Jump to content

Photo

Lost Säsong 3

• Please log in to reply
348 replies to this topic

#151 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 April 2007 - 09:47

Är det bara jag som tycker det börjar bli lite Star Wars-feeling över Lost? (Tyckte jag redan när Charlie drog på sig den där huvan precis som Anakin i Revenge of The Sith) "I'm your father, Claire." Trodde nästan hon skulle säga: "No... It's not true. That's impossible!" Och att hon och Jack är syskon utan att de kommit på det än. Förresten, när blev det avslöjat att de var det? Tror jag att jag har missat, fast jag sett alla avsnitt. För att inte nämna att det såg ut som Jack är på väg till den mörka sidan när han lirade football med Dharma-gänget.

Och så tyckte jag det var korkat av Charlie att säga åt Claire att inte slösa tid på nåt som det aldrig blev nånting av. Var det inte han som bara två avsnitt innan satt i en bil som inte funkat på flera år och som rullade nerför en kulle rakt mot några klippor?
Men det var inget jämfört med Claires moster. Varför var hon så taskig mot henne? Hon hade ju varit med om en bilolycka som ledde till att hennes mamma blivit medvetslös, ge henne ett brejk för sjutton!
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#152 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 April 2007 - 14:16

Och så tyckte jag det var korkat av Charlie att säga åt Claire att inte slösa tid på nåt som det aldrig blev nånting av. Var det inte han som bara två avsnitt innan satt i en bil som inte funkat på flera år och som rullade nerför en kulle rakt mot några klippor?

Jo men sedan så visste han också att Claires sökande efter den fåglen skulle ha blivit hans död. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#153 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 06 April 2007 - 22:43

Det är faktiskt sant, men det gör inte det han sa mindre korkat. Snarare tvärtom, eftersom det var inte så lite genomskinligt.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#154 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 April 2007 - 21:03

Ja ja. Att man orkar bry sig. Vad hände i dagens avsnitt?

Jack skulle åka från ön men åkte aldrig.
John blev fängslad och friad.
Danielle skulle träffa sin dotter men de träffades aldrig.
Kate skulle frige Jack men blev själv fånge (var hon inte fånge nyss?)
John blev lurad av sin pappa (blev han inte det nyss?)

Ok, lite coolt att Johns pappa sitter munkavlad i Bens "låda"...

#155 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 April 2007 - 21:51

Danielle törs inte kontakta Alex, för hon misstänker att dottern indoktrinerats till att hata henne eller något. Hon vet ju vad de är kapabla till. Dottern togs väl ifrån henne som spädbarn har jag för mig och kan knappast ha några minnen av mamman? Möjligen doftminne eller hörselminne då, sådana sitter i djupt och från tidig ålder.

Locke är tillbaka i säsong 1-mode och är återigen övertygad om sitt eget öde i samband med ön och att han på något sätt är ödesbestämd att <-- infoga valfritt verb eller adjektiv --> på/med ön.

Det verkar ju dessutom som att The Others inte har varken kontroll eller kännedom om alla saker på ön. :o

Och frågan är om Ben ville att Locke skulle spränga ubåten eller om han inte vill det? Hmm... Och vart har de tagit vägen nu då? Hade de andra transportmedel undangömda någonstans och är de borta från ön för gott nu? Jag hoppas Lostisarna flyttar in i byn. Det kan de behöva. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#156 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 12 April 2007 - 07:09

Och varför bor de på öen ?? varför har de valgt att fölga Ben ?

Att Sayid skulle bli fångat så lätt tror inte jag på , han är aldeles för smart för det. Inte rigtig i Sayid karaktär att bli fångat sådär .

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#157 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 April 2007 - 07:53

Jag undrar också varför de valt att följa Ben och lyda hans order? De verkar inte ha mycket till egen vilja det där gänget. ;)

#158 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 April 2007 - 09:00

Vaddå "valt att följa"? Det sades ju klart och tydligt i Juliette Julia Elisabeth Mitchells karaktärs flashback. De anställs för att utföra ett arbete. De flesta anställda brukar lyda sin chef. Hotet om att dödas dessutom för att man inte lyder chefen stärker nog chansen till att man följer chefen ;)

(Att jag personligen inte skulle vilja ha ett sådant jobb är något helt annat :P )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#159 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 12 April 2007 - 09:23

En viktig fråga angående Lockes pappa som satt bunden i det där rummet: ska Locke använda ett baseballslagträ av trä eller aluminium? :P Jag må verka lite sadistisk, men efter vad han gjort skulle jag inte precis gråta av att se honom lida riktigt ordentligt.

