Jump to content

Photo

Golden Gang

• Please log in to reply
330 replies to this topic

#151 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 June 2012 - 22:19

Jag förlorar nog lite av den respekten nu, men jag är tvungen att skyffla om lite i utgivningen. Det blir ett album istället och en av berättelserna som ursprungligen skulle varit med plockas ur.

Här är ett smakprov på en av mina sidor tushad och färglagd. Den som har minne som en ...tja... person med bra minne kanske kommer ihåg att min första serieidé för SSS var en helt annan serie där utvalda personer från forntidens mäktigaste kulturer åkte till vår tid för att stoppa en krigsherre som flytt hit. Den sista rutan ger en blick in i tiden de kom från och några av varelserna som fanns då. Jag vet faktiskt inte namnet på tusharen men det skulle kunna vara samma som färgläggaren, André Ciderfao.

Posted Image

Då det tar tid att få en färglagd sida så ger jag också ett smakprov på Salomon Farias ena del, han kommer att teckna 2 delar. Han är mycket bra att ha att göra med och extremt snabb på att fixa till om nåt blir fel. Här får vi också se några söta utomjordingar på sitt första besök på vår planet. De har nog kommit för att fika lite med Golden Gang.

Posted Image

#152 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 June 2012 - 09:03

Det ser kalas ut! Snygg färgläggning med mycket sobra och behagliga färger som ser naturliga ut ihop. Tydligt är det också. Bergen längst bort i bakgrunden är möjligen lite överarbetade i sin färgläggning, men strunt samma! Hm, är det Johnny Boy vi ser i sista rutan på färgsidan?

Den svartvita sidan av Farias påminner faktiskt om din i stilen, inte alls så tokigt! Rymdvarelserna ser intressanta ut och alltihop andas verkligen fräschör och spänning! Jag får lite av en Jim Lee-känsla, alltså med tanke på hans förmåga att skapa spänning och intresse.

Det här kommer att bli bra! Och unikt i seriesverige!

Edited by TFels, 23 June 2012 - 09:16.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#153 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 June 2012 - 19:18

THE VIKTOR IS INTRIGUED! C8<

#154 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 04 July 2012 - 19:43

Tack för de uppmuntrande orden!

Nu är manus helt klart för albumet. Jag har ett par fler textade sidor och rutinen börjar komma där men jag har svårt att släppa texten märker jag, jag formulerar om den flera gånger.

Jag har också fått in det första helt färdiga avsnittet, från Devina, så man kan säga att hon vann! Nu ska jag börja kolla inför deadline hur folk ligger till för att se om jag behöver ta in nån reserv eller två. Troligen blir det några sidor av The Viktor i albumet också.

Hittills har jag betalat ut ca 15000 och i december beräknar jag ha första lönen på ett tag som jag kan spendera helt på mig själv.

#155 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 04 July 2012 - 19:59

THE VIKTOR AWAITS COMMANDS!! :ph34r:

#156 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 10 July 2012 - 12:19

I will command you tonight, my evil ninja minion!

#157 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 10 July 2012 - 19:35

OKej, jag har fått in all material, och jag ska läsa igenom allt och kommer tillbaka med frågor och sånt senare i veckan.

#158 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 July 2012 - 21:42

Ok, för den som väntar på första albumet...ja, alla tre av er ;) ...jag förväntar mig att få de ex jag trycker upp i december, medan den digitala versionen kommer 1-2 månader tidigare.

Första albumet kommer ha 129-134 sidor serier, ca 20 sidor interna omslag och creditssidor och ca 10 sidor extramaterial (hade ursprunglige tänkt ha med mer men valde att dra ner det för prisets skull och det som blir över hamnar på hemsidan istället). Det slutliga priset hoppas jag hamnar på under 200kr men jag har kvar att kolla upp skatter och moms, och sen får vi se vart dollarn är.

