll och det märks att Will mest är där för att ge ett flashigt namn på postern.
The Lone Ranger (2013)
Har faktiskt hört en del positivt om den här och har för avsikt att se den när jag får inspiration.
The Master (2012)
Något i storyn väcker mitt intresse...

Posted 22 November 2013 - 15:59
Har faktiskt hört en del positivt om den här och har för avsikt att se den när jag får inspiration.The Lone Ranger (2013)
That would be from from me.
Så ta det med en nypa salt. ![]()
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 November 2013 - 01:23
Tyvärr så är det nog så att Jadens Smith inte riktigt har den gåvan att själv bära upp en film. Och som du säger så är Cypher en relativt ointressant roll och det märks att Will mest är där för att ge ett flashigt namn på postern.After Earth (2013)
I det avseendet så skulle det vara intressant att se Jaden i en biroll för att se om han kommer mer till sin rätt.
Har faktiskt hört en del positivt om den här och har för avsikt att se den när jag får inspiration.The Lone Ranger (2013)
Jag är långt ifrån lika frälst som Crusader är, men jag blev trots det underhållen och jag kan tänka mig att även du blir det.
Något i storyn väcker mitt intresse...The Master (2012)
Trevligt. Vad behöver jag göra nu för att sätta stenen i rullning?* Det går så himla bra efter att Crusader har sett en film, så man måste nästan fråga er två om råd så man vet hur man ska göra härnäst. ![]()
*Förmodligen förvandla filmen från det drama som den är. Då kanske jag har en liten chans i alla fall.
![]()
Edited by Garm, 23 November 2013 - 01:25.
Posted 23 November 2013 - 17:53
Du vet jag och drama. Det är så tungrott och få mig att komma till skott med dem. ![]()
Crusader har en förmåga och påminna mig om alla b-filmer jag inte hunnit se ännu; han spelar i en trivsam division helt enkelt. ![]()
Edited by XC, 23 November 2013 - 17:54.

Posted 23 November 2013 - 18:55
Crusaders val av film tilltalar ju ofta dig till den grad att du gärna utforskar flera av filmerna själv. Så ni har en väldigt kompatibel smak måste jag säga.Kul!
Posted 23 November 2013 - 20:01
Tja, jag är ju igentligen en allätare när det gäller filmer.
Men jag gillar verkligen underhållande filmer så därav att jag oftast ser sånna.
Men ett bra drama passar också väldigt bra. Bara det inte är för tungt eller konstigt.
An Adventure in Space and Time (2013)
Året är 1963. Verity Lambert kämpar med att få ett jobb att producera i TV när hon får i uppdrag av BBC's nya Head of Drama, Sydney Newman, att skapa en underhållande, moralisk men samtidigt lärorik Sci-Fi serie kallad Dr. Who i ett försök att fylla ut 25 minuter av död-tid. Men att vara BBC's första kvinliga Producent i en man's värld är långt ifrån lätt.
Samtidigt är den arbetslösa skådespelaren William Hartnell bitter över de roller han helatiden blir erbjuden och vill ha en riktig roll. När han blir erbjuden rollen som The Doctor så är han först tveksam men låter sig övertygas.
Dramatisering av händelserna runt skapandet av världens längst gående, och en av de absolut populäraste, Sci-Fi serie, Doctor Who! En film som dels handlar om vilken kamp det var för en kvinna att lyckas i ett man's dominerat yrke men som även tar upp rasism. Men det hela är rätt passande att en udda grupp (Judisk kvinnlig Producent, Indisk Regisör, äldre man som de unga struntar i) gjorde serien till vad den är.
Intresant att JFK's mord höll på att döda serien då den tog på tittarsiffrorna från första avsnittet och att hela serien faktiskt hängde på Daleks.
Väldigt bra och rolig men också väldigt sorglig. Man har en liten klump i halsen i slutet. En film jag varmt kan rekomendera alla, oavsett om man gillar Doctor Who eller inte, eller ens någonsin har sett ett avsnitt!
