- De Två Tornen
- Konungens Återkomst
- Översättarens anmärkningar
Återkom gärna i forumets trådar för respektive titel om vad du tycker om dom efter att du läsa böckerna. Det skulle vara trevligt att får ta del av dina åsikter.
Posted 16 November 2007 - 13:24
- De Två Tornen
- Konungens Återkomst
- Översättarens anmärkningar
Posted 27 November 2007 - 12:49
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 27 November 2007 - 18:57
Posted 03 December 2007 - 19:44
Edited by Georgia, 03 December 2007 - 19:59.
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 01 January 2008 - 20:38
1"Working for the Devil (Dante Valentine Novel 1)"
Lilith Saintcrow; Paperback; £5.82
Sold by: Amazon.co.uk
1"Key to Conflict"
Talia Gryphon; Paperback; £4.07
1"Heart of Stone"
C. E. Murphy; Paperback; £7.76
1"Wraith"
Phaedra Weldon; Paperback; £7.19
Edited by Forever Xena, 01 January 2008 - 20:39.
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 07 January 2008 - 00:39
"The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch var grymt bra, kan jag såhär i efterhand meddela.
Fick Locke Lamoras lögner i Julklapp. Måste säga att jag var kritisk till boken först. Den shiftar ofta om att vara jätte bra och rätt dålig. Men efter snart 100 sidor så är jag nu fast och tycker att den i det större sammanhanget är riktigt bra. Även om jag höjer ögonbrynen åt vissa lite väl snara likheter med Robert Jordans verk (i detaljerna av världen då t ex kartan och namn på städer/länder, inte själva storyn).Locke Lamoras lögner av Scott Lynch
Posted 28 January 2008 - 18:40
Dispatch estimate for these items: 26 Feb 2008 - 11 Mar 2008 1"Witchling"
Galenorn; Mass Market Paperback; £5.29
1"Coyote Dreams (The Walker Papers)"
C. E. Murphy; Paperback; £7.62
1"Changeling"
Yasmin Galenorn; Mass Market Paperback; £5.08
1"The Dragon Nimbus Novels: Volume II: 2 (Dragon Nimbus Novels)"
Irene Radford; Paperback; £4.66
1"Lady of Light and Shadows (Tairen Soul) (Tairen Soul)"
C.L. Wilson; Mass Market Paperback; £5.08
1"Lord of the Fading Lands"
C.L. Wilson; Mass Market Paperback; £4.02
Posted 14 February 2008 - 13:51
The Difference Engine by William Gibson & Bruce Sterling
The Ladies of Grace Adieu and other stories by Susanna Clarke
Crash by J.G. Ballard
Duma Key by Stephen King
Posted 06 March 2008 - 21:05
Posted 12 March 2008 - 23:12
Edited by Crusader, 12 March 2008 - 23:15.
Posted 14 March 2008 - 11:36
Posted 14 March 2008 - 11:56
Posted 19 March 2008 - 04:13
Jag har nu också köpt Bok 1: Romarblod eftersom I Hades Käftar var så bra.Jag köpte igår en bok för första gången på många år. Efter att ha klarat Locke Lamoras Lögner så blev jag sugen på att läsa mer vuxet fantasy aktigt och valde en bok vid namn I Hades Käftar av Steven Saylor. 2:a boken i Roma Sub Rosa serien om privatdetektiven Gordianus i Rom 70år f.Kr. (Bok 1: Romarblod, Bok 3: Catilinas Gåta finns också ute)
Igentligen är det här ingen Fantasy-bok för den utspelar sig i Italien under Romarrikets glansdagar och fallen han löser är baserade på riktiga händelser och fall (fast han och alla, utom vissa historiska karaktärer, är fiktiva) samt hur världen funkade på den tiden.
Men det är mycket Fantasy-känsla över boken. Den har tillochmed en karta över området där boken utspelar sig.
Handling: Julius Caesar regerar i Rom. Spartacus uppror pågår för fullt och har gjort folk rädda för sina slavar och tjänare.
En man blir mördad och de tror att hamns slavar gjorde det för att gå med Spartacus. Hans kusin, Romarrikets rikaste man, beslutar sig för att avrätta 100 slavar på begravningen som avskräckande exempel.
Privatdetektiv Gordianus Hittaren väcks mitt i natten och blir anstäld av en mystisk arbetsgivare för att finna sanningen bakom mordet och rädda livet på de oskylldiga slavarna. Men han har bara 5 dagar på sig.
Boken är skriven i Jag-form, vilket oroade mig förs (jag är ovan vid formen) men det är hur en Deckare ska skrivas. Dessutom betyder det att karaktären aldrig vet mer om fallet än man själv gör utan man löser det tillsammans med honom.
Jag gillar också att han inte beskriver saker för mycket utan han ugår från att man vet hur Rom såg ut på den tiden och man får använda fantasin till att föreställa karaktärerna för han beskriver bara de viktigaste delarna om deras utseende. Eftersom man aldrig brukar minnas alla detaljer som beskrivs om karaktärer osv. utan man alltid har sin egen bild av karaktärerna så tycker jag det är bra.
En annan bra sak är att han går derekt på sak. Ingen lång meningslös inlöedning för att presentera honom, hans liv, hans släkt & vänner, utan boken börjar med att han får sitt fall.
Iallafall, gillar man Deckare och är intreserad av Romarriket så är det här rätt bok. Har bara läst första 30 sidorna men hitils verkar den riktigt bra och intresant.
Boken finns nu (samt första boken på vissa ställen) under bokrean för runt 60-80 kr.
Posted 26 March 2008 - 21:32
Posted 30 April 2008 - 16:33
Posted 07 June 2008 - 14:40
Posted 11 June 2008 - 13:09
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 24 June 2008 - 17:33

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 24 June 2008 - 17:48
Posted 24 June 2008 - 19:34
Edited by Forever Xena, 24 June 2008 - 19:39.
Posted 08 July 2008 - 13:30
Idag fick jag hem:
The Great Romance
av The Inhabitant
Editerad av Dominic Alessio.
Posted 13 August 2008 - 18:14
Posted 19 September 2008 - 16:06
Posted 27 September 2008 - 19:03