Nu har jag semester och ska rita en sida om dagen de kommande tre veckorna för att bli klar med mina sidor. Är klar med designidén för hemsidan som kommer upp i augusti nångång. Har rekryterat Predabot för att hjälpa mig med designen av logon.

#159 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 July 2012 - 15:45

Härligt att det rullar på! Jag väntar med stor spänning!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#160 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 17 July 2012 - 21:06

Idag har jag suttit och tittat lite på företagsformer och annan formalia. Då det inte är vinstdrivande syfte så kommer det få gå som hobbyverksamhet som det ser ut nu. Det innebär dock att jag ska betala moms och om jag läst rätt att jag inte får kvitta moms in och ut mot varandra och det är en av faktorerna som givetvis spelar in i priset (och jag har räknat med det i inlägget ovan). En stor fördel med att driva det som hobbyverksamhet är mindre pappersarbete när man ska sälja saker till utlandet exempelvis.

Jag har beställt ISBN-nummer för första albumet, vilket är gratis och var snabbt och smidigt gjort på Kungliga bibliotekets hemsida. Nästa del i den biten är att ta fram streckkoden. Det finns också en identifikator för elektronisk publikation som jag ska sätta mig in i om jag behöver. Jag tror det är klart sen med distributionsteknikalitéer.

Har hållt på med baksidestexten, och funderar på hur man ska formulera den på bästa sätt, och om man ska skriva nåt om målgruppen. Såhär ser det ut nu: (Kom gärna med åsikter.)

"Golden Gang is a super hero group formed to prevent the end of the world. This is their story.

ENDS AND BEGINNINGS
The formation of Golden Gang and the story of the world they live in including their clash with a scout from The Eternal Night.

CHAINS OF SPACE AND TIME
Golden Gang visits France to deal with the terrorist organization Chain and are themselves visited by beings from space and a time-traveller.

THE END OF THE WORLD
The time suggested as the end of the world is nearing and huge quakes seems to be the first sign. Monsters from another dimension invades and all the heroes of the world gathers to face the threat.

Golden Gang is recommended for open-minded people who can think for themselves. Golden Gang features the same experiences that is available for most people today.
If you're a concerned parent, gift-giver or retailer please visit www.griffindesign.org/gg for more details of the content of each Golden Gang trade papeback."

#161 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 July 2012 - 09:59

Jag tycker att den kronologiska uppdelningen av innehållet känns lite onödig på baksidan. Det blir lite uppstyltat. Sammanfatta hellre det rent tematiska, alltså något om jordens undergång och ett hejvilt äventyr med terrorister, aliens och sådant och att hela världens hjältar kraftsamlar mot detta. Alltså lite mer dramatiskt skrivet istället för det kronoliskt sakliga som är nu. Men spara gärna med detta om The Eternal Night, för det låter coolt! Angående målgrupp så känns det lite onödigt. Men det kanske räcker om du tar bort ordet "recommended" för det låter lite beskedligt på nåt sätt.

I vilket fall som helst så känns det som att du är på rätt väg med hela projektet. Det verkar vara så gediget och väl genomtänkt!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#162 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 22 July 2012 - 00:38

Bra synpunkter. Jag kollade på en del olika album och böcker i min ägo, och väldigt få hade nån rekommendation. De enda undantagen av superhjältealbumen var Lobo. Därför struntar jag nog helt i det.

Här är ett nytt förslag till baksidestext:

"For Golden Gang things are seldom easy. Gathered together to stop the end of the world, they are kept busy by visiting aliens and time travellers, trolls from other dimensions and neonazi terrorists in France. And somewhere, something terrible known only as The Eternal Night plots it's return to our universe.

The adventure starts here with the frst volume of Golden Gang!"

Albumet kommer troligen heta Endings istället för tidigare namn. Idag är jag klar med det mesta av tecknandet för en av de två delar som jag själv tecknar så jag ligger rätt till med tiden. Just när jag skriver detta håller jag på att skissa på och fundera kring de inre omslagsbilderna.