Hatar att behöva medge det, men Ben har ett bra sinne för humor. "Vi har inget kodord för 'det är en man i garderoben som hotar min dotter med en pistol'" och "Vi har två jättestora hamstrar som springer i varsitt hjul långt under jorden" är inget man precis väntar sig höra från en så ond människa.

#160 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 April 2007 - 09:35

Vaddå "valt att följa"? Det sades ju klart och tydligt i Juliette Julia Elisabeth Mitchells karaktärs flashback. De anställs för att utföra ett arbete. De flesta anställda brukar lyda sin chef. Hotet om att dödas dessutom för att man inte lyder chefen stärker nog chansen till att man följer chefen ;)

(Att jag personligen inte skulle vilja ha ett sådant jobb är något helt annat :P )

"Valt att följa" såsom i att inte lämna jobbet på vilket sätt som helst så snart man upptäcker att det innebär hot mot en själv eller våld mot andra. Men egentligen fövånas jag inte, för människan har gång på gång genom historien visat sig vara kapabel till de mest otänkbara grymheter mot andra människor (och djur) utan att för den skull få dåligt samvete eller anse sig ansvarig för sina handlingar. "Jag lydde bara order" är ju klassiskt.

#161 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 12 April 2007 - 10:03

En till grej, visst var slutet på det här avsnittet märkligt likt den första säsongsavslutningen av Alias? Där var Sydney fastbunden vid en stol, så kommer nån, hon tittar upp förvånat och säger: "Mamma?" Här öppnas en dörr, Locke tittar förvånat och säger: "Pappa?", så sitter han där fastbunden vid en stol.

#162 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 April 2007 - 10:12

"Valt att följa" såsom i att inte lämna jobbet på vilket sätt som helst så snart man upptäcker att det innebär hot mot en själv eller våld mot andra.

Men det är väl samma tänk som t.ex. militärstyrkor och andra liknande yrke har. Det är okej att göra, för det är för människans/landets bästa. Våld är ju inte nödvändigtvis ont då, utan de gör det för en högre moralisk princip och då får man räkna med att "ändamålen helgar medlen".

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#163 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 12 April 2007 - 10:55

Men Ben låg jo döden när , varför om de inte längere vill följa Ben , lät de han överleva ? det hade jo varet enklare att låta han dö , sen ta ubåtan och lämna öen.Därför drar jag min slutsats att de väljer följa Ben.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#164 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 April 2007 - 11:09

Men det är väl samma tänk som t.ex. militärstyrkor och andra liknande yrke har.

Jo, det måste väl nästan vara det, även om mångas yrkesroll bland The Others är väldigt oklar. Är de forskare och vad forskar de i så fall om? Och är de forskare så är den blinda lydnaden ganska märklig, för det är ett yrkesområde som präglas av stor individuell frihet och där självständigt tänkade premieras och det rimmar illa med "Den lydige soldaten".

#165 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 12 April 2007 - 12:47

Ett ok avsnitt där flashbacken faktiskt gav lite efterfrågad info -hur hamnade Locke i rullstol egentligen?!

Däremot kommer han inte ha så många vänner kvar bland LOST-gänget eller Others efter att sprängt den enda möjligheten till kommunikation & transport till civilisationen. Eller är ön verkligen helt avskärmad från kommunikation nu??!

Någon som kommer ihåg avsnittet med Desmonds överklassflickvän? I samband med att Desmond stängde av luckan/tryckte på off-knappen observerades detta av en forskningstation i något polarområde. Direkt kontaktade forskarna Desmonds flickvän. Tror avsnittet slutade precis där och det är fritt för spekulation. Min teori är att flickvän, forskare osv kommer att landstiga på ön innan säsongens slut/eller tidigt i nästa säsong. Därmed kan säcken knutas ihop. Ben berättar sanningen, majoriteten av LOST-gänget tar båten/flyget hem tillsammans med några the Others. Men några av karaktärerna inser att det är deras öde att stanna kvar på ön - Lock & Ben mfl.

