Jump to content

Photo

Rykten & spekulationer om ev. kommande filmer

• Please log in to reply
172 replies to this topic

#151 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 22 May 2013 - 09:05

Intressant hur det kan bli. För mig var det tvärtom så att jag aldrig hittade något av King som jag tyckte om. När jag däremot köpte "Väktare" av Koontz så var jag fast direkt. Sedan dess har det blivit ett 40-tal böcker i hyllan och det är bara två av dem som jag inte orkade med att läsa: "Gömstället" och "Vansinne". Övriga kan rekommenderas men det beror också på vad du gillar, spännvidden varierar med allt mellan Woodoo och "high tech". Om jag ska ta ut någon personlig favorit så får det bli "Skymningsögon" (Twilight eyes) som handlar om främmande och ondskefulla varelser som lever mitt i bland oss förklädda till människor. Det finns bara ett fåtal vanliga människor som kan se genom förklädnaden och se dessa varelser för vad dom är. En av dom bästa böcker jag läst över huvud taget.

Ett flertal av Koontz böcker har ju filmats men ännu ingen som gjort böckerna rättvisa och det ska bli mycket intressant att se hur man lyckats med Odd Thomas.

PS. Jag har ännu inte läst "Kritikern", "Donatorn" och "Maken", så dom böckerna kan jag inte uttala mig om. DS.

Edited by Libby, 22 May 2013 - 16:18.

#152 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 May 2013 - 17:22

Jag har själv halkat efter i läsandet av Koontz, men gillar skarpt hans tidigare böcker och särskilt Väktare som du Libby nämner - vet inte om jag vågar läsa om den igen för då kanske den inte är lika bra (läste den två gånger för många år sen :)) Och en bok som jag inte alls fastnade för var Isfällan, men något bra kanske det var med den eftersom den fastnat i minnet? Nä, tror inte det...

Innan någon protesterar:  :hijack:

:D

Edited by Synon, 22 May 2013 - 17:23.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#153 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 22 May 2013 - 22:18

"Isfällan" var ju speciell. Han skrev den som experiment för att se om han kunde skriva en bok som Alistair MacLean skulle ha skrivit den. Ungefär som när Per Gessle gav ut en skiva som lät som om det varit Lennon/MacCartney som skrivit låtarna.

Jag läste om "Väktare" förra året och den håller än, åtminstone för mig.

Har du läst "Fånga Natten" och fortsättningen "Frukta Ingenting"? Det finns en superintelligent vovve där också. ;)

Edited by Libby, 23 May 2013 - 04:56.

#154 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 May 2013 - 05:30

Jo, Isfällan var ett - imo - ett misslyckat experiment. Och ja, jag har läst dem och nu är jag grymt sugen på att läsa om de gamla godingarna! :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#155 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 May 2013 - 12:37

Får jag infilka en liten ontopic-post i er f.ö. intressanta offtopic-diskussion? :)

*

Sverige ser ut att eventuellt kunna få sig en ny äventyrsfilm till livs. Förutom remaken på klassiska Bröderna Lejonhjärta som är på G så spånas det kring boken Röde Orm. 
  • Röde Orm filmatiseras | Bio.nu
  • Röde Orm filmatiseras Tweet Frans Gunnar Bengtssons roman Röde Orm från 1941 och 1945 ser nu ut att kunna bli film. Det är Nordisk Film och Zentropa som meddelar att man går samma för att förverkliga detta drömprojekt. Röde orm film Romanen är översatt till 24 språk, och berättar den äventyrliga historien om en av vikingatidens största hjältar, Röde Orm, som ger sig ut på en resa som ändrar historiens gång. Peter Aalbæk Jensen om att producera ett projekt som gräver sig djupt ner i den actionfyllda vikingatiden: ”Många har försökt – vi kommer att göra det!” Producenterna Sisse Graum Jørgensen och Peter Aalbæk Jensen har påbörjat jakten för att finansiera filmen. Det pågår fortfarande förhandlingar med regissör och manusförfattare.
Jag har givetvis hört tala som boken - men aldrig läst den. Någon som läst boken och kan ge ett första intryck hur pepp man skall vara på det här? Är boken läsvärd fortfarande?

