Jump to content

Photo

StarGate SG-1 säsong 1

• Please log in to reply
447 replies to this topic

#151 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 15 February 2007 - 01:13

För mig är det inte effekterna som avgör om det hela är bra.
Hur skulle det se ut om man drar likhet med böcker? Att klaga över för dåliga beskrivningar

Vem sa nåt om effekter? Jag tror inte Peak menade att Stargate har sämre effekter än en 30 år äldre serie, utan att den så här i början stöder sig på invanda tematiska grepp eftersom avsnitten är klyschartade och förutsägbara.

#152 couchboy

couchboy

Cadet First Year

• Members
  • 8 posts

Posted 15 February 2007 - 03:14

Finns ett TOS-avsnitt där alla blir gamla också ("The Deadly Years"). Som sagt, många säsong 1-avsnitt har gjorts bättre som Star Trek-avsnitt tidigare. Klyschorna haglar för ögonblicket. Tur att det blir bättre.

Själv påminde avsnittet om Sunset Beach när alla får en förbannelse som åldrar dem tills de blir jättegammla.

Så Jack är en pedofil? Detta var ju värre än i The 4400. :P

Väldigt bra avsnitt och spännande (Och hysteriskt). Även om avslutningen var total bull och aldeles för lätt. Man ska aldrig göra en story som är så svår att det går inte att ta sig ur den på ett snyggt sätt.

Jag har en spoilerfråga: Händer det någon gång under seriens 10 säsonger att de återvänder till en värld som de har varit på i tidigare avsnitt? (Förutom Abydos och Atlantis)

Svar
Japp det kommer hända ett flertal gånger. Kankse inte så mycket inom säsong 1 dock. men det kommer hända ett flertal gånger att de spinner vidare på intressanta världar och folk.

Spoiler-fråga

I vilket avsnitt upptäcker dom att dom är nånslags robotar och fortfarande är kvar där dom kom ifrån?

Spoiler-svar.

aa den kommer jag ihåg väl. det är avsnitt 18 nu på första säsongen "Tin man". Med Gästspel av Jay Brazeau som kommer återkomma senare i seriens gång. Inte en av mina favoritskådisar dock.

Edited by couchboy, 15 February 2007 - 03:15.

#153 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 February 2007 - 19:06

Heh, vad kul. Nordisk mytologi. Våra gudar var riktiga och de hade en stor strid mot Goa'ulderna. :D
Och vårka mäktiga Vikingar är nu... bönder. :P
Helfestligt avsnitt. Kul att se en Goa'uld-vampyr också. :D (Träffar de på dem igen?)

En annan spoiler fråga: Träffar de på Thor-folket nån gång eller andra goda gudar? Och får de nånsin veta vilka som byggde StarGate?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#154 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 15 February 2007 - 19:23

En sak jag irriterade mig på var när Daniel pratade om nordisk mytologi och sa att Tors hammare kallades just "Tors hammare" och inte "mjölner" eller "mjolnir". Nog för att kammaren kallades efter hammaren, men att Daniel som ska ha gjort efterforskning inte verkar veta detta irriterade mig.

Utöver denna lilla grej var det ett bra avsnitt, coolt att sen en uona, eller hur det stavades.

Edited by Hofling, 15 February 2007 - 19:23.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#155 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 February 2007 - 19:25

Som Crusader säger: Kul att få träffa på vikingar så här tidigt i serien. Kul också att det uppenbarligen är ett matriarkaliskt samhälle. ;)

Fundering: Om det nu var så enkelt att "avväpna" den där hammarporten varför hade då ingen kommit på det innan? Och om nu porten inte längre fungerar är det ju ingen mening att ta Sha're och Ska'ara dit om tillfälle ges. Eller hur? :unsure:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#156 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 15 February 2007 - 19:32

Marie, iom at deras vapen inte fungerade inanför portne i grottan kunde de ju inte "avväpna" den. Speciellt somn att ingen visste hur man skulle hitta till grottorna utifrån (förutom hon som blivit "avgoa'uldifierad", och jag tror inte att de som blivit det vill hjälpa goa'uld längre ;P) så kan de ju göra något åt den

#157 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 February 2007 - 19:47

En sak i taget. De flesta frågor ni ställer i era spoiler taggar kommer att få ett svar (eller en fortsättning) senare i säsongen eller i nästa säsong, t.o.m i den tredje osv. :P
Crusader: ja de kommer stöta på the Asgards igen, och the Unas också

Att ingen har 'avväpnat' porten tidigare beror på att man måste göra det från utsidan, och alla Goa'ulds som besökt planeten har ju strålats till labyrinten direkt och bevisligen inte klarat sig (förutom Kendra pga tempelträning) pga att de dör, eller för att Unas tog dom plus att deras vapen inte fungerat på insidan.

