Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 1

• Please log in to reply
327 replies to this topic

#151 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 13 April 2007 - 22:07

Då hon visade sig vara en av de "antika", som översättaren så vackert kallade det <_< så är det väl inte konstigt att hon inte blev sjuk?

Och "Mc Kay" (än en gång, översättare som särskriver ett namn <_< ) var ju misstänksam gentemot henne genom hela avsnittet.

Jag gillar för övrigt McKay :P Virrpanna som kan visa en lite mer heroisk sida när det verkligen behövs, istället för sin översittarattityd och harighet

Edited by Hofling, 13 April 2007 - 22:09.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#152 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 April 2007 - 22:14

Antika.. Är det bättre eller sämre än "De gamla" som jag hade för mig de använde en gång i tiden.. :P

Kanske skulle säga nåt om avsnitten.. Tja, inga favoriter någon av dem. Jag gillar dock "Mc Kay" bättre än Marie.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#153 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 April 2007 - 22:33

Avsnitt 2: Påminde i vissa delar om SG-1s Ascension.

Jag både hatar och älskar McKay. :rolleyes:

Har räknat ut att 4e maj sänds sista avsnitten av säsong 1, undrar om de börjar visa säsong 2 direkt efteråt?

Kommer inte ihåg så mycket om resten av avsnitten i säsong 1 (det var 2-3 år sedan sist) men tror det inte var något jag tyckte var särskilt bra förrän till säsongsavslutningen.

Edited by GaterGirl, 13 April 2007 - 22:33.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#154 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 13 April 2007 - 22:48

Då hon visade sig vara en av de "antika", som översättaren så vackert kallade det <_< så är det väl inte konstigt att hon inte blev sjuk?

Och "Mc Kay" (än en gång, översättare som särskriver ett namn <_< ) var ju misstänksam gentemot henne genom hela avsnittet.

Jag gillar för övrigt McKay :P Virrpanna som kan visa en lite mer heroisk sida när det verkligen behövs, istället för sin översittarattityd och harighet

Det självklara skulle ju vara att hon skulle bli sjuk av de baciller och diverse smittor
som människorna på Atlantis fört med sig från jorden.
Hon skulle sakna emunförsvar.

Men näee så blev det inte :(

#155 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 13 April 2007 - 23:49

...och kommer Sheppard att vilja åka tillbaka för att uppleva mer av sån där 'sharing' snart? ;)

He-he. Jag fick lite nostalgiska Cocoon-vibbar när jag såg det. :rolleyes:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#156 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 April 2007 - 18:00

På tv6s hemsida har de skrivit gengångaren om Wraith i en avsnittsbeskrivning. :blink:

en fråga från tv6s hemsida:

VARFÖR börjar Stargate Atlantis INNAN SG1 har kommit till säsong 7?
Vi ville inte vänta till nästa år med att visa Stargate Atlantis

har de inget tålamod och respekt för de som vill se i ordning.

Edited by GaterGirl, 14 April 2007 - 18:13.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#157 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 14 April 2007 - 18:27

Verkar inte så. Är faktiskt jätte besviken på TV6 (men vad förväntar man sig?) att de visar Atlantis nu redan. Jag tycker de borde kört igenom 7 SG1 säsongerna och sen kört båda serierna i SciFi fredag blocket. Även om de är olika på sätt och vis och hänger inte direkt ihop så dyker det ju upp en del snack om tidigare uppdrag SG1 varit på och crossover avsnitt som kan göra en lite förvirrad. Tycker ju synd om dom som aldrig sett serierna förr och vill se båda...antingen får man spela in och se Atlantis senare eller hoppas på repriser i framtiden. Trist av TV6...Har man inte sett Stargate på 10 år i Sverige (i pricip) så vad skadar ett år till innan Atlantis drar igång?! <_<

