Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 4

• Please log in to reply
342 replies to this topic

#151 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 May 2007 - 18:12

The First Ones :D Unas

Gillar Chaka :) en riktig smart Unas. Och godis gillar han också, men vem gör inte det? ;)

Coburn var ju med i det här avsnittet :wub:

Rothman åkte dit och blev en Goa'uld, och så var vi av med honom.
Men fick han den i sig där vid vattnet eller hade han haft den i sig ett tag, och försökte lura dit så många som möjligt för eventuella värdar åt de andra Goa'uld's?
För jag tror inte att det var Chaka som dödade han militären när han kidnappade Daniel.

Skrattade högt när dom lekte 'kasta huvud' vid lägerelden :lol2:
Och när Teal'c säger 'This Way' i grottan, och så står det så på väggen med en pil :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#152 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 16 May 2007 - 18:14

Fasen vad man missat när man varit på antingen teori eller varit och övningskört dagen efter då.
Nåja, får väl fixa 4e säsongen eller nåt, så man kan se avsnitten man missat.

Om dagen's avsnitt:
Unaaaaas! :thumbsup:
Förstod ganska tidigt att det skulle sluta med att Daniel skulle bli vän med honom (Vem älskar inte nördar, liksom? :P )
Och det blev ju inte lite mer uppenbart när han drog ut taggen ur tassentog ut kulan ur handen på honom :P

Hoppas vi får se mer av dessa underbara saker snart :D

Varför ska det just vara Daniel som blir utsatt att försöka föra dialog med läskiga varelser
medan Jack får den snälla?

#153 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 16 May 2007 - 18:23

Det där var seriöst en av de bästa timmarna den här serien har uppvisat hittills. Paleontologiska rön, etologiska inblickar, en oväntad vändning, samt engagerande verbala utbyten. Credit where credit is due. Posted Image

#154 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 16 May 2007 - 18:58

Georiga, icket at förglömma;
O'Neill's svar: "You're good" :lol2:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#155 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 16 May 2007 - 20:00

Jag gillade också detta avsnitt :)
Med daniel och Unas.
Skrattade några gånger också på grund av daniels kommentarer, när han berättade att han mött en vän t.ex ;-)
kasta symbitohuvud var också roligt, man såg att Unas hade roligt.
Och Daniel lyckades undvika sin Goa'uld middag.

#156 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 May 2007 - 20:02

Georiga, icket at förglömma;
O'Neill's svar: "You're good" :lol2:

Ja :lol2:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#157 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 16 May 2007 - 20:17

Det där var seriöst en av de bästa timmarna den här serien har uppvisat hittills. Paleontologiska rön, etologiska inblickar, en oväntad vändning, samt engagerande verbala utbyten. Credit where credit is due. Posted Image

Apropå Paleontologi, är inte Daniel arkeolog? men i det här avsnittet var han lite som en paleontolog tror jag.
Är Daniel Arkeolog, Paleontolog eller både och`?

#158 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 May 2007 - 20:55

Han är arkeolog.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#159 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2007 - 17:48

Väldigt kul att se Steve Bacic igen. :D

Väldigt trevligt avsnitt. Påminner om en av mina favoritfilmer: Enemy Mine (Fiender)

Trevligt att se Daniel forma en vänskap med en först fientlig främmande varelse. Chaka var trevlig och intresant. :D Kul när de lekte "kasta Goa'uld huvud" och när Teal'c sa "This way" och så hade Daniel skrivit det på väggen med en pil. :P
Och kul att se Goa'ulds hemplanet och primitiva Goa'uld som visst utvecklats till en anorlunda ras eftersom Sam inte kunde känna av dem. Men jag blev besviken att det var så "oviktigt" och inte någon större grej.
Känns som att Goa'ulds hemplanet borde vara en stor grej som händer under ett större arc. Jag skulle t ex ha velat se dem hitta planeten.

Synd att Dr. Rothman dog. Men det är lite av SG-1s starka sida, att de pressenterar karaktärer och återanvänder som de sedan dödar/gör av med.

Om dagens avsnitt:

Det fick en fredlig lösning tillsist. Men jag måste erkänna att det hade varit intresant om det inte blev en fredlig lösning med. ;)
Jack tänkte verkligen gå långt. Utrota en hel ras (Och Daniel) för att rädda det folket som han svor att beskydda.

