Jump to content

Photo

Senast inköpta SF/F/S boken

• Please log in to reply
329 replies to this topic

#151 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 November 2007 - 13:24

- De Två Tornen
- Konungens Återkomst
- Översättarens anmärkningar

Återkom gärna i forumets trådar för respektive titel om vad du tycker om dom efter att du läsa böckerna. Det skulle vara trevligt att får ta del av dina åsikter. :)

#152 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 27 November 2007 - 12:49

Patirck Rothfuss : The name of the wind , blev rekommenderad av personalen på SF :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#153 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 27 November 2007 - 18:57

Jag tittade in på sfbok efter skolan idag. Jag köpte Kim Harrison's "For a Few Demons More" och Jim Butchers "Captain's Fury".
Jag ser verkligen fram emot "Capt..", senaste boken slutade rätt så spännande. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#154 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 December 2007 - 19:44

köp orgieraid av pocketböcker på Bokus alldeles nyss ^_^
Som vanligt vid den här tiden på året ;)
Nu dröjer det väl ett halvår innan nästa gång.

Robert Jordan:
Tar Valons fånge - Sagan om Drakens återkomst, del 21 (9789127027138)
Fällan - Sagan om Drakens återkomst, del 22 (9789127027121)

Terry Goodkind:
Det stulna svärdet (9789132435850)
De fallnas tro (9789132435973)

Tad Williams:

Det förlorade barnet (9789132435997)

Weis & Hickman:

Storm över Ansalon (9789132436031)
Resan mot tidens slut (9789132436062)
Silvanestis härskare (9789132436048)

Raymond E. Feist:
Kungens pirat (9789132436017)

Stephen King:

Revolvermannen (9789170024276)
De tre blir dragna (9789170024542)

Edited by Georgia, 03 December 2007 - 19:59.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#155 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 01 January 2008 - 20:38

1"Working for the Devil (Dante Valentine Novel 1)"
Lilith Saintcrow; Paperback; £5.82

Sold by: Amazon.co.uk
1"Key to Conflict"
Talia Gryphon; Paperback; £4.07

1"Heart of Stone"
C. E. Murphy; Paperback; £7.76

1"Wraith"
Phaedra Weldon; Paperback; £7.19

Samt Confessor och the The Orchid Empress :)

Edited by Forever Xena, 01 January 2008 - 20:39.

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#156 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 January 2008 - 00:39

"The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch var grymt bra, kan jag såhär i efterhand meddela.

Locke Lamoras lögner av Scott Lynch

Fick Locke Lamoras lögner i Julklapp. Måste säga att jag var kritisk till boken först. Den shiftar ofta om att vara jätte bra och rätt dålig. Men efter snart 100 sidor så är jag nu fast och tycker att den i det större sammanhanget är riktigt bra. Även om jag höjer ögonbrynen åt vissa lite väl snara likheter med Robert Jordans verk (i detaljerna av världen då t ex kartan och namn på städer/länder, inte själva storyn).
Största kritiken jag har är väl att allting är väldigt förvirrande då han berättar sager som skulle ha betydelse om man verkligen levde i den världen men som en läsare inte alls fattar och utan att förklara det. Troligen förklarar han väl senare men just nu får jag inget grepp om världen och hur den ser ut, fungerar osv och det mästa beskrivningarna är förvirrande. Just beskrivningar verkar vara hans svaga sida.
En annan kritik är det ständiga shiftandet mellan tider. Eller snarare hur det sköts. Det shiftar mellan Locke's barndom och hans liv som vuxen men det kan ibland ta flera meningar innan man vet vilket av dem som det är vilket förvirrar bilden man ska försöka få in i huvudet när man inte vet hur man ska föreställa sig Locke. Att det dessutom brukar vara en form av cliffhanger när de olika avdelningarna avslutas gör det också frustrerande för när t ex en del om Lock's barndom slutar spännande och sedan börjar en del om hans vuxna liv så känner jag att frustation att jag ska behöva vänta innan jag får läsa fortsättningen vilket ibland leder till att jag läser de kommande sidorna för snabbt. Igår t ex så hoppade jag fram till nästa del för jag orkade inte vänta. :P
Men bortser man från cliffhangern så är det bara bra att det shiftas mellan hans liv som vuxen och som barn med jämna mällanrum för båda historierna är lika intresanta och man vill läsa mer om det.
Dock har jag inte mycket övers för när han börjar ett kapitel med att de är mitt i nåt stort och sedan backtrackar till några minuter innan där man får läsa sig fram till "nutid", om man säger så.

