Jump to content

Photo

Kalle Ankas Julprogram

• Please log in to reply
167 replies to this topic

Poll: Kalle Ankas Julprogram

Kalle Ankas Julprogram

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Bör "Kalle Anka" läggas ned?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#151 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 21 November 2008 - 12:56

Årets Julvärd i SVT är utsedd...Anne Lundberg (Antikrundan)

http://www.aftonblad...ticle1287687.ab

Årets julvärd 2008 i SVT blir Lasse Kronér.

TV-Planeten

20 nov 2008

Lasse Kronér är årets julvärd i SVT.

Doobidoo-värden tar över ett av SVT:s mest prestigefyllda uppdrag.

I år är det Lasse Kronér som önskar tv-tittarna god jul och tänder det vita ljuset strax före klockan tre på julafton.

– Jag är överlycklig! Jag älskar julen, det här passar mig som handen i handsken. Jag är väldigt traditionsbunden, men det var inte svårt att bryta jultraditionen för det här hedersuppdraget. Det krävdes lite godis för att övertala döttrarna, men när jag väl gjort det var det inget snack om saken, säger Lasse Kronér.

Sedan julen 2003 har SVT bytt värd varje julafton. Efter att ha varit tv-värd på julafton i 30 år lämnade Arne Weise över till Lotta Bromé . Julen 2004 fick tittarna möta Ernst Kirchsteiger , 2005 Blossom Tainton Lindquist och 2006 Ingvar Oldsberg . Förra året var det Anne Lundbergs tur, och nu är det alltså Lasse Kronérs tur.

Edited by Cartman, 21 November 2008 - 12:56.

#152 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 21 November 2008 - 16:35

TV-Planeten

Sedan julen 2003 har SVT bytt värd varje julafton. Efter att ha varit tv-värd på julafton i 30 år lämnade Arne Weise över till Lotta Bromé . Julen 2004 fick tittarna möta Ernst Kirchsteiger , 2005 Blossom Tainton Lindquist och 2006 Ingvar Oldsberg . Förra året var det Anne Lundbergs tur, och nu är det alltså Lasse Kronérs tur.

Och redan nu ser jag fram emot 2009 års julvärd, Sverker Olofsson, dissandes undermåliga leksaker, för magra skinkor och oäkta tomtar... :P
"Ska det behöva vara på detta viset?"
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#153 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 November 2008 - 18:02

Och redan nu ser jag fram emot 2009 års julvärd, Sverker Olofsson, dissandes undermåliga leksaker, för magra skinkor och oäkta tomtar... :P
"Ska det behöva vara på detta viset?"

Tjaaaa, du fick inte riktigt som du ville men nästan. ;)

TV-Planeten

Sverker Olofsson leder nyårsfirandet från Skansen.

SVT sänder som vanligt direkt från Sollidenscenen på Skansen i Stockholm och i år är det Plus-profilen som håller i festligheterna.

Sverker Olofsson har fått i uppdrag av SVT att i år vara programledare för det årligen återkommande direktsända nyårsprogrammet från Skansen.

- Jag har alltid firat nyår hemma med goda vänner. Att få vara programledare för Tolvslaget blir ett helt nytt och spännande sätt för mig att fira nyår. Jag har aldrig någonsin missat ett enda Tolvslaget i SVT och därför är det extra roligt att få vara med på plats, säger Sverker i ett pressmeddelande.

Som om det inte var nog med att Sverker Olofsson ska "party like it´s 1999", han har dessutom sällskap av ett helt koppel artister som Sanna Nielsen, Anne Sofie von Otter, Mikael Wiehe, Nyårskören och eldartisterna Burnt Out Punks.

Jan Malmsjö läser traditionsenligt lord Alfred Tennysons dikt Nyårsklockan.

#154 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 27 November 2008 - 16:08

Tomteverksta´n [ 19 ] ** [33.93%]
Kalle Ankas fotografiska expedition [ 7 ] ** [12.50%]
Snövit & dvärgarna [ 0 ] ** [0.00%]
Askungen & mössen [ 1 ] ** [1.79%]
Mowgli & Balou [ 1 ] ** [1.79%]
Piff & Puff klär granen [ 3 ] ** [5.36%]
Tjuren Ferdinand [ 1 ] ** [1.79%]
Robin Hood [ 2 ] ** [3.57%]
Musses Campingsemester [ 21 ] ** [37.50%]
Benjamin syrsa sjunger falskt [ 0 ] ** [0.00%]
Annan [ 1 ] ** [1.79%]

Sparar de aktuella rösterna inför December månad. Musse har haft ledningen de senaste två åren, kan Tomten knappa in i år. Spänningen är olidlig..

#155 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 November 2008 - 17:27

Spänningen är olidlig..

För vem då? :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#156 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 November 2008 - 00:25

Spänningen är olidlig..

För vem då? :P

För mej såklart, och andra som bryr sig om denna viktiga samhällsfrågan. Vi får aldrig glömma att detta program var en ljusglimt i tillvaron under den mörka tillvaron på 80-talet då tecknat var synonymt med dockfilmer från Östblocket.

#157 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 November 2008 - 00:59

Jag skulle velat rösta på Musses Campingsemester men den som visas på julafton är ju den klippta versionen.
Har inte sen originalet.

Alla andra behöver tydligen inte vara klippta vilket är mycket konstigt.