Edited by Crusader, 17 May 2007 - 17:56.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#160 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 May 2007 - 18:10

Väldigt intressant moraliskt dilemma i dagens avsnitt. Vilken civilisation var mest värd att överleva? :unsure:

Och Jacks reaktion var förutsägbar som vanligt medan Daniel såg på saken från en helt annan synvinkel. Ett höjdaravsnitt i min bok.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#161 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 17 May 2007 - 18:40

Hur säkert är det att det var deras hemplanet? Man fick ju det inte bekräftat :(

#162 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 May 2007 - 20:00

Det som förvånar mig mest, är att de inte tänkte på att fråga lite tidigare om det fanns en annan likvärdig planet, för han sa väl också tidigare att han (skeppet) skannat av flera planeter innan dom hittade den här. Nu hände ju allt i sista minuten (så att säga ;) )

#163 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 May 2007 - 20:14

Men sista minuten är ju när det måste lösa sig. Var ligger spänningen annars. ;)

Det här är nog avsnittet där jag upptäcker att jag gillar Daniel mer än någonsin. Och avsnittet där jag ogillar Jack. Jag avskyr när han blir sådär skjutglad. <_<

#164 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 17 May 2007 - 20:27

Det här är nog avsnittet där jag upptäcker att jag gillar Daniel mer än någonsin. Och avsnittet där jag ogillar Jack. Jag avskyr när han blir sådär skjutglad. <_<

Jag gillar båda två här faktiskt. Teal'c håller med Jack i detta fall, och Carter är i mitten mellan ja och nej till Jacks plan. Personligen tror jag det har med hur dom är "utbildade" så att säga, med Jack som millitär och Teal'c i en liknande roll medan Carter är även en vetenskapsmänniska, och tänker därför lite mer som Daniel gör. Men Jack bad ju Daniel komma på en annan lösning, så det visar ju också att Jack inte ville göra det egentligen, men såg själv ingen annan utväg eftersom de inte lyckats övertala "roboten" (kommer inte på hans namn nu :P ) om att sluta med de han gör, eller skeppet gör.

Jag tycker om sånt här, när teamet inte ser på saker och ting på samma sätt. Därför gillade jag också "The other side" så mycket, den konflikten som uppstår i teamet, dock betydligt mer synlig i "The other side". Det ska inte vara en "happy family" hela tiden, det behöver finnas mer heta känslor och konflikt i teamet...tycker jag i varje fall. ;)

#165 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2007 - 20:30

Teal'c var väl inte på Jacks sida? Jag tycker att han visade rätt uppenbart att han var på Daniels sida.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#166 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 May 2007 - 20:32

Personligen tror jag det har med hur dom är "utbildade" så att säga, med Jack som millitär och Teal'c i en liknande roll medan Carter är även en vetenskapsmänniska,

Jag håller helt med om att det ligger i "militär-genen" att se på saker och ting på det viset, men jag ogillar det starkt. Jag är ju pacifist. ;)

Och "roboten" hette Lotan tror jag.

#167 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 17 May 2007 - 20:36

Teal'c var väl inte på Jacks sida? Jag tycker att han visade rätt uppenbart att han var på Daniels sida.

Jo han såg på saken precis som Jack, men tyckte att Daniel gjorde helt rätt att ta sig ombord skeppet igen efter att Jack & Sam hade placerat ut bomben. Så förtstod jag det, men kan ha fel. ;)

Och "roboten" hette Lotan tror jag.

Ah just de, så hette han! :)

#168 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 May 2007 - 20:55

Personligen tror jag det har med hur dom är "utbildade" så att säga, med Jack som millitär och Teal'c i en liknande roll medan Carter är även en vetenskapsmänniska,

Jag håller helt med om att det ligger i "militär-genen" att se på saker och ting på det viset, men jag ogillar det starkt. Jag är ju pacifist. ;)

Hej, det är jag med. :) Även om vissa har svårt att fatta det. Folk brukar säga att jag inte är pacifist vilket verkligen irriterar mig. Men jag brukar lösa det med att banka skiten ur dem.

Edited by Crusader, 17 May 2007 - 20:55.