Edited by XC, 23 May 2013 - 12:38.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#156 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 23 May 2013 - 15:55

Jag fick Röde Orm i julklapp någon gång i tidigt 80-tal. Tyckte den verkade rätt mossig och det tog emot att läsa den. Den fick stå i hyllan i åratal innan jag var så renons på läsning att jag plockade ner den och satte igång. Snacka om trevlig överraskning! Moderniserar man bara språket med jämna mellanrum så är det där en tidlös roman som står sig hur länge som helst. :)

#157 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 May 2013 - 17:29

Tack Libby.

Låter som en bok att hålla ögonen öppna efter, tror jag brukar se den på second hand ibland. :) Springer jag på den för en billig penning så kanske jag slår till. :)

Det där med språk är lite klurigt, ibland funkar gammel-svenska och ibland inte. Då och då ströläser jag lite ur en 110år gammal visbok (tryckt 1903) och njuter av "gammel-språket" i stora drag.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#158 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 May 2013 - 18:26

Jag har läst Röde Orm "hur många gånger som helst", det är en bok man inte tröttnar på i första taget! Tycker även det är bra att den inte har nyöversatts, för det gammeldags språket passar väldigt bra när man väl vant sig. Själv gjorde jag det snabbt redan när jag läste den första gången i tonåren, men det är så klart olika.

En Röde Orm-film har ju som sagt varit på tapeten flera gånger, det har väl alltid fallit på budgeten som riskerar att rusa iväg. Jag är försiktigt pepp, beroende på hur det utformar sig.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#159 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 May 2013 - 23:01

Tack för Koontz-boktipsen. Jag har nu reserverat Väktare och Symningsögon på bibblan och tänker läsa dom under sommaren. Fastnar jag så är jag villig att utforska Koontz lite närmare i sömmarna.

Och även jag kan rekommendera Röde Orm. Det är den svenska bok som jag har läst flest gånger. Ge den en chans om du kan XC. Och jag ställer mig även positiv till filmatiseringen.

Edited by Garm, 24 May 2013 - 23:01.

#160 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 June 2013 - 16:51

En film som är på gång med crowdfunding, och enligt planen kommer nästa år, är Vilsen.

Handling:

Flera döda kroppar har hittats i Göteborg vilket sätter skräck i stadens befolkning. I spetsen för utredningen följer vi Göran Lidman, vars uppgift blir att spåra gärningsmannen och spåren leder dem till misstankar om en ockult grupp. Den f.d. pastorn Gabriella, som av egna skäl vill stoppa morden, erbjuder sin hjälp. Ett ofrivilligt samarbete uppstår och Lidman måste motvilligt acceptera en värld bortom hans eget förstånd för att kunna stoppa gärningsmannen.

Mer om det hela på:

Och i den här bakomsnutten skymtas i någon sekund min polare Robin:

#161 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 July 2013 - 21:44

På tal om filmen Odd Thomas som har omnämnts tidigare här i tråden så är dess release skjuten på framtiden (trots att den är färdiginspelad och dessutom redan har letat sig ut på Internet) på grund av en stämning. The Hollywood Reporter har detaljerna i sin artikel.

Film scribe Charlie Kaufman ("Eternal Sunshine of the Spotless Mind," "Adaptation") is reportedly working on a screenplay based on Kurt Vonnegut's 1969 classic "Slaughterhouse-Five".

Guillermo del Toro is attached to direct the project, and the filmmaker tells The Daily Telegraph that he and Kaufman spoke for nearly two hours and "came up with a perfect way of doing the book."

The cult satirical novel deals with the World War II experiences and journeys through time of a fatalistic and ill-trained American soldier named Billy Pilgrim.

He warns, however, it'll likely be some time off: "[Universal] will make it when it's my next movie, but how can I commit to it being my next movie until there's a screenplay? Charlie Kaufman is a very expensive writer!"