Betyg: Awesome
Edited by Crusader, 23 November 2013 - 20:05.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 November 2013 - 20:09
@Garm: Jag är helt övertygad om att din division är som klippt och skuren och rejält trivsam ... för dig. ![]()
@Crusader: Jag är väl också allseende vad gäller filmer. Drama ser jag någon gång ibland, bara de inte är tråkiga. ![]()

Posted 25 November 2013 - 12:33
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 27 November 2013 - 01:57
Dagen efter motersågsmassakern i Texas bränner de upprörda grannarna ner familjen Sawyer's hus och dödar alla utom ett litet barn.
Många år senare åker Heather Miller och några vänner till Texas för att hämta ut ett arv innan de ska åka vidare till New Orleans och fira Halloween.
Direkt uppföljare på The Texas Chain Saw Massacre(1974) som tar vid dagen efter händelserna i första filmen men för det mästa utspelar sig under 90-talet. Fast filmen innehåller vissa fel. T ex skulle man tro Vera's gravsten så dog hon 2012 vilket skulle betyda att Heather var 39 år gammal, vilket hon inte är. Troligen var det en miss av de som gjorde rekvesitan eller kanske en producent som tvingade dem för att inte skrämma bort folk med en film som utspelar sig på 90-talet. Min gissning är det senare eftersom de har döljt döds-året på de som dog i början av filmen. För att förvirra det hela ännumera så säger tidningen att första filmens händelser hände 1979 och användandet av en Smartphone. Men polisfilerna säger klart att orginalfilmens händelser var 1973. Som sagt, rörigt så in i förbaskat.
Alexandra Daddario och hennes magiska ögon spelar huvudrollen. I filmen ser vi också Marilyn Burns som Verna (spelade Sally i orginalet), Gunnar Hansen som Boss Sawyer (spelade Leatherface i orginalet), John Dugan som åter spelade Grandpa Sawyer och Bill Moseley som tog över rollen som Drayton Sawyer eftersom Jim Siedow inte längre var vid livet (spelade annars en annan familjemedlem i de gammla filmerna).
Ver de verkligen tvugna att ha hela "bästa väninnan låg med bästa väninnans pojkvän" grejen? Får en ju bara att hata karaktärerna. Och där fanns ingen mening med det.
Sedan är där en hel del grejer jag inte gillade. T ex att polisen råkade sjuta den ena tjejen, att hela staden verkar full med galna mördare som vill att Heather ska dö, att den unga polisen som räddade hennes liv visade sig vara ett svin, att de förvandlar Leatherface till en antihjälte och framförallt att Heather verkar stolt över sitt familjeärv och verkar inte bry sig att hennes familj var en grupp psykopatiska kannibaler, och att hon räddar Leatherface som dödade hennes vänner och tar hand om honom. Och att familjen Sawyer portretteras som offer och de "vanliga" invånarna som skurkar. Och hela grejen med att Sheriffen lät dem gå i slutet vill jag inte ens komentera.
Och att de tog bort respecten för Leatherface. Han kändes ju inte så värst farlig mot slutet.
Måste säga att jag faktiskt skrek till ett par gånger. De lyckas rätt bra med att ha väntade händelser ske oväntat under första halvan av filmen. Faktum är att första halvan av filmen är en riktigt bra slasher-film. Det är sedan, när de börjar komplisera saker, som filmen faller och den faller ordentligt.
Halvägs genom filmen tänkte jag "varför hatar så många den här? Den är ju jättebra." men mot slutet så tänkte jag "tar det här skitet aldrig slut?".
Jag var possitiv till en seriösare reboot av serien men det här var verkligen inte vad jag ville ha.
En uppföljare är planerad men ligger på is eftersom den här filmen blev så sågad (heheh) och rykten säger att den kommer att ignorera den här filmen, vilket jag just nu känner är en bra sak.
Började som en riktigt bra slasher men blir bara konstig sedan. Gillar ni kompliserade slasher där saker inte är svart/vita, där man ska heja på de onda och saker är kompliserade så ska ni ge den här en chans. Men föredrar ni det klassiska med slasher eller gillade de gammla filmerna så ska ni strunta i den här.