#158 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 April 2007 - 18:41

Jag och minste nissen som är helt betagen av båda serierna och som ingen av oss har någon tidigare kunskap om serierna tycker att det är något problem med att de visas i otakt. Med informationen om att SGA startar såpass sent i SG-1-universat så kan man ta hänsyn till det utan att ha sett allting däremellan och ändå uppskatta det man ser. När vi kommer fram till uppstarten för SGA kommer det ju istället att bli igenkännandet glädje ("Aha! Det var det började...") utan att känna sig lurad på kontinuiteten. Det är ju inte som att det är ständiga korsreferenser som gör att man inte förstår någonting.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#159 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 April 2007 - 19:43

Nä, det var inga superavsnitt men ändå godtagbara. I SG-1:s tappning hade de varit direkt tråkiga men här räddades de av karaktärerna. Sånt gör mycket - i Star Trek: DS9:s första säsong är handlingarna i de flesta avsnitt ganska svaga men episoderna är ändå bra, för att de lyfts av samspelet i den utmärkta karaktärsensemblen. Samma sak gynnar Atlantis, med undantag för Ford som mest står vid sidan och tittar på. Författarna ger honom inte mycket andrum och därför är han något av en blekfis.

En sak jag tyckte tänjde på trovärdigheten var att Becketts undersökning inte avslöjade Chaya som en Ancient. Menar de verkligen att en utomjordisk ras har precis samma fysiologi som människan?

#160 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 17 April 2007 - 12:33

Eftersom serierna sänds ur synk så vet SG-1-tittarna ännu inte vad Ascension är.

Förutom att ha speciella krafter (Chaya slog själv ner de där skeppen. Det var inte några maskiner) så är de bl.a. immuna mot alla sjukdomar.

#161 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 April 2007 - 22:22

1.15 Before I Sleep

Jag brukar gilla tidsresor men det här var bara tråkigt, tråkigt, tråkigt. :( Trots mötet med atlanterna och Elisabeth med Elisabeth (och jag gillar Weir bäst av alla) så var avsnittet en enda stor gäspning. Synd. :(

1.16 The Brotherhood

Bättre dynamik i det här avsnittet. Och jag gillar Genii som fiender. Trots sin halvdana teknologi etc (btw, vapnen de hade i det här avsnittet var inte alls lika de som de hade förut :P ) så är de kraftfulla motståndare till jordlingarna.

Och McKay är den som inte kan hålla käften och därmed förstör alltihop. Jag är inte förvånad. En sån idiot han är. :skull:

Dessutom sa hallåan mellan avsnittet nånting om att "...i nästa avsnitt får folket på Atlantis möta gengångaren igen." :lol: och :rolleyes: Är den han som gjort den usla översättningen när Wraith kallades för gengångare? :P

#162 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 April 2007 - 22:58

Det är inte en kass översättning. Det låter för jefligt visst, men spöken, vålnader och gengångare är ju mer ellerm indre samam sorts critters. ;)

(Jag skulle dock valt "vålnad" som översättning.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#163 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 20 April 2007 - 23:17

Översatte dom inte de till just "vålnad" i början? Förstår inte varför de har ändrat de nu, om jag nu inte tänker fel här så klart. :P

Before I sleep, tycker lite som Marie...inte så speciellt bra avsnitt. Tycker dock om den lite bättre nu än 1a gången jag såg den, men ändå ganska trist.

The Brotherhood var då betydligt bättre. Lite äventyr kan man väl säga, och jag gillar också Genii och Kolya framförallt. McKay gjorde bort sig, han får väl skylla de på trötthet. :)

Bara 2 veckor kvar på denna säsong, undrar om de drar igång S2 direkt eller om de kommer ta ett uppehåll.

#164 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 April 2007 - 23:47

Det är inte en kass översättning. Det låter för jefligt visst, men spöken, vålnader och gengångare är ju mer ellerm indre samam sorts critters. ;)

(Jag skulle dock valt "vålnad" som översättning.)

Översättningen är kass för att de inte är konsekventa. Ibland det ena och ibland det andra är inte bra. Det förvirrar bara för de som måste läsa allt och som kanske inte heller hinner med att lyssna i samma utsträckning som vi som mest lyssnar och bara läser för att hånskratta åt misstagen.

Dessutom behöver namnet/beteckningen wraith inte alltid översättas. Det kan få stå kvar som det är i ganska stor utsträckning utan att det förtar något från översättningen rent generellt.