-Sora, Kingdom Hearts

#169 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 May 2007 - 21:29

:lol: @ Crusader

Det finns inga konflikter som inte går att lösa genom att folk pratar med varandra. Att lösa konflikter med våld är alltid en dålig lösning i min bok. Men jag har inte så mycket testosteron i kroppen heller. ;)

#170 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 May 2007 - 22:04

Det finns inget problem som inte kan lösas med våld. Skulle sådant uppstå, är det bara att använda mer våld. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#171 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 17 May 2007 - 23:01

Det finns inga konflikter som inte går att lösa genom att folk pratar med varandra.

Vilket förutsätter att alla parter vill vara resonliga och prata. När situationer uppstår som inte går att tala sig ur har man valet att sätta hårt mot hårt eller duka under.

#172 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 May 2007 - 23:10

Jo, visst är det så att konfrontationstekniken fungerar - alltså hot om våld får den andra parten att antingen vika ner sig eller möta upp med samma medel. Finns inte våld med som ett alternativ så går det faktiskt att diskutera sig fram till en lösning. Och våld handlar om hormoner...

#173 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 17 May 2007 - 23:33

Vilket förutsätter att alla parter vill vara resonliga och prata. När situationer uppstår som inte går att tala sig ur har man valet att sätta hårt mot hårt eller duka under.

Säg det till

Posted Image

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#174 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 18 May 2007 - 01:18

Jo, visst är det så att konfrontationstekniken fungerar - alltså hot om våld får den andra parten att antingen vika ner sig eller möta upp med samma medel. Finns inte våld med som ett alternativ så går det faktiskt att diskutera sig fram till en lösning. Och våld handlar om hormoner...

Dags att låta min naturalistiska filosofi få komma till tals. Låt säga att en mördare härjar i ett område. Han står i begrepp att bli anhållen men gör motstånd. Vad för slags lösning ska man diskutera sig fram till då? Våld finns alltid med som alternativ. Aggression är inkodat i hjärnans limbiska system och är en fundamental del av oss. Även under de mest gynnsamma förhållandena är en primitiv människostam tvungen att döda de mindre organismer som vållar sjukdomar samt de större som konkurrerar om födan. Man kan inte göra åtskillnad mellan inter- och intraspecifikt våld, dvs. sånt som riktas mot andra arter respektive ens egen. De styrs av precis samma fysiologiska mekanismer (inte bara hormonell utsöndring utan även mängden neurotransmittorer). Det är svårt att tänka sig hur varelser utan aggressiva impulser skulle kunna utöva nån form av kontroll över sin miljö. Tron att vi framstående och upplysta Homo zappiens inte behöver sådana impulser längre för att vi lever med samhällsinstitutioner, antibiotika och mikromat är hopplöst blåögd - ett uttryck för en utopisk fantasi.

Civilisationen har redan fjärmat de flesta av oss från naturens skonlösa tillvaro tillräckligt och dess skyddsvall är tunnare än de flesta anar. Må vi aldrig förvandlas till nåt slags passiviserade pudlar, för då skulle naturen skonlöst gallra bort oss förr eller senare, i en lång, utdragen och föga angenäm process. Morlocker är vi inte... men innebär det att vi bör/vill vara Eloier?

#175 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 May 2007 - 02:59

Jo, det är ju så. Det finns alltid möjligheter till fred så länge båda parter är öppna till det. Tyvärr så finns det aldeles för många som VILL lösa det med våld och som inte vill resonera (Ofta pga religion). Det leder till jobbiga konflikter utan lösning. T ex det så kallade terrorist-kriget, konflikterna i mellanöstern, Irland osv. Det känns som att ingen av dem kommer någonsin lösa sig riktigt utan att den ena parten blir utrotad. Speciellt med terrorist kriget så känns det så.
Drömmen om en Star Trek framtid med fred på Jorden känns som omöjlig. Nu har dessutom våldslösningar blivit så bekväma att det ofta bara behövs skickas några missiler. Visst, bättre än att 1 miljard människor dör som i WWI. Men det blir samtidigt aldeles för enkelt att se fienderna som siffror och inte människor. Nu hjälpter ju visseligen nyheter med att visa att det faktiskt är människor det rör sig om.
Vet inte hur jag själv skulle klara mig, jag som forfarande har dåligt samvete för den där myran jag dödade i en lek för 15 år sedan och kan inte ens slå ihjäl en flyga. :mellow:
Vi i Sverige klagar mycket men vi har en jäkla tur som bor där vi bor.
-Sora, Kingdom Hearts