Iallafall, jag tycker boken hitils är riktigt bra och den blir bara bättre. Hur vidare författare än nåt vidare bra eller inte har jag svårt att bestämma mig för men hans historia är iallafall riktigt bra och fängslande.
Jag ser fram mot att senare få läsa de kommande 6 böckerna om Gäntlemannatjuvarna som ska komma.

Jag blev väldigt förvirrad över att jag fick en bok i Julklapp eftersom jag inte läser böcker längre pga min dyslexi som ibland är så illa att jag helt tappar sammanhanget. Det vet, personen jag fick boken av, om. Men det visade sig vara en trevlig överaskning ändå. Nu ser jag fram mot att läsa några sidor i boken varje kväll och tvingas sluta bara av trötthet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#157 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 28 January 2008 - 18:40

Dispatch estimate for these items: 26 Feb 2008 - 11 Mar 2008 1"Witchling"
Galenorn; Mass Market Paperback; £5.29

1"Coyote Dreams (The Walker Papers)"
C. E. Murphy; Paperback; £7.62

1"Changeling"
Yasmin Galenorn; Mass Market Paperback; £5.08

1"The Dragon Nimbus Novels: Volume II: 2 (Dragon Nimbus Novels)"
Irene Radford; Paperback; £4.66

1"Lady of Light and Shadows (Tairen Soul) (Tairen Soul)"
C.L. Wilson; Mass Market Paperback; £5.08

1"Lord of the Fading Lands"
C.L. Wilson; Mass Market Paperback; £4.02

Min avatar samling

#158 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 February 2008 - 13:51

The Difference Engine by William Gibson & Bruce Sterling
The Ladies of Grace Adieu and other stories by Susanna Clarke
Crash by J.G. Ballard
Duma Key by Stephen King

#159 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 06 March 2008 - 21:05

Gick förbi sf-bokhandeln och inhandlade tredje delen i "the soldier son trilogy" : "Renegade's Magic" av Robin Hobb har väntat ett tag på att få läsa del 3

#160 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 March 2008 - 23:12

Jag köpte igår en bok för första gången på många år. Efter att ha klarat Locke Lamoras Lögner så blev jag sugen på att läsa mer vuxet fantasy aktigt och valde en bok vid namn I Hades Käftar av Steven Saylor. 2:a boken i Roma Sub Rosa serien om privatdetektiven Gordianus i Rom 70år f.Kr. (Bok 1: Romarblod, Bok 3: Catilinas Gåta finns också ute)
Igentligen är det här ingen Fantasy-bok för den utspelar sig i Italien under Romarrikets glansdagar och fallen han löser är baserade på riktiga händelser och fall (fast han och alla, utom vissa historiska karaktärer, är fiktiva) samt hur världen funkade på den tiden.
Men det är mycket Fantasy-känsla över boken. Den har tillochmed en karta över området där boken utspelar sig.

Handling: Julius Caesar regerar i Rom. Spartacus uppror pågår för fullt och har gjort folk rädda för sina slavar och tjänare.
En man blir mördad och de tror att hamns slavar gjorde det för att gå med Spartacus. Hans kusin, Romarrikets rikaste man, beslutar sig för att avrätta 100 slavar på begravningen som avskräckande exempel.
Privatdetektiv Gordianus Hittaren väcks mitt i natten och blir anstäld av en mystisk arbetsgivare för att finna sanningen bakom mordet och rädda livet på de oskylldiga slavarna. Men han har bara 5 dagar på sig.

Boken är skriven i Jag-form, vilket oroade mig förs (jag är ovan vid formen) men det är hur en Deckare ska skrivas. Dessutom betyder det att karaktären aldrig vet mer om fallet än man själv gör utan man löser det tillsammans med honom.
Jag gillar också att han inte beskriver saker för mycket utan han ugår från att man vet hur Rom såg ut på den tiden och man får använda fantasin till att föreställa karaktärerna för han beskriver bara de viktigaste delarna om deras utseende. Eftersom man aldrig brukar minnas alla detaljer som beskrivs om karaktärer osv. utan man alltid har sin egen bild av karaktärerna så tycker jag det är bra.
En annan bra sak är att han går derekt på sak. Ingen lång meningslös inlöedning för att presentera honom, hans liv, hans släkt & vänner, utan boken börjar med att han får sitt fall.

Iallafall, gillar man Deckare och är intreserad av Romarriket så är det här rätt bok. Har bara läst första 30 sidorna men hitils verkar den riktigt bra och intresant.
Boken finns nu (samt första boken på vissa ställen) under bokrean för runt 60-80 kr.