Och om nu porten inte längre fungerar är det ju ingen mening att ta Sha're och Ska'ara dit om tillfälle ges. Eller hur?

Det sa dom aldrig att dom skulle göra efter det att dom förstörde porten. Men dom vet att det går att göra om dom kan få den att fungera igen, eller får tag på liknande teknologi.

Kanske ska kommentera avsnittet också :lol:

Gillar det här avsnittet :thumbsup:

Jättekul när Jack försöker prata med Hologram-Thor :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#158 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 February 2007 - 20:13

En sak i taget. De flesta frågor ni ställer i era spoiler taggar kommer att få ett svar (eller en fortsättning) senare i säsongen eller i nästa säsong, t.o.m i den tredje osv. :P
Crusader: ja de kommer stöta på the Asgards igen, och the Unas också

Jo, jag börjar begripa det. :P Jag är bara så van vid alla serier som bara gör en massa avsnitt och stöter på besynerliga saker/varelser utan uppföljning på dem senare och jag har inte riktigt fått grepp på SG-1 än. ;) Sen så har jag blivit lite hyper angående SG-1 så min nyfikenhet tar över. :D Därför ber jag om lite småspoilers lite då och då, men jag håller mig borta från de större och vill, som du gav mig, bara ett kort svar utan detaljer. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#159 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 February 2007 - 20:21

En annan spoiler fråga: Och får de nånsin veta vilka som byggde StarGate?

Japp.

Ang Unas: Riktas till de som sett senare säsonger. Hur kommer det sig att denna Unas kan prata engelska men de andra de stöter på inte kan ett enda ord? :unsure:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#160 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 February 2007 - 20:40

Ang Unas: Riktas till de som sett senare säsonger. Hur kommer det sig att denna Unas kan prata engelska men de andra de stöter på inte kan ett enda ord? :unsure:

Spoiler svar riktat till GG:
Den här Unas var väl den 'Första' eller en av dom, fanns väl några stycken har jag för mig och en av ledarna, han sa ju själv att dom härskade över andra, därav kan han andra språk ;) . De andra som dom kommer stöta på har ju aldrig lämnat sin hemvärld. För jag antar att när Goa'ulderna hittade sig nya och bättre värdar än the Unas behövdes de inte längre.

Edited by Georgia, 15 February 2007 - 20:42.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#161 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 February 2007 - 22:50

Att ingen har 'avväpnat' porten tidigare beror på att man måste göra det från utsidan, och alla Goa'ulds som besökt planeten har ju strålats till labyrinten direkt

Marie, iom at deras vapen inte fungerade inanför portne i grottan kunde de ju inte "avväpna" den. Speciellt somn att ingen visste hur man skulle hitta till grottorna utifrån (förutom hon som blivit "avgoa'uldifierad", och jag tror inte att de som blivit det vill hjälpa goa'uld längre ;P) så kan de ju göra något åt den

Okej, såg inte avsnittet helt från början (lyckas aldrig se från start tydligen) och såg inte hur Jack och Teal'c hamnade i grottan. Tänkte bara som så att om ngn gou'ald stannade utanför kunde de ta sig till utgången och beskjuta hammarporten.

#162 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 15 February 2007 - 23:11

Dom som missade avsnittet har en till chans klockan 32:54

#163 couchboy

couchboy

Cadet First Year

• Members
  • 8 posts

Posted 15 February 2007 - 23:26

Dom som missade avsnittet har en till chans klockan 32:54

Ja eller iaf 23.45 Jordtid. Men jag förstår att du menar i stargate universe rymdtid ;)

#164 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 16 February 2007 - 06:42

Ingen som uppmärksammade att James Earl Jones (Darth Vader, röst) gjorde Unas röst. ;)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#165 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 16 February 2007 - 11:04

En annan spoiler fråga: Och får de nånsin veta vilka som byggde StarGate?

Japp.