Alexandre Aja and The Ministry of Content have acquired sci-fi cult graphic novel SENTINELLES written by Xavier Dorison, drawn by Enrique Breccia and published by Delcourt, for Julien Mokrani to direct. Alexandre Aja, Pavlina Hatoupis will produce. Alix Taylor is attached as Executive Producer.

A Paris-based music video director on the move, Mokrani caught the producers' eye with his unofficial short fan film WELCOME TO HOXFORD (http://vimeo.com/29832031) based on the eponymous graphic novel series by Ben Templesmith.

The Sentinelles is a radium punk re-imagening of World War I history with a super-hero twist on it as France and Germany fight for victory. "SENTINELLES is like a Jules Verne ROBOCOP in the trenches with a deep human story in its heart" says Alex Aja "or when PATHS OF GLORY meets THE DARK KNIGHT".

Alex Aja most recently produced MANIAC with Elijah Wood and SITE 146 for Fox International and is coming off the heels of directing HORNS starring Daniel Radcliffe. The deal was brokered by Juliette Matthieu on behalf of Delcourt and Elsa Ramo and Associates on behalf of the producers. Julien Mokrani is repped at WME.

Edited by Garm, 09 July 2013 - 21:57.

#162 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 July 2013 - 22:05

Dåså, då kan jag läsa böckerna på semestern. :)

#163 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 July 2013 - 22:17

Läste på ett annat ställe att innan det här med Odd Thomas är helt löst så kommer filmen inte att få någon officiell release, varken på Bio/DVD/Blu-ray eller VoD. Lite trist när en film fastnar i limbo på det här sättet.

#164 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 August 2013 - 14:49

Mmm. Och när jag ändå kan jag passa på att nämna ännu en intressant film "Snowpiercer" med bla Tilda "Vita Häxan från Narnia" Swinton i en av rollerna:

Snowpiercer-poster-header.jpg

• »Why the downtrodden appearance for all? Well, Snowpiercer takes place on a train that carries some of the last remnants of humanity as it speeds across an icy landscape. The film, directed by the man who made Mother and The Host, produced by Park Chan-wook (Oldboy, Stoker) and based on French graphic novel Le Transperceneige, could be the big genre film at Cannes this year.« — [Källa]
  • »Snowpiercer is set in a future where, after a failed experiment to stop global warming, an Ice Age kills off all life on the planet except for the inhabitants of the Snowpiercer, a train that travels around the globe and is powered by a sacred perpetual-motion engine. A class system evolves on the train but a revolution brews.« — [Källa]

Det är inte annat än att man tycker lite synd om dom som bor i Nordamerika, Sydafrika, Australien, Nya Zeeland och Storbritannien.

#165 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 August 2013 - 16:04

Ibland är det gött att "bara" ha engelska som andra språk. Om vi nu klarar oss, det står ju att tWC har den internationella distributionsrätten.

• »According to film critic and programmer Tony Rayns "TWC people have told Bong that their aim is to make sure the film 'will be understood by audiences in Iowa ... and Oklahoma.'" Effectively, the notorious Hollywood executive believes the American mid-west is too stupid for Snowpiercer.« — [Källa]

Sedan när ligger Canada, Sydafrika, Australien och Nya Zeeland i den amerikanska mellanwestern? :blink: :P

• »Weinstein (or Harvey Scissorhands as he's known in some quarters) is well known for cutting and dumbing down foreign films for the US market, such as Princess Mononoke (1997) and Shaolin Soccer (2001)« — [Källa]

Harvey scissorhands. :lol: Undrar vilken version av SS som släpptes här? Den "internationella" som man varit och petat i?

Edited by XC, 06 August 2013 - 16:05.

fqq5BYam.jpg

#166 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 August 2013 - 21:48

Ibland är det gött att "bara" ha engelska som andra språk. Om vi nu klarar oss, det står ju att tWC har den internationella distributionsrätten.