Edited by Crusader, 12 March 2008 - 23:15.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#161 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 14 March 2008 - 11:36

Charlaine Harris "All Together Dead", C. E. Murphy "Thunderbird Falls", MaryJanice Davidson "Undead and Uneasy", Mark del Franco "Unquiet Dreams", Kelley Armstrong "No Humans Involved", Patricia Briggs "Iron Kissed"... det borde räcka ett tag. :P
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"

#162 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 March 2008 - 11:56

Besökte SF-bokis igår. Köpte Witches Abroad, Small Gods och Lords and Ladies av Terry Pratchett; Kitty and the Silver Bullet av Carrie Vaughn och Feast of Souls av C.S. Friedman. Den sista där verkar spännande då den handlar om magi och skräck i kombination. ^_^
Support your local search and rescue unit - get lost.

#163 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 March 2008 - 04:13

Jag köpte igår en bok för första gången på många år. Efter att ha klarat Locke Lamoras Lögner så blev jag sugen på att läsa mer vuxet fantasy aktigt och valde en bok vid namn I Hades Käftar av Steven Saylor. 2:a boken i Roma Sub Rosa serien om privatdetektiven Gordianus i Rom 70år f.Kr. (Bok 1: Romarblod, Bok 3: Catilinas Gåta finns också ute)
Igentligen är det här ingen Fantasy-bok för den utspelar sig i Italien under Romarrikets glansdagar och fallen han löser är baserade på riktiga händelser och fall (fast han och alla, utom vissa historiska karaktärer, är fiktiva) samt hur världen funkade på den tiden.
Men det är mycket Fantasy-känsla över boken. Den har tillochmed en karta över området där boken utspelar sig.

Handling: Julius Caesar regerar i Rom. Spartacus uppror pågår för fullt och har gjort folk rädda för sina slavar och tjänare.
En man blir mördad och de tror att hamns slavar gjorde det för att gå med Spartacus. Hans kusin, Romarrikets rikaste man, beslutar sig för att avrätta 100 slavar på begravningen som avskräckande exempel.
Privatdetektiv Gordianus Hittaren väcks mitt i natten och blir anstäld av en mystisk arbetsgivare för att finna sanningen bakom mordet och rädda livet på de oskylldiga slavarna. Men han har bara 5 dagar på sig.

Boken är skriven i Jag-form, vilket oroade mig förs (jag är ovan vid formen) men det är hur en Deckare ska skrivas. Dessutom betyder det att karaktären aldrig vet mer om fallet än man själv gör utan man löser det tillsammans med honom.
Jag gillar också att han inte beskriver saker för mycket utan han ugår från att man vet hur Rom såg ut på den tiden och man får använda fantasin till att föreställa karaktärerna för han beskriver bara de viktigaste delarna om deras utseende. Eftersom man aldrig brukar minnas alla detaljer som beskrivs om karaktärer osv. utan man alltid har sin egen bild av karaktärerna så tycker jag det är bra.
En annan bra sak är att han går derekt på sak. Ingen lång meningslös inlöedning för att presentera honom, hans liv, hans släkt & vänner, utan boken börjar med att han får sitt fall.

Iallafall, gillar man Deckare och är intreserad av Romarriket så är det här rätt bok. Har bara läst första 30 sidorna men hitils verkar den riktigt bra och intresant.
Boken finns nu (samt första boken på vissa ställen) under bokrean för runt 60-80 kr.

Jag har nu också köpt Bok 1: Romarblod eftersom I Hades Käftar var så bra.

Nu har även Bok 4: Venuskastet släppts. Jag tänker köpa den och Bok 3 vid ett senare tillfälle. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#164 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 26 March 2008 - 21:32

Köpte senaste boken i The Dresden Files idag! Yaaay.

"Small Favor" heter boken. Jag ska försöka låta bli att börja läsa innan helgen, annars kommer det bara sluta med att jag ligger vaken hela natten idag och imorgon och somnar i skolan... så blev det förra året, när jag köpt förra boken. :P

#165 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 April 2008 - 16:33

Shoppade lite second hand igår. Hittade 3 böcker som jag tänkt köpa en gång i tiden men som aldrig blev av. I mycket fint skick och väldigt billigt. 30:- styck.

Bildvärlden i Sagan om ringen

Bildvärlden i Sagan om de två tornen

Bildvärlden i Sagan om konungens återkomst

Samt 3 böcker som inte är inom genren skräck/fantasy/sci-fi som jag fick av en vän (Corto Maltese här på forumet) som hon ville att jag skulle läsa.

