Good one.
Fildelning
Posted 14 December 2008 - 14:52
Good one.
Sheldon, The Big Bang Theory
Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.
Posted 19 December 2008 - 16:47
Skivindustrin tvärvänder - inga fler pirater stäms
Nu byter skivbolagen taktik. Att stämma folk hur som helst har inte visat sig vara den rätta vägen för att komma tillrätta med den illegala nedladdningen av musik.
...
I stället för att stämma den som misstänks för illegal nedladdning ska användarens operatör skicka ett mejl där de ombeds sluta med eventuell olaglig aktivitet.
Om användaren fortsätter med aktiviteten så har operatören möjlighet att stänga av uppkopplingen
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 19 December 2008 - 18:46
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 January 2009 - 14:17
Studie visar: Fildelning positivt för ekonomin - IDG.se
En 142 sidor lång studie gjord på uppdrag av den nederländska regeringen har funnit att nettoeffekten av piratkopiering är positiv för den nederländska ekonomin.
Nu är det som många observatörer på nätet sedan länge gissat på fastställt i en offentligt finansierad vetenskaplig undersökning: Fildelning är bra för ekonomin.
Det är regeringen i Nederländerna som gett i uppdrag till TNO att undersöka hur det egentligen ligger till med fildelning och ekonomiska effekter. Resultatet visar ett nettoplus för den nederländska ekonomin, skriver Ars Technica.
För det första påpekar TNO att varje piratkopierad fil inte motsvarar en förlorad försäljning, eftersom många laddar ner musik och filmer de annars aldrig skulle konsumera. Dessutom är det inte ovanligt att någon som laddat ner en skiva med en grupp upptäcker att de gillar den och sedan köper gruppens andra skivor.
Hur många fler konsertbesökare som tillkommit tack vare fildelning verkar TNO däremot inte ha undersökt, vilket ytterligare borde spä på den redan positiva effekten.
35 procent av den nederländska befolkningen laddar enligt rapporten ner musik illegalt. Dessa köper dock precis lika mycket skivor och filmer som andra, och köper dessutom i genomsnitt fler spel än dem som inte fildelar.
Den största ekonomiska fördelen för samhället är, enligt rapporten, att konsumenter sparar betydligt mer pengar på att kunna få sin ”kulturdos” gratis än vad mediabolagen faktiskt förlorar (eftersom så mycket mer media konsumeras med fildelning än vad som skulle konsumeras utan). Dessa pengar används sedan för att köpa produkter och annat och stimulerar på så sätt ekonomin.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 21 January 2009 - 16:50
Posted 23 January 2009 - 19:40
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 24 January 2009 - 08:59
Jag är lite rädd för att det skapas en mentalitet som säger att allt är gratis. Som redaktör för Svenska Superserier har jag nu två gånger fått den förvånade frågan "va, skickar ni inte tidningen gratis"? Och då tar vi ändå bara betalt för vad tidningen kostar i tryck och frakt. Jag tycker att de som skapat ett verk ska få avgöra hur det sprids och vad det ska kosta. Om de sedan lämnar över det till ett bolag så är det deras val att göra det.
Posted 24 January 2009 - 17:07
Free Monty Python Videos on Youtube Lead to 23,000% DVD Sale Increase
...Mashable notes that Monty Python’s DVDs climbed to the #2 spot on Amazon’s Movie’s and TV Bestseller List, and you don’t have to be a genius to follow that the sales were probably influenced by the Amazon links found on all of their Youtube clips.
When launching their massive Youtube effort, Monty Python made their intentions fairly clear:
“We’re letting you see absolutely everything for free. So there! But we want something in return. None of your driveling, mindless comments. Instead, we want you to click on the links, buy our movies & TV shows and soften our pain and disgust at being ripped off all these years.”
... At this point offering a certain amount of content for free (as we see on Hulu, Last.FM, and countless other sites and services) seems like one of the best ways to convince consumers to actually pay for media.
All of this points to a simple, yet seemingly elusive, fact: Treating your consumers like criminals may not be the best way to convince them to buy your shit.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 30 January 2009 - 18:30
Problemet med att tillåta fri nedladdning är väl att alla som har gjort ett spel/program/låt/film (osv) måste frånsäga sig rätten att ta betalt. De allra flesta andra som säljer något får ju sätta vilka priser de vill.
Jag är lite rädd för att det skapas en mentalitet som säger att allt är gratis. Som redaktör för Svenska Superserier har jag nu två gånger fått den förvånade frågan "va, skickar ni inte tidningen gratis"? Och då tar vi ändå bara betalt för vad tidningen kostar i tryck och frakt. Jag tycker att de som skapat ett verk ska få avgöra hur det sprids och vad det ska kosta. Om de sedan lämnar över det till ett bolag så är det deras val att göra det.
Inga reaktioner på detta?