Betyg: Dålig
The Texas Chainsaw Massacre: Part 2 (1986)
14 år har gått sedan den hemska motersågsmassakern i södra Texas. Trotts flertal attacker över hela Texas så har Texas Rangers inte lyckats hitta kannibal-familjen och de flesta har givit upp sökandet. Men inte Lieutenant 'Lefty' Enright. Han minns fortfarande vad som hände hans systerbarn, Sally och Franklin Hardesty, och tänker inte ge upp fören han har hittat motersågsmördaren Leatherface.
Nu har han följt spåren till norra Texas där radio-DJ Vanita 'Stretch' Brock vill hjälpa till att hitta mördaren, oanandes om vilket helvete hon ger sig in i.
Skräck-komedi och uppföljare på The Texas Chainsaw Massacre (1974).
En bitvis underhållande och bitvis tråkig film men mäst dålig. Ibland skrattade jag men skrämmande vare den verkligen inte.
Betyg: Dålig-
Leatherface: Texas Chainsaw Massacre III (1990)
1981 avrättades W.E. Sawyer för motersågsmassakern 1974, i tron om att han var Leatherface. Många år senare hittas fortfarande nya massgravar i Texas. När paret Michelle och Ryan kör genom Texas gör de misstaget att stanna vid en gammal bensinmack mitt ute i ingenstanns. Nu är de i siktet på kanibal-familjen Sawyer och deras köttstyckare, den riktige Leatherface. Men som tur är så har den kampande överlevnadsexperten Benny koll på läget.
Semi-uppföljare där de försöker göra det upp till tittaren vad som har eller inte har hänt i tidigare filmer. Med bla. Kate Hodge och Viggo Mortensen.
Efter floppen som var Texas Chainsaw Massacre 2 beslutades det att reboota serien. Men samtidigt ville de inte svika de fans som gillade 2:an och beslutade att göra en semi-reboot där det var upp till tittaren om det var en uppföljare eller inte.
Filmens orginalslut klipptes bort:
Jag skulle vilja säga att det här är den bästa filmen i serien. Men sedan har jag inte precis haft höga tankar om de andra heller.
Jag kan iallafall rekomendera den här till alla som gillar slasher eller vill ha en seriösare och mindre konstig Texas Chainsaw Massacre film än de flesta har varit.
Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1994/1997)
22 Maj 1996 kör en grupp undommar vilse i vildmarken påväg hem från skolbalen. 23 år har gått sedan motorsågsmassakern i Texas och de flesta har glömt hemskheterna. Men den motorsågs svingande transvestiten Leatherface finns kvar där ute och bor nu med sin psykopatiska bror.
En semi-remake/uppföljare på orginalet The Texas Chain Saw Massacre (1974) samtidigt som händelserna i de tidigare uppföljarna har hänt. Med andra ord, ännu en röra där de försöker låta tittare bestämma vad som har hänt innan eller inte.
En verkligen usel film. Men min hund tyckte iallafall om filmen. :P/>/>/>/> Kanske inte lika illamående dålig som jag tyckte sist (kanske såg jag orginalklippningen då?). Ett försök att göra en slasher-komedi som Kim Henkel antagligen vill att serien ska vara. Men det här är bara skit.
Betyg: Värdelös
The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (2006)
1939 föds ett missbildat utveckligsstört barn som adopteras av familjen Hewitt och får namnet Thomas Hewitt. Hela sitt liv har han varit intreserad av bara en sak, att stycka kött, och sitt ansikte döljer han med lädermasker som han gör av skinnet. Men 1969 stängs slakteriet han jobbar på och nu blir han tvungen att hitta ett annat sätt att utföra sin hobby.
Samtidigt är 2 brödrar och deras flickvänner påväg till en militärbas där brödrarna ska gå med i Vietnam-kriget.
2:a filmen i remake-serien men som fungerar som en prequel till remaken från 2003. Därför ser jag den först!
Lika äcklig som remaken med samma sjuka humor och lika brutal.
En skräckfilm med en del splatter i slutet som jag kan rekomendera de som har mage till det.