#163 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 July 2012 - 17:11

Ett steg fram och ett steg bak... Jag sitter och väntar på svar från Rom ifall han hinner rita de delar jag vill att han ska rita och Salomon meddelade igår att han inte hinner med allt jag önskat. Men han har rekommenderat en vän som tar samma pris och är lite bättre till och med. Nu hoppas jag bara att han har tid, för det är tre avsnitt som inte är påbörjade än.

Tur att jag inte får magsår så lätt :)

Ikväll ska jag scanna in alla mina sidor från första avsnittet och slänga upp lite mer smakprov åt er.

#164 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 July 2012 - 21:51

Här två bilder, den ena en serie bilder från före GG-tiden, inkluderande Heroes Unions möte med en alternativ Nordens Stjärnor från Silver Age. Den andra är en bunt skurkar som kommer dyka upp i serien framöver, den första två ggr i första albumet redan.

Posted Image

Posted Image

#165 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 25 July 2012 - 18:47

Okej, nu har du fått mig nyfiken.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#166 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 26 July 2012 - 01:04

Kul att höra. Behövs lite positivt nu när det känns som en hel del går åt skogen. Ersättningstecknaren hade inte tid, så jag har skickat ut trevare lite här och där. Även om jag själv kan plocka upp slacken och göra nåt avsnitt till själv så behövs folk. Jag har inte glömt att folk här har volunterat men det vill jag ta som en sista utväg. Det finns en möjlighet att skjuta upp deadlinen och då få mer folk, men priset för det kommer vara att den fysiska boken inte kommer ut till mig i tid (eller i tid och dyrare). Den borde fortfarande komma ut i USA och digitalt i tid.

Men nog med gnäll! Lite bilder istället. Lite av alla helt enkelt.

Posted Image

#167 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 July 2012 - 08:33

Jag tycker att allt andas spänning och entusiasm vilket är mycket viktigt för läsupplevelsen! Riktigt coolt för oss i Sverige att en variant av Nordens Stjärnor dyker upp! Jag hoppas dock att textningen blir lite bättre. Ett bättre typsnitt och mindre radavstånd behövs. Baksidestexten är bättre nu, men jag föreslår att du slipar på den lite då och då så kommer den att bli kanon.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#168 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 26 July 2012 - 11:49

Typsnittet kommer att vara detsamma, men radavståndet kommer att minskas. Jag vet inte om jag hinner fixa det på sidan du ser, men det är redan krympt så det ser bättre ut på andra sidor.

#169 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 28 July 2012 - 22:33

Ok, ersättningstecknarna blir Puste Antón Gomez ( http://puste.deviantart.com/gallery/ ) och Shannon Hall ( http://www.shannonh.carbonmade.com
). Jag eller Rom Freire kommer ta en del till.

#170 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 28 July 2012 - 23:17

Du finner verkligen bra tecknare.

En sak bara på bilden när Lady luck(?) säger "I think It's something worse." Det sr ut som att hon blundar, var det meningen?

Edited by Sret, 28 July 2012 - 23:19.

#171 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 29 July 2012 - 00:38

Nej, det var inte meningen. En del grejer har jag fixat i efterarbetet, men vissa småsaker är inte värt tiden att fixa. I tryckt form kommer bilden vara så liten att det inte går att utskilja.

När det gäller tecknarna så känner jag att man får väldigt bra valuta för pengarna, men det är inte konstigt att de flesta som sökt när jag letat folk är från länder med betydligt lägre löneläge. Ska man upp i nivån där man hittar folk som är på så proffsig nivå att Marvel, DC eller Image skulle anställa dem, då får man nog räkna med runt dubbla kostnaden om de är okända namn, och nästan dubbla igen om de är det. Jag skulle gärna behålla de jag ahr hittat dock och betala dem med för jag tycker de är värda det.