Edited by Walker, 12 April 2007 - 12:49.

#166 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 April 2007 - 12:51

Men Ben låg jo döden när , varför om de inte längere vill följa Ben , lät de han överleva ? det hade jo varet enklare att låta han dö , sen ta ubåtan och lämna öen.Därför drar jag min slutsats att de väljer följa Ben.

Så du skulle låta din chef dö om du ville sluta jobbet? :P

Som sades i det här avsnittet, de kan lämna ön när de vill (eller när "turen" de anställts på går ut). Ben säger ju att u-båten gav dem den friheten, även om få valde att använda den. Så de gör sitt jobb som de tror på.

Jo, det måste väl nästan vara det, även om mångas yrkesroll bland The Others är väldigt oklar. Är de forskare och vad forskar de i så fall om? Och är de forskare så är den blinda lydnaden ganska märklig, för det är ett yrkesområde som präglas av stor individuell frihet och där självständigt tänkade premieras och det rimmar illa med "Den lydige soldaten".

Jag skulle tro att det rör sig om ytterst få forskare. Och att självständigt tänkande uppmuntras i forskningsvärlden är en myt - det är tomma ord som används, medan man i praktiken helst ska acceptera en canon. ;)

Men så som jag ser det har alla ett och samma mål med vistelsen på ön. Då binds man samman till en enhetlig grupp och sluter gärna upp kring den som har starkaste mål för att nå dit. Frågan är dock bara vad the others syfte på ön är.

Först tänkte jag ju att the Others var resterna av Dharma Initiative, en så var ju inte fallet. Så uppenbarligen har två fraktioner varit samlade på ön för olika syften. Frågan är bara vad. The Others har ju tagit över Dharma Initiatives olika platser (t.ex. fångön där Dharma Initiative verkat haft olika djurexperiment - både isbjörnen och hajen skall komma därifrån).

Det får mig att grunna på en del saker. De poppar upp ur mitt huvud så om de verkar osammanhängande är det för att jag skriver dem direkt ur huvudet utan självcensur.

- Smokey. Är det en primalkraft på ön eller är det något skapat av Dharma Initiative? Vi vet ju att Smokey fanns i närheten av flygplanet på ön då det krashade i första avsnittet, men var det vad som sänkte skeppet eller drogs den dit efteråt? I första fallet innebär det att det är knutet till den elektromangetiska pulsen som Desmond höll i schack med sitt knapptryckande och är då troligen något som DI skapat.

Det skulle kunna vara knutet till att livet på ön är en prövning. Eko dömdes och dödades av Smokey (som verkar kunna ta andras skepnader) för han vägrade begå bot. Det skulle också kunna förklara varför Charlie är i konstant livsfara också, eftersom han gav sig på Sun.

- Rösterna. Kan det vara resterna av DI som the Others (eller the hostiles som DI kallade dem för) utplånade? Eller är det kanske en annan manifestation av Smokey?

- Statyn i slutet av säsong två. Antyder att det funnits civilisationer längre tillbaka i tiden (vilket även skeppet Black Rock skulle kunna göra), vilket då skulle kunna vara ett tecken på att ön en gång varit storslagen civilisation. Hmm... Försvunna öar? Det finns en del sådana civilisationer som sägs ha försvunnit med tiden, varav den mest kända är Atlantis.

Nåja, lite spontana tankar osm hoppade upp i huvudet då jag svarade på ursprungsinläggt. Ville dock lämpa av lite tankar och spekulationer från hjärtat bara.

#167 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 April 2007 - 14:32

Rädsla antar jag. Plus att Ben kanske inte ÄR bossen där. Gubben som Locke avrättade i förra avsnittet sa ju nåt om att där fanns någon annan.
Om Ben bara är tillordnad boss så kanske de är rädda att dra ner ilskan från vem det är som verkligen styr på ön?
Kanske är det en av de 8 tåiga?