Unas: För att han var en Goa'uld, tror jag. Ögonen lyste ju. De andra Unas är "bara" värddjur och har inte lärt sig att tala

Ingen som uppmärksammade att James Earl Jones (Darth Vader, röst) gjorde Unas röst. ;)

Jojomensan! Härlig röst. :)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#166 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 February 2007 - 11:21

Jodå, den rösten ger mig sköna rysningar upp och ned för ryggraden. Det missar jag inte. ;)

#167 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 16 February 2007 - 14:14

Ikväll är det Torment of Tantalus! :D *studsar*
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#168 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 February 2007 - 16:07

Mmm, nu blir det allt fler bra avsnitt framöver

Winter is Coming

#169 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 16 February 2007 - 17:09

Har aldrig sett det avsnittet, men hoppar och studsar jag med då ni säger att det är bra!
*hopp hopp*

#170 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 February 2007 - 17:20

*tittar när resten av forumet studsar upp och ner*

Jodå, rätt bra avsnitt.. :P

Skall se det idag, för att slutligen försöka ta reda på vad tusan karlen levde på under alla dessa år .

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#171 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 February 2007 - 17:58

*tittar när resten av forumet studsar upp och ner*

*Står brevid Peak och tittar på alla andra*
:lol:

#172 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 16 February 2007 - 19:18

Det är antalet protoner som skiljer grundämnen åt, inte elektroner. Högstadiekemi, Daniel!

Den kubiska skriften var väldigt lik S'phts grafologi. Nån i produktionsteamet kanske är ett Marathon-fan. ^_^

Attached File  spht.gif   1.42KB   16 downloads

#173 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 February 2007 - 00:33

Kul att återse Catherine Langford även om det var med en ny skådespelerska (Svenska Viveca Lindfors var ju tyvärr död då). Alltid kul när de återanvänder karaktärer från filmen. :) Väldigt kul att hon iallafall en gång får uppleva StarGate som ju faktiskt var hennes livs långa dröm.

Väldigt kul att se Keene Curtis. :D Han dyker upp typ i alla TV-serier. :P Men tyvärr inte mer eftersom han nu är död. :(
Han var den typen av skådespelare som var känd för att vara gäst i alla möjliga TV-serier utan att egentligen ha nån större roll nångång.
Men han visar vilken cool skådespelare han var. Och återigen var han naken. :D Hade han en kärlek för nakenscener tro? ;)
Det var väldigt kul speciellt när de först möttes, hur glad han blev och kramade dem alla (Och hur obekväma de var) och sedan hans "Hmpf" till Catherine. :P Och hennes reaktion och funderingar.

Väldigt viktigt info med. Universalt språk, Untomjordiskt FN osv. Och Thor rasen har varit där. Plus 3 andra, antagligen goda, Gudaraser. Ska bli väldigt intresant att se vilka de är (Nej, jag tänker inte fråga. :D ).
-Sora, Kingdom Hearts

#174 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 February 2007 - 01:36

Faktiskt ett riktigt bra avsnitt. SG-1: You can surprise me. :P

Jag gillade rummet med de fyra språken och "projektorn" som visade 146 grundämnen. Cool idé. Det kanske fanns någon sorts inbyggd språktolk i rummet också, så att alla kunde förstå varandra. Vad mer kunde den visa? Och hade inte Ernest redan skrivit in alla sidor den visade i sin bok?

Jag undrade också vad han livnärt sig på så länge. Han kan ju inte ha stannat i den där stenhögen hela tiden. Ingen dusch fanns där heller och han var förhållandevis ren. Om han lyckats hitta föda så enkelt borde han väl också funnit på något sätt att hitta andra kläder än den där dykardräkten tycker jag. ;)

Btw, jag såg reprisen då jag inte var hemma under tidiga sändningen.

---------

F.ö. är det fascinerande att samtliga planeter med stargates har en atmosfär med rätt syreblandning som gör att teamet problemfritt kan andas överallt dit de kommer. Det är också remarkabelt att växtligheten är så lika den på jorden. Även om de skulle ha samma ursprung borde ju alla eoners separation ha medfört att förändringar uppstått och idag borde där finnas vad som framstår som helt nya arter, inte minst med tanke på klimatologiska skillnader mellan planeterna. Men allt detta är redan förklarat inom SG-verse och jag har bara inte förstått det än? :unsure:

#175 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 17 February 2007 - 01:47

Angående syret:

Eftersom Stargatesystemet byggts av någon som tydligen andas så är det väl rätt logiskt att de byggs på planeter där man kan andas. Iaf för det mesta.. ;) Undantag finns naturligtvis.

Och växtligtheten kan man skylla på att Kanada inte har så förfärligt varieande växtlighet, tydligen.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."