Vålnad eller gengångare är likvärdigt i mina ögon. Lite ålderdomliga och med en mörkare framtoning jämfört med ordet spöke t ex.

#165 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 21 April 2007 - 09:53

1.15 - så här ska en slipsten dras. Inga stora actionmoment eller överraskningar efter att man fick veta vem tanten var men ändå en spännande uppbyggnad med intressanta tillbakablickar och lågmäld, engagerande ton. Jag kanske är en sucker för alla episoder där kvantfysik figurerar men jag gillade det skarpt. Posted Image

1.16 - säga vad man vill om McKay men han är iaf ärlig. Dygden straffar sig ofta i Pegasus, tycks det. Förstår dock inte varför de hintade om hans flirt med den där tjejen och sen bara lät det rinna ut i sanden utan payoff. Alltid kul med Trek-referenser ("I'm a doctor, not a...").

#166 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 21 April 2007 - 10:48

gengångare passar bäst. Hon var ju faktisk inte död.

#167 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 April 2007 - 10:52

Förstår dock inte varför de hintade om hans flirt med den där tjejen och sen bara lät det rinna ut i sanden utan payoff.

Vem vet, jag tyckte uppbyggnaden hintade åt att de kommer att mötas igen. De har ju trots allt en ZPM som gänget vill åt... ;)

#168 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 21 April 2007 - 12:00

1.15 - så här ska en slipsten dras. Inga stora actionmoment eller överraskningar efter att man fick veta vem tanten var men ändå en spännande uppbyggnad med intressanta tillbakablickar och lågmäld, engagerande ton. Jag kanske är en sucker för alla episoder där kvantfysik figurerar men jag gillade det skarpt. Posted Image

Jag håller med. Det var en tidsresa med en sorts mini-episk känsla. Vid en snabb anblick var det inte mycket som hände, men det lilla som faktiskt hände för 10.000 år sedan räddade ju livet på varenda deltagare i Atlantis-expeditionen, och gjorde så att säga hela den här serien möjlig. Det var en berättelse om en okänd hjälte. Sånt gillar jag.

Det här var det femte avsnittet jag såg av Atlantis (har bara kollat de sista tre fredagarna), och det avsnitt som äntligen gjorde mig intresserad. De fyra föregående gjorde inget större intryck på mig, och hade de inte lyckats fånga mitt intresse med de här två episoderna (gillade även 1.16) så hade jag övervägt att strunta i att titta på fler avsnitt. Ärligt talat tycker jag inte det är mycket "Stargate" över serien, den hade passat bättre som en fristående serie utan den övertiteln.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#169 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 April 2007 - 16:43

Ärligt talat tycker jag inte det är mycket "Stargate" över serien, den hade passat bättre som en fristående serie utan den övertiteln.

Med Spinoff serier brukar man faktiskt försöka få till en nyskapa serie som inte har så mycket med originalserien att göra. Hur roligt skulle det ha varit att ha två nästan identiska eller i alla fall väldigt liknande serier som gick på TV back-to-back (på Sci-Fi sänds först veckans SG-1 avsnitt följt av veckans SGA avsnitt)?

#170 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 April 2007 - 17:04

Nja, nu är du ute och cyklar. Det är faktiskt inte alsl vad spinoff är- Spinoff betyder helt enkelt attm an tar fram något i samma universum, inget annat.

Däremot håller jag personligen med om att det är mer intressant med att utveckla konceptet än att bara göra ne ny kopia (som i C.S.I.).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#171 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 April 2007 - 20:31

Har nu sett de 4 senaste avsnittena.

Satt och gruffade om översättningen i avsnitt 13 eller var det 14? Antika, Vålnader :angry:
Min mamma hajade ingenting pga den översättningen, jag var tvungen att förklara att det var the Ancient (De Äldre/De Gamla) och the Wraith det var frågan om.

Gillar avsnittet the Brotherhood.
Precis som Mjolnir säger, McKay är i alla fall ärlig, fast det kan bli så fel.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#172 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 April 2007 - 20:50

Nja, nu är du ute och cyklar. Det är faktiskt inte alsl vad spinoff är- Spinoff betyder helt enkelt attm an tar fram något i samma universum, inget annat.

