Torchwood | Säsong 1
Posted 19 July 2007 - 11:59
Posted 19 July 2007 - 12:03
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 25 July 2007 - 12:31
Såg att det nu på Söndag 29/7 sänds två avsnitt (6+7) mellan 21-23. Trevligt.
Posted 27 July 2007 - 12:27
Dom verkar hata Torchwood nästan lika mycket som "Thorsten Flinck läser rysare" (4:30). Tokfan drog kortaste strået, även här... När blir det Thorstens tur att glänsa?
Posted 27 July 2007 - 12:43
Edited by Cartman, 27 July 2007 - 12:44.
Posted 27 July 2007 - 15:09
Posted 27 July 2007 - 15:36
Det känns lite som att dom bara vill bli av med serien och kör slut på sändningsrättigheterna direkt. Istället för att visa den ordentligt en gång och sedan utnyttja rätten till reprisering vid andra tillfällen och då kanske försöka välja en annan dag och tid och på så sätt få flera som tittar på serien.
Konstiga beslut kan jag tycka.
Men jag är tacksam för att dom köper in serierna trots allt. Hoppas dom blir bättre framöver med att planera sina tablåer lite bättre.
Posted 27 July 2007 - 17:09
Kan det vara att dom fick ett paketpris på olika serier? Lite grisen i säcken över det hela - både Threshold och Jericho kommer ju t.ex från CBS. Skulle förklara varför dom gör sitt bästa för att få ut det så fort som möjligt - inget dom ville ha egentligen. Och i brist på annat att klämma in mellan Jordan Rättsläkare och Judge Judy klockan tre på morgonen...
Posted 27 July 2007 - 19:41
Doctor Who:s spin off-serie Torchwood får premiär i juni på TV 4. Exakt datum har ännu inte meddelats. Det passar väldigt bra in med den här direkt efter doktorns säsongssorti på SVT.
Stopp och belägg. Det är ju på Tv4 Plus serien ska visas
http://www.tv4.se/tv...ogram/9600.html
Posted 30 July 2007 - 11:18
Det är ofta ett lite läbbigt ljus i engelska teveserier – inte i alla – men Doctor Who och Torchwood har det där kristallklara BBC-studioljuset över sig; som verkligen lyser upp allt. Life on Mars har ett mera mjukt och behagligt ljus som inte tränger in i alla vrår och hörn.
Men jag tror på Torchwood. Den verkar lovande. Men fullkomligt idiotiskt av 4:an att börja med T på sommaren. Mitt under semestern. Och med en jävla vampyrtid. Vad jag förstått så är serien en succé hemma i England.
Posted 30 July 2007 - 11:39
Stopp och belägg. Det är ju på Tv4 Plus serien ska visas
Nej, den ska inte visas där. Den håller på att visas där.
Kolla på en post innan du svarar på den. Det här var innan serien började.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 30 July 2007 - 12:15
Först ut var reprisen av förra veckas avsnitt 05 Small Worlds.
Ett riktigt bra avsnitt som visar upp en annan sida av älvor än vad man är van vid att se. Tycker att den unga tjejen som spelade Jasmine gjorde ett intressant och bra jobb. Brukar ha lite svårt för barnskådespelare men detta var ett praktexempel på när det fungerar som bäst. Hela avsnittet var även riktigt snyggt gjort med fina effekter och ett underbart foto. Handlingen stod ut jämfört med tidigare avsnitt och var riktigt bra och intressant.
Nästa ut var avsnitt var 06 Countrycide
Också ett väldigt bra avsnitt som för en gångs skull utspelade sig utanför Cardiff. Jag sa precis när serien började att det kan vara en riktigt bra idé att låta en serie utspela sig på en och samma plats. Jag sa även att det kan bli en av faktorerna som gör att jag inte fastnar för serien. Tycker att det inte riktigt fungerar att enbart vara kvar i Cardiff utan ser gärna fler avsnitt som utspelars sig utanför.
Dom hade verkligen valt underbara miljöer till detta avsnitt. Landsbygden känns perfekt för denna typ av avsnitt. Jag satt länge och väntade på att få se vilka som egentligen låg bakom försvinnandet av människorna och jag var övertygad om att få se någon form av rymdvarelse, dock blev jag glad att så inte var fallet utan att dom såg ut som vilken annan människa som helst. Denna gång kom dom undan med det på ett bra sätt.
Sist ut var avsnitt 07 Greeks Bearing Gifts
Detta avsnitt var bra men det sämre av dom tre som jag såg denna vecka. Hela tanken kring amuletten var bra och riktigt intressant. Vad skulle man själv göra om man hittade en sådan. Tror att man skulle tröttna efter ett tag men att det skulle vara en intressant upplevelse i början. Tosh verkade dock inte må så bra av upplevelsen och det har jag full förståelse för. Det var en riktigt prövning hon gick igenom. Tycker att när man väl får se "rymdvarelsens" riktiga utseende så var det inte alls bra gjort IMO. För övrigt gillar jag inte alls förhållandet mellan Gwen och Owen, förstår inte alls vad dom ser hos varandra.