Posted 30 January 2009 - 19:07
Jag antar att andra tidningar har frakt/porto kostnaden inbakat i priset på något sätt, så att alla som köper den både i affär och genom prenumeration betalar sin del av den kostnaden.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 30 January 2009 - 19:39
Men när musik/film/tv bara ligger en torrent bort i format som oftast funkar i de flesta systemen så kan det vara lite svårt och övertyga dem att såsom de lagliga alternativen är skapade, så älskar du dem.
Edited by XC, 30 January 2009 - 19:39.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 30 January 2009 - 19:41
Vad säger ni om mitt påstående om att fri nedladdning skulle frånta artister/filmare/etc rätten att ta betalt för sina låtar/filmer, en rätt som alla andra har?
Posted 06 February 2009 - 18:17
Försäljningen av ljudböcker, konsolspel och digital musik ökade markant i Sverige 2008. En stor del av köparna är de illegala nedladdarna, enligt en färsk rapport.
PERSONER SOM laddar ner upphovsrättsskyddat material från nätet representerar samtidigt nästan hälften av de konsumenter som köper musik, dvd och böcker.
http://www.dn.se/DNe...d=1058&a=881232
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 06 February 2009 - 21:35
Jadu TFels vad ska jag svara på din fråga? Jag är ju själv aspirerande serieskapare, men även en inbiten fildelare. Mitt första (teoretiska) albumprojekt har jag tänkt släppa på papper på svenska, men sen kommer jag släppa den gratis på Engelska via fildelningsverken, och karaktärerna går ut i Public Sector.
Det är väl lite en linje som jag kommer hålla med en del material som man går och drömmer om.
Sen bör det ju nämnas att det ju som du faktiskt LÄSER HÄR att gillar man ändå nånting skarpt så köper man ändå ofta ett original, om det är bra nog. Dock helst i ett samlat LITE BILLIGARE format, t ex TPB, BlueRay, pocketbok eller vad det nu kan vara.
Ett bra exempel som jag själv kan ge är detta: Jag har följt både Red Hulk och All Star Superman ILLEGALT. Jajjemen... Preddan är en fuling. Jag har dock gillat det jag läst såpass mycket att jag definitivt kommer införskaffa samlingarna av båda. Dom är nämligen såpass bra och underhållande. Det kommer dock ta tid, för ekonomin för oss arbetslösa sluskar är inte direkt optimal. Så antagligen blir det då tillfälle för en rutt via USA kommer.
Jag tror du glömmer också TFels, att det vi konstnärer producerar är inte en fysisk vara, utan det är information. Jag tycker nog ändå att det ska finnas lite annorlunda regler kring detta än materiella ting, ty information skall vara fritt. Sen får du inte glömma här, att många vet att vid stora dyra produktioner ( som är dom verk som utsätts för tyngst piratkopiering) så är det i regel inte så ofta som dom kreativa människorna bakom det hela får särskilt mycket av guldet. Det gör att det blir lättare att slå dövörat till, för det är betydligt svårare att känna nån som helst sympati för ett grått, olevande, semi-medvetet monstrum som ett multinationellt företag är, än det är med individuella skapande konstnärer.
Samhället förändras, Thomas min vän, och det är inget vi kan göra nåt åt. Gemene man har en allt mer liberalare och lösare syn på upphovsrätten än dammiga gamla gubbar på 1800-talet hade. Världen vi lever i idag ser helt enkelt inte ut som på den tiden då reglerna kom till. Att ge upp den helt är dock ingen lösning som jag ser på kort sikt, möjligtvis inom några decennier eller två, då läget fått mognas och tas in lite bättre. Dock så bör en liberalisering, en långsam uppmjukning och förändring av lagarna börja NU.
Just det, NU. Att stämma en 15-åring på 150 miljoner känns väl inte som ett på något vis logiskt eller ens folkvettsberikat förfarande?? Att kunna stämma en minderårigs föräldrar för ett upphovsrättsbrott som sonen/dottern har begått anser jag inte alls ska vara möjligt.
Ej tycker jag heller att vi ska ge utomstatliga privata organ som IFPI rätten att göra husransakan och beslag. IPRED-lagen som den ser ut, är ett totalt jävla vanvett på ren satans svenska, Thomas.
En bra början på en försiktig uppmjukning av reglerna, anser jag vara att ta bort straffsats på verk som inte är i tryck, eller på DVD. Exempel är t ex He-man's tecknade tv-serie kom inte på DVD eller samlad VHS under 20 års tid. Inte förränns två år sen. Det gjordes dock fan-gjorda DVD-set innan dom officiella släpptes. Det tycker jag inte ska vara straffbart, för dom officiella setten sålde ändå väldigt bra, bäst av allt tecknat som det företaget släppte vid tillfället, faktiskt.
Detsamma gäller serier som Miracle Man, som just nu endast kan tillskansas illegalt, då upphovsrättshavarna inte kan komma överens om vad dom ska göra.
