Och "Mc Kay" (än en gång, översättare som särskriver ett namn
Jag gillar för övrigt McKay
Edited by Hofling, 13 April 2007 - 22:09.
Posted 13 April 2007 - 22:07
Edited by Hofling, 13 April 2007 - 22:09.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 13 April 2007 - 22:14
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 13 April 2007 - 22:33
Edited by GaterGirl, 13 April 2007 - 22:33.
Posted 13 April 2007 - 22:48
Då hon visade sig vara en av de "antika", som översättaren så vackert kallade det
så är det väl inte konstigt att hon inte blev sjuk?
Och "Mc Kay" (än en gång, översättare som särskriver ett namn) var ju misstänksam gentemot henne genom hela avsnittet.
Jag gillar för övrigt McKayVirrpanna som kan visa en lite mer heroisk sida när det verkligen behövs, istället för sin översittarattityd och harighet
Posted 13 April 2007 - 23:49
He-he. Jag fick lite nostalgiska Cocoon-vibbar när jag såg det....och kommer Sheppard att vilja åka tillbaka för att uppleva mer av sån där 'sharing' snart?
Posted 14 April 2007 - 18:00
har de inget tålamod och respekt för de som vill se i ordning.VARFÖR börjar Stargate Atlantis INNAN SG1 har kommit till säsong 7?
Vi ville inte vänta till nästa år med att visa Stargate Atlantis
Edited by GaterGirl, 14 April 2007 - 18:13.
Posted 14 April 2007 - 18:27
Posted 14 April 2007 - 18:41
Posted 14 April 2007 - 19:43
Posted 17 April 2007 - 12:33
Posted 20 April 2007 - 22:22
Posted 20 April 2007 - 22:58
Posted 20 April 2007 - 23:17
Posted 20 April 2007 - 23:47
Översättningen är kass för att de inte är konsekventa. Ibland det ena och ibland det andra är inte bra. Det förvirrar bara för de som måste läsa allt och som kanske inte heller hinner med att lyssna i samma utsträckning som vi som mest lyssnar och bara läser för att hånskratta åt misstagen.Det är inte en kass översättning. Det låter för jefligt visst, men spöken, vålnader och gengångare är ju mer ellerm indre samam sorts critters.
![]()
(Jag skulle dock valt "vålnad" som översättning.)
Posted 21 April 2007 - 09:53

Posted 21 April 2007 - 10:48
Posted 21 April 2007 - 10:52
Vem vet, jag tyckte uppbyggnaden hintade åt att de kommer att mötas igen. De har ju trots allt en ZPM som gänget vill åt...Förstår dock inte varför de hintade om hans flirt med den där tjejen och sen bara lät det rinna ut i sanden utan payoff.
Posted 21 April 2007 - 12:00
Jag håller med. Det var en tidsresa med en sorts mini-episk känsla. Vid en snabb anblick var det inte mycket som hände, men det lilla som faktiskt hände för 10.000 år sedan räddade ju livet på varenda deltagare i Atlantis-expeditionen, och gjorde så att säga hela den här serien möjlig. Det var en berättelse om en okänd hjälte. Sånt gillar jag.1.15 - så här ska en slipsten dras. Inga stora actionmoment eller överraskningar efter att man fick veta vem tanten var men ändå en spännande uppbyggnad med intressanta tillbakablickar och lågmäld, engagerande ton. Jag kanske är en sucker för alla episoder där kvantfysik figurerar men jag gillade det skarpt.
Posted 22 April 2007 - 16:43
Med Spinoff serier brukar man faktiskt försöka få till en nyskapa serie som inte har så mycket med originalserien att göra. Hur roligt skulle det ha varit att ha två nästan identiska eller i alla fall väldigt liknande serier som gick på TV back-to-back (på Sci-Fi sänds först veckans SG-1 avsnitt följt av veckans SGA avsnitt)?Ärligt talat tycker jag inte det är mycket "Stargate" över serien, den hade passat bättre som en fristående serie utan den övertiteln.
Posted 22 April 2007 - 17:04
Posted 22 April 2007 - 20:31
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 22 April 2007 - 20:50
Jag sa faktiskt att man brukar göra på ett visst sätt, inte att ordet "spinoff" betyder en viss sak. Som du säger så tittar folk inte på C.S.I. spinoffsen för det är samma sak om och om igen.Nja, nu är du ute och cyklar. Det är faktiskt inte alsl vad spinoff är- Spinoff betyder helt enkelt attm an tar fram något i samma universum, inget annat.
Posted 22 April 2007 - 21:02
Hur roligt var det att titta på Star Trek: The Next Generation, en serie som byggde på precis samma koncept som originalserien 30 år tidigare?Med Spinoff serier brukar man faktiskt försöka få till en nyskapa serie som inte har så mycket med originalserien att göra. Hur roligt skulle det ha varit att ha två nästan identiska eller i alla fall väldigt liknande serier som gick på TV back-to-back (på Sci-Fi sänds först veckans SG-1 avsnitt följt av veckans SGA avsnitt)?Ärligt talat tycker jag inte det är mycket "Stargate" över serien, den hade passat bättre som en fristående serie utan den övertiteln.
Posted 22 April 2007 - 21:08
Hur roligt var det att titta på Star Trek: The Next Generation, en serie som byggde på precis samma koncept som originalserien 30 år tidigare?Med Spinoff serier brukar man faktiskt försöka få till en nyskapa serie som inte har så mycket med originalserien att göra. Hur roligt skulle det ha varit att ha två nästan identiska eller i alla fall väldigt liknande serier som gick på TV back-to-back (på Sci-Fi sänds först veckans SG-1 avsnitt följt av veckans SGA avsnitt)?Ärligt talat tycker jag inte det är mycket "Stargate" över serien, den hade passat bättre som en fristående serie utan den övertiteln.
När det gäller Stargate Atlantis stämmer inte någotdera. Det är nya huvudpersoner, en ny miljö, ett helt nytt fiendegalleri, och av vad jag sett hittills i princip också ett nytt tema. På de här sex episoderna har jag inte sett till några Goa'ulder, inga Jaffa, inget Stargate Command, och stjärnporten har knappt använts överhuvudtaget. Det enda serien har gemensamt med sina föregångare är namnet.
Posted 22 April 2007 - 21:18
Stargaten används ju i praktiskt taget varje avsnitt, även om man inte får se så mycket av själva klivet (eller åkandet med puddle jumpern som är vanligare i Atlantis).När det gäller Stargate Atlantis stämmer inte någotdera. Det är nya huvudpersoner, en ny miljö, ett helt nytt fiendegalleri, och av vad jag sett hittills i princip också ett nytt tema. På de här sex episoderna har jag inte sett till några Goa'ulder, inga Jaffa, inget Stargate Command, och stjärnporten har knappt använts överhuvudtaget. Det enda serien har gemensamt med sina föregångare är namnet.