Bra fråga. Det är Noble Entertainment som ligger på rättigheterna för filmen här i landet. Dom hade tydligen tänkt att den ska gå upp en vända på bio först, under våren 2014 står det via den länken men när man söker på filmens titel, innan man klickar på resultatet så står det 2014-02-14 under filmens titel.

Jag ska ta mig tusan dra iväg ett mejl och påpeka det (om dom nu inte redan vet om det) så kanske dom kan se över möjligheterna vilken version av filmen som dom får.

Undrar vilken version av SS som släpptes här? Den "internationella" som man varit och petat i?

Det är tyvärr den korta som är runt 85 minuter.

#167 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2013 - 07:28

Bra idé. Risken är väl att vi får en "internationell" version annars. Jag hade på känn att det var den versionen vi fick av Shaolin Soccer, men orkade inte gräva igår. Chansade på att du redan satt på alla fakta. :)

fqq5BYam.jpg

#168 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 August 2013 - 14:16

Jupp, när det kommer till sådant här så sitter jag inne med en hel del kunskap. :) Mejl till Noble är för övrigt skickat, får jag svar så postar jag det här.

#169 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 09 August 2013 - 07:40

Jag såg att Harrison Ford tydligen är klar för Expendables 3 och att det ryktas att både Wesley Snipes och Mel Gibson också ska vara med. Tydligen Gibsons tur att spela skurken denna gång.

Vet inte riktigt om jag tycker att dessa herrar passar i den här typen av film, men det skulle ju avgjort höja kvalitén på skådespeleriet...

#170 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2013 - 08:23

Mmm. Willis hoppade av. Sedan har man plockat in en tjej också, en kollega till Gina Carano:

• »Not only that, but Ronda Rousey also has some other movie roles lined up, most noticeably in the movie sequel The Expendables 3. With these two women making moves into the acting world, it will not be long before many more of them begin to follow.« — [Källa]

fqq5BYam.jpg

#171 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 August 2013 - 13:35

Samtliga tre herrar känns initialt fel för en sådan film. Gibson har förvisso ryckt upp sig dom senste åren, Snipes har jag aldrig riktigt gillat och Harrison Ford har gjort en del bra tidigare. Men ser man till vilka skåpdespelare som har varit med i dom två föregående filmerna så känns den typen av skådespelare mer passande än vad någon av dessa gör.

Edited by Garm, 09 August 2013 - 13:35.

#172 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 December 2013 - 08:43

Hur mycket jag personligen än avskyr titeln ExpendaBelles, så blir man ju klart nyfiken när Zoë Bell avslöjar att producenterna är intresserad av hennes medverkan i filmen. (Tidigare har det ryktats om såväl Milla Jovovich, Charlize Theron, Cameron Diaz och till och med Meryl Streep; intressanta namn allihop givetvis).
  • »Today we got to speak with Zoe Bell about her new movie Raze, opening January 10. Because of the holidays, we got to bank this one early, so we’ll bring you the full Zoe Bell interview in January but we did ask her if she has been offered one of the rumored female Expendables projects. She confirmed that she’s close, but was clear that nothing is official.
  • “No, I have not yet [been offered] but we should print that they should,” Bell joked. “I’ve been in and I’ve met. Yes, I’ve had meetings with people but they haven’t got a director attached yet so that’s the next thing. I would obviously love to be involved in it.” «[Källa]

fqq5BYam.jpg

#173 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 December 2013 - 15:44

Zoë Bell känns given. Passar man på henne så vore det ett misstag i mina ögon. Även Katee Sackhoff har väl också nämnts i sammanhanget tidigare? Av dom andra namnen som du nämner så känns en del bra och en del andra mer tveksamma. Typ Cameron Diaz och Meryl Streep, hur bra dom än må vara så har jag lite svårt att visualisera dom två i en sådan film. Jag tycker även att det ska vara lite bredd när man gör valet av skådespelerskor. Att man även tar en del som har haft sin storhetstid och inte direkt gjort så mycket film på den här sidan av 2000-talet. Man skulle kunna börja rapa en massa namn då.