Finns fler exempel, men det är nog ganska tydligt vars jag försöker komma. En långsam och noga avvägd uppluckring av upphovsrättslagarna bör ske.
Edited by PredaBot, 06 February 2009 - 22:05.
Posted 07 February 2009 - 00:18
Winter is Coming
Posted 07 February 2009 - 07:57
Kan för övrigt hålla med om att vi går mot ett annat sorts samhälle. Och där kanske informationsteknologin är avgörande. Däremot tycker jag inte att ett konstverk stannar vid att vara enbart information, det är mer än så.
Posted 07 February 2009 - 22:30
Rick: Tack.
TFels: Förändringen sker ju gradvis som sagt, och visst ska en konstnär ha bestämmande-rätt över sitt verk, men måste det helt logiskt sett innehålla en kopieringsrätt som är lika lång, ( 70 år efter ens död?? Eller 90 som i USA??) som den är nu? Jag håller dock med om att ingen ska få tjäna pengar på nån annans verk, så otillåten försäljning av nån annas verk, det avskyr jag lika mycket som du. En sorts partiell allemansrätt, där en utvidgning av engelsmännens "fair use" sätts i bruk, tror jag är nåt som många kan mötas halvvägs i.
Visst, det kan leda till att potentiella vinster blir mindre än vad som vore möjligt, men jag tror ändå det finns utrymme för att få till superhits inom vissa områden, då rätten att tjäna pengar på verken fortfarande ska finnas hos upphovsmännen, så länge som copyrighten sitter i. ( 50 år vore väl en bra gräns?)
Posted 08 February 2009 - 16:53
Vad jag funderar på i mitt tidigare inlägg har inte med ipred och nedladdningar att göra. Utan det handlar om vilken frihet en individ kan ta sig gentemot en annan. Att visa respekt för att upphovsmannen inte har släppt sitt verk fritt.
Posted 08 February 2009 - 21:00
Posted 09 February 2009 - 20:29
Tror det går lite snabbare, och är lite billigare.
TFels: En djup moralisk fråga, som är högst individuell. Många av oss vet vad det kostar att framställa diverse olika sorters verk, men vi bryter ändå mot det. ( kan tänka mig att du själv har gjort det nån gång) Dock verkar vi ju inte bryta mot alla, utan många av oss bryter bara mot vissa. Antar att det beror helt enkelt på hur mycket man gillar skaparna/upphovsmännen. Dom som verkligen gillar nåt verkar ju ändå köpa en hel del, enligt ramen för vad upphovsmännen hade tänkt sig.
Antar att det är som med allt man gör som anses mer eller mindre dumt/fel mot andra. Tycker man mer eller mindre om dom, så gör man det eller så gör man det inte. Etik och moral, rätt och fel, är ju ändå abstrakta begrepp som vi människor använder, och historien har nog visat att där handlar det kontinuerligt om en mer eller mindre individuell synvinkel.
Edited by PredaBot, 09 February 2009 - 20:38.
Posted 09 February 2009 - 20:35
Treck, varför använda posten när man bara kan gå förbi varandra med bärbara media, som en laptop, USB-hårddisk, Usb-minne eller DVD, helt enkelt?
Tror det går lite snabbare, och är lite billigare.
Lite svårt till nån som bor flera bil bort men föröverigt lär det funka
Posted 10 February 2009 - 19:52
The Pirate Bay-rättegången direktsänds av SVT | Business | Prylfeber
Tyvärr endast ljudupptagning SVT kommer att direktsända den kommande rättegången mot The Pirate Bay på webben. Tyvärr är det förbjudet att filma i svenska rättssalar så det kommer bara att bli ljudupptagningen som man kan lyssna på.
Besökarna kommer att kunna lyssna på åklagarens och målsägandenas sakframställning, vittnes- och expertförhör samt slutpläderingarna.
Enligt Dagens Media är det första gången SVT.se direktsänder en rättegång. Nu på måndag (16/2) kickar spektaklet igång.
Dagens Media
SVT sänder Pirate Bay-rättegången på webben
På måndag börjar rättegången mot upphovsmännen bakom fildelningssajten Pirate Bay. SVT.se sänder direkt.
Den som hoppas på rörlig bild från rättegången blir dock besviken, det är inte tillåtet att filma i rättssalen. Däremot är det inte förbjudet att ta ljudupptagningar. SVT:s 24 Direkt direktsänder ljudupptagingen under rättegångsdagarna på sin sajt.
Besökarna kommer att kunna lyssna på åklagarens och målsägandenas sakframställning, vittnes- och expertförhör samt slutpläderingarna.
Det är första gången någonsin som SVT.se direktsänder en rättegång.
Posted 10 February 2009 - 20:33
Posted 25 February 2009 - 23:00
Jag såg det inte själv men det skrämde mina föräldrar rätt ordentligt.
Är det något att behöva oroa sig för?
-Sora, Kingdom Hearts