Det där om Atlantis låter som en intresant teori med tanke på att LOST ön är en icke existerande och att de hittade ett skepp mitt på ön. Kan det vara så att DI har hittat och rest Atlantis till ytan igen utan att veta att där fortfarande fanns överlevande kvar av det gammla folket?
Jag tänker då på de som utrotade DI och som hade existerat på ön väääldigt länge. Jag tror inte det är The Others. Jag tror The Others är resterna av DI.

Edited by Crusader, 12 April 2007 - 14:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#168 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 April 2007 - 15:04

Rädsla antar jag. Plus att Ben kanske inte ÄR bossen där. Gubben som Locke avrättade i förra avsnittet sa ju nåt om att där fanns någon annan.

Det har nämnts om någon mystisk Jakob som skall finnas där. Det kan vara honom som Ben refereade till då han hölls fången i bunkern under säsong två och talade om the Others ledare - att han var en stor man.

Jag tänker då på de som utrotade DI och som hade existerat på ön väääldigt länge. Jag tror inte det är The Others. Jag tror The Others är resterna av DI.

Inte riktigt en spoiler, men det här togs upp i den officiella Postcaden:

Damon Lindelof och Carlton Cuse har redan sagt att allt som Enögda mannen sa var sanning - bortsett från att han tillhörde DI. Enklaste sättet att ljuga är att berätta hela sanningen - från motsatt perspektiv. Med andra ord, är DI och och the Others/the Hostile inte samma.

Däremot så fanns det säkerligen någon annan där innan DI - kanske folket som reste statyn? Kanske de som rösterna är? Eller Adam och Eva?

#169 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 April 2007 - 17:57

Måste man lyssna på officiella podcasts numera för att få alla ledtrådar och antydningar? :blink: Det sägs det inget om från officiellt håll och känns inget vidare faktiskt. Iaf för mig som inte har ork att engagera mig i den biten också. :(

Jag har ingen färdigformulerad teori för vad som egentligen pågår på ön, men vi börjar få en lite tydligare bild av vilka The Others är - med betoning på lite. Det ska föreställa en forskningsstation, men vad alla dessa människor egentligen håller på med är mycket oklart. Och Mikhail är någon som tagit avstånd från samhörigheten, men som ändå är med i gänget s a s? Och kvinnan som han sköt, vad hade hon för funktion? Jag fick intrycket av att hon var högt uppsatt och satt inne med mycket information som hon var beredd att offra livet för att hålla hemlig. Danielle däremot har ju tagit fullständigt avstånd från gruppen - om hon alls varit med i den från början? Är det sant att hela hennes grupp med forskare som kom till ön i något oklart syfte är döda eller sa hon bara så?

Dharma Initiative kontra The Others. Jag tror inte att det är samma sak, The Others känns inte som forsättningen på något som framställts så kliniskt i filmerna. Men å andra sidan säger Ben att han är född på ön och det bör göra att han är barn till Dharma-folket. Och datorn med nummerföljden hur funkar det med elektromagneten nu när The Hatch är sprängd? För den finns väl kvar - eller ska man förutsätta att den är förstörd den också? Ligger det i så fall bakom det faktum att de inte kan kontakta omvärlden som Ben sa? Eller det kanske inte heller var sant? Och vilka var det som satt där och knappade in nummerserien varannan timme år efter år? Inte The Others iaf. Dharma-arvingar? Då menar jag de som var där innan Desmond och det vi fått se. Och det kom ju förnödenheter dumpade från himlen med Dharma-loggan på mitt i alltihop. Varifrån kom de och borde man inte kunna kontakta omvärlden därigenom? Det känns inte rätt att ubåten är enda vägen ut.

Försöker Ben bara skapa ett livskraftigt samhälle på "sin" ö för något så prosaiskt som att leva där i någon sorts Eden? Låt vara med skruvade metoder, men syftet kan ju vara så enkelt faktiskt. :unsure:

Och har det något samband/syfte att Ben är född på ön, hans "dotter" (jag tror inte att han är hennes biologiska pappa) Alex är född på ön och Aaron också? Var det därför de tog Claire? Och isf varför fick hon komma tillbaka?

