Jump to content

Photo

Turnering: Tidernas Bästa TV-Serie

• This topic is locked This topic is locked
896 replies to this topic

#151 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 August 2006 - 12:59

Seriöst, vinner Bumbibjörnarna över Sopranos så slutar jag rösta.

(kanske)

Jag tror nog att det tecknade barnprogrammet kommer att sopa mattan med allt motstånd den här omgången. :blink:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#152 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 August 2006 - 13:00

Dom är ju så söta ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#153 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 August 2006 - 13:02

Cappy: Har den också på engelska. :P

*Skrålar för full hals*

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#154 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 August 2006 - 13:02

Jag skulle ha nominerat Björnes Magasin också då... <_<

...för nostalgi inför barnprogram i all ära, det hade varit bättre att ha en särskild barnprogramsturnering än att en tecknad serie för dagisbarn går långt i turneringen. :(

Edited by Marie Morot, 10 August 2006 - 13:04.

#155 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 August 2006 - 13:07

Det var ju en diskussion minns jag om vi skulle godkänna tecknade serier eller inte. :unsure:

Och nog är det väl skillnad på 'Björnes Magasin' och 'Bumbibjörnarna'?

Edited by XC, 10 August 2006 - 13:08.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#156 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 August 2006 - 13:16

Jodå, vi hade den diskussionen och tecknade serier godkändes.

Skillnaden består i vad exakt? Barnprogram för småbarn som barnprogram för småbarn imho. Och ja, jag har sett en del av björnarna såväl som Björne - tillsammans med mina stora nissar när de var små. ;)

#157 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 August 2006 - 13:17

...för nostalgi inför barnprogram i all ära, det hade varit bättre att ha en särskild barnprogramsturnering än att en tecknad serie för dagisbarn går långt i turneringen. :(

I hear dat.

Och Wylie, eftersom du alltid skall tycka precis tvärtemot mig så se nu till att hålla ditt löfte! ;) :P

Jag sa kanske... ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#158 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 August 2006 - 15:23

Cappy: Har den också på engelska. :P

*Skrålar för full hals*

:thumbsup:

Det är inte enbart för dagisbarn. Det är en typisk sak som missförtas. Jag trodde vi slapp det där gamla argumentet att "all tecknad film är barnprogram". :P

Det är inte nostalgi. Jag såg de två första säsongerna hyfsat nyligen och visst, en del avsnitt är corny - men det finns många som är välskrivna också. De använder sig t.ex. av mythos och storyarcs, vilket är tecken på en genomtänkt serie.

Jag sa kanske... ;)

Ja, för du var för feg för att göra ett kraftfullt ställningstagande :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#159 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2006 - 15:42

Det är märkligt att det reagerars på bumbibjörnarna och att nostalgi-argumetet plockas fram nu - när flera erkände att de röstade på airwolf av just den anledningen.

Personligen tycker jag att det är mer avigt att rösta på en serie man inte sett - bara för att en annan inte skall gå vidare.

Jag röstade på bumbibjörnarna - inte av nostalgisjäl och inte för att försöka hindra de tre öbriga - utan för att det var den av de nämnda som var värd och gå vidare.

Edited by XC, 10 August 2006 - 15:42.

fqq5BYam.jpg

#160 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 10 August 2006 - 16:03

Jag har nominerat en annan tecknad "barnserie" som inte dykt upp i röstningen ännu och den tycker jag är en av de bästa serierna någonsin (Mysterious Cities of Gold).

Och som sagt, det har inte klagats tidigare på att vi röstat på nostalgi, varför börja nu? Serierna är nominerade, vi har två röster var att göra vad vi vill med.

Sen är inte Björnes magasin en tv-serie, det är ett underhållningsprogram för barn.

#161 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2006 - 16:12

Illyria: Jag har inget emot nostalgiröstande - jag bara reagerade på att argumetet kommer upp nu. I mitt tycke så är bumbibjörnarna bra mycket bättre än airwolf (som fick många nostalgiröster har jag för mig).

Precis som du säger så är det upp till var och en och lägga rösterna som man tycker. Men jag tycker också att det är viktigt att man kan stå för sina röster.

fqq5BYam.jpg

#162 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 August 2006 - 16:24

Jag sa kanske... ;)

Ja, för du var för feg för att göra ett kraftfullt ställningstagande :P

Det kändes lite tidigt i tävlingen att fullfölja ett sånt utspel ja.

Edited by Wylie Times, 10 August 2006 - 16:25.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#163 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 August 2006 - 16:25

Jag röstade på Airwolf :P men den serien var faktiskt bra när den gick. Idag skulle jag nog inte titta på den. Det är ju samma sak med andra gamla serier, som var bra då men idag skulle man nog byta kanal.

Hur man röstar beror ju mycket på vilka serier som möts. Och som tur är så har vi faktiskt olika smaker.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#164 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 August 2006 - 17:04

Sen är inte Björnes magasin en tv-serie, det är ett underhållningsprogram för barn.

Eller just ett "magasin".

Men, jag håller med :)

Det kändes lite tidigt i tävlingen att fullfölja ett sånt utspel ja.

Jag tycker de är lättare att ögra dem i början än i slutet ;)

Men det var just ordet "kanske" som jag störde mig. På antingen gör man det eller ås gör man det inte. Kanske är för fegisar :P

Men jag tycker också att det är viktigt att man kan stå för sina röster.