Jag sa faktiskt att man brukar göra på ett visst sätt, inte att ordet "spinoff" betyder en viss sak. Som du säger så tittar folk inte på C.S.I. spinoffsen för det är samma sak om och om igen.

Law & Order går det dock bra för, både L&O, L&O: Criminal Intent och L&O: Special Victims Unit. Varför? Varje serie handlar om distinkt olika saker.

#173 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 22 April 2007 - 21:02

Ärligt talat tycker jag inte det är mycket "Stargate" över serien, den hade passat bättre som en fristående serie utan den övertiteln.

Med Spinoff serier brukar man faktiskt försöka få till en nyskapa serie som inte har så mycket med originalserien att göra. Hur roligt skulle det ha varit att ha två nästan identiska eller i alla fall väldigt liknande serier som gick på TV back-to-back (på Sci-Fi sänds först veckans SG-1 avsnitt följt av veckans SGA avsnitt)?

Hur roligt var det att titta på Star Trek: The Next Generation, en serie som byggde på precis samma koncept som originalserien 30 år tidigare?

I den vanligaste betydelsen av ordet så beskriver "spinoff" en ny serie där man flyttar över en eller ett par populära karaktärer från en tidigare serie till en ny serie, ofta i en ny miljö. Några exempel på såna spinoffs är Frasier, Joey, Angel, m.fl. Bygger inte spinoffen på tidigare karaktärer, så bygger den istället vidare på samma tema och i stort sett samma miljö, som Star Trek, C.S.I. och Law & Order.

När det gäller Stargate Atlantis stämmer inte någotdera. Det är nya huvudpersoner, en ny miljö, ett helt nytt fiendegalleri, och av vad jag sett hittills i princip också ett nytt tema. På de här sex episoderna har jag inte sett till några Goa'ulder, inga Jaffa, inget Stargate Command, och stjärnporten har knappt använts överhuvudtaget. Det enda serien har gemensamt med sina föregångare är namnet.

Jämför det med Star Trek där man alltid har med Klingoner, Vulcaner, warpmotorer och transportörer; C.S.I. där man alltid har ett gäng kriminaltekniker som söker ledtrådar för att luska ut hur ett brott gick till, och Law & Order där man alltid följer ett antal erfarna, härdade poliser och/eller ett antal slipade jurister.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#174 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 22 April 2007 - 21:08

Hur roligt var det att titta på Star Trek: The Next Generation, en serie som byggde på precis samma koncept som originalserien 30 år tidigare?

När det gäller Stargate Atlantis stämmer inte någotdera. Det är nya huvudpersoner, en ny miljö, ett helt nytt fiendegalleri, och av vad jag sett hittills i princip också ett nytt tema. På de här sex episoderna har jag inte sett till några Goa'ulder, inga Jaffa, inget Stargate Command, och stjärnporten har knappt använts överhuvudtaget. Det enda serien har gemensamt med sina föregångare är namnet.

Man kan behöva se hela SG1 först. McKay (3 avsnitt i SG1) och Weir (4 avsnitt, eller 2 med nuvarande skådis i SG1) kommer via SG1 till SGA. Dessutom dyker de upp mer från SG1 världen ju längre Atlantis rullar på.

#175 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 April 2007 - 21:18

Stargaten används ju i praktiskt taget varje avsnitt, även om man inte får se så mycket av själva klivet (eller åkandet med puddle jumpern som är vanligare i Atlantis).

Anledningen till att vi inte får se goa'ulder och de andra från SG-1 är ju för att Atlantisgänget är i en annan galax och inte kvar i Vintergatan som SG-1. Kontakten med SGC bröts ju dessutom och vi vet fortfarande inte om de någonsin kommer att återfå kontakten med jorden eller om de är strandade i Pegasus-galaxen (?) för evigt.

Annars beror nog bristen på igenkännande kopplingar att Atlantis startade efter den sjunde säsongen av SG-1 och vi ser just nu s. 3 på sexan.