Med tanke på hur länge The Others har varit där är det märkligt att de inte lyckats ta reda på och begripit hur alla Dharma-installationer fungerar. Och vad är det för skillnad på Smokey-som-klampar-omkring-i-skogen och Smokey-som-patrullerar-och-låter-som-en-kätting eller är det samma "väsen" som rör sig? Och var är han när han inte syns och hörs? Och bestämmer han över sig själv eller är det någon som styr honom? Det verkar ju inte som att The Others har kontrollen iaf...

Så många frågor...

#170 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 April 2007 - 19:43

Måste man lyssna på officiella podcasts numera för att få alla ledtrådar och antydningar? :blink: Det sägs det inget om från officiellt håll och känns inget vidare faktiskt. Iaf för mig som inte har ork att engagera mig i den biten också. :(

Det sägs från officiellt håll - podcasten är officiell. Det är inte ofta som de släpper sådant heller, utan de antyder mer eller mindre saker. Allt finns som sagt var redan i avsnitten, även om man kan misstro det som villospår då. Skillnaden är nu bara att de sa rätt ut vad som var sant.

Jag har ingen färdigformulerad teori för vad som egentligen pågår på ön,

Inte jag heller, men varje avsnitt ger små ledtrådar - även om vissa inte "makes sense" i början.

Det ska föreställa en forskningsstation, men vad alla dessa människor egentligen håller på med är mycket oklart.

Som jag skrev ovan - forskningsstationen var DI, inte The Others. The Others tog över den senare.

Och Mikhail är någon som tagit avstånd från samhörigheten, men som ändå är med i gänget s a s?

Jag fick bara intrycket av att han tagit upp residensen där för att "keep appearances" utifall att. The Others har använt infiltration tidigare, både bland tailies och huvudgruppen.

Och kvinnan som han sköt, vad hade hon för funktion? Jag fick intrycket av att hon var högt uppsatt och satt inne med mycket information som hon var beredd att offra livet för att hålla hemlig.

Ms. Clue, ja. Du har ungefär samma misstanke som mig där. Som om hon var Bens högra hand.

Jag gillade henne... :(

Danielle däremot har ju tagit fullständigt avstånd från gruppen - om hon alls varit med i den från början? Är det sant att hela hennes grupp med forskare som kom till ön i något oklart syfte är döda eller sa hon bara så?

Jag är inte säker på att hon var med dem där, även om det är möjligt (minns för dåligt vad hon sa i säsong 1). Jag kan dock se mig framför att hon fick utstå något liknande som Claire gjorde. Att de tog in henne och sedan snodde barnet.

Men å andra sidan säger Ben att han är född på ön och det bör göra att han är barn till Dharma-folket.

Vilket i så fall skulle göra DI till åtminstone 30-40 år gammalt? Eller något sådant om han inte föddes där på tiden då de samexisterade förstås. I så fall kan utrotningen av DI skett innan dess.

Och datorn med nummerföljden hur funkar det med elektromagneten nu när The Hatch är sprängd? För den finns väl kvar - eller ska man förutsätta att den är förstörd den också?

Den är väl förstörd? Syftet var ju enbart att hålla tillbaka EMP-pulsen? I alla fall så jag tolkat det. Jag tror inte den kommer ha någon mer roll i teveserien i alla fall. Inte just den hursomhaver.

Det kan också vara anledningen att de inte kan kontakta omvärlden som Ben sa. It would make sense.

Och vilka var det som satt där och knappade in nummerserien varannan timme år efter år? Inte The Others iaf. Dharma-arvingar? Då menar jag de som var där innan Desmond och det vi fått se. Och det kom ju förnödenheter dumpade från himlen med Dharma-loggan på mitt i alltihop. Varifrån kom de och borde man inte kunna kontakta omvärlden därigenom? Det känns inte rätt att ubåten är enda vägen ut.

Det har jag ingen aning om. Möjligen att maten är betald och levereras utan att DI fortfarande existerar.

Det var ju Clancy Browns roll som tryckte in siffrorna på datorn, men han kan inte ha gjort det i evighet. Vi såg ju han möta Sayid under Gulf-kriget, så åtminstone sedan början av 90-talet då (eller när det var - my history sucks :( ).

Försöker Ben bara skapa ett livskraftigt samhälle på "sin" ö för något så prosaiskt som att leva där i någon sorts Eden? Låt vara med skruvade metoder, men syftet kan ju vara så enkelt faktiskt. :unsure:

Jag lutar också åt det.