#158 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 November 2008 - 01:15

Jag skulle velat rösta på Musses Campingsemester men den som visas på julafton är ju den klippta versionen.
Har inte sen originalet.

Alla filmer utom möjligen Piff & Puff är i viss mån klippta. Vet inte riktigt varför de valde att klippa ner Musse osv men gissningsvis för att få ner programmet i en hanterbar tidsrymd. En timme räcker gott och väl.

#159 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 November 2008 - 01:29

Har inte sen originalet.

Alla filmer utom möjligen Piff & Puff är i viss mån klippta. Vet inte riktigt varför de valde att klippa ner Musse osv men gissningsvis för att få ner programmet i en hanterbar tidsrymd. En timme räcker gott och väl.

Och det betyder att SVT inte kan göra undantag att klippa ner nån annan film och
få med händelsen mellan krökens stup och nedförbacken då kroken hakar fast?

#160 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 03 December 2008 - 00:02

Och det betyder att SVT inte kan göra undantag att klippa ner nån annan film och
få med händelsen mellan krökens stup och nedförbacken då kroken hakar fast?

Du får skriva och fråga :rolleyes:
http://svt.se/svt/js...amp;lpos=lasMer

Här kommer i alla fall filmen i sin helhet.

#161 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 19 December 2009 - 20:01

Dags för en s.k trådpump.

Kanske decembers viktigaste tråd alla år. ;)

Har gjort en liten makeover med en ny omröstning som tillägg!

Edited by Walker, 19 December 2009 - 20:51.

#162 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 19 December 2009 - 21:49

Camping Semestern är säkert klippt för att få ned tiden som du säger. Jag minns att Expressen hade en artikel för typ 10 år sedan när den där filmen släpptes på VHS (tror att det var innan DVD blev det man köper) att man hade även klippt bort grejer på grund av det "våldsamma" i det och hade lite screen captures som visade hur Disney karaktärerna råkade ut för diverse olyckor i långa versionen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#163 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 19 December 2009 - 23:01

Vad är det för skillnad jämfört med tecknade Tommy & jerry som SVT visat där dom kastar knivar och gavlar strygärn ,högaffel och är dumma mot varann på alla möjliga sätt?
Det har hänt ännu värre saker i Tommy & Jerry jämfört med husvagnssemestern.

Edited by Supertreck, 19 December 2009 - 23:01.

#164 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 19 December 2009 - 23:22

Supertreck: Du har en poäng att det är liten skillnad mellan Tom & Jerrys våldsamheter och de som dyker upp i gamla Disney-filmer. Min teori är att SVT-ledningen har sett/ser på julafton som en fridens högtid, därmed vill de tona ned våldsinslag under den dagen.

#165 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 December 2009 - 01:31

Ingen jul utan Kalle Anka & hans vänner :wub:

Jag behöver inte ens se på den om jag nu inte skulle vilja det, räcker så bra bara att höra ljudet och de härligt, charmiga svenska rösterna: julen är officiellt här :thumbsup:
Ps. Ja, jag röstade på Tomteverkstan. Alla är ju bra, men den här är startskottet för julen! Ska kolla in de där DVDerna som nämnts tidigare där dessa avsnitt ska finnas med för jag vill se de oklippta versionerna. Ni har väckt min nyfikenhet :P

Edited by Synon, 20 December 2009 - 02:59.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#166 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 December 2009 - 14:59

Supertreck: Du har en poäng att det är liten skillnad mellan Tom & Jerrys våldsamheter och de som dyker upp i gamla Disney-filmer. Min teori är att SVT-ledningen har sett/ser på julafton som en fridens högtid, därmed vill de tona ned våldsinslag under den dagen.

Tona ned med våldsamheter!

Låter det logisk i den alldaglighet som barn har som ser på barnkanaler som t.ex Carton Network Där kan det ju visas grymma saker.
När de flesta småbarn säkert är vana vid extremare saker, så tycker de väl att det som visas på julafton mer är avsedd för treåringar.

Med tanke på vad får våld det finns i dataspel. Om figurerna inte alls liknar människor så är det märkligt nog helt okey med maximal våld.
I den förutsättningen kan vilket småbarn som helst spela.

Samma sak med tecknade filmer. Enklare tecknade filmer som inte är så detaljerade kan vilket småbarn som helst titta på.
I den förutsättning kan det ske jätte mycket våld. Men om en barnfilm är för detaljerad så är det genast högre åldersgräns. Ändå gör dom samma uppgifter i filmen.

Den gamla tecknade Narnia kan tydligen bebisar se på. Den moderna animerade har åldersgräns för 11åringar.
Ändå tycker jag att båda filmer gör samma uppgifter till skillnad att ena ser mer verklig ut. Det är ju märklig att 11åringar kan se på Star wars där dom
verkligen fajtas ordentligt.
Fattar inte hur man kommit fram till det.

#167 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 December 2009 - 17:44

Är väl bara SVTs policy att visa "mildare" grejer på Julafton. Och de lär ha klippt den där versionen som visas för flera år sedan och det är samma version med någon "ny hälsning" från årets Disneyfilm.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#168 Dengar

Dengar

Cadet Second Year

• Members
  • 11 posts
  • Interests:Star Wars, Stargate, Bounty Hunters, SWTOR

Posted 30 December 2009 - 21:26

Campingsemestern är bäst!
"You can imagine that someone as famous as me gets more bounties than he can accept."
―Dengar