Betyg: OK
The Texas Chainsaw Massacre (2003)
Året är 1973. En grupp ungdommar är påväg hem efter en resa till Mexico för att köpa Marijuana. Påväg genom Texas plockar de upp en väldigt shockerad flicka vilket blir början på en mardröm de aldrig kommer glömma, om de överlever.
Med bla. Jessica Biel och Eric Balfour.
3:e gången jag ser den här. Första har jag inte ens skrivit om och hade totalt glömt bort så den kan inte ha varit minnesvärd.
Tyckte faktiskt att filmen var bättre den här gången. Har nog med att jag har börjat vänja mig vid de här filmerna nu.
Betyg: OK
Mer om vad jag tyckte om de här filmerna kan ni läsa i Motorsågsmassaker-tråden!
The Hunger Games: Catching Fire (2013)
Ett år har gått sedan Katniss och Peeta vann det senaste Hunger Games och de kämpar med att axeptera att de måste spendera sitt liv med att leva en lögn som ett kärlekspar för att skydda sina liv och familjer något som sätter käppar i hjulet för Gale som är kär i Katniss. Men den dubbla vinsten Katniss tvingade fram med sin trotts har blivit en pinsamhet för regeringen och över alla distrikten börjar folk göra uppror i Katniss namn. President Snow är bestämd att krossa Katniss på något sätt och återföra lugnet.
Baserad på Suzanne Collins's bok vid samma namn som är den andra boken i en trilogi ('The Hunger Games', 'Catching Fire', 'Mockingjay') inspirerade av Grekisk Mytologi och de romerska spelen.
Serien utspelar sig i ett alternativt Amerika i framtiden efter att en gigantisk katastrof har förstört civilisationen och en ny nation har byggts upp i dess aska där de rika har det bra medans de fattiga lider och deras barn tvingas kämpa till döds i arenor.
En mycket bra film men som lider av en del logiska luckor. Vissa av dem kunde kanske ha förklarats lite bättre i filmen. T ex att hela den nya Hunger Games skapades för att få ut Katniss och där med döda en massa människor som tvingades vara med. Att de kunde få halva deltagarna att gå med i motståndsrörelsen och skydda henne men inte lyckades meddela Katniss om det hela. Seriöst, det måste ha funnits ett enklare sätt. Visst, det hela var för att få en underhållande handling men det var en rätt dålig bortförklaring.
Annars är det mycket bra. Jennifer Lawrence brillgerade som vanligt ochJosh Hutcherson spelade åter bra som den godhjärtade men halvt inkompitenta Peeta som Katniss måste beskydda och rädda helatiden.
Har ni sett första filmen och gillade den så måste ni även se den här. En bra och underhållande film trotts sina logiska luckor.
Betyg: Mycket bra
Edited by Crusader, 28 November 2013 - 00:20.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 November 2013 - 19:13
Såg nyss Die Schöne und das Biest från 2012, den var mysig och sevärd. Enda minuset var början som var lite för långsamt för sitt eget bästa, men sedan blev det bättre.
Posted 28 November 2013 - 18:10
Mysig... Ett ord att beskriva även filmen jag såg idag...
From Time to Time (2009) [UK] ¤ Tack TV4 Film.
?: Det är i slutet av det andra världskriget och unge Tolly skickas till sin farmor på landet; mamma är kvar i London och pappa försvunnen någonstans i kriget. Hans värld smälts samman med det förflutna när han en natt får besök av ett spöke.
Det här är en trevlig och finstämd historia som berättas utan bomber, granater, glitter och prål. ...MEN... Bitvis blir den kanske lite för drama-långsam. Trots det så följer man historien med intresse.
Den är snyggt filmad, och Tollys kast mellan nutid och det förflutna känns naturligt, man använder färgsättningen bra för att skilja de olika erorna åt. Gråmurret passar "nutidens sista krigsår". ...MEN... Historien är väldigt transparent och man listar ganska snart ut hur allt hänger ihop.