Och har det något samband/syfte att Ben är född på ön, hans "dotter" (jag tror inte att han är hennes biologiska pappa) Alex är född på ön och Aaron också? Var det därför de tog Claire? Och isf varför fick hon komma tillbaka?

Hon fick komma tillbaka för att Danielle räddade henne - togs upp i säsong två ;) Varför de tog henne tolkar jag som just det där med fertiliteten (som Juliettes flashback visade upp att de var intresserade av). Fertilitet är ju viktigt för att överleva och kan det vara så att fertilitts försöken kommit till för att det varit svårt att föda barn tidigare? I så fall förklarar det varför The Others varit så intresserade av att stjäla barnen...

Och nej, jag tror inte Benry är den biologiska pappan heller.

Och vad är det för skillnad på Smokey-som-klampar-omkring-i-skogen och Smokey-som-patrullerar-och-låter-som-en-kätting eller är det samma "väsen" som rör sig? Och var är han när han inte syns och hörs? Och bestämmer han över sig själv eller är det någon som styr honom? Det verkar ju inte som att The Others har kontrollen iaf...

Det undrar jag också och jag har inte riktigt bestämt mig för vad han egentligen är än. Mekanik ljuden tyder ju på mekaniska, men samtidigt är det något i honom som jag tolkar som naturkraften. Han verkar en tudelad natur. God/ond, mekanisk/natur, straffa/belöna och så vidare.

Så många frågor...

Det är därför jag diggar serien. Hellre för mycket obesvarade frågor, än att inte ha några alls. Det är vad Lost är för mig. :)

#171 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 April 2007 - 20:44

Danielle däremot har ju tagit fullständigt avstånd från gruppen - om hon alls varit med i den från början? Är det sant att hela hennes grupp med forskare som kom till ön i något oklart syfte är döda eller sa hon bara så?

Jag är inte säker på att hon var med dem där, även om det är möjligt (minns för dåligt vad hon sa i säsong 1). Jag kan dock se mig framför att hon fick utstå något liknande som Claire gjorde. Att de tog in henne och sedan snodde barnet.

Enligt Danielle så blev hela hennes forsknings team, som förliste på ön för 16 år sedan, smittat efter att de kom till "The Black Rock" så hon fick döda dem allihopa. Men Alex vill jag minnas försvann innan dess. The Others satte igång "The Black Smoke" och tog barnet strax efter att de nåde ön. Jag tror Danielle var redan gravid när de blev strandsatta där.
Sedan dödade Danielle de i sin grupp, en efter en. För de var smittade, inklusive Alex pappa. Så Ben kan ju inte vara hennes biologiska pappa... om det Danielle säger är sanning.

För tillfället så har vi inte sett ett ända tecken på smittan och har ingen aning om hur den smittan syns heller. En teori kan ju vara att Danielle är den som är smittad, inte hennes grupp. Eller så blev hon bara paranoid.

Eller... så dödade hon inte alla i sin grupp utan de gick med The Others som kanske inte var så många innan.
-Sora, Kingdom Hearts

#172 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 April 2007 - 20:57

Enligt Danielle så blev hela hennes forsknings team, som förliste på ön för 16 år sedan, smittat efter att de kom till "The Black Rock" så hon fick döda dem allihopa.

Okej, tack för rehashen! :)

The Others satte igång "The Black Smoke" och tog barnet strax efter att de nåde ön.

Är det något speciellt du baserar denna misstanke på? Jag minns ingenting om det från serien...

Jag tror Danielle var redan gravid när de blev strandsatta där.

Samma här.

För tillfället så har vi inte sett ett ända tecken på smittan och har ingen aning om hur den smittan syns heller. En teori kan ju vara att Danielle är den som är smittad, inte hennes grupp. Eller så blev hon bara paranoid.

Jag funderade på om den här smittan kunde vara antingen en dle av fertilitetsproblemet eller om det kunde vara besudlingen i själen som the Black SMoke verkar döma folk utifrån.

#173 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 April 2007 - 21:07

The Others satte igång "The Black Smoke" och tog barnet strax efter att de nåde ön.