#172 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 29 July 2012 - 01:43

Det är lugnt, jag kan se det som att hon blinkar ;) men jag förstår hur du menar. Faktisk jag är långt ifrån en expert, men jag tycker att tecknarna du har nämnt är i närmaste den nivån de borde få betalt för det de gör. Så du får verkligen mer valuta utav pengarna. Fast det är klart, jag kanske bara är lättimponerad :lol2:.

#173 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 30 July 2012 - 02:33

Jag kan vara ganska svårimponerad så jag tror inte du är för lättimponerad i alla fall.

Förutom de tre huvudberättelserna kommer det finnas material som går in djupare i Golden Gangs värld i albumet. En korthistoria på 5 sidor i samma stil som Den förste superhjälten, Slaveri och Tankar kommer också vara med. Den handlar om en utomjordings första tid på Jorden och det han skriver hem till sina föräldrar. Den heter Brev från Jorden/Letter from Earth och kommer skickas in till SSS för eventuell publicering tillsammans med Presskonferens. Brev från Jorden kommer att tecknas av Armin Ozdic ( http://arminozdic.deviantart.com/ ).
Efter de två är det en sån korthistoria som jag har manus till kvar, Samtalet. De flesta av de här står det mer om tidigare i den här tråden.

Så nu är utgivningen på banan för publicering utan onödiga extrakostnader. Jag är några dagar efter med tecknandet själv på grund av arbetet med att ragga nya tecknare och förbereda material till dem, men det ska ändå inte vara problem, jag får spela mindre tv-spel när jag är tillbaks på jobbet bara. Om en vecka ungefär om det går som det ska så kommer ni få en första tjuvtitt på GG-hemsidan. Jag hoppas också kunna posta sidor från de nya grabbarna i veckan som kommer.

#174 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 August 2012 - 18:24

Här har vi första smakprovet på Armins arbete:

Posted Image

#175 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 03 August 2012 - 00:23

Har suttit i 2 dagar med samma sida...en dag till så bör den vara klar. Rita storstadsgator i perspektiv när man dessutom försöker få den se ut som en existrande gata (mha Google Earth) och inte bara kan fuska med påhittade byggnader...det är lagom kul, resten av avsnittet kommer troligen bli en bunt streckfigurer på vita bakgrunder för att kompensera.

Tröttnade på det så jag har gjort en ordentlig innehållsförteckning. Slutsidantalen blir med stor säkerhet 200 sidor, varav 134 är serier (man kan säga att det är fördelat på 8 berättelser, fast de sitter ihop som delar om tre, plus en instickare i den första delen), 9 sidor är utdrag ur säkerhetstjänsters filer, personliga brev, mailkorrespondens och liknande från GG:s värld. 12 sidor är credits, publikationsinfo, rättighetstext och liknande, 9 sidor är helsidorsbilder. Ungefär 20 sidor är extramaterial.
För de extra 20 sidorna var skillnaden i pris 50 cent så därför valde jag det högre antalet sidor. Priset från Ka-Blam om man beställer kommer vara $21. Här i Sverige kommer jag ta 200kr plus frakt om man beställer direkt från mig*. Ute i butik vet jag inte var det kommer landa för jag kan inget om den processen än.
Första albumet bör nå mig första veckan i december.

Vad kommer de 20 extra sidorna att innehålla?
Det material jag har nu är Making of som innehåller GG:s historie från min första skapelse 84-85 till nu med skisser, sidor ur tidigare varianter, skisser på vissa karaktärers grafiska förändringar (inklusive könsbyten), Commentary för varje avsnitt med detaljer, referenser. Min designfilosofi och ett kontrakt mellan mig och läsaren med vad jag vill göra annorlunda än andra bolag.
Extrasidorna kan ibland också göra att avsnittsextramaterialen kan bli längre här och där.

*Undantaget är om man vill förbeställa från första bunten. Jag ska trycka upp 100 ex, och då får man en rabatt som innebär att mitt utpris blir 180kr plus frakt. En riktig förbeställningssida kommer finnas på hemsidan.