Posted 30 July 2007 - 17:03
Och Owen är en slemmig typ. Jag har svårt släppa bilden från första avsnittet där han försökte begå date-rape med utomjordiska artefakter. Det sätter honom inte i en bra dager.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 31 July 2007 - 12:27
Jag tycker hela del här relationen mellan Gwen och Owen känns konstig och framtvingad. Men hon kanske är en sucker för bad boys helt enkelt. Hoppas bara att Owen inte försöker sig på någonting med Gwen för då....
Posted 06 August 2007 - 08:29
Var ett riktigt mysigt avsnitt för mig.
Så tummarna upp för det från mig
Jag var förvånad över att de visade 2 timmar igår igen(och glad över att jag inte ändrat tillbaka inspelnings timern till en timma).
Så är det någon som vet, kommer de alltid visa 2 avsnitt varje söndag nu framöver?
Posted 06 August 2007 - 08:36
Missade veckans avsnitt, igen... Något värt att söka upp?
Så är det någon som vet, kommer de alltid visa 2 avsnitt varje söndag nu framöver?
Har dom inte gjort det ända från början? Eller var det bara med första och andra avsnittet?
Posted 06 August 2007 - 10:44
Posted 06 August 2007 - 11:28
//Peak
sixty six."
Posted 06 August 2007 - 14:30
En snabb titt på TV4+ tablå via TV4's hemsida avslöjar att det kommer bli 2 avsnitt även nu på Söndag (12/8) samt även Söndagen därefter (19/8)
Edited by Cartman, 06 August 2007 - 14:32.
Posted 06 August 2007 - 14:39
//Peak
sixty six."
Posted 06 August 2007 - 14:46
Det går onödigt snabbt IMO. Det är säkert en del som inte ser TW bara för att dom helt plötsligt är uppbundna i två timmar istället för en.
Posted 06 August 2007 - 14:51
Posted 07 August 2007 - 12:46
They Keep Killing Suzie 8/13
En riktigt höjdpunkt och ett väldigt bra avsnitt. Gillar att detta avsnitt återknyter till det första avsnittet (Everything Changes). Handlingen som kretsar kring Suzie och handsken börjar lite trevande och egentligen så ligger tempot under det jag vill ha i en serie. Men det gör sig riktigt bra i just detta avsnitt och bygger istället upp stämningen till max.
Att dom väcker Suzie till liv igen visade sig inte vara så lyckat och det är verkligen en bitterljuv upplevelse som man får följa med på. Å ena sidan kan jag på sätt och vis förstår Suzie och hennes tankar och funderingar å andra sidan förstår jag även TW-teamet.
Owen visade sig ha haft ihop det med även Suzie och han framstår mer eller mindre som Cardiff egna lilla "player". Hoppas att någon tar ner honom på jorden snart.
Slutet var riktigt bra med ödesmättade musik och en intressant kommentar från Ianto frågar vad dom ska skriva för dödsorsak när dom äntligen har fångat in Suzie och oskadliggjort, Jack svarar "Death by Torchwood". Lägg sedan till den där kommentaren av Ianto om att handskar brukar komma i par och att det således kan finnas en handske till i omlopp. Vi får väl se om den dyker upp i framtida avsnitt.
Random Shoes 9/13
Ett IMO riktigt uselt avsnitt som var riktigt sövande. Har svårt för hela handlingen och dess huvudkaraktär, Eugene. Antingen är han så dåligt spelad av skådespelaren så att jag inte tar karaktären på allvar eller så kvittar det vem som spelar honom för slutresultatet blir detsamma i alla fall. Har svårt att ta hans handlingar på allvar.
Sedan är hela avsnittet nästan uppbyggt som vilket avsnitt som helst av en typsik brittisk deckarserie eller dramaserie. Tycker inte om dom speciellt mycket och vill jag se ett sådant kan jag lika gärna se det istället för att bli matad med det i TW.
Tycker detta avsnitt visar prefekt när TW är som allra sämst. Det finns ju IMO inte mycket som gör detta avsnitt unikt och det finns flera liknande avsnitt att peka på. Jag vill gärna se mera avsnitt med handling som verkligen är "sci-fi" och inte ett ordinärt avsnitt med små vaga tendenser till att klassa sig inom den genren.
Nåväl, trailern för nästa avsnitt Out of Time 10/13 i slutet av detta avsnitt skvallrar ju om ett tidsreseavsnitt och det ser jag fram emot.
Edited by Cartman, 13 August 2007 - 12:48.
Posted 07 August 2007 - 13:05
//Peak
sixty six."
Posted 07 August 2007 - 13:14
Hur är dom återstående avsnitten, finns det någonting riktigt bra att se fram emot?