Är det något speciellt du baserar denna misstanke på? Jag minns ingenting om det från serien...

Danielle berättade det i sammanband med Black Smoke grejen och hennes försöka att kidnappa Claires son. Du vet, när hon ville byta Aaron mot Alex.
När jag säker "Black Smoke" så menar jag då elden med den svarta röken. Ursäckta om jag förvirrade. Lite förvirrande att 2 olika saker i LOST heter samma sak. :D

Edited by Crusader, 12 April 2007 - 21:09.

-Sora, Kingdom Hearts

#174 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 April 2007 - 21:56

Det sägs från officiellt håll - podcasten är officiell. Det är inte ofta som de släpper sådant heller, utan de antyder mer eller mindre saker. Allt finns som sagt var redan i avsnitten, även om man kan misstro det som villospår då. Skillnaden är nu bara att de sa rätt ut vad som var sant.

Vilket gör att om man inte lyssnar på podcasten så får man inte lika mycket information som om man bara ser tv-serien. No fair. :(

Jag har ingen färdigformulerad teori för vad som egentligen pågår på ön,

Inte jag heller, men varje avsnitt ger små ledtrådar - även om vissa inte "makes sense" i början.

Förmodligen missar vi massor av ledtrådar för att de verkar så obetydliga när vi ser dem. Å andra sidan är dessa emellanåt så övertydliga att jag känner mig idiotförklarad. Det är inte bra att behandla publiken som om den är mindre vetande.

Det ska föreställa en forskningsstation, men vad alla dessa människor egentligen håller på med är mycket oklart.

Som jag skrev ovan - forskningsstationen var DI, inte The Others. The Others tog över den senare.

Ja, det tror jag med - men vad är de håller på med då? Bara lever där? Och Juliet kommer ju dit i tron att hon ska forska i ngt större sammanhang och stannar mycket längre än det var sagt från början. Gör hon det fullt medveten om vad som pågår?

Och Mikhail är någon som tagit avstånd från samhörigheten, men som ändå är med i gänget s a s?

Jag fick bara intrycket av att han tagit upp residensen där för att "keep appearances" utifall att. The Others har använt infiltration tidigare, både bland tailies och huvudgruppen.

Det är jag inte alls säker på. Jag får känslan att han kör stt eget race där i huset, men utan att för den delen vara på kant med de andra...

Som jag minns det sa Danielle att hon och en grupp med forskare kom till ön med ett fartyg, eller om fartyget gick på grund - jag är osäker där. Hon sa också att alla blev sjuka och dog eftersom och att de tog Alex ifrån henne. Men inte så att de tog in henne när hon var höggravid, utan senare. Som jag minns det. :unsure:

Men å andra sidan säger Ben att han är född på ön och det bör göra att han är barn till Dharma-folket.

Vilket i så fall skulle göra DI till åtminstone 30-40 år gammalt? Eller något sådant om han inte föddes där på tiden då de samexisterade förstås. I så fall kan utrotningen av DI skett innan dess.

DI-filmerna ser ju ut att vara från 60-talet, så det funkar för mig med Bens ålder att han skulle kunna vara född där under den tiden. Vad som hände mellan The Others och DI lär ju dröja innan vi får veta ngt om i den här takten och hur de ska kunna föra in den backstoryn och ändå behålla alla Losties har jag svårt att förstå.

Och datorn med nummerföljden hur funkar det med elektromagneten nu när The Hatch är sprängd? För den finns väl kvar - eller ska man förutsätta att den är förstörd den också?

Den är väl förstörd? Syftet var ju enbart att hålla tillbaka EMP-pulsen? I alla fall så jag tolkat det. Jag tror inte den kommer ha någon mer roll i teveserien i alla fall. Inte just den hursomhaver.

Det kan också vara anledningen att de inte kan kontakta omvärlden som Ben sa. It would make sense.

EMP-pulsen? Huh? :huh: Nu blev det tekniskt och Marie tappar alla röda trådar... Men håller med dig om att vi antagligen inte kommer att få se mer av den.

Och vilka var det som satt där och knappade in nummerserien varannan timme år efter år? Inte The Others iaf. Dharma-arvingar? Då menar jag de som var där innan Desmond och det vi fått se. Och det kom ju förnödenheter dumpade från himlen med Dharma-loggan på mitt i alltihop. Varifrån kom de och borde man inte kunna kontakta omvärlden därigenom? Det känns inte rätt att ubåten är enda vägen ut.