The BTK Murders: Inside the "Bind Torture Kill" Case That Terrified America's Heartland

Zodiac

Green River, Running Red: The Real Story of the Green River Killer - America's Deadliest Serial Murderer

#166 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 07 June 2008 - 14:40

Var på sfbokhandeln igår och förutom två dr who dvder så köpte jag boken "The Shadow Isle" av Katharine Kerr, näst sista delen i hennes berättelse om Deverry.

#167 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 June 2008 - 13:09

Var visst ett tag sen.

För ett par månader sen köpte jag:

Dean Koontz: Ansiktet
Stephen King: Mörka Tornet 3 - De Öde Landen

Idag:

Dean Koontz:
När Månen Skiner
Odd Thomas
Alltid Odd

Stephen King:
Dimman

Eftersom det är köp 4 betala för 3 :)
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#168 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 June 2008 - 17:33

Idag fick jag hem:
The Great Romance
av The Inhabitant
Editerad av Dominic Alessio.

:hurrah:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#169 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 24 June 2008 - 17:48

Let the right one in ;) och Bareback :)

Min avatar samling

#170 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 24 June 2008 - 19:34

På väg til mig från Amazon

1"The Well of Ascension (Mistborn)"
Brandon Sanderson; Mass Market Paperback; £4.31

1"Night Life (Nocturne City)"
Caitlin Kittredge; Mass Market Paperback; £3.74

1"Mistborn: The Final Empire (Mistborn Trilogy)"
Brandon Sanderson; Mass Market Paperback; £2.67

1"Into the Dark Lands (Sundered)"
Michelle Sagara West; Paperback; £7.25

"CHOSEN (House of Night Novel)"
P.C. Cast & Kristin Cast; Paperback; £5.08

1"Star of the Morning"
Lynn Kurland; Paperback; £6.66

1"The Mage's Daughter: A Novel of the Nine Kingdoms"
Lynn Kurland; Paperback; £7.43

På väg til mig från SF Bokhandlen:

74787 Caine, Rachel: Feast of Fools 59:00
74527 Carey, Jacqueline: Kushiel's Justice 69:00
75267 Galenorn, Yasmine: Dragon Wytch 79:00
70203 Levitt, John: Dog Days 69:00
62315 Stein, Jeanne C.: The Becoming 79:00

Edited by Forever Xena, 24 June 2008 - 19:39.

Min avatar samling

#171 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 July 2008 - 13:30

Idag fick jag hem:
The Great Romance
av The Inhabitant
Editerad av Dominic Alessio.

:hurrah:

Idag :blink: fick jag hem boken, trots att jag beställde den från samma ställe som dig och dessutom samma dag. Känner mig som ett "specialfall" ;)

#172 Fantastix

Fantastix

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 59 posts

Posted 13 August 2008 - 18:14

Beställde nyligen från Amazon.co.uk Tom Corwins bok Mr. Fooster Traveling on a Whim. Hörde en helt fantastisk recension på Dragonpages.com:s podcast och blev så intresserad att jag måste inhandla boken.

En annan bok jag inhandlade (även om den inte har så vidare värst mycket med science fiction/fantasy att göra) är 13 Things That Don't Make Sense: The Most Baffling Scientific Mysteries of Our Time av Michael Brooks.

Köpte även Bernard Cornwells bok Heretic som är sista delen i Grails Quest trilogin.

#173 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 September 2008 - 16:06

Idag fick jag hem Rött Hav Under Röd Himmel, Bok 2 om Gäntlemannarövarna. Uppföljaren på Locke Lamora's Lögner. :thumbsup:
-Sora, Kingdom Hearts

#174 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 September 2008 - 19:03

Bokus dag i dag (de hade trippel poäng på MM-kortet)

Stephen King:
- 1 st Magiker och glas (9789170026621) à 39.00 kr
- 1 st Allt kan hända : 14 mörka berättels... (9789170026461) à 39.00 kr

Raymond Khoury:
- 1 st Den siste tempelriddaren (9789172638709) à 38.00 kr

Steve Berry:
- 1 st Tempelriddarens arv (9789170016233) à 41.00 kr
- 1 st Den tredje hemligheten (9789170015168) à 38.00 kr

John Twelve Hawks:
- 1 st The Traveller (9789170014505) à 38.00 kr

Dan Brown:
- 1 st I cirkelns mitt (9789100111892) à 38.00 kr
- 1 st Gåtornas palats (9789100116507) à 38.00 kr

Robert Ludlum:
- 1 st Kassandrapakten (9789132435218) à 36.00 kr
- 1 st Fallet Novak (9789173513029) à 42.00 kr
- 1 st Sigmagruppen (9789132435683) à 42.00 kr
(beställt till min mamma)

#175 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 October 2008 - 12:01

Arkiv X: Nollpunkt av Kevin J. Anderson