Jag gillar hur man bygger upp relationerna i filmen, Tolly är en välkommen gäst på Green Knowe och hans farmor och hennes anställda är öppna med husets historia. Mysteriet växer fram helt naturligt och bygger inte på den vanliga intrigen om att ett utomstående barn måste slå sig in. ...MEN... Mest imponerande är det hur en kvartett skådespelare lyckas bära upp filmen genom dem sektioner som utspelas i "nutid".
!: Det är lite svårt att inte tycka om den här, kanske är det en film jag aldrig mer kommer se igen (utan en ursäkt) men det är en film som det är avgjort trevligt att ha sett. Den påminner lite om "Jakten på Guldskatten / Candleshoe" men är en film som är helt sin egen. Maggie Smith briljerar som vanligt i rollen som farmodern som vill lära känna sitt barnbarn och kanske överbrygga misstag hon gjort tidigare. Jag är normalt inte sådär överförtjust i gråtmilda slut men här sitter slutet perfekt utan att det känns i överkant.

Posted 30 November 2013 - 03:29
Frankenstein Must Be Destroyed (1969)
Baron Victor Frankenstein är på flykt för mordet på en läkare och tvingar med utpressning det unga paret Karl och Anna att hjälpa honom i hans sadistiska expriment. Den här gången planerar han att bota en galen kollega så att han i sin tur kan avslöja hur man fryser en hjärna utan att förstöra cellerna.
5:e filmen i Hammer's Frankenstein serie med Peter Cushing i huvudrollen fast 4:e som utspelar sig i samma kontinuitet (då 3:e filmen var ett reboot försök och inte utspelar sig i samma värld). Frankenstein är verkligen i sitt onda esse. Han halshugger en doktor för att få tag på en färsk hjärna och utpressar folk.
För att inte glömma våldtäktsscenen som kändes helt mot karaktären (då han aldrig visats ha de känslorna) och som mycket riktigt trvingades in av en producent som kände press från de Amerikanska importerarna att filmerna var för mesiga. Alla inblandade (speciellt regisören och skådespelarna) protesterade högt men fick ge efter. Men det är uppenbart att de ogillade det för det är aldrig en uppföljning på det hela och alla karaktärer är som om det aldrig har hänt, något som de flesta rekomenderar att man ska göra, ignorera scenen.
Slutet är, som vanligt för den här serien, väldigt tragiskt då Frankenstein åter igen lyckas totalt förstöra livet för sin omgivning. Visseligen tyckte jag det var lite onödigt att Anna knivhög mannen. Visst, det ska vara att hon var i skräck men en gråtandes man säger "Snälla, skada mig inte. Jag menar inget illa" och hon hugger honom?
Sedan var det väl lite underligt hur de slogs om äran att få döda Frankenstein. Undrar just hur han ska klara sig ur det här? Tyvärr har jag en känsla av att jag inte kommer få veta svaret utan att nästa film kommer börja i Status quo utan att förklara hur han överlevde att bli innebränd.
Sedan tyckte jag att polisen kändes lite meningslös då han i slutet aldrig hade något med sammandrabbningen att göra.
En bra och underhållande film men inte en av de bästa i serien.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 01 December 2013 - 02:19
Frankenstein and the Monster from Hell (1973)
Den självutnämde doktorn Simon Helder har fortsatt på det arbete som hans idol, Baron Victor Frankenstein, gjorde men blir påkommen och skickas till ett mentalsjukhus. Snart upptäcker han att på mentalsjukhuset gömmer sig en nu gammal Franskenstein själv under namnet Dr. Carl Victor där han fortsätter sina expriment. Men då hans händer har blivit alvarligt brandskadade för många år sedan så behöver han mer än sin stumma assistent, patienten Sarah "the Angel" och bestämmer sig för att ta unga Simon Helder under sina vingar.
6:e (5:e i kontinuiteten) och sista filmen i Hammer's Frankenstein serie med Peter Cushing.
I filmen ser vi också bla. Shane Briant och Patrick Troughton (bäst känd som den 2:a Doktorn i Doctor Who).
Här får man veta att Frankenstein är tondöv.