Det har jag ingen aning om. Möjligen att maten är betald och levereras utan att DI fortfarande existerar.

Det var ju Clancy Browns roll som tryckte in siffrorna på datorn, men han kan inte ha gjort det i evighet. Vi såg ju han möta Sayid under Gulf-kriget, så åtminstone sedan början av 90-talet då (eller när det var - my history sucks :( ).

Även om så vore, så borde det ju vara ganska enkelt att kontakta leverantören via ngt signalsystem. Maten kom via helikopter har jag för mig, eller ett mindre plan.

Gulfkriget pågick 1990-91 och det måste ju ha funnits folk som matat in den där koden i ett par decennier innan också för att den där loopen skulle vara intakt när de kommer till ön.

Hon fick komma tillbaka för att Danielle räddade henne - togs upp i säsong två ;) Varför de tog henne tolkar jag som just det där med fertiliteten (som Juliettes flashback visade upp att de var intresserade av). Fertilitet är ju viktigt för att överleva och kan det vara så att fertilitts försöken kommit till för att det varit svårt att föda barn tidigare? I så fall förklarar det varför The Others varit så intresserade av att stjäla barnen...

Och nej, jag tror inte Benry är den biologiska pappan heller.

När jag skrev posten mindes jag inte hur Clarie kom tillbaka till Losties, men tack för påminnelsen. ;)

Och jag håller med om att Juliets bakgrund inom fertilitetsforskningen och hennes lyckade behandling av systern var avgörande till varför de sökte upp just henne. Vi har dock inte fått se några lyckade resultat på ön bland The Others, inga gravida kvinnor eller spädbarn i bakgrunden, vilket hade varit naturligt om hon lyckats. Iofs är det inte säkert att producenterna tänkt på en sådan detalj, vi vet ju hur väl de lyckades plantera Paulo och Nikki innan. Not. :rolleyes:

Och vad är det för skillnad på Smokey-som-klampar-omkring-i-skogen och Smokey-som-patrullerar-och-låter-som-en-kätting eller är det samma "väsen" som rör sig? Och var är han när han inte syns och hörs? Och bestämmer han över sig själv eller är det någon som styr honom? Det verkar ju inte som att The Others har kontrollen iaf...

Det undrar jag också och jag har inte riktigt bestämt mig för vad han egentligen är än. Mekanik ljuden tyder ju på mekaniska, men samtidigt är det något i honom som jag tolkar som naturkraften. Han verkar en tudelad natur. God/ond, mekanisk/natur, straffa/belöna och så vidare.

Du har en poäng där. Men mycket är obesvarat om Smokey. Undrar om vi får en flashback för honom nån gång? :P

Edit: Tack för förklaringen Crusader, det var mycket av det där med Danielle som jag hade glömt. :blush:

Dessutom bör ju The Black Rock ha strandat på ön (eller flög den dit med tanke på hur långt in på land den låg :P ) för ett par hundra år sedan, långt innan DI kom dit och fanns det redan då något mystiskt med ön som drog dit folk som inte ville vara där? Och borde det isf inte finnas rester kvar av de människor som var med på skeppet någonstans? De borde rimligen ha överlevt i ganska stor omfattning eftersom skeppet var så lite skadat. Och om de dog av ngn sjukdom (som senare även smittat Danielles "team") så borde man ha hittat skelett, rester av eldstäder och liknande.

Mina tankar om Lost som en variant av Skärselden har sjunkit tillbaka, jag tror inte längre på den teorin, men ett försök att skapa ett Eden skulle kunna funka...

Edited by Marie Morot, 12 April 2007 - 22:07.

#175 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 12 April 2007 - 22:54

Iofs är det inte säkert att producenterna tänkt på en sådan detalj, vi vet ju hur väl de lyckades plantera Paulo och Nikki innan. Not. :rolleyes:

Vänta tills nästa vecka för det mest flagranta exemplet på 'damage control' någonsin . ;)
Vi får också se spindlar... och stooora .
Värt att se bara för det. ^_^