Håller helt och hållet med. :)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#165 Catholic Block

Catholic Block

Commander

• Members
  • 202 posts

Posted 10 August 2006 - 19:51

Vissa tycker det är hemskt att Bumbibjörnarna gick vidare, andra lika förfärligt om Xena skulle göra det (t ex. jag)
eternal sunshine of the spotless mind
each pray'r accepted and each wish resign'd

#166 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 August 2006 - 20:08

Då har du inte sett särskilt mycket Xena, Catholic Block, för då skulle du aldrig säga så. Tro mig, jag var den största Xena-bashern tills jag satte mig och såg serien. Det gäller som sagt var bara att se den med rätt glasögon.

#167 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 August 2006 - 20:11

Vi har olika smak som tur er , fast Xena skal vidare !!! :P

Då har du inte sett särskilt mycket Xena, Catholic Block, för då skulle du aldrig säga så. Tro mig, jag var den största Xena-bashern tills jag satte mig och såg serien. Det gäller som sagt var bara att se den med rätt glasögon.

Ja det var du Capshaw , men som tur er du openminded och gav serien en chans , tittade på den objektivt och sen började du tycka om den ( Gabrielle :P ) :lol:

Capshaw fick mig att börja titta på MillenniuM och The Kindred , jag var skeptisk innan , men älskar nu serierne :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#168 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 August 2006 - 20:18

Vi har olika smak som tur er , fast Xena skal vidare !!! :P

Absolut. :xena:

Ja det var du Capshaw , men som tur er du openminded och gav serien en chans , tittade på den objektivt och sen började du tycka om den ( Gabrielle :P ) :lol:

Mmm... Det är väldigt viktigt att man är det. Jag stämplade Xena (som de flesta veteranerna vet) rätt hårt som kass och inbilsk. Och det är lätt att ögra om man bara kollar på ytan, men ser man till djupet så finner man både humor, smart berättande och en stor själ som många andra serier saknar.

Om jag fortsätt vara så inbilsk och inte satt mig in i serien, så hade jag missat en underbar serie. Jag kunde mycket väl ha fortsatt att tycka illa om den - men saken är den, man måste ge serien (och då inte bara Xena, utan alla serier man börjar kolla på) en chans. Gärna en säsong innan man ens kan uttala sig om den på ett objektivt sätt. Om man över det breda spektrat inte gillar det fortfarande en sak. Men att bara se ett eller några få avsnitt och säga "den är kass och suger" är bara oupplyst. Jag gjorde så förut och skäms för det... :(

Capshaw fick mig att börja titta på MillenniuM och The Kindred , jag var skeptisk innan , men älskar nu serierne :)

:thumbusp:

#169 Catholic Block

Catholic Block

Commander

• Members
  • 202 posts

Posted 10 August 2006 - 20:37

Då har du inte sett särskilt mycket Xena

Jag har sett tillräckligt. ;) Följde serien till och från när jag var yngre och fann den... ganska så värdelös.

Och man kan se mindre än en säsong för att döma ut en serie.

#170 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2006 - 20:46

Cappy: :hug:

fqq5BYam.jpg

#171 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 August 2006 - 21:03

Nej, det kan du inte. Du kan däremot se mindre av en säsong för att avgöra om du gillar den eller inte. Men inte för att säga något om dess kvalité är bra eller inte.

Kvalité och smak är inte samma sak (vilket jag sagt om och omigen...)

Edit: Det här var då inte till XC, utan Catholic Block.

:wub:

:wub:

#172 Catholic Block

Catholic Block

Commander

• Members
  • 202 posts

Posted 10 August 2006 - 21:15

Nej, kvalité och smak är inte samma sak men det spelar ingen roll. Jag kan bedöma seriens kvalitét på mindre än en säsong. Det räcker med några få avsnitt för att döma skådepelarna, manus, foto med mera, kort sagt: saker som gör serien bra/dålig.

Xena faller mig inte smaken och håller inte på någon av de punkterna jag räknade upp ovan, imo.

#173 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 August 2006 - 21:24

Jag håller med dig CB, ett avsnitt kan vara tillräckligt också i vissa fall, men det är extremfallet då. Ett halvdussin avsnitt räcker långt för att bedöma en serie, har man på den tiden inte visat upp de kvaliteter som den påstår sig uppvisa är det inte värt att lägga ner mera tid på den.

Sedan förekommer det alltid undantagsfall och blir en serie långlivad händer det mycket över säsongernas gång som kan förändra alla förutsättningar. Hade jag t ex sett Buffy från början och inte vetat om vad som komma skulle efter några säsonger hade jag inte fortsatt att titta och det hade ju varit synd. ;)

#174 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2006 - 21:30

Marie: Sade du inte just emot dig själv där? ;)

TV-Serier utvecklas och skådespelare, manus och budget med den.

Edited by XC, 10 August 2006 - 21:30.

fqq5BYam.jpg

#175 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 10 August 2006 - 21:59

Den enda serien jag sett av de nuvarande är Xena, och den funkar faktiskt relativt bra.
Nån dag ska jag nog försöka se mera

Jag har nominerat en annan tecknad "barnserie" som inte dykt upp i röstningen ännu och den tycker jag är en av de bästa serierna någonsin (Mysterious Cities of Gold).

Minns den med glädje jag med. Har letat efter ett vhs band som jag ska ha med några avsnitt inspelade men har tyvärr inte funnit den ännu

Winter is Coming