Peter Cushing var, som ni säkert vet, känd för hans detaljer i skapandet av karaktärer och var därför med själv om att ska a skapa den peruk han har i filmen så att den skulle bli bra. Men han var inte nöjd med resultatet och skämtade sedan att den fick honom att se ut som skådespelerskan Helen Hayes.
Som vanligt har de inte brytt sig så mycket om kontinuiteten men de har iallafall givit Frankenstein brännskador som i filmen bara förklaras som att han fick dem "in the name of science" som som säkert är meningen att visa hur han överlevde branden i förra filmen. Och man antar då att han efter det blev arresterad och satt på mentalsjukhuset där han förfalskade sin död.
En annan sak är att Frankenstein här säger "I'm not a murderer" medans han i tidigare filmer (senast förra, faktiskt) har mördat en massa människor och borde räknas som en seriemördare.
En annan sak är att han säger att han aldrig har lyckats men det gjorde han redan i 2:a filmen då han skapade kroppen han använder nu som hans kollega Hans flyttade över hans hjärna till.
Monstret i den här filmen ska vara en återupplivad människa men ser verkligen ut som en gorilla/människa hybrid. Fast som vanligt så är det riktiga monstret Frankenstein själv. Då han först verkar vara en aning snällare variant så visar det sig mer och mer mot slutet när det avslöjas att Professorn som han drev till självmord inte alls var galen utan snarare hölls fånge för vad han visste om att chefen för mentalsjukhuset hade försökt våldta sin dotter (som fick Professorn att anfalla honom) vilket han utpressade chefen för och att han är villig att utsätta Sarah för samma sak igen genom att tvinga henne ha sex med monstret för att skapa den ultimata skapelsen.
Slutet var jag inte nöjd med alls. Trotts att de verkar ha vetat att det var sista filmen så valde de att avsluta med att Frankenstein rycker på axlarna och säger att det säkert kommer gå bättre nästa gång. Det hade varit så mycket mer passande om monstret hade dödat Frankenstein när man trodde att den gjorde det och alla galningar på mentalsjukhuset pratade om hämnd. Och man lämnas obesvarad på vad som händer nu när chefen på mentalsjukhuset är död och inte längre kan utpressas. Plus att slutet var betydligt lyckligare äv vad de brukar vara i serien mer än att monstret dog.
En bra och underhållande film men inget vidare som avslutning på serien.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 01 December 2013 - 17:33
?: Bränna häxor på bål är så 1500-tal, den moderna cheerleadern går lös på dem med motorsåg.
På pappret en rätt kul idé, men bortsett ifrån en del kul dialog en rätt trist historia (tänka sig att den bara är 1½ timme - jag skulle kunna svära på att den var minst 3) ...MEN... är allt för späckad med gamla fördommar för att bli något mer.
Den klassiska cheerleadern är den som gestaltas här: pantad, blond och elak ...MEN... huvudrollen "Dawn" är inte bättre: mesig, låtsas rebell och överdrivet sminkad.
Billigt manus, billiga special effekter, saknar ett vettigt soundtrack och man glömmer starta motorsågarna; det som skiljer den här från en amatörfilm är aningen större budget ...MEN... det är ingen stor budget att tala om.
!: Herrejösses, jag kände ingen Jackey Hall och insåg att hon även spelade i "Snow Shark" (en annan dassrulle jag såg under Hajen-festen). Den här filmen är ungefär lika bra. Skall ni nu prångt se något med Cheerleaders kan ni lika gärna se om "Bring it on".

Posted 03 December 2013 - 17:27
Vehicle 19 (2013) [US]
?: Möt amerikanen Michael Woods. Nyutsläppt från fängelset, lämnar landet utan lov och befinner sig nu i Johannesburg. Planen är enkel: Hyrbil, ambassaden sluta fred med frugan. Michael får inte ens till det där med hyrbilen rätt...
Jag ville se något med Paul Walker som inte var Fast & Furious, och valde den här bilförlagda thrillern istället ...MEN... en riktigt bra historia är det i exotiska miljöer i Johannesburg. det här är inte den F&F-kopia jag inledningsvis fruktade.
Paul Walker gör en stabil insats, stora delar av filmen får han bära mellan scenerna från egen hand ...MEN... det finns gott om udda figurer att träffa (om än tillfälligt där emellan).
Mycket bilåka givetvis i en film som utspelar sig helt inuti en bil, dock så är det mer som dukas upp i den här filmen är bara en enda lång biljakt (faktum är att större delen av tiden tänker du inte på att det är mycket bilåka) ...MEN... lite förvånad blev jag av det av-disneyfierade slutet - på ett bra sätt.
!: Bitvis blir det riktigt spännande hur det går för Michael som helst bara vill undvika trubbel och komma på god fot med frugan men som ändå blir tagen av stundens allvar. Och att hela handlingen är förlagd till en lite udda filmstad som Johannesburg är ett litet lyft i sig. (Dock tycker jag det kunde ha framkommit lite tydligare i filmens inledning). En sevärd film helt klart, så länge man inte förväntar sig allt för mycket F&F. (Filmen innehåller dock en exploderande bil, tycker man kombinationen exploderande bil och Paul Walker i en och samma scen är olustig skall man kanske skjuta lite på det med att se den här).

Posted 04 December 2013 - 01:53
@Garm: Jag är helt övertygad om att din division är som klippt och skuren och rejält trivsam ... för dig.
Me, myself and I. Om jag någon gång finner en annan människa som delar min filmsmak fullt ut så lovar jag att berätta det. Men jag skulle inte hålla andan i väntan på att det sker. Hehe.
Såg nyss Die Schöne und das Biest från 2012, den var mysig och sevärd. Enda minuset var början som var lite för långsamt för sitt eget bästa, men sedan blev det bättre.
Ditt omdöme, en titt på bilderna via länken samt en snabb flukt på trailern hos youtube ger mig mersmak. Jag antar att du såg en version på Internetkanalen? Textad/dubbad eller bör man besitta kunskaper i det tyska språket för att kunna se filmen?
Edited by Garm, 04 December 2013 - 01:53.
Posted 04 December 2013 - 06:56
Ditt omdöme, en titt på bilderna via länken samt en snabb flukt på trailern hos youtube ger mig mersmak. Jag antar att du såg en version på Internetkanalen? Textad/dubbad eller bör man besitta kunskaper i det tyska språket för att kunna se filmen?
Jag såg den i otextad originalversion och jag förstod ändå rätt mycket av det som sades, men det kändes ändå som om jag missade en eller två nyanser. Filmen finns utgiven på dvd hemma i Tyskland, men mig veterligen har dvd:n enbart (tysk) text för hörselskadade och inga textningar på andra språk.
Posted 04 December 2013 - 16:26
Okej, jag får leta upp filmen. Hoppas att den finns att se online på något sätt. Och det där med språket kanske inte gör så mycket, jag kanske rent av får användning av den tyska kortkursen som jag hade som tillval under en termin i åttan.
Posted 05 December 2013 - 02:29
Absentia (2011)
I'm gonna shower. I smell like an armpit's asshole.
Daniel Riley har varit spårlöst försvunnen i 7 år och hans nu gravida fru, Tricia, planerar att lagligt förklara honom död men med det börjar hon få hemska mardrömmar. Hennes lillasyster, Callie, kommer och hälsar på för att hjälpa henne med dödsförklaringen och flytten till en ny bostad men upptäcker snart att det är något skumt med den tunnel som finns i närheten av huset.
En film som fick hjälp via Kickstarter.
Courtney Bell är uppenbart gravid på riktigt. Hela hon är stor tillskillnad från det vanliga falska där bara magen är stor, och enligt henes bilder på IMDb så är hon vanligtvis väldigt smal. Uppenbart har de varit tvugna att föra in gravidationen i filmen. Vem vet, systern kanske inte var med i manuset från början men de fick lägga till henne för de mer fysiska scenerna?
Ett spännande Rysardrama som är oförutsägbart och har en och en annan överaskning. Jag kan klart rekomendera det till alla som gilar skräck som inte går ut på action.
Betyg: Bra-
-